جايگاه و نقش دين در دولت مالی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «براساس قانون اساسی سال 1992، نظام حکومتی مالی، مبتنی بر اصل لائیک یا لائیسیته بوده و تأسيس احزاب ديني در كشور مالی ممنوع است. دولت‌مردان از زمان استقلال مالی، این اصل را سر لوحۀ اهداف خود قرار داده‌ و تأکید دارند که در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌ه...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
براساس قانون اساسی سال 1992، نظام حکومتی مالی، مبتنی بر اصل لائیک یا لائیسیته بوده و تأسيس احزاب ديني در كشور مالی ممنوع است. دولت‌مردان از زمان استقلال مالی، این اصل را سر لوحۀ اهداف خود قرار داده‌ و تأکید دارند که در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های بنیادی و جاری، هیچ یک از ادیان اسلام و مسیحیت را دخالت ندهند. البته دولت‌هاي وقت، هيچ‌گاه محدوديتي در انجام مراسم و مناسبت‌هاي ديني و مذهبي خود، براي پيروان اديان اسلام، مسيحيت و آیين‌هاي بومی و سنتي به‌وجود نياورده‌اند و از آزادي كاملي برخوردارند .'''(www.international religious freedom report com)'''
براساس قانون اساسی سال 1992، نظام حکومتی [[مالی]]، مبتنی بر اصل لائیک یا لائیسیته بوده و تأسیس احزاب دینی در کشور [[مالی]] ممنوع است. دولت‌مردان از زمان استقلال مالی، این اصل را سر لوحه اهداف خود قرار داده‌ و تأکید دارند که در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های بنیادی و جاری، هیچ یک از ادیان [[اسلام در مالی|اسلام]] و [[مسیحیت در مالی|مسیحیت]] را دخالت ندهند. البته دولت‌های وقت، هیچ‌گاه محدودیتی در انجام مراسم و مناسبت‌های دینی و مذهبی خود، برای پیروان ادیان [[اسلام در مالی|اسلام]]، [[مسیحیت در مالی|مسیحیت]] و [[آیین های سنتی در مالی|آیین‌های بومی و سنتی]] به‌وجود نیاورده‌اند و از آزادی کاملی برخوردارند<ref>برگرفته از سایت  [https://www.+international+religious+freedom+report.+com/&#x20;released&#x20;by&#x20;the&#x20;burea&#x20;of&#x20;demecrocy,&#x20;humam&#x20;rights&#x20;and&#x20;labor/2011 https://www.+international+religious+freedom+report.+com/2011]</ref><ref>عرب احمدی، امیر بهرام(1392). جامعه و فرهنگ [[مالی]]. ناظر علمی ابوالحسن شریف محمدی. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص.219.</ref>.
 
== نیز نگاه کنید به ==
[[جایگاه دین در جامعه و سیاست کوبا]]؛ [[دين در جامعه و سياست لبنان]]؛ [[جایگاه دین و روحانیت در افغانستان]]؛ [[جایگاه دین در ساختار کنونی حکومت و جامعه چین]]؛ [[جایگاه دین در جامعه و سیاست سنگال]]؛ [[جایگاه دین در جامعه و سیاست فرانسه]]؛ [[جایگاه دین در جامعه و سیاست اردن]]؛ [[جایگاه دین در جامعه و سیاست زیمبابوه]]؛ [[جایگاه دین در جامعه تایلند]]؛ [[جایگاه دین رسمی و سایر ادیان اسپانیا]]؛ [[جایگاه دین در جامعه و سیاست اردن]]؛ [[جایگاه دین در جامعه و سیاست قطر]]؛ [[جایگاه دین در جامعه و سیاست سوریه]]
 
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۳ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۴۴

براساس قانون اساسی سال 1992، نظام حکومتی مالی، مبتنی بر اصل لائیک یا لائیسیته بوده و تأسیس احزاب دینی در کشور مالی ممنوع است. دولت‌مردان از زمان استقلال مالی، این اصل را سر لوحه اهداف خود قرار داده‌ و تأکید دارند که در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های بنیادی و جاری، هیچ یک از ادیان اسلام و مسیحیت را دخالت ندهند. البته دولت‌های وقت، هیچ‌گاه محدودیتی در انجام مراسم و مناسبت‌های دینی و مذهبی خود، برای پیروان ادیان اسلام، مسیحیت و آیین‌های بومی و سنتی به‌وجود نیاورده‌اند و از آزادی کاملی برخوردارند[۱][۲].

نیز نگاه کنید به

جایگاه دین در جامعه و سیاست کوبا؛ دين در جامعه و سياست لبنان؛ جایگاه دین و روحانیت در افغانستان؛ جایگاه دین در ساختار کنونی حکومت و جامعه چین؛ جایگاه دین در جامعه و سیاست سنگال؛ جایگاه دین در جامعه و سیاست فرانسه؛ جایگاه دین در جامعه و سیاست اردن؛ جایگاه دین در جامعه و سیاست زیمبابوه؛ جایگاه دین در جامعه تایلند؛ جایگاه دین رسمی و سایر ادیان اسپانیا؛ جایگاه دین در جامعه و سیاست اردن؛ جایگاه دین در جامعه و سیاست قطر؛ جایگاه دین در جامعه و سیاست سوریه

کتابشناسی

  1. برگرفته از سایت https://www.+international+religious+freedom+report.+com/2011
  2. عرب احمدی، امیر بهرام(1392). جامعه و فرهنگ مالی. ناظر علمی ابوالحسن شریف محمدی. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص.219.