مدیریت فرهنگی بنگلادش: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «5. 1. مدیریت فرهنگی کشور دولت‌ جمهوري‌ خلق‌ بنگلادش‌ نظامی‌ وحدت‌ طلب‌ دارد. بنابراين‌ تمامي‌ هزينه‌هاي‌ دولت‌ از طريق‌ بودجه‌اي‌ واحد برآورد مي‌شود. بودجه‌ مالي‌ كشور بنگلادش‌ براي‌ يكسال‌ مالي‌ كه‌ از 1 ژوئن‌ تا 30 ژوئیه‌ به‌ ط...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
5. 1. مدیریت فرهنگی کشور
دولت‌ جمهوری خلق‌ [[بنگلادش|بنگلادش‌]] نظامی‌ وحدت‌ طلب‌ دارد. بنابراین‌ تمامی هزینه‌های دولت‌ از طریق‌ بودجه‌ای واحد برآورد میشود. بودجه‌ [[مالی]] کشور بنگلادش‌ برای یکسال‌ مالی که‌ از 1 ژوئن‌ تا 30 ژوئیه‌ به‌ طول‌ میانجامد، تعیین‌ می شود. دولت‌ [[بنگلادش|بنگلادش‌]] از این‌ بودجه‌ مبالغی را به‌ وزارتخانه‌های ارشد اختصاص‌ میدهد. سپس‌ هر وزارتخانه،‌ مبلغ‌ بودجه‌ تخصیص‌ یافته‌ را در میان‌ مؤسسات‌ تحت‌ نظارت‌ خود تقسیم‌ می کند. فعالیت های فرهنگی کشور [[بنگلادش|بنگلادش‌]] را اغلب‌ مؤسساتی که‌ تحت‌ نظارت‌ وزارت‌ علوم‌ و فرهنگ‌ قرار دارند انجام‌ می دهند. فرهنگستان‌  کودک(Academy Shishu) تحت‌ نظارت‌ وزارت‌ امور کودکان‌ و زنان‌ [[بنگلادش|بنگلادش‌]]، موزه‌ علوم‌ تحت‌ نظارت‌ وزارت‌ علوم‌ و فناوری و سازمان‌ رادیو و تلویزیون‌ [[بنگلادش|بنگلادش‌]]، مؤسسه‌ ملّی ارتباطات‌ جمعی و مؤسسه‌ مطبوعات‌ [[بنگلادش|بنگلادش‌]] همگی تحت‌ نظارت‌ وزارت‌ اطلاعات‌ اداره‌ میشوند. مبالغ‌ اختصاص‌ یافته‌ دولتی به‌ وزارت‌ خانه‌های مذکور طی چندین‌ سال‌ متوالی، طبق‌ آماری در ادامه آمده‌ است‌: (شایان ذکر است‌ که‌ ارقام‌ زیر بر مبنای صدهزار روپیه‌ محاسبه‌ شده‌ است)‌.


دولت‌ جمهوري‌ خلق‌ بنگلادش‌ نظامی‌ وحدت‌ طلب‌ دارد. بنابراين‌ تمامي‌ هزينه‌هاي‌ دولت‌ از طريق‌ بودجه‌اي‌ واحد برآورد مي‌شود. بودجه‌ مالي‌ كشور بنگلادش‌ براي‌ يكسال‌ مالي‌ كه‌ از 1 ژوئن‌ تا 30 ژوئیه‌ به‌ طول‌ مي‌انجامد، تعيين‌ مي‌ شود. دولت‌ بنگلادش‌ از اين‌ بودجه‌ مبالغي‌ را به‌ وزارتخانه‌هاي‌ ارشد اختصاص‌ مي‌دهد. سپس‌ هر وزارتخانه،‌ مبلغ‌ بودجه‌ تخصيص‌ يافته‌ را در ميان‌ مؤسسات‌ تحت‌ نظارت‌ خود تقسيم‌ مي‌ کند. فعاليت هاي‌ فرهنگي‌ كشور بنگلادش‌ را اغلب‌ مؤسساتي‌ كه‌ تحت‌ نظارت‌ وزارت‌ علوم‌ و فرهنگ‌ قرار دارند انجام‌ مي‌ دهند.  فرهنگستان‌  کودک  (Academy Shishu) تحت‌ نظارت‌ وزارت‌ امور كودكان‌ و زنان‌ بنگلادش‌، موزه‌ علوم‌ تحت‌ نظارت‌ وزارت‌ علوم‌ و فناوري‌ و سازمان‌ راديو و تلويزيون‌ بنگلادش‌، مؤسسه‌ ملّي‌ ارتباطات‌ جمعي‌ و مؤسسه‌ مطبوعات‌ بنگلادش‌ همگي‌ تحت‌ نظارت‌ وزارت‌ اطلاعات‌ اداره‌ مي‌شوند. مبالغ‌ اختصاص‌ يافته‌ دولتي‌ به‌ وزارت‌ خانه‌هاي‌ مذكور طي‌ چندين‌ سال‌ متوالي‌، طبق‌ آماري‌ در ادامه آمده‌ است‌: (شایان ذكر است‌ كه‌ ارقام‌ زیر بر مبناي‌ صدهزار روپيه‌ محاسبه‌ شده‌ است)‌.
1.همه‌ هزینه‌های اختصاص‌یافته‌ به‌ مؤسسات‌ تحت‌ نظارت‌ وزارت‌  فرهنگ‌ [[بنگلادش|بنگلادش‌]]<ref>https://dhaka.mfa.ir/</ref> طی سال های 1992 -ِ 1993، 1993- 1994 و 1994- 1995 به‌ شرح‌ ذیل‌ میباشد:


