اوقات فراغت در روسیه

از دانشنامه ملل
اوقات فراغت در روسیه(1403). برگرفته از سایت Alamy، قابل بازیابی از https://www.alamy.com/voronezh-russia-august-12-2018-older-men-spend-their-free-time-playing-chess-image231081065.html

سطح زندگی مردم روسیه به میزان زیادی به سطح در آمد آن‌ها وابسته است. برای فقرای روسی، زندگی گذران یکنواخت روزمره است و افراد زیادی ساعات هر روزه‌ی خود را به فروش متعلقات و دیگر کالاهایشان در خیابان، می‌گذرانند. سبک زندگی ثروتمندان روسیه تا حد زیادی متناسب با زندگی غربی شده است؛ محصولات و تفریحات به سبک آمریکایی تولیداتی عوام پسند بویژه در شهر‌های بزرگ هستند. نگاه کردن تلویزیون و نوار ویدئویی شکل عوامانه‌ای از سرگرمی است. تلویزیون روسیه هم اکنون شامل برنامه‌هایی به سبک اروپایی است، برنامه‌های چون؛ شوها و نمایش‌های تلویزیونی یا رادیویی کم ارزش. مطالعه به گونه‌ای وسیع عامه پسندانه است، همان‌گونه که در طول دوره‌ی اتحادیه‌ی جمهوری شوروی بود، اما می‌توان گفت مطالعه ادبیات به طور قابل ملاحظه‌ای تغییر کرده است. کلاسیک‌های روسی فرصت خود را با جستجو در مورد رمان‌ها، افسانه‌ها، داستان‌های علمی تخیلی و رمان‌های عاشقانه، از دست داده‌اند. بخش زیادی از مردمان روسی آخر هفته‌ی خود را در خانه‌های تابستانی‌شان (dacha) که در حواشی شهر است، سپری می کنند. حد متوسط این خانه‌ها تنها کلبه‌ی ساده ایست و روی قطعه‌ی بسیار کوچکی از زمین بنا شده است. برخی از این خانه‎‌های گرانبها و جدید چند اتاقه بوده و با استخر و دیگر ریزه کاری‌های گران قیمت استقرار یافته‌اند. اغلب صاحبان این خانه‌ها در کلبه‌ی تابستانی خود باغچه‌ی خانگی دارند، این باغچه فضاییست که در آن سبزیجات و میوه‌هایی به عنوان مکمل غذایی پرورش می‌یابند. سفر برای کسانی که استطاعت آن را دارند امری عمومی است، در طی دوره اتحادیه‌ی شوروی سابق حکومت با محدود کردن مقصد اصلی به دولت‌های اروپای شرقی و دیگر کشورهای کومونیست، به گونه ای سخت گیرانه سفرها را کنترل می‌کرد. اکنون ترکیه و قبرس مقاصد عمومی در میان طبقه‌ی متوسط هستند در حالی‌که پشت سر گذاشتن بیشتر مقاصد در میان افراد ثروتمند، عمومیت یافته است، برخی از آن‌ها دوره‌های طولانی از زندگی خود را دور از خانه سپری می‌کنند[۱].

جامعه امروز روسیه در کلان شهرها تحت تاثیر شدید تحولات جهانی قرار گرفته و ارزش‌هایی سنتی تا حد کنار رفتن ضعیف شده اند. در این شرایط گذران اوقات فراغت در میان جوانان بر حسب علاقه، نیاز، ارزش‌ها، درآمد و میزان وقت آزاد پس از فراغت از تحصیل یا کار روزانه انتخاب می‌شود. بخش عمده جوانان زمان آزاد چندان زیادی ندارند، اما نوجوانان از فرصت بیشتری برای استراحت برخوردار بوده و معمولا این زمان را به شکل فعال نمی‌گذرانند. بیشتر وقت نوجوانان را تماشای تلویزیون، گوش دادن به موسیقی و تفریح با دوستان به خود اختصاص می‌دهد. این در حالی است که جوانان به نمایشگاه یا کنسرت می‌روند. جوانان روس که در سنین بالای 30 سال قرار دارند از امکانات خود برای گذران اوقات فراغت چندان راضی نیستند. افراد بالای 35 سال بیشتر به تماشای برنامه‌های خبری می‌نشینند، جوان‌تر‌ها برنامه‌های موسیقی و سرگرم کننده را تماشا می‌کنند. طی پنج سال گذشته، توجه مردم به فیلم‌های هنری ساخت روسیه بسیار بیشتر شده است. یکی از مسایلی که امروز در جامعه مطرح است و مسلما تنها خاص کشور روسیه نیست،‌ ترویج الگوهای رفتاری از طریق برنامه‌های تلویزیونی می‌باشد. حتی تبلیغات نیز بر نسل در حال رشد از نظر انتخاب شیوه لباس پوشیدن، انتخاب موسیقی و واژگان در حین گفتار تاثیر زیادی دارند. معمولا در کانال‌های تلویزیونی کمتر فیلم‌های جدی نمایش می‌دهند و غالب موارد فیلم‌های جنایی – پلیسی،‌ کمدی، یا خیال بافی‌های افتضاح و اروتیک پخش می‌شود که مضمون خاصی ندارند[۲].

یکی دیگر از مسایل مربوط به استراحت و گذران اوقات فراغت در روسیه این است که نیم بیشتر نوجوانان روس وقت آزاد خود را در خیابان‌ها و معاشرت با هم سن و سالانشان سر می کنند. مشکل «خیابان» سبب بالارفتن میزان جرم و جنایت، استفاده از مواد مخدر و انحرافات جنسی می‌شود. بسیاری از نوجوانان و جوانان از واژه‌های نامانوس استفاده می‌کنند. اگرچه انتخاب نوع استراحت در میان نوجوانان محدودیت‌های زیادی دارد، آن‌ها اعتراضی نسبت به آن ندارند. استراحت از نوع ارزان قیمت در دسترس همه است و این مساله با سطح درآمد پایین خانواده‌ها همخوانی دارد[۳].

در شهرستان‌های روسیه مساله فقر، بیکاری و سطح پایین تحصیلات نیز مشاهده می‌شود. طی سال‌های اخیر، دانشجویان شهرستان‌ها فقط برای گرفتن تحقیق‌های آماده به کتابخانه مراجعه می‌کنند که حاصل از سطح پایین زندگی و گذران وقت در خیابان‌ها یا مقابل تلویزیون است. جوانان کمتر به ورزش می‌پردازند و بازی در کلوپ‌های اینترنتی را ترجیح می‌دهند. جوانان روس در شهرستان‌ها چندان به تئاتر و ادبیات علاقه نشان نمی‌دهند. با مقایسه جوانان شهرستان و پایتخت، متوجه می‌شویم که در مسکو امکانات فوق العاده بیشتری برای گذران اوقات فراغت وجود دارد؛ کلوپ‌های بیشمار، دیسکو، مراکز بازی و تفریح، استادیوم، کافه، پارک و حتی سیرک و باغ وحش. هر کس با حضور در یکی از این مراکز می‌تواند از فشارهای روزمره رهایی یافته و احساس نشاط کند. به طور کل می‌توان گفت که در جامعه امروز روسیه کتابخانی و مطالعه مجلات به مرور کم و کمتر می‌شود.

روسیه را دیگر نمی‌توان کتابخوان‌ترین کشور دنیا به حساب آورد. جوانان علاقه ای به تلاش برای رشد فکری ندارند. حتی دانش جویان نیز اوقات فراغت خود را به صورت غیرفعال می‌گذرانند. رفتن به نمایشگاه، تئاتر و موزه و غیره مانند قبل نیست و استفاده از کامپیوتر، گفتگو با اینترنت نیز هنوز در تمام مناطق این کشور جا نیفتاده است. و در این میان واضح است که اولویت‌های اخلاقی و معنوی در شخص به شدت تنزل پیدا می‌کند. با شدت گرفتن مشکل تفریحات «خیابانی»، بسیاری از مدیران مراکز آموزش عالی تصمیم گرفتند برنامه ای برای اوقات فراغت دانشجویان ترتیب بدهند. بدین ترتیب مسابقات مختلف و جشنواره‌هایی را برگزار می‌کنند که طی آن دانشجویان مجسمه‌های ساخت دست خود، نقاشی‌ها و سایر آثارشان را در مسابقه شرکت می‌دهند و یا در مسابقات شعر سرایی شرکت می‌کنند[۴][۵].

نیز نگاه کنید به

اوقات فراغت در ژاپن؛ اوقات فراغت در کانادا؛ اوقات فراغت در کوبا؛ اوقات فراغت در چین؛ اوقات فراغت در افغانستان؛ اوقات فراغت در سنگال؛ اوقات فراغت در تونس؛ اوقات فراغت در فرانسه؛ اوقات فراغت در مالی؛ اوقات فراغت در زیمبابوه؛ اوقات فراغت در اوکراین؛ اوقات فراغت در اسپانیا؛ اوقات فراغت در اردن؛ اوقات فراغت در اتیوپی؛ اوقات فراغت در سیرالئون؛ اوقات فراغت در قطر؛ اوقات فراغت در بنگلادش؛ اوقات فراغت در تاجیکستان؛ اوقات فراغت در آرژانتین

کتابشناسی

  1. Engelmann, Kurt E., et al(2008), "Russia", Microsoft® Student 2009 [DVD]. Redmond, WA: Microsoft Corporation.
  2. (С.Адалятгызы "Лови уходящее время", (2010.
  3. (С.Адалятгызы "Лови уходящее время", (2010.
  4. Драчева А.И. (2010). "Ценностные ориентации современной молодёжи", Екатеринбурк.
  5. کرمی، جهانگیر (1392). جامعه و فرهنگ روسیه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد اول، 138-142.