قوه مقننه زیمبابوه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
اصل 50 قانون اساسي [[زيمبابوه]] پارلمان رابه عنوان واضع قانون به منظور استقرار صلح،نظم و حكومت خوب در اين كشور تعريف كرده است.بر اساس این اصل،پارلمان نقش قانون گذاری، نظارت بر امور اجرايی و ايفاي وظايف نمايندگی را بر عهده دارد.قوه اجرايی در مورد رفتار و نحوه اعمال تصميمات و سياست های عمومی و برنامه های خود به منظور تقويت سيستم حكومتی خوب در قبال پارلمان پاسخگو مي باشد.
[[پرونده:مجلس سنا در زیمبابوه.jpg|بندانگشتی|مجلس سنا در زیمبابوه]]
اصل 50 [[قانون اساسی زیمبابوه]] پارلمان رابه عنوان واضع قانون به منظور استقرار صلح، نظم و حکومت خوب در این کشور تعریف کرده است. بر اساس این اصل، پارلمان نقش قانون گذاری، نظارت بر امور اجرایی و


ایفای وظایف نمایندگی را بر عهده دارد. قوه اجرایی در مورد رفتار و نحوه اعمال تصمیمات و سیاست‌های عمومی و برنامه‌های خود به منظور تقویت سیستم حکومتی خوب در قبال پارلمان پاسخگو می‌باشد.


'''ساختار مجلس و نظام قانونگذاری:'''
=== ساختار مجلس و نظام قانونگذاری ===
براساس اصل 33 [[قانون اساسی زیمبابوه]] ساختار پارلمانی این کشور دو مجلسی بوده شامل مجلس سنا و مجلس نمایندگان می‌باشد.


براساس اصل 33 قانون اساسی زيمبابوه ساختار پارلمانی اين كشور دو مجلسی بوده شامل مجلس سنا و مجلس نمايندگان می باشد.
نظام قانونگذاری در [[زيمبابوه|زیمبابوه]] از طریق دو مجلس ملی و سنا و تحت ریاست رئیس قوه قضا انجام می‌شود. براساس اصلاحیه [[قانون اساسی زیمبابوه|قانون اساسی]] تعداد اعضای مجلس سنا 99 نفر و تعداد اعضای مجلس نمایندگان 216 نفر می‌باشد. منشی پارلمان رئیس امور اجرایی و مسئول امور [[مالی]] می‌باشد.


نظام قانونگذاری در زیمبابوه از طریق دو مجلس ملی و سنا و تحت ریاست رئیس قوه قضا انجام می شود.براساس اصلاحيه قانون اساسی تعداد اعضاي مجلس سنا 99 نفر و تعداد اعضای مجلس نمايندگان 216 نفر مي باشد.منشي پارلمان رئيس امور اجرايي و مسئول امور [[مالی]] می باشد.
=== نقش و وظایف مجلس ===
وظیفه پارلمان علاوه بر قانونگذاری شامل تضمین سیاست‌ها و فعالیت‌های قوه اجراییه، پاسخگو کردن آن در قبال وظایف و عملکردهای آن می‌باشد.


==== قانونگذاری ====
مهم‌ترین وظیفه پارلمان تصویب قوانین جدید و اصلاح قوانین قبلی است. اکثر قوانین تحت عنوان لوایح توسط دولت به پارلمان تقدیم می‌شود و پس از تصویب در پارلمان مطابق اصل 51 [[قانون اساسی زیمبابوه|قانون اساسی]] به منظور تأیید رئیس جمهور ارسال می‌گردد. کنوانسیون‌های بین المللی، پیمان‌ها و قراردادها نیز به تصویب پارلمان می‌رسد. هر لایحه‌ای به جز لایحه‌ی بودجه می‌تواند در هر یک از دو مجلس نمایندگان و سنا اعلام وصول شود. لیکن لایحه‌ی بودجه تنها در مجلس نمایندگان اعلام وصول می‌شود و باید در دو مجلس مورد بررسی قرار گیرد.


'''نقش و وظايف مجلس:'''
==== نظارت بر امور اجرایی ====
نظارت بر فعالیت‌های [[قوه مجریه زیمبابوه|قوه مجریه]] با روش‌های مختلف از جمله رسیدگی توسط کمیته‌های منتخب و استماع گزارش‌های سالانه انجام می‌شود. [[قانون اساسی زیمبابوه|قانون اساسی]] قدرت تصویب و تنفیذ دارایی‌های عمومی و نظارت بر نحوه‌ی استفاده از آن را به پارلمان داده است.


وظیفه پارلمان علاوه بر قانونگذاري شامل تضمين سياست ها و فعاليت هاي قوه اجراييه،پاسخگو كردن آن در قبال وظایف و عملکرد های آن می باشد.
==== اعمال حق نمایندگی ====
نقش نمایندگی مردم با توجه به انتخابی بودن اکثریت نمایندگان در دو مجلس با طرح موضوعات حوزه‌ی انتخابیه در زمان طرح سؤال در دو مجلس اعمال می‌شود. مرکز اطلاعات حوزه‌های انتخابیه پارلمانی برای ملاقات با اعضای حوزه‌های انتخابیه تشکیل شده است.


==== انجمن مباحثات عمومی ====
اعضای پارلمان می‌توانند با استفاده ازاختیارات قانونی خود موضوعات راهبردی کشور را در انجمن مباحثات عمومی مورد بحث و بررسی قرار دهند. وزرای کابینه موظف به پاسخگویی به مسائل مطرح شده توسط نمایندگان هستند. وزرا نیز فرصت دارند تا سیاست‌های خود را برای بحث و تبادل نظر با نمایندگان مجلس در این انجمن مطرح نمایند.


'''الف- قانونگذاری:'''
==== شورای انتخاب رئیس جمهور ====
پارلمان در صورت فوت، استعفا و یا برکناری رئیس جمهور مسئول انتخاب رئیس جمهور جدید می‌باشد. اعضای مجلسین سنا و نمایندگان در جلسه‌ی مشترک به ریاست رئیس [[نظام قضایی زیمبابوه|قوه قضاییه]] حداکثر تا 90 روز پس از خالی ماندن پست ریاست جمهوری موظفند نسبت به انتخاب فرد جدید اقدام نمایند.


مهم ترين وظيفه پارلمان تصويب قوانين جديد واصلاح قوانين قبلي است. اكثر قوانين تحت عنوان لوايح توسط دولت به پارلمان تقديم می شود و پس از تصويب در پارلمان مطابق اصل 51 قانون اساسی به منظور تأييد رئيس جمهور ارسال مي گردد.كنوانسيون هاي بين المللی،پيمان ها و قراردادها نيز به تصويب پارلمان می رسد.هر لايحه اي به جز لايحه ی بودجه مي تواند در هر يك از دو مجلس نمايندگان و سنا اعلام وصول شود.ليكن لايحه ی بودجه تنها در مجلس نمايندگان اعلام وصول می شود و بايد در دو مجلس مورد بررسی قرار گيرد.
برابر ماده 101 [[قانون اساسی زیمبابوه]] اگر رئیس جمهور به هر علتی نتواند به مسئولیت خود ادامه دهد، معاون اول وی عهده‌دار این وظیفه خواهد بود. رئیس جمهور موقت همان گونه که ذکر شد مدت 90 روز این سمت را عهده دار می‌باشد. سپس در خلال مدت سه ماهه فوق، حزب حاکم (زانو-پی اف) نسبت به انتخاب نامزد جانشین رئیس جمهور اقدام خواهد نمود. معاون اول رئیس جمهور تا پایان دوره‌ی ریاست جمهوری قدرت را در دست خواهد داشت<ref>https://www.zimbabwesituation.com/news/zimsit__w_chombo-hails-first-lady-the-herald/</ref>.


