صنعت گردشگری تایلند

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۴۰ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

گردشگری نقش به‌سزایی در توسعه اقتصادی و اجتماعی تایلند بازی می‌کند. تایلندی‌ها که در سراسر جهان به میهمان‌نوازی شهره‌اند با فرهنگ تاریخی، غذاهای سنتی، سواحل زیبا و نمایشگاه‌های رنگارنگ خود، همه‌ساله گردشگران بسیاری را به این سرزمین می‌کشانند. سازمان توسعه گردشگری، نخستین بار در ۱۹۵۹م تشکیل شد و در ۱۹۷۹م به سازمان گردشگری تایلند ارتقاء یافت. دولت کوشید برای جلب بیشتر سرمایه‌های خارجی، به گردشگری و توزیع درآمد آن توجه شایسته‌ای نشان دهد؛ به‌همین دلیل توسعه گردشگری داخلی در اولویت قرار گرفت. با این برنامه‌ها شمار گردشگران خارجی که در ۱۹۸۷م اندکی کمتر از 3/5 میلیون نفر بود، ده سال بعد در ۱۹۹۸م به بیش از 7/8 میلیون نفر، در ۲۰۱۰ به ۱۶ میلیون نفر و در ۲۰۱۱ به کمی بیش از ۱۹ میلیون نفر رسید. به سخن دیگر شمار جهانگردان خارجی از ۱۹۸۷م تا ۲۰۱۱م حدود شش برابر شده است.

جدول شماره 1. شمار جهانگردان از سه کشور مهم مبدأ و ورودی کل جهانگردان(۲۰۰۹م تا ۲۰۱۱م)[۱][۲]

سال مبدأ ۲۰۰۹ ۲۰۱۰ ۲۰۱۱
مالزی ۱،۷۵۷،۸۱۳ ۲،۰۵۸،۹۵۶ ۲،۴۷۰،۶۸۶
چین ۷۷۷،۵۰۸ 1،122،219 ۱،۷۶۰،۵۴۶
ژاپن ۱,۰۰۴،۴۵۳ ۹۹۳،۶۷۴ ۱،۱۲۶،۲۲۱
ورودی کل ۱۴،۱۴۹،۸۴۱ ۱۵،۹۳۶،۴۰۰ ۱۹،۰۹۸،۳۲۳

نیز نگاه کنید به

صنعت گردشگری زیمبابوه؛ صنعت گردشگری کانادا؛ صنعت گردشگری ژاپن؛ صنعت گردشگری کوبا؛ صنعت گردشگری لبنان؛ صنعت گردشگری مصر؛ صنعت گردشگری افغانستان؛ صنعت گردشگری در چین؛ صنعت گردشگری تونس؛ صنعت گردشگری روسیه؛ صنعت گردشگری سنگال؛ صنعت گردشگری آرژانتین؛ صنعت گردشگری کشور مالی؛ صنعت گردشگری سوریه؛ صنعت گردشگری سودان؛ صنعت گردشگری اوکراین؛ صنعت گردشگری اسپانیا؛ صنعت گردشگری اردن؛ صنعت گردشگری ساحل عاج؛ صنعت گردشگری قطر؛ صنعت گردشگری سیرالئون؛ صنعت گردشگری اتیوپی؛ صنعت گردشگری بنگلادش

کتابشناسی

  1. برگرفته از www.tourism.go.th
  2. الهی، امیر سعید(1391). جامعه و فرهنگ تایلند. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی،ص.144.