ساختار و سیاست های آموزشی سنگال: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
سیستم آموزشی [[سنگال]] هنوز کم و بیش زخم های استعمار را بر تن دارد که به این کشور یک سازمان | سیستم آموزشی [[سنگال]] هنوز کم و بیش زخم های استعمار را بر تن دارد که به این کشور یک سازمان مدرسهای به سبک فرانسوی را توصیه کرده است. بنابراین، این سیستم تحت نظارت دقیق دولت مرکزی قرار دارد. طبق [[قانون اساسی سنگال|قانون اساسی]]، دولت [[سنگال]] مسئول آموزش عمومی است. با این حال، سیستم آموزش و پرورش توسط وزیر آموزش ملی و با کمک سایر وزرا مانند: وزارت تحصیلات عالی، تحقیقات و فناوری. وزارت آموزش حرفه ای، کارآموزی و صنایع دستی. وزارت [[زنان در سنگال|زنان]]، [[نهاد خانواده سنگال|خانواده]]، جنسیت و حمایت از کودکان اداره می شود. سیستم آموزشی کشور در دو بخش سازمان یافته است: بخش رسمی و بخش غیر رسمی. سیاست آموزشی [[سنگال]] بازیگران را یکی از مولفه های مهم یک سیستم آموزشی می داند. اصلی ترین بازیگران آن منابع انسانی است، یعنی بازیگران سیاست آموزشی کشور را هدایت، سازماندهی و اجرا می کنند. آنها به دسته های مختلفی در زنجیره آموزشی تعلق دارند. برای این منظور، بازیگران می توانند در سیستم داخلی باشند و به طور مستقیم در طراحی و اجرای سیاست های آموزشی مشارکت داشته و شرکت کنند. همچنین به عنوان عوامل خارجی، بازیگران شریک و پشتیبان برای دستیابی به اهداف آموزشی هستند. به این ترتیب، شرکای اجتماعی، شرکای فنی و مالی، مقامات غیرمتمرکز از این نوع بازیگران غیر رسمی هستند. | ||
مدرسه، به معنای گسترده، یک ساختار اجتماعی را تشکیل می دهد که در آن چندین بازیگر مداخله می کنند. این مدرسه به عنوان میراث متعلق به کل جامعه، نمی تواند محل تجارت معلمان باشد. با این کار، تمام نیروهای اجتماعی فعال با ایجاد احساس تعلق و هویت در توسعه آن شرکت میکنند که ناگزیر روابط بین مدرسه و جامعه را تقویت می کنند | مدرسه، به معنای گسترده، یک ساختار اجتماعی را تشکیل می دهد که در آن چندین بازیگر مداخله می کنند. این مدرسه به عنوان میراث متعلق به کل جامعه، نمی تواند محل تجارت معلمان باشد. با این کار، تمام نیروهای اجتماعی فعال با ایجاد احساس تعلق و هویت در توسعه آن شرکت میکنند که ناگزیر روابط بین مدرسه و جامعه را تقویت می کنند | ||
خط ۵: | خط ۵: | ||
عملکرد مدیریت شفاف و فراگیر مبتنی بر پاسخگویی، تعهد نهادها برای بسیج و سرمایه گذاری بهتر منابع از طرف مدرسه را پیش فرض می گیرد. به این ترتیب، تشکل ها از طریق انجمن ها و نهادهای مدیریتی در مدارس درگیر مدیریت مدرسه هستند. در میان این انجمن ها و نهادهای بنیادین مانند: انجمن اولیای و مربیان، تعاونی مدارس، کمیته های مدیریت مدارس موسسات و تشکل های محلی نیز وجود دارند. | عملکرد مدیریت شفاف و فراگیر مبتنی بر پاسخگویی، تعهد نهادها برای بسیج و سرمایه گذاری بهتر منابع از طرف مدرسه را پیش فرض می گیرد. به این ترتیب، تشکل ها از طریق انجمن ها و نهادهای مدیریتی در مدارس درگیر مدیریت مدرسه هستند. در میان این انجمن ها و نهادهای بنیادین مانند: انجمن اولیای و مربیان، تعاونی مدارس، کمیته های مدیریت مدارس موسسات و تشکل های محلی نیز وجود دارند. | ||
آموزش و پرورش فعلی [[سنگال]] بصورت | آموزش و پرورش فعلی [[سنگال]] بصورت منطقهای است که طبق قانون آموزش عمومی غیر متمرکز این کشور وظایف آن به نهاد های محلی منتقل می شود. برای این منظور، نهاد های محلی مانند، شهرداری ها و شوراهای اداری - از طریق مشارکت فعال خود در ایجاد و فعالیت نهادهای آموزشی- پرورشی، در مدیریت مدارس نقش دارند. | ||
ساختار آموزش و پرورش فعلی [[سنگال]] هم با سیستم فرانسوی و هم با سیستم کشور انگلیس تطابق داده شده است، بصورتی که می توان مدارک تحصیلی [[سنگال]] را برای ادامه تحصیل در کشور [[فرانسه]] و کشورهای انگلیسی زبان مطابقت داد. آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه و آموزش عالی ساختار سیستم آموزشی در این کشور را تشکیل می دهد. | ساختار آموزش و پرورش فعلی [[سنگال]] هم با سیستم فرانسوی و هم با سیستم کشور انگلیس تطابق داده شده است، بصورتی که می توان مدارک تحصیلی [[سنگال]] را برای ادامه تحصیل در کشور [[فرانسه]] و کشورهای انگلیسی زبان مطابقت داد. آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه و آموزش عالی ساختار سیستم آموزشی در این کشور را تشکیل می دهد. | ||
خط ۱۴: | خط ۱۴: | ||
* بخش غیر دولتی. | * بخش غیر دولتی. | ||