==== انتصاب کمیسرها ====
پارلمان از طریق کمیته‌ی آیین نامه افرادی را برای خدمت به عنوان کمیسر در کمیسیون‌های مستقل هم چون کمیسیون رسانه‌های [[زيمبابوه|زیمبابوه]]، کمیسیون انتخابات [[زيمبابوه|زیمبابوه]] و کمیسیون حقوق بشر [[زيمبابوه|زیمبابوه]] نامزد می‌نماید. موافقت این کمیته برای انتصاب کمیسرهای کمیسیون مبارزه با فساد ضرورت دارد.


'''ب- نظارت بر امور اجرایی:'''
==== قدرت پارلمان ====
پارلمان در راستای انجام وظایف محوله از سوی [[قانون اساسی زیمبابوه|قانون اساسی]] بر اساس قانون مزایا، مصونیت‌ها و قدرت پارلمان عمل می‌نماید. پارلمان طبق اصل 57 [[قانون اساسی زیمبابوه|قانون اساسی]] دارای قدرت و اختیار بوده می‌تواند اقدامات زیر را انجام دهد:
*احضار افراد برای حضور در پارلمان به عنوان شاهد؛


نظارت بر فعاليت هاي قوه مجریه با روش هاي مختلف از جمله رسيدگي توسط كميته هاي منتخب واستماع گزارش هاي سالانه انجام می شود.قانون اساسي قدرت تصويب و تنفيذ دارايي هاي عمومي و نظارت بر نحوه ی استفاده از آن را به پارلمان داده است.
*تحقیق و تفحص از تمامی شاهدهای حضور یافته در پارلمان؛


*صدور دستور لازم برای تهیه و جمع آوری مدارک؛


'''ج- اعمال حق نمايندگی:'''
*مجازات ناقضین قوانین مذکور.


نقش نمايندگی مردم با توجه  به انتخابی بودن اكثريت نمايندگان در دو مجلس با طرح موضوعات حوزه ی انتخابيه در زمان طرح سؤال در دو مجلس اعمال مي شود.مركز اطلاعات حوزه هاي انتخابيه پارلمانی براي ملاقات با اعضای حوزه هاي انتخابيه تشكيل شده است.
=== مجلس سنا ===
تعداد اعضای مجلس سنا 99 نفر است. ترکیب آن شامل 60 نماینده منتخب توسط مردم و باقی نمایندگان از رؤسای قبائل، استانداران 10 استان و تعدادی افراد منتخب توسط احزاب تشکیل‌دهنده دولت می‌باشد. دادستان کل کشور بدون داشتن حق رأی نیز عضو سنا می‌باشد.


=== مجلس نمایندگان ===
بندهای 38 تا 40 [[قانون اساسی زیمبابوه]] موارد مربوط به چگونگی تشکیل، ترکیب نمایندگان، انتخابات و مدت زمان دوره نمایندگی در این مجلس را مشخص می‌نمایند. در دوره فعلی تعداد نمایندگان 216 نفر می‌باشند که 210 نفر از طریق انتخاب مستقیم توسط مردم در 210 حوزه انتخابیه در سراسر کشور انتخاب شده‌اند. 5 عضو انتصابی به اضافه دادستان کل کشور نیز از دیگر اعضای مجلس می‌باشند.


'''د- انجمن مباحثات عمومی:'''
دو مجلس از مقررات مشابهی برای انجام وظایف خود از جمله مراسم افتتاحیه، اختتامیه، انحلال مجلس وامور پرسنلی پیروی می‌کنند.


اعضای پارلمان مي توانند با استفاده ازاختیارات قانونی خود موضوعات راهبردی کشور را در انجمن مباحثات عمومی مورد بحث و بررسی قرار دهند.وزراي كابينه موظف به پاسخگويی به مسائل مطرح شده توسط نمايندگان هستند.وزرا نيز فرصت دارند تا سياست هاي خود را براي بحث و تبادل نظر با نمايندگان مجلس در اين انجمن مطرح نمايند.
==== سیستم کمیته‌ها ====
پارلمان زیمبابوه از دو ترکیب کمیته‌ای: کمیته‌ی امور اداری پارلمان (House-keeping Committees) و کمیته‌های رسیدگی و پیگیری (-Investigating Committees) تشکیل شده است.


کمیته‌ی آیین نامه، کمیته‌ی وظایف مجالس، کمیته‌ی ارتباطات و هماهنگی، کمیته‌ی کتابخانه و کمیته‌ی امور داخلی در قالب کمیته‌های امور اداری و ظایف خود را انجام می‌دهند.


'''ه- شورای انتخاب رئيس جمهور''':
کمیته‌های رسیدگی و پیگیری مواردی هم چون [[زنان در زیمبابوه|زنان]]، [[ورزش در زیمبابوه|ورزش]] و فرهنگ، امور خارجه، بهداشت و رفاه کودکان، محیط زیست و گردشگری، کار و رفاه اجتماعی و توسعه جوانان را در دستور کار دارند. پارلمان دارای کمیته‌ی پارلمانی [[زنان در زیمبابوه|زنان زیمبابوه]] می‌باشد که زنان نماینده از دو مجلس در صورت تمایل می‌توانند عضو آن باشند.


==== کمیته آیین نامه ====
این کمیته نهادی سیاست ساز در پارلمان و عهده‌دار بسیاری از وظایف خاص مانند انتصاب اعضای کمیته‌ها می‌باشد. رئیس مجلس نمایندگان، رئیس سنا و معاونین آن‌ها عضو این کمیته می‌باشند. تعداد اعضای منتخب بایستی بیش از اعضای انتصابی بوده و رئیس مجلس نمایندگان رئیس این کمیته و رئیس مجلس سنا معاون وی می‌‌باشد.


پارلمان در صورت فوت،استعفا  و یا بركناري رئيس جمهور مسئول انتخاب رئيس جمهور جديد مي باشد. اعضاي مجلسین سنا و نمايندگان در جلسه ی مشترك به رياست رئيس قوه قضاييه حداکثر تا 90 روز پس از خالي ماندن پست رياست جمهوري موظفند نسبت به انتخاب فرد جديد اقدام نمايند.
سخنرانی رئیس دولت (رئیس جمهور) در جلسات خاص پارلمان از جمله جلسه افتتاحیه ضرورت دارد. رئیس دولت می‌تواند در هر جلسه‌ای که مناسب و لازم می‌داند شرکت و سخنرانی نماید. در چنین شرایطی سخنرانی وی در جلسه‌ی مشترک دو مجلس انجام خواهد شد<ref>شجری (1391). گزارش سال  2010 و سایت پارلمان [[زيمبابوه|زیمبابوه]]،  وزارت امور خارجه</ref><ref>ایپکچی، محمدحسن (1339). جامعه و فرهنگ [[زيمبابوه|زیمبابوه]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]. ص. 82-87.</ref>.


برابر ماده 101 [[قانون اساسی زیمبابوه]] اگر رئیس جمهور به هر علتی نتواند به مسئولیت خود ادامه دهد،معاون اول وی عهده دار این وظیفه خواهد بود.رئیس جمهور موقت همان گونه که ذکر شد مدت 90 روز این سمت را عهده دار می باشد.سپس در خلال مدت سه ماهه فوق، حزب حاکم(زانو-پی اف)نسبت به انتخاب نامزد جانشین رئیس جمهور اقدام خواهد نمود. معاون اول رئیس جمهور تا پایان دوره ی ریاست جمهوری قدرت را در دست خواهد داشت . (www.zimbabwesituation.com/news/zimsit)
== نیز نگاه کنید به ==
[[نظام و نهاد قانون گذاری روسیه]]؛ [[قوه مقننه تونس]]؛ [[مجلس شورای ملی ژاپن]]؛ [[نظام و نهاد قانون گذاری کانادا]]؛ [[قوه مقننه کوبا]]؛ [[قوه مقننه لبنان]]؛ [[قوه مقننه مصر]]؛ [[نظام و نهاد قانون گذاری افغانستان]]؛ [[قوه مقننه سنگال]]؛ [[نظام و نهاد قانون گذاری تایلند]]؛ [[نظام و نهاد قانون گذاری آرژانتین]]؛ [[نظام و نهاد قانون گذاری فرانسه]]؛ [[نظام و نهاد قانون گذاری اسپانیا]]؛ [[نظام و نهاد قانون گذاری قطر]]؛ [[نظام و نهاد قانون گذاری اتیوپی]]؛ [[نظام و نهاد قانون گذاری کشور مالی]]


'''و- انتصاب كميسرها:'''
== کتابشناسی ==
 
پارلمان از طريق كميته ی آيين نامه افرادي را براي خدمت به عنوان كميسر در كميسيون هاي مستقل هم چون كميسيون رسانه هاي زيمبابوه،كميسيون انتخابات زيمبابوه و كميسيون حقوق بشر زيمبابوه نامزد مي نمايد. موافقت این كميته براي انتصاب كميسرهاي كميسيون مبارزه با فساد ضرورت دارد.
 
 
'''ز- قدرت پارلمان:'''
 
پارلمان در راستای انجام وظايف محوله از سوی قانون اساسی بر اساس قانون مزايا، مصونيت ها و قدرت پارلمان عمل مي نمايد. پارلمان طبق اصل 57 قانون اساسی دارای قدرت و اختیار بوده مي تواند اقدامات زیر را انجام دهد:
 
-احضار افراد براي حضور در پارلمان به عنوان شاهد
 
1.   تحقیق و تفحص از تمامی شاهدهاي حضور یافته در پارلمان
 
2.   صدور دستور لازم برای تهيه و جمع آوری مدارك
 
3.   مجازات ناقضین قوانين مذكور
 
 
'''مجلس سنا:'''
 
تعداد اعضاي مجلس سنا 99 نفر است.تركيب آن شامل 60 نماينده منتخب توسط مردم و باقی نمایندگان از رؤساي قبائل، استانداران 10 استان و تعدادي افراد منتخب توسط احزاب تشكيل دهنده دولت مي باشد.دادستان كل كشور بدون داشتن حق رأي نيز عضو سنا مي باشد.
 
 
'''مجلس نمايندگان''':
 
 
بندهاي 38 تا 40 قانون اساسي زيمبابوه موارد مربوط به چگونگي تشكيل، تركيب نمايندگان، انتخابات و مدت زمان دوره نمايندگي در اين مجلس را مشخص مي نمايند. در دوره فعلي تعداد نمايندگان 216 نفر مي باشند كه 210 نفر از طريق انتخاب مستقيم توسط مردم در 210 حوزه انتخابيه در سراسر كشور انتخاب شده اند . 5 عضو انتصابي به اضافه دادستان كل كشور نيز از ديگر اعضاي مجلس مي باشند.
 
دو مجلس از مقررات مشابهي براي انجام وظايف خود از جمله مراسم افتتاحيه، اختتاميه، انحلال مجلس وامور پرسنلي پیروی می کنند.
 
 
'''سيستم كميته ها:'''
 
پارلمان زيمبابوه از دو تركيب كميته اي:كميته ی امور اداري پارلمان<sup>[24]</sup>و كميته هاي رسيدگي و پيگيري<sup>[25]</sup> تشکیل شده است.
 
كميته ی آيين نامه، كميته ی وظايف مجالس، كميته ی ارتباطات و هماهنگي، كميته ی كتابخانه و كميته ی امور داخلي در قالب كميته هاي امور اداري وظایف خود را انجام می دهند.
 
كميته هاي رسيدگي و پيگيري مواردي  هم چون زنان،ورزش و فرهنگ،امور خارجه، بهداشت و رفاه كودكان، محيط زيست و گردشگري، كار و رفاه اجتماعي و توسعه جوانان را در دستور كار دارند.پارلمان داراي كميته ی پارلماني زنان زيمبابوه مي باشد كه زنان نماينده از دو مجلس در صورت تمايل مي توانند عضو آن باشند.
 
 
'''كميته آيين نامه:'''
 
اين كميته نهادي سياست ساز در پارلمان و عهده دار بسياري از وظايف خاص مانند انتصاب اعضاي كميته ها می باشد.رئيس مجلس نمايندگان، رئيس سنا و معاونين آنها عضو اين كميته مي باشند.تعداد اعضاي منتخب بايستي بيش از اعضاي انتصابي بوده و رئيس مجلس نمايندگان رئيس اين كميته و رئيس مجلس سنا معاون وي مي باشد.
 
 
'''سخنرانی رئیس جمهور در افتتاحیه مجلس'''
 
سخنراني رئيس دولت ( رئيس جمهور) در جلسات خاص پارلمان از جمله جلسه افتتاحيه ضرورت دارد.رئيس دولت مي تواند در هر جلسه اي كه مناسب و لازم مي داند شركت و سخنراني نمايد.در چنين شرايطي سخنراني وي در جلسه ی مشترك دو مجلس انجام خواهد شد.(شجري،وزارت امورخارجه، 2010:1391(

نسخهٔ ‏۲۷ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۰:۳۹

مجلس سنا در زیمبابوه

اصل 50 قانون اساسی زیمبابوه پارلمان رابه عنوان واضع قانون به منظور استقرار صلح، نظم و حکومت خوب در این کشور تعریف کرده است. بر اساس این اصل، پارلمان نقش قانون گذاری، نظارت بر امور اجرایی و

ایفای وظایف نمایندگی را بر عهده دارد. قوه اجرایی در مورد رفتار و نحوه اعمال تصمیمات و سیاست‌های عمومی و برنامه‌های خود به منظور تقویت سیستم حکومتی خوب در قبال پارلمان پاسخگو می‌باشد.

ساختار مجلس و نظام قانونگذاری

براساس اصل 33 قانون اساسی زیمبابوه ساختار پارلمانی این کشور دو مجلسی بوده شامل مجلس سنا و مجلس نمایندگان می‌باشد.

نظام قانونگذاری در زیمبابوه از طریق دو مجلس ملی و سنا و تحت ریاست رئیس قوه قضا انجام می‌شود. براساس اصلاحیه قانون اساسی تعداد اعضای مجلس سنا 99 نفر و تعداد اعضای مجلس نمایندگان 216 نفر می‌باشد. منشی پارلمان رئیس امور اجرایی و مسئول امور مالی می‌باشد.

نقش و وظایف مجلس

وظیفه پارلمان علاوه بر قانونگذاری شامل تضمین سیاست‌ها و فعالیت‌های قوه اجراییه، پاسخگو کردن آن در قبال وظایف و عملکردهای آن می‌باشد.

قانونگذاری

مهم‌ترین وظیفه پارلمان تصویب قوانین جدید و اصلاح قوانین قبلی است. اکثر قوانین تحت عنوان لوایح توسط دولت به پارلمان تقدیم می‌شود و پس از تصویب در پارلمان مطابق اصل 51 قانون اساسی به منظور تأیید رئیس جمهور ارسال می‌گردد. کنوانسیون‌های بین المللی، پیمان‌ها و قراردادها نیز به تصویب پارلمان می‌رسد. هر لایحه‌ای به جز لایحه‌ی بودجه می‌تواند در هر یک از دو مجلس نمایندگان و سنا اعلام وصول شود. لیکن لایحه‌ی بودجه تنها در مجلس نمایندگان اعلام وصول می‌شود و باید در دو مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

نظارت بر امور اجرایی

نظارت بر فعالیت‌های قوه مجریه با روش‌های مختلف از جمله رسیدگی توسط کمیته‌های منتخب و استماع گزارش‌های سالانه انجام می‌شود. قانون اساسی قدرت تصویب و تنفیذ دارایی‌های عمومی و نظارت بر نحوه‌ی استفاده از آن را به پارلمان داده است.

