صنعت گردشگری افغانستان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۵: خط ۵:
بعد از برکناری [[طالبان]]، شرایط برای گردشگری بهتر و تعداد گردشگران بیشتر شده است؛ ولی تا رسیدن به مرحله مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. آمارهای دقیق راجع‌به تعداد گردشگران و درآمدهای حاصل از آن در یکی دو دهه اخیر ارائه نشده و اطلاعات موجود بیشتر قدیمی‌اند.  
بعد از برکناری [[طالبان]]، شرایط برای گردشگری بهتر و تعداد گردشگران بیشتر شده است؛ ولی تا رسیدن به مرحله مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. آمارهای دقیق راجع‌به تعداد گردشگران و درآمدهای حاصل از آن در یکی دو دهه اخیر ارائه نشده و اطلاعات موجود بیشتر قدیمی‌اند.  


شمار گردشگران و درآمدهای حاصل از آن:  
جدول شماره 1. شمار گردشگران و درآمدهای حاصل از آن:<ref>world organization (2010). South Asia, P 139</ref>
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|
|


۱۹۹۸
۱۹۹۸
|
|


۱۹۹۷
۱۹۹۷
|
|


۱۹۹۶
۱۹۹۶
خط ۲۲: خط ۱۹:
|-
|-
|
|
|
|
|
تعداد گردشگران
|-
|


۴
۴
|
|


۴
۴
|
|


۴
۴
|
|تعداد گردشگران (به هزار نفر)
 
 
(به هزار نفر)
|-
|
|
|
|
 
 
درآمد حاصله (به
|-
|-
|
|


۱
۱
|
|


۱
۱
|
|


۱
۱
|
|درآمد حاصله (به میلیون دلار)
|}




میلیون دلار)
تعداد گردشگران برای سال ۲۰۰۲ نیز حدود ۴ هزار نفر و درآمد حاصله یک‌میلیون دلار برآورد شد.<ref>علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانستان. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص401-402.</ref>
|}
منبع:<ref>world organization; and, South Asia, 2010, P. 139</ref>
 
تعداد گردشگران برای سال ۲۰۰۲ نیز حدود ۴ هزار نفر و درآمد حاصله یک‌میلیون دلار برآورد شد.<ref>علی آبادی،علیرضا(1395).جامعه و فرهنگ افغانستان.تهران:موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،ص401-402.</ref>


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
 
[[صنعت گردشگری زیمبابوه]]؛ [[صنعت گردشگری کانادا]]؛ [[صنعت گردشگری ژاپن]]؛ [[صنعت گردشگری کوبا]]؛ [[صنعت گردشگری لبنان]]؛ [[صنعت گردشگری مصر]]؛ [[صنعت گردشگری در چین]]؛ [[صنعت گردشگری تونس]]؛ [[صنعت گردشگری روسیه]]؛ [[صنعت گردشگری سنگال]]؛ [[صنعت گردشگری آرژانتین]]؛ [[صنعت گردشگری کشور مالی]]؛ [[صنعت گردشگری سوریه]]؛ [[صنعت گردشگری سودان]]؛ [[صنعت گردشگری تایلند]]؛ [[صنعت گردشگری اوکراین]]؛ [[صنعت گردشگری اسپانیا]]؛ [[صنعت گردشگری اردن]]؛ [[صنعت گردشگری ساحل عاج]]؛ [[صنعت گردشگری قطر]]؛ [[صنعت گردشگری سیرالئون]]؛ [[صنعت گردشگری اتیوپی]]؛ [[صنعت گردشگری بنگلادش]]
* [[صنعت گردشگری کانادا]]
* [[صنعت گردشگری ژاپن]]
* [[صنعت گردشگری کوبا]]
* [[صنعت گردشگری لبنان]]
* [[صنعت گردشگری مصر]]
* [[صنعت گردشگری روسیه]]
* [[صنعت گردشگری سنگال]]
* [[صنعت گردشگری در چین]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==
<references />
[[رده:گردشگری]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۲۲

قبل از بروز جنگ‌های داخلی از دهه ۱۹۷۰ به بعد، گردشگری و توریسم یکی از اقلام درآمد افغانستان را تشکیل می‌داد. آثار طبیعی و تاریخی جذاب در افغانستان زیاد است و جهانگردان را به طرف خود جلب می‌کند؛ ولی دو عامل عمده مانع از توسعه صنعت توریسم شده است:

۱ - بروز بی‌ثباتی، ناامنی و جنگ‌های داخلی در افغانستان؛ ۲- فقدان هتل‌ها و امکانات حمل‌ونقل برای جابه‌جایی و اسکان گردشگران.

بعد از برکناری طالبان، شرایط برای گردشگری بهتر و تعداد گردشگران بیشتر شده است؛ ولی تا رسیدن به مرحله مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. آمارهای دقیق راجع‌به تعداد گردشگران و درآمدهای حاصل از آن در یکی دو دهه اخیر ارائه نشده و اطلاعات موجود بیشتر قدیمی‌اند.

جدول شماره 1. شمار گردشگران و درآمدهای حاصل از آن:[۱]

۱۹۹۸

۱۹۹۷

۱۹۹۶

۴

۴

۴

تعداد گردشگران (به هزار نفر)

۱

۱

۱

درآمد حاصله (به میلیون دلار)


تعداد گردشگران برای سال ۲۰۰۲ نیز حدود ۴ هزار نفر و درآمد حاصله یک‌میلیون دلار برآورد شد.[۲]

نیز نگاه کنید به

صنعت گردشگری زیمبابوه؛ صنعت گردشگری کانادا؛ صنعت گردشگری ژاپن؛ صنعت گردشگری کوبا؛ صنعت گردشگری لبنان؛ صنعت گردشگری مصر؛ صنعت گردشگری در چین؛ صنعت گردشگری تونس؛ صنعت گردشگری روسیه؛ صنعت گردشگری سنگال؛ صنعت گردشگری آرژانتین؛ صنعت گردشگری کشور مالی؛ صنعت گردشگری سوریه؛ صنعت گردشگری سودان؛ صنعت گردشگری تایلند؛ صنعت گردشگری اوکراین؛ صنعت گردشگری اسپانیا؛ صنعت گردشگری اردن؛ صنعت گردشگری ساحل عاج؛ صنعت گردشگری قطر؛ صنعت گردشگری سیرالئون؛ صنعت گردشگری اتیوپی؛ صنعت گردشگری بنگلادش

کتابشناسی

  1. world organization (2010). South Asia, P 139
  2. علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانستان. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص401-402.