پرش به محتوا

شکل گیری محله های مسلمان نشین در شهرهای چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲ دسامبر ۲۰۲۵، ساعت ۰۸:۰۶ توسط Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
مسلمانان در چین، برگرفته از خبرگزاری بین المللی قرآن، قابل بازیابی از https://iqna.ir/fa/news/1430417/

مسلمانان مهاجر اغلب در محله­‌های خاصی در داخل و یا بیرون شهرها سکونت یافته و در برخی از موارد نیز با استفاده از تسامح دولتمردان چینی، در بافت محل سکونت خود چینی‌ها اقامت گزیده و در کنار مردم عادی زندگی می‌کردند. در این محله‌های مهاجر نشین خارجی که فان­که(محله­‌ی خارجیان)[i] خوانده می‌شد، قوانین و مقررات اجتماعی و قضایی و فرهنگی و دینی خاص مسلمانان حاکم بود و اغلب قاضی القضات[۱] و امام جماعت مسلمان(شیخ الاسلام) توسط خود مهاجران انتخاب و با تأیید حاکمان چینی بر مسایل داخلی آنان نظارت و مشکلات و اختلافات آن­ها را حل و فصل می‌کردند. این محله­‌ها نخستین محل زندگی گروهی و هسته‌های اجتماعی اولیه‌ی مسلمانان در چین به شمار می‌روند که افزون بر محل سکونت، هویت اجتماعی و فرهنگی آنان نیز براساس اعتقادات دینی در همین محله‌ها شکل ولی همیشه خود را جزیی از امت بزرگ اسلامی و جهان اسلام می‌دانستند نه جامعه‌ی چینی که در آن زندگی می‌کردند.

در این محله­‌ها که به صورت کلونی‌های مجزا بودند، مسجد محور زندگی اجتماعی بود و خانه‌های مسلمانان در اطراف مسجد بنا شده و روابط اجتماعی خانواده­‌های مسلمان حول محور مسجد و به­ صورت بسته و محدود در میان خودشان تنظیم می‌یافت. برخلاف دادوستد تجاری آن­ها که اغلب با چینی‌های غیر مسلمان بود، آنان از نظر اجتماعی و خانوادگی به خاطر تفاوت فرهنگی و رعایت مسایل شرعی و دینی، هیچ رابطه­ ای با غیر مسلمانان نداشتند. تمامی مسایل آموزشی، دینی، قضایی، و تأمین مواد غذایی حلال، این جوامع خود انزوا و محدود توسط خودشان تأمین می­ شد و نیازی به ارتباط با جامعه‌ی چینی اطراف خود نداشتند. حتی امامان جمعه و جماعت و مبلغان و معلمان آموزشی آن­ها نیز از کشور مبدأ می­ آمدند[ii]. زبان ارتباطی میان این جوامع، اغلب زبان مادری خودشان(فارسی-عربی) بود و نیازی به آموختن زبان چینی هم نداشتند. نوع زندگی، معاشرت و لباس پوشیدن و مراودات اجتماعی و آداب و رسوم فرهنگی این گروه‌های کوچک مسلمان برای جامعه‌ی میزبان در عین جالب و جذاب و قابل احترام بودن، عجیب و مشکوک نیز به نظر می‌رسید.

براساس نوشته­‌های تاریخی چین، در عصر سلسله‌ی تانگ، تنها در شهر چانگ­اَن پایتخت این کشور، بیش از 5 هزار خانوار خارجی که اغلب مسلمان و از ایران و آسیای مرکزی و مناطق عربی بودند، در این شهر اقامت داشته و میدانی در شهر به عنوان میدان خارجی­‌ها وجود داشت که در این میدان، به ویژه عصرها و روزهای تعطیل، برنامه­‌های فرهنگی وهنری ملل مختلف از جمله موسیقی، نمایش، آکروبات، و سایر بازی­ها و سرگرمی­‌ها و تفریحات به نمایش گذاشته می‌شد که مورد توجه جامعه‌ی میزبان قرار می‌گرفت. حتی کالاها و صنایع دستی نفیس، عطر و بخور و مدل لباس‌های خارجی که در این میدان عرضه می‌شد به شدت مورد استقبال چینی‌ها قرار می‌گرفت[۲]

نیز نگاه کنید به

اسلام در چین؛ اسلام در دوران سلسله های مختلف امپراتوری چین

پاورقی

[i] - درست مثل محله­ های ویژه ­ی چینی های مهاجر در سایر کشورها که به «چاینا تاون» یا محل اقامت چینی ها معروف است.

[ii] - درست مثل محله ­های ویژه­ ی چینی های مهاجر در سایر کشورها که به «چاینا تاون» یا محل اقامت چینی ها معروف است.

کتابشناسی

  1. مجله­ ی«دراسات قومیه هوی». شماره 2 سال 2004
  2. Bai Shouyi (2002). An Outline History of China. Beijing: Foreign languages press

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی