شبکههای اجتماعی و پیامرسانها در اردن
شبکههای اجتماعی و پیامرسانها
پلتفرمهای رسانههای اجتماعی و برنامههای پیامرسانی به طور گسترده در اردن مورد استفاده قرار گرفتهاند و به طور اساسی الگوهای ارتباطی، مصرف اطلاعات و تعاملات اجتماعی را تغییر دادهاند. فیسبوک همچنان پلتفرم غالب شبکههای اجتماعی است و حدود 5/5 میلیون کاربر دارد که بیش از نیمی از جمعیت اردن را تشکیل میدهند(دیتاریپورتال، 2025). این پلتفرم عملکردهای متعددی از جمله، ارتباطات شخصی و سرگرمی گرفته تا بازاریابی تجاری و گفتمان سیاسی را انجام میدهد. واتساپ به عنوان برنامه پیامرسانی اصلی در اردن ظهور کرده است، به طوری که ضریب نفوذ نشان میدهد تقریباً همه کاربران تلفنهای هوشمند به طور فعال از این پلتفرم برای ارتباطات شخصی و به طور فزاینده حرفهای استفاده میکنند. رمزگذاری سرتاسر برنامه، قابلیتهای اشتراکگذاری چندرسانهای و نیازهای کم داده ای این اپلیکیشن، به محبوبیت آن در بین تمام گروههای جمعیتی کمک کرده است. کسبوکارها و مشاغل از واتساپ بیزینس[1] برای ارتباط با مشتریان، پردازش سفارشها و ارائه پشتیبانی مشتری استفاده میکنند (کِمپ[2]، 2024). اینستاگرام به ویژه در بین جوانان اردنی محبوبیت زیادی پیدا کرده است و در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته است. رویکرد بصری محور این پلتفرم برای کاربرانی که به محتوای سبک زندگی، مد، غذا و سفر علاقهمند هستند، جذاب است. اینفلوئنسرهای اردنی دنبالکنندگان قابل توجهی ایجاد کردهاند و مشاغل به طور فزاینده از اینستاگرام برای بازاریابی و برندسازی استفاده میکنند. یوتیوب نیز توجه قابل توجهی را به خود جلب میکند و سازندگان محتوای اردنی محتوای زبان عربی تولید میکنند که به مخاطبان در سراسر جهان عرب میرسد.
توییتر (اکنون ایکس) حضور خود را در زیست بوم رسانههای اجتماعی اردن، بهویژه در بین روزنامهنگاران، فعالان، دانشگاهیان و شهروندان فعال سیاسی، حفظ کرده است. این پلتفرم به عنوان فضایی برای گفتمان عمومی در مورد رویدادهای جاری، مسائل مربوط به سیاستگذاری و دغدغههای اجتماعی عمل میکند. لینکدین در بین متخصصانی که به دنبال فرصتهای شبکهسازی و توسعه شغلی هستند، رشد کرده است، اگرچه نفوذ آن کمتر از پلتفرمهای مصرفگرا باقی مانده است. تلگرام، کاربرانی را که به دنبال پلتفرمهای پیامرسانی جایگزین با ویژگیهای حفظ حریم خصوصی پیشرفته هستند، جذب کرده است، در حالی که تیکتاک رشد انفجاری را در بین جوانان اردنی تجربه کرده و به یک پلتفرم اصلی برای سرگرمی و بیان خلاقانه تبدیل شده است. دولت و سازمانهای جامعه مدنی به طور فزایندهای رسانههای اجتماعی را به عنوان کانالهای ضروری برای ارتباطات عمومی، واکنش به بحران و مشارکت شهروندان تشخیص دادهاند( دیتاریپورتال، 2025).
[1] WhatsApp Business
[2] Kemp