سیاستگذاری فرهنگی لبنان

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۳ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۳۰ توسط Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
بازار کتاب لبنان - برگرفته از سایت news - قابل بازیابی از: https://english.news.cn/20220306/56df856055ea43e5abedfe88315ae78a/c.html

وزارت فرهنگ این کشور طی یک دهه اخیر طرح‌هایی را برای گسترش مراکز و فعالیت‌های فرهنگی به خارج از بیروت اجرا کرده است. همچنین تقویت صنعت فرهنگی با هدف صادرات محصولات آن به خارج از جمله سیاست‌های دولت این کشور است، به ویژه آن که این بخش می‌تواند جایگزین بخش خدمات این کشور که نسبت به دهه‌‌‌های گذشته از رکود نسبی برخوردار است، باشد. همچنین وزارت فرهنگی این کشور از سال 2002 با برگزاری نمایشگاه‌های حرفه‌ای کتاب به عنوان محل تلاقی نویسنده، مترجم و ناشر تلاش‌هایی را برای تبدیل بیروت به بازار بزرگ کتاب آغاز کرده است. از دیگر اقدامات دولت این کشور جذب کمک‌های مالی برای تقویت و گسترش کتابخانه‌‌های عمومی از سازمان بین‌المللی کشور‌های فرانسه زبان و جلب حمایت آلمان برای سامان‌دهی منطقه باستانی بعلبک و جلب کمک از بانک جهانی و سازمان یونسکو برای توسعه فرهنگی 5 شهر دارای میراث فرهنگی، صیدا، صور، طرابلس، جبیل و بعلبک بوده است. البته بحران‌های سال‌های اخیر لبنان به ویژه پی‌آمد‌های ترور رفیق حریری و حملات گسترده و پرخسارت اسراییل به این کشور، بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌‌های فرهنگی را با رکود و یا کندی روبرو کرده است.[۱]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ لبنان. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص. 167.