مدیریت دولتی امور رادیو، فیلم و تلویزیون در چین
ظاهر
این نهاد دولتی که در رأس آن فردی در ردیف یک وزیر کابینه قرار دارد، مسئولیت کلیهی امور سیاستگذاری، هدایت، نظارت، صدور مجوز تأسیس ایستگاههای رادیویی و شبکههای تلویزیونی عادی و ماهوارهای، توسعهی علمی و فنآوری در این زمینهها را بر عهده دارد که اهم این موارد عبارتند از:
وظایف
- تحقیق و توسعهی تبلیغات از طریق رادیو و تلویزیون و خلاقیتهای ویدیویی جهت جذب افکار عمومی. هدایت تبلیغات رادیو و تلویزیون و همکاری در برنامه ریزی محتوایی و سیستم مدیریت آنها؛
- تهیه و تدوین قوانین و مقررات مدیریت صنعت فیلم، رادیو و تلویزیون، برنامه ریزی برای ارتقای شغلی کارکنان، نظارت و مدیریت بر برنامههای این دستگاهها. ارتباط با افکار عمومی از طریق برنامههای شبکههای اطلاعرسانی صوتی و تصویری. مسئولیت پخش برنامهها از نظر محتوایی و ممیزی آنها و همچنین مدیریت بر نامههای وارداتی از خارج؛
- مسئولیت صدور و ابطال مجوز شبکههای رادیو، تلویزیون و ماهواره از سطح شهرستان به بالا. نظارت بر محتوای برنامههای قابل پخش از نظر کمی و کیفی. بررسی و نظارت و صدور مجوز توزیع، پخش و یا توقف فیلمها و برنامههای تولید شده.
- مدیریت بر کارهای علمی و فنآوری مربوط به فیلم و تلویزیون و تدوین سیاستها و استانداردهای مربوطه جهت استفاده از سیستمهای نوین رادیو، تلویزیون و فیلم.
- تحقیق و مطالعه پیرامون تکنولوژیهای جدید در چارچوب سیاستهای اقتصادی و بر اساس سیاستها، مقررات و طرحهای دولت.
- بررسی و تحقیق پیرامون راهاندازی شبکههای رادیو، تلویزیون و ماهواره برای پخش در خارج از چین در چارچوب و مقررات مربوطه و مدیریت و هدایت آنها، و همچنین، هدایت این دستگاهها در مناطق هنگکنگ، ماکائو و تایوان.
- امضای قراردادهای همکاری در زمینههای مختلف با شبکهها و رادیو تلویزیونهای مختلف.
نیز نگاه کنید به
مدیریت فرهنگی چین؛ مراکز و نهادهای فرهنگی چین؛ وزارت فرهنگ چین
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی