جشن ها و سرودها در مالی
جشنوارهها، بخش دیگری از فرهنگ عامه مالی را تشکیل میدهد. این جشنها که نمادهایی از فرهنگ ملی این کشور را به تصویر میکشند، مورد علاقه مردم مالی است و مردم محلی در جشنهایی که در شهرها و روستاهای محل اقامت آنان برگزار میشود، حضور چشمگیری دارند. مهمترین و جالبترین جشنهای سنتی کشور مالی عبارتند از:
جشنواره ماسک در مالی
این جشنواره هرسال در شهر باندیاگارا که محل استقرار قبیله دوگون است برگزار میشود. این فستیوال فرهنگی هنری در واقع نمایانگر اساطیر مالی، تفسیر مردمان این کشور از جهان و خلقت آن و ارواح ترککننده جهان محسوب میشود. افرادی که در این جشنواره به هنرنمایی میپردازند در غارهای کوهستانی این منطقه نیز حضور یافته و ماسکهای ویژه ای را به صورت خود میزنند و معتقدند ارواح پیشینیان آنها در مدت 5 روز برگزاری این جشنواره در درون ماسکها جای گرفته و قدرت ویژه ای به این ماسکها میبخشند. این فستیوال یکی از قدیمیترین جشنهای سنتی مالی بهشمار میرود و از یک هزار سال پیش تاکنون بهطور مرتب برگزار میشود.[۱]
جشنواره صحرا در مالی
این جشنواره در منطقه طوارق نشین مالی برگزار میشود و در برگیرنده مراسم سنتی جالب قبایل طوارق از جمله برگزاری موسیقی و رقص و مسابقات شترسواری است. در طول جشنواره سه روزه صحرا نوازندگان آلات و ادوات مدرن و سنتی طوارق در شب هنگام و پس از غروب خورشید مراسم جالبی را اجرا میکنند که تا هنگام طلوع خورشید ادامه مییابد. در مدت زمان برگزاری فستیوال صحرا بسیاری از مردمان مالیایی به ویژه طوارق و برخی از گردشگران خارجی در این جشنواره حضور یافته و با بخشهایی از فرهنگ و سنت این کشور آشنا میشوند. جشنواره صحرا توسط وزارت فرهنگ و وزارت صنایع دستی و گردشگری مالی برگزار میشود. علاوه بر آن انجمنهای غیردولتی نظیر آژانس فرانکفون، جشنواره آفریقا، کارخانه فولکس واگن آلمان، کمیسیون اروپایی مالی و مؤسسه ای خصوصی وابسته به بلژیک نیز در برپایی آن نقش دارند.[۲]
جشنواره نیجر در مالی
این فستیوال فرهنگی هنری هر سال در شهر سگو و به مدت چهار روز برگزار میشود و نمایشگاهی از فرهنگ و هنر قبایل مختلف مالی بهشمار میرود.[۳] در این جشنواره گردشگران خارجی زیادی شرکت میکنند و برگزارکنندگان سعی دارند فرهنگ و آداب و رسوم این کشور را به آنان معرفی کنند.
جشنواره عبور رمههای گاو و گوسفند در مالی
یکی از رویدادهای مهم فرهنگی هنری کشور مالی، که همهساله در دهکده فولانینشین دیافارابه برگزار میشود، تجمع عظیم گلههای گاو و گوسفند در کناره رودخانه دیافارابه و در مراتع حاصلخیز این منطقه است. در طول برگزاری این جشنواره، مردم فولانی در جستوجوی چراگاههای مناسب، بهدفعات از رودخانه عبور میکنند و دختران و پسران مجرد که لباسهای نویی بر تن کردهاند، با یکدیگر آشنا و در بسیاری موارد این آشناییها، منجر به ازدواج میشود. در این جشن، مسابقات انتخاب بهترین و چاقترین گاو و گوسفند، طی مراسمیبرگزار میشود و با پرداخت جوایزی نفیس همراه است.[۲]
همزمان با برگزاری جشنواره عبور رمهها و طبق سنت مردم فولانی، مردانی که یک سال را دور از خانههای خود گذرانده و پس از یک سال، با گله گاو و گوسفند به منازل خود بازگشتهاند، نیز در این جشن شرکت میکنند.[۴]
سرودها در مالی
سرودن اشعار سنتی از دیگر بخشهای زیبای فرهنگ عامه کشور مالی است. خواندن اشعار و سرودههای محلی را که مردم شهری و روستایی به آنها بسیار علاقهمندند، معمولاً گریوتها اجرا میکنند. آنها در مناسبتها و جشنهای قومی- قبیلگی و در لابهلای نقل داستانها؛ اشعار و سرودهای جالبی را از حفظ میخوانند و با نواختن موسیقی سنتی، باعث شادی حاضران در مجلس میشوند. بخش عمده سرودهای کشور مالی در ارتباط با اساطیر، مناسبتها و جشنهای قومی- قبیلگی، تولد، مرگ، ازدواج، شکار، جنگ، زندگی جنگجویان بزرگ و... است.[۵][۶]
نیز نگاه کنید به
جشنها و سرودها در ژاپن؛ جشنها و سرودها در روسیه؛ جشنها و سرودها در کوبا؛ جشنها و سرودها در کانادا؛ جشن ها و مراسم سنتی مصر؛ جشن ها و فستیوال های چينی؛ جشنها و سرودها در تونس؛ جشنها و سرودها در سنگال؛ جشنها و سرودها در آرژانتین؛ جشنها و سرودها در فرانسه؛ جشن ها و سرودها در ساحل عاج؛ جشنها و سرودها در تایلند؛ جشنها و سرودها در اسپانیا؛ جشن ها و سرودها در اردن؛ جشنها و سرودها در اتیوپی؛ جشنها و سرودها در سیرالئون؛ جشنها و سرودها در قطر.
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از www.everyculture.com/Ja-Ma/Mali.html
- ↑ ۲٫۰ ۲٫۱ برگرفته از www.the africa guide.com
- ↑ برگرفته از www.the power of culture.com
- ↑ برگرفته از www.mapsofworld.com
- ↑ Hoffman, B. G. (2001). Griots At War: Conflict, Conciliation And Caste In Mande. Bloomington, Indiana: Indiana University Press, 78.
- ↑ عرباحمدی، امیربهرام (1392). جامعه و فرهنگ مالی. ناظر علمی ابوالحسن شریف محمدی. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص232-235.