اعمال حق نمایندگی

نقش نمایندگی مردم با توجه به انتخابی بودن اکثریت نمایندگان در دو مجلس با طرح موضوعات حوزه‌ی انتخابیه در زمان طرح سؤال در دو مجلس اعمال می‌شود. مرکز اطلاعات حوزه‌های انتخابیه پارلمانی برای ملاقات با اعضای حوزه‌های انتخابیه تشکیل شده است.

انجمن مباحثات عمومی

اعضای پارلمان می‌توانند با استفاده ازاختیارات قانونی خود موضوعات راهبردی کشور را در انجمن مباحثات عمومی مورد بحث و بررسی قرار دهند. وزرای کابینه موظف به پاسخگویی به مسائل مطرح شده توسط نمایندگان هستند. وزرا نیز فرصت دارند تا سیاست‌های خود را برای بحث و تبادل نظر با نمایندگان مجلس در این انجمن مطرح نمایند.

شورای انتخاب رئیس جمهور

پارلمان در صورت فوت، استعفا و یا برکناری رئیس جمهور مسئول انتخاب رئیس جمهور جدید می‌باشد. اعضای مجلسین سنا و نمایندگان در جلسه‌ی مشترک به ریاست رئیس قوه قضاییه حداکثر تا 90 روز پس از خالی ماندن پست ریاست جمهوری موظفند نسبت به انتخاب فرد جدید اقدام نمایند.

برابر ماده 101 قانون اساسی زیمبابوه اگر رئیس جمهور به هر علتی نتواند به مسئولیت خود ادامه دهد، معاون اول وی عهده‌دار این وظیفه خواهد بود. رئیس جمهور موقت همان گونه که ذکر شد مدت 90 روز این سمت را عهده دار می‌باشد. سپس در خلال مدت سه ماهه فوق، حزب حاکم (زانو-پی اف) نسبت به انتخاب نامزد جانشین رئیس جمهور اقدام خواهد نمود. معاون اول رئیس جمهور تا پایان دوره‌ی ریاست جمهوری قدرت را در دست خواهد داشت[۱].

انتصاب کمیسرها

پارلمان از طریق کمیته‌ی آیین نامه افرادی را برای خدمت به عنوان کمیسر در کمیسیون‌های مستقل هم چون کمیسیون رسانه‌های زیمبابوه، کمیسیون انتخابات زیمبابوه و کمیسیون حقوق بشر زیمبابوه نامزد می‌نماید. موافقت این کمیته برای انتصاب کمیسرهای کمیسیون مبارزه با فساد ضرورت دارد.

قدرت پارلمان

پارلمان در راستای انجام وظایف محوله از سوی قانون اساسی بر اساس قانون مزایا، مصونیت‌ها و قدرت پارلمان عمل می‌نماید. پارلمان طبق اصل 57 قانون اساسی دارای قدرت و اختیار بوده می‌تواند اقدامات زیر را انجام دهد:

  • احضار افراد برای حضور در پارلمان به عنوان شاهد؛
  • تحقیق و تفحص از تمامی شاهدهای حضور یافته در پارلمان؛
  • صدور دستور لازم برای تهیه و جمع آوری مدارک؛
  • مجازات ناقضین قوانین مذکور.

مجلس سنا

تعداد اعضای مجلس سنا 99 نفر است. ترکیب آن شامل 60 نماینده منتخب توسط مردم و باقی نمایندگان از رؤسای قبائل، استانداران 10 استان و تعدادی افراد منتخب توسط احزاب تشکیل‌دهنده دولت می‌باشد. دادستان کل کشور بدون داشتن حق رأی نیز عضو سنا می‌باشد.