آموزش و پرورشی دولتی شامل آموزش پیش دبستانی، آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه و آموزش عالی و آموزش فنی | آموزش و پرورشی دولتی شامل آموزش پیش دبستانی، آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه و آموزش عالی و آموزش فنی حرفهای است. در کنار بخش دولتی سال های زیادی است که بخش غیر دولتی نیز شکل گرفته است. بخش غیردولتی شامل سواد آموزی، مدارس پایهای اقلیتی (منطقه ای) و مدارس دسته سوم می شود.<ref>بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401).جامعه و فرهنگ [[سنگال]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref> | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[ساختار و سیاست های آموزشی آرژانتین]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی کانادا]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی روسیه]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی افغانستان]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی تونس]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی ژاپن]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی کوبا]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی لبنان]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی مصر]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی فرانسه]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی مالی]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی ساحل عاج]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی زیمبابوه]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی تایلند]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی اوکراین]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی اسپانیا]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی اردن]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی اتیوپی]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی سیرالئون]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی قطر]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی گرجستان]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی قزاقستان]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی تاجیکستان]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی بنگلادش]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی سریلانکا]] | [[ساختار و سیاست های آموزشی آرژانتین]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی کانادا]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی روسیه]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی افغانستان]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی تونس]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی ژاپن]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی کوبا]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی لبنان]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی مصر]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی فرانسه]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی مالی]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی ساحل عاج]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی زیمبابوه]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی تایلند]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی اوکراین]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی اسپانیا]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی اردن]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی اتیوپی]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی سیرالئون]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی قطر]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی گرجستان]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی قزاقستان]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی تاجیکستان]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی بنگلادش]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی سریلانکا]] |
نسخهٔ کنونی تا ۸ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۱۰
سیستم آموزشی سنگال هنوز کم و بیش زخم های استعمار را بر تن دارد که به این کشور یک سازمان مدرسهای به سبک فرانسوی را توصیه کرده است. بنابراین، این سیستم تحت نظارت دقیق دولت مرکزی قرار دارد. طبق قانون اساسی، دولت سنگال مسئول آموزش عمومی است. با این حال، سیستم آموزش و پرورش توسط وزیر آموزش ملی و با کمک سایر وزرا مانند: وزارت تحصیلات عالی، تحقیقات و فناوری. وزارت آموزش حرفه ای، کارآموزی و صنایع دستی. وزارت زنان، خانواده، جنسیت و حمایت از کودکان اداره می شود. سیستم آموزشی کشور در دو بخش سازمان یافته است: بخش رسمی و بخش غیر رسمی. سیاست آموزشی سنگال بازیگران را یکی از مولفه های مهم یک سیستم آموزشی می داند. اصلی ترین بازیگران آن منابع انسانی است، یعنی بازیگران سیاست آموزشی کشور را هدایت، سازماندهی و اجرا می کنند. آنها به دسته های مختلفی در زنجیره آموزشی تعلق دارند. برای این منظور، بازیگران می توانند در سیستم داخلی باشند و به طور مستقیم در طراحی و اجرای سیاست های آموزشی مشارکت داشته و شرکت کنند. همچنین به عنوان عوامل خارجی، بازیگران شریک و پشتیبان برای دستیابی به اهداف آموزشی هستند. به این ترتیب، شرکای اجتماعی، شرکای فنی و مالی، مقامات غیرمتمرکز از این نوع بازیگران غیر رسمی هستند.
مدرسه، به معنای گسترده، یک ساختار اجتماعی را تشکیل می دهد که در آن چندین بازیگر مداخله می کنند. این مدرسه به عنوان میراث متعلق به کل جامعه، نمی تواند محل تجارت معلمان باشد. با این کار، تمام نیروهای اجتماعی فعال با ایجاد احساس تعلق و هویت در توسعه آن شرکت میکنند که ناگزیر روابط بین مدرسه و جامعه را تقویت می کنند
عملکرد مدیریت شفاف و فراگیر مبتنی بر پاسخگویی، تعهد نهادها برای بسیج و سرمایه گذاری بهتر منابع از طرف مدرسه را پیش فرض می گیرد. به این ترتیب، تشکل ها از طریق انجمن ها و نهادهای مدیریتی در مدارس درگیر مدیریت مدرسه هستند. در میان این انجمن ها و نهادهای بنیادین مانند: انجمن اولیای و مربیان، تعاونی مدارس، کمیته های مدیریت مدارس موسسات و تشکل های محلی نیز وجود دارند.
آموزش و پرورش فعلی سنگال بصورت منطقهای است که طبق قانون آموزش عمومی غیر متمرکز این کشور وظایف آن به نهاد های محلی منتقل می شود. برای این منظور، نهاد های محلی مانند، شهرداری ها و شوراهای اداری - از طریق مشارکت فعال خود در ایجاد و فعالیت نهادهای آموزشی- پرورشی، در مدیریت مدارس نقش دارند.
ساختار آموزش و پرورش فعلی سنگال هم با سیستم فرانسوی و هم با سیستم کشور انگلیس تطابق داده شده است، بصورتی که می توان مدارک تحصیلی سنگال را برای ادامه تحصیل در کشور فرانسه و کشورهای انگلیسی زبان مطابقت داد. آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه و آموزش عالی ساختار سیستم آموزشی در این کشور را تشکیل می دهد.
آموزش برای کودکان 6 تا 12 سال اجباری است و به دو مرحلهی ابتدایی و متوسطه تقسیم شده است. ابتدایی از 6 تا 12 سال و متوسطه از 12 سال تا 19 سال ادامه دارد. سیستم آموزش و پروش در سنگال دو شکل می باشد:
- بخش دولتی ؛
- بخش غیر دولتی.
آموزش و پرورشی دولتی شامل آموزش پیش دبستانی، آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه و آموزش عالی و آموزش فنی حرفهای است. در کنار بخش دولتی سال های زیادی است که بخش غیر دولتی نیز شکل گرفته است. بخش غیردولتی شامل سواد آموزی، مدارس پایهای اقلیتی (منطقه ای) و مدارس دسته سوم می شود.[۱]
نیز نگاه کنید به
ساختار و سیاست های آموزشی آرژانتین؛ ساختار و سیاست های آموزشی کانادا؛ ساختار و سیاست های آموزشی روسیه؛ ساختار و سیاست های آموزشی افغانستان؛ ساختار و سیاست های آموزشی تونس؛ ساختار و سیاست های آموزشی ژاپن؛ ساختار و سیاست های آموزشی کوبا؛ ساختار و سیاست های آموزشی لبنان؛ ساختار و سیاست های آموزشی