1.همه‌ هزينه‌هاي‌ اختصاص‌يافته‌ به‌ مؤسسات‌ تحت‌ نظارت‌ وزارت‌  فرهنگ‌ بنگلادش‌ طي‌ سال هاي‌ 92-ِ 1993، 93- 1994 و 94- 1995 به‌ شرح‌ ذيل‌ مي‌باشد:
1155/00_4849/14_2046/04_1500/00_3546/04_2270/38_1475/00_3694/14_3745/38


00/1155-14/4849-04/2046-00/1500-04/3546-38/2270-00/1475-14/3694-38/3745
2.همه هزینه‌های اختصاص‌ یافته‌ به‌ فرهنگستان‌ 1992- 1993، 1993-ِ 1994، 1994- 1995:


2. همه هزينه‌هاي‌ اختصاص‌ يافته‌ به‌ فرهنگستان‌ 92- 1993، 93-ِ 1994، 94- 1995:
200/00_323/00_128/00_340/00_468/00_137/00_460/00_579/00


00/200-00/323-00/128-00/340-00/468-00/137-00/460-00/597
3.همه هزینه‌های اختصاص‌ یافته‌ به‌ موزه‌ ملی علوم‌ و فناوری [[بنگلادش|بنگلادش‌]] که‌ تحت‌ نظارت‌ وزارت‌ علوم‌ و فن‌آوری است‌ طی سالهای 1992 -ِ 1993، 1993- 1994 و 1994- 1995 به‌ شرح‌ ذیل‌ میباشد:


3. همه هزينه‌هاي‌ اختصاص‌ يافته‌ به‌ موزه‌ ملي‌ علوم‌ و فناوري بنگلادش‌ كه‌ تحت‌ نظارت‌ وزارت‌ علوم‌ و فن‌آوري‌ است‌ طي‌ سالهاي‌ 93- 1992 ، 94-ِ 1993 95- 1994 به‌ شرح‌ ذيل‌ مي‌باشد:
37/00_37/00_40/00_40/00_44/00_100/00_144/00


00/37-00/37-00/40-00/40-00/44-00/100-00/144
4.همه هزینه‌های اختصاص‌ یافته‌ به‌ [[رادیو در بنگلادش|رادیو]]، [[تلویزیون در بنگلادش|تلویزیون‌]]، مؤسسه‌ ملی ارتباطات‌ جمعی و مؤسسه‌ مطبوعات‌ [[بنگلادش|بنگلادش‌]] که‌ تحت‌ نظارت‌ وزارت‌ اطلاعات‌ میباشند طی سالهای 1995-ِ 1996، 1996-ِ 1997، 1997- 1998 به‌ شرح‌ ذیل‌ میباشد:


4. همه هزينه‌هاي‌ اختصاص‌ يافته‌ به‌ راديو، تلويزيون‌، مؤسسه‌ ملي‌ ارتباطات‌ جمعي‌ و مؤسسه‌ مطبوعات‌ بنگلادش‌ كه‌ تحت‌ نظارت‌ وزارت‌ اطلاعات‌ مي‌باشند طي‌ سالهاي‌ 95-ِ 1996، 96-ِ 1997، 97- 1998 به‌ شرح‌ ذيل‌ مي‌باشد:
6539/52_2427/00_8966/52_8380/02_3492/00_11872/20_7164/20_3468/00_10632/20


52/6539-00/2427-52/8966-20/8380-00/3492-20/11872-20/7164-00/3468-20/10632
علاوه‌ بر بودجه‌های اختصاص‌ یافته‌ که‌ ذکر کردیم، دانشگاه های [[بنگلادش|بنگلادش‌]] نیز مبالغی را برای‌ کمک به‌ مؤسسات‌ فعال‌ در زمینه‌ هنرهای زیبا و هنرهای نمایشی اختصاص‌ میدهند. مبلغ‌ این گونه‌ هزینه‌ها به‌ طور جداگانه‌ ثبت‌ نمی شود، بنابراین‌ آمار دقیقی از آن‌ در دست‌ نیست. همچنین‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ [[بنگلادش|بنگلادش‌]] بودجه‌هایی را به‌ مدارس‌ و دانشکده‌هایی که‌ آموزش‌های فرهنگی همراه‌ با آموزش‌های عمومی در آن‌ ارائه‌ میشود، اختصاص‌ داده‌ است. امکان‌ برآورد مبالغ این هزینه‌ نیز به‌ علّت‌ ادغام‌ در هزینه‌های کلی مقدور نمی باشد. از مبالغ‌ صرف‌ شده‌ در بخش‌های مختلف‌ هنری کشور میتوان‌ پی برد که‌ تخصیص‌ بودجه‌ به‌ بخش‌های مختلف‌ فرهنگی و هنری کشور همه‌ ساله‌ رشد صعودی دارد‌.


     علاوه‌ بر بودجه‌هاي‌ اختصاص‌ يافته‌ كه‌ ذکر کردیم، دانشگاه هاي‌ بنگلادش‌ نيز مبالغي‌ را برای‌ كمك‌ به‌ مؤسسات‌ فعال‌ در زمينه‌ هنرهاي‌ زيبا و هنرهاي‌ نمايشي‌ اختصاص‌ مي‌دهند. مبلغ‌ اين گونه‌ هزينه‌ها به‌ طور جداگانه‌ ثبت‌ نمي‌ شود، بنابراين‌ آمار دقيقي‌ از آن‌ در دست‌ نيست. همچنين‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ بنگلادش‌ بودجه‌هايي‌ را به‌ مدارس‌ و دانشكده‌هايي‌ كه‌ آموزش‌هاي‌ فرهنگي‌ همراه‌ با آموزش‌هاي‌ عمومي‌ در آن‌ ارائه‌ مي‌شود، اختصاص‌ داده‌ است. امكان‌ برآورد مبالغ این هزينه‌ نيز به‌ علّت‌ ادغام‌ در هزينه‌هاي‌ كلي‌ مقدور نمي‌باشد. از مبالغ‌ صرف‌ شده‌ در بخش‌هاي‌ مختلف‌ هنري‌ كشور مي‌توان‌ پي‌ برد كه‌ تخصيص‌ بودجه‌ به‌ بخش‌هاي‌ مختلف‌ فرهنگي‌ و هنري‌ كشور همه‌ ساله‌ رشد صعودي‌ دارد‌.
از نظر [[قانون اساسی بنگلادش|قانون‌ اساسی]]، سیاست‌ دولت‌ [[بنگلادش|بنگلادش‌]] در خصوص‌ فرهنگ‌ ملی دارای پایه‌های قانونی است‌ که‌ به‌ وضوح‌ در اصول‌ 23 و 24 [[قانون اساسی بنگلادش|قانون‌ اساسی]] این‌ کشور که‌ مجلس‌ شورا در سال‌ 1972 به‌ تصویب‌ رساند،‌ دیده‌ میشود.


    از نظر قانون اساسی، سياست‌ دولت‌ بنگلادش‌ در خصوص‌ فرهنگ‌ ملي‌ داراي‌ پايه‌هاي‌ قانوني‌ است‌ كه‌ به‌ وضوح‌ در اصول‌ 23 و 24 قانون‌ اساسي‌ اين‌ كشور كه‌ مجلس‌ شورا در سال‌ 1972 به‌ تصويب‌ رساند،‌ ديده‌ مي‌شود.
==== اصل‌ 23 [[قانون اساسی بنگلادش|قانون‌ اساسی]][<nowiki/>[[نظام فرهنگی بنگلادش&veaction=edit&section=2|ویرایش]] | [[نظام فرهنگی بنگلادش&action=edit&section=2|ویرایش مبدأ]]] ====
این‌ اصل‌ از [[قانون اساسی بنگلادش|قانون‌ اساسی]] بیان‌ میدارد که‌ دولت‌ باید از تمامی معیارها و امکانات‌ فرهنگی کشور برای حفظ‌ و نگهداری از سنت‌ها و میراث‌ فرهنگی و پرورش‌ و توسعه‌ زبان‌ ملّی، ادبیات‌ و زمینه‌های مختلف‌ هنری، استفاده‌ کرده‌ و در راستای غنی سازی فرهنگ‌ ملی گام‌ بردارد.


اصل‌ 23 قانون‌ اساسي‌:
==== اصل‌ 24 [[قانون اساسی بنگلادش|قانون‌ اساسی]][<nowiki/>[[نظام فرهنگی بنگلادش&veaction=edit&section=3|ویرایش]] | [[نظام فرهنگی بنگلادش&action=edit&section=3|ویرایش مبدأ]]] ====
این‌ اصل‌ از [[قانون اساسی بنگلادش|قانون‌ اساسی]] بیان‌ میدارد که‌ دولت‌ باید از تمامی معیارها و امکانات‌ موجود برای‌ جلوگیری از بروز کاستی ها، خسارت‌ یا فقدان‌ آثار باستانی تاریخی، اشیاء و اماکن‌ تاریخی استفاده‌ کند. علاوه‌ بر آن‌ دولت‌ باید قوانینی برای حفظ‌ و نگهداری اشیاء تاریخی کشور تصویب‌ کند. (لازم‌ به‌ ذکر است‌ اداره‌ موزه‌ها و باستان‌شناسی [[بنگلادش|بنگلادش‌]] برای‌ اجرای این‌ قوانین‌ از سوی دولت‌ منصوب‌ شده‌ است‌).


اين‌ اصل‌ از قانون‌ اساسي‌ بيان‌ مي‌دارد كه‌ دولت‌ بايد از تمامي‌ معيارها و امكانات‌ فرهنگي‌ كشور برای حفظ‌ و نگهداري‌ از سنت‌ها و ميراث‌ فرهنگي‌ و پرورش‌ و توسعه‌ زبان‌ ملّي‌، ادبيات‌ و زمينه‌هاي‌ مختلف‌ هنري‌، استفاده‌ كرده‌ و در راستاي‌ غني‌سازي‌ فرهنگ‌ ملي‌ گام‌ بردارد.
همه مؤسسات‌ فرهنگی و هنری کشور قادر به‌ فعالیت‌ در حیطه‌ اختیارات‌ قانونی خود میباشند، دولت‌ نیز می بایستی به‌ طرح‌ریزی قوانین‌ برای هر یک از این‌ مؤسسات‌ اقدام‌ کند‌ و به‌ نظارت‌ بر فعالیت های فرهنگی این‌ مؤسسات‌ بپردازد<ref>توسلی، محمد مهدی، علی زاده کندی، عزیز، توسلی، سینا(1391). جامعه و فرهنگ [[بنگلادش|بنگلادش.]] تهران: [https://www.icro.ir سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref>


اصل‌ 24 قانون‌ اساسي:‌
== نیز نگاه کنید به ==


اين‌ اصل‌ از قانون‌ اساسي‌ بيان‌ مي‌دارد كه‌ دولت‌ بايد از تمامي‌ معيارها و امكانات‌ موجود برای‌ جلوگيري‌ از بروز كاستي‌ها، خسارت‌ يا فقدان‌ آثار باستاني‌ تاريخي‌، اشياء و اماكن‌ تاريخي‌ استفاده‌ کند. علاوه‌ بر آن‌ دولت‌ بايد قوانيني‌ برای حفظ‌ و نگهداري‌ اشياء تاريخي‌ كشور تصويب‌ کند. (لازم‌ به‌ ذكر است‌ اداره‌ موزه‌ها و باستان‌شناسي‌ بنگلادش‌ برای‌ اجراي‌ اين‌ قوانين‌ از سوي‌ دولت‌ منصوب‌ شده‌ است‌).
* [[فرهنگ چینی]]؛ [[فرهنگ ژاپنی]]؛ [[فرهنگ عمومی روسیه|فرهنگ عمومی روسیه؛]] [[فرهنگ عمومی تونس]]؛ [[فرهنگ عمومی کانادا]]؛ [[فرهنگ عمومی لبنان]]؛ [[فرهنگ عمومی کوبا]]؛ [[فرهنگ سودان]]؛ [[فرهنگ تایلندی]]؛ [[فرهنگ اردن]]؛ [[فرهنگ مردم اتیوپی]]؛ [[فرهنگ سیرالئون]]


      همه مؤسسات‌ فرهنگي‌ و هنري‌ كشور قادر به‌ فعاليت‌ در حيطه‌ اختيارات‌ قانوني‌ خود مي‌باشند، دولت‌ نيز مي‌بايستي‌ به‌ طرح‌ريزي‌ قوانين‌ براي‌ هر يك‌ از اين‌ مؤسسات‌ اقدام‌ کند‌ و به‌ نظارت‌ بر فعاليت هاي‌ فرهنگي‌ اين‌ مؤسسات‌ بپردازد.
== کتابشناسی ==
 
*

نسخهٔ ‏۴ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۰:۳۰

دولت‌ جمهوری خلق‌ بنگلادش‌ نظامی‌ وحدت‌ طلب‌ دارد. بنابراین‌ تمامی هزینه‌های دولت‌ از طریق‌ بودجه‌ای واحد برآورد میشود. بودجه‌ مالی کشور بنگلادش‌ برای یکسال‌ مالی که‌ از 1 ژوئن‌ تا 30 ژوئیه‌ به‌ طول‌ میانجامد، تعیین‌ می شود. دولت‌ بنگلادش‌ از این‌ بودجه‌ مبالغی را به‌ وزارتخانه‌های ارشد اختصاص‌ میدهد. سپس‌ هر وزارتخانه،‌ مبلغ‌ بودجه‌ تخصیص‌ یافته‌ را در میان‌ مؤسسات‌ تحت‌ نظارت‌ خود تقسیم‌ می کند. فعالیت های فرهنگی کشور بنگلادش‌ را اغلب‌ مؤسساتی که‌ تحت‌ نظارت‌ وزارت‌ علوم‌ و فرهنگ‌ قرار دارند انجام‌ می دهند. فرهنگستان‌  کودک(Academy Shishu) تحت‌ نظارت‌ وزارت‌ امور کودکان‌ و زنان‌ بنگلادش‌، موزه‌ علوم‌ تحت‌ نظارت‌ وزارت‌ علوم‌ و فناوری و سازمان‌ رادیو و تلویزیون‌ بنگلادش‌، مؤسسه‌ ملّی ارتباطات‌ جمعی و مؤسسه‌ مطبوعات‌ بنگلادش‌ همگی تحت‌ نظارت‌ وزارت‌ اطلاعات‌ اداره‌ میشوند. مبالغ‌ اختصاص‌ یافته‌ دولتی به‌ وزارت‌ خانه‌های مذکور طی چندین‌ سال‌ متوالی، طبق‌ آماری در ادامه آمده‌ است‌: (شایان ذکر است‌ که‌ ارقام‌ زیر بر مبنای صدهزار روپیه‌ محاسبه‌ شده‌ است)‌.

1.همه‌ هزینه‌های اختصاص‌یافته‌ به‌ مؤسسات‌ تحت‌ نظارت‌ وزارت‌  فرهنگ‌ بنگلادش‌[۱] طی سال های 1992 -ِ 1993، 1993- 1994 و 1994- 1995 به‌ شرح‌ ذیل‌ میباشد:

1155/00_4849/14_2046/04_1500/00_3546/04_2270/38_1475/00_3694/14_3745/38

2.همه هزینه‌های اختصاص‌ یافته‌ به‌ فرهنگستان‌ 1992- 1993، 1993-ِ 1994، 1994- 1995:

200/00_323/00_128/00_340/00_468/00_137/00_460/00_579/00

3.همه هزینه‌های اختصاص‌ یافته‌ به‌ موزه‌ ملی علوم‌ و فناوری بنگلادش‌ که‌ تحت‌ نظارت‌ وزارت‌ علوم‌ و فن‌آوری است‌ طی سالهای 1992 -ِ 1993، 1993- 1994 و 1994- 1995 به‌ شرح‌ ذیل‌ میباشد:

37/00_37/00_40/00_40/00_44/00_100/00_144/00

4.همه هزینه‌های اختصاص‌ یافته‌ به‌ رادیو، تلویزیون‌، مؤسسه‌ ملی ارتباطات‌ جمعی و مؤسسه‌ مطبوعات‌ بنگلادش‌ که‌ تحت‌ نظارت‌ وزارت‌ اطلاعات‌ میباشند طی سالهای 1995-ِ 1996، 1996-ِ 1997، 1997- 1998 به‌ شرح‌ ذیل‌ میباشد:

6539/52_2427/00_8966/52_8380/02_3492/00_11872/20_7164/20_3468/00_10632/20

علاوه‌ بر بودجه‌های اختصاص‌ یافته‌ که‌ ذکر کردیم، دانشگاه های بنگلادش‌ نیز مبالغی را برای‌ کمک به‌ مؤسسات‌ فعال‌ در زمینه‌ هنرهای زیبا و هنرهای نمایشی اختصاص‌ میدهند. مبلغ‌ این گونه‌ هزینه‌ها به‌ طور جداگانه‌ ثبت‌ نمی شود، بنابراین‌ آمار دقیقی از آن‌ در دست‌ نیست. همچنین‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ بنگلادش‌ بودجه‌هایی را به‌ مدارس‌ و دانشکده‌هایی که‌ آموزش‌های فرهنگی همراه‌ با آموزش‌های عمومی در آن‌ ارائه‌ میشود، اختصاص‌ داده‌ است. امکان‌ برآورد مبالغ این هزینه‌ نیز به‌ علّت‌ ادغام‌ در هزینه‌های کلی مقدور نمی باشد. از مبالغ‌ صرف‌ شده‌ در بخش‌های مختلف‌ هنری کشور میتوان‌ پی برد که‌ تخصیص‌ بودجه‌ به‌ بخش‌های مختلف‌ فرهنگی و هنری کشور همه‌ ساله‌ رشد صعودی دارد‌.

از نظر قانون‌ اساسی، سیاست‌ دولت‌ بنگلادش‌ در خصوص‌ فرهنگ‌ ملی دارای پایه‌های قانونی است‌ که‌ به‌ وضوح‌ در اصول‌ 23 و 24 قانون‌ اساسی این‌ کشور که‌ مجلس‌ شورا در سال‌ 1972 به‌ تصویب‌ رساند،‌ دیده‌ میشود.

اصل‌ 23 قانون‌ اساسی[ویرایش | ویرایش مبدأ]

این‌ اصل‌ از قانون‌ اساسی بیان‌ میدارد که‌ دولت‌ باید از تمامی معیارها و امکانات‌ فرهنگی کشور برای حفظ‌ و نگهداری از سنت‌ها و میراث‌ فرهنگی و پرورش‌ و توسعه‌ زبان‌ ملّی، ادبیات‌ و زمینه‌های مختلف‌ هنری، استفاده‌ کرده‌ و در راستای غنی سازی فرهنگ‌ ملی گام‌ بردارد.

اصل‌ 24 قانون‌ اساسی[ویرایش | ویرایش مبدأ]

این‌ اصل‌ از قانون‌ اساسی بیان‌ میدارد که‌ دولت‌ باید از تمامی معیارها و امکانات‌ موجود برای‌ جلوگیری از بروز کاستی ها، خسارت‌ یا فقدان‌ آثار باستانی تاریخی، اشیاء و اماکن‌ تاریخی استفاده‌ کند. علاوه‌ بر آن‌ دولت‌ باید قوانینی برای حفظ‌ و نگهداری اشیاء تاریخی کشور تصویب‌ کند. (لازم‌ به‌ ذکر است‌ اداره‌ موزه‌ها و باستان‌شناسی بنگلادش‌ برای‌ اجرای این‌ قوانین‌ از سوی دولت‌ منصوب‌ شده‌ است‌).

همه مؤسسات‌ فرهنگی و هنری کشور قادر به‌ فعالیت‌ در حیطه‌ اختیارات‌ قانونی خود میباشند، دولت‌ نیز می بایستی به‌ طرح‌ریزی قوانین‌ برای هر یک از این‌ مؤسسات‌ اقدام‌ کند‌ و به‌ نظارت‌ بر فعالیت های فرهنگی این‌ مؤسسات‌ بپردازد[۲]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. https://dhaka.mfa.ir/
  2. توسلی، محمد مهدی، علی زاده کندی، عزیز، توسلی، سینا(1391). جامعه و فرهنگ بنگلادش. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)