مجلس نمایندگان

بندهای 38 تا 40 قانون اساسی زیمبابوه موارد مربوط به چگونگی تشکیل، ترکیب نمایندگان، انتخابات و مدت زمان دوره نمایندگی در این مجلس را مشخص می‌نمایند. در دوره فعلی تعداد نمایندگان 216 نفر می‌باشند که 210 نفر از طریق انتخاب مستقیم توسط مردم در 210 حوزه انتخابیه در سراسر کشور انتخاب شده‌اند. 5 عضو انتصابی به اضافه دادستان کل کشور نیز از دیگر اعضای مجلس می‌باشند.

دو مجلس از مقررات مشابهی برای انجام وظایف خود از جمله مراسم افتتاحیه، اختتامیه، انحلال مجلس وامور پرسنلی پیروی می‌کنند.

سیستم کمیته‌ها

پارلمان زیمبابوه از دو ترکیب کمیته‌ای: کمیته‌ی امور اداری پارلمان (House-keeping Committees) و کمیته‌های رسیدگی و پیگیری (-Investigating Committees) تشکیل شده است.

کمیته‌ی آیین نامه، کمیته‌ی وظایف مجالس، کمیته‌ی ارتباطات و هماهنگی، کمیته‌ی کتابخانه و کمیته‌ی امور داخلی در قالب کمیته‌های امور اداری و ظایف خود را انجام می‌دهند.

کمیته‌های رسیدگی و پیگیری مواردی هم چون زنان، ورزش و فرهنگ، امور خارجه، بهداشت و رفاه کودکان، محیط زیست و گردشگری، کار و رفاه اجتماعی و توسعه جوانان را در دستور کار دارند. پارلمان دارای کمیته‌ی پارلمانی زنان زیمبابوه می‌باشد که زنان نماینده از دو مجلس در صورت تمایل می‌توانند عضو آن باشند.

کمیته آیین نامه

این کمیته نهادی سیاست ساز در پارلمان و عهده‌دار بسیاری از وظایف خاص مانند انتصاب اعضای کمیته‌ها می‌باشد. رئیس مجلس نمایندگان، رئیس سنا و معاونین آن‌ها عضو این کمیته می‌باشند. تعداد اعضای منتخب بایستی بیش از اعضای انتصابی بوده و رئیس مجلس نمایندگان رئیس این کمیته و رئیس مجلس سنا معاون وی می‌‌باشد.

سخنرانی رئیس دولت (رئیس جمهور) در جلسات خاص پارلمان از جمله جلسه افتتاحیه ضرورت دارد. رئیس دولت می‌تواند در هر جلسه‌ای که مناسب و لازم می‌داند شرکت و سخنرانی نماید. در چنین شرایطی سخنرانی وی در جلسه‌ی مشترک دو مجلس انجام خواهد شد[۲][۳].

نیز نگاه کنید به

نظام و نهاد قانون گذاری روسیه؛ قوه مقننه تونس؛ مجلس شورای ملی ژاپن؛ نظام و نهاد قانون گذاری کانادا؛ قوه مقننه کوبا؛ قوه مقننه لبنان؛ قوه مقننه مصر؛ نظام و نهاد قانون گذاری افغانستان؛ قوه مقننه سنگال؛ نظام و نهاد قانون گذاری تایلند؛ نظام و نهاد قانون گذاری آرژانتین؛ نظام و نهاد قانون گذاری فرانسه؛ نظام و نهاد قانون گذاری اسپانیا؛ نظام و نهاد قانون گذاری قطر؛ نظام و نهاد قانون گذاری اتیوپی؛ نظام و نهاد قانون گذاری کشور مالی

کتابشناسی

  1. https://www.zimbabwesituation.com/news/zimsit__w_chombo-hails-first-lady-the-herald/
  2. شجری (1391). گزارش سال 2010 و سایت پارلمان زیمبابوه، وزارت امور خارجه
  3. ایپکچی، محمدحسن (1339). جامعه و فرهنگ زیمبابوه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی. ص. 82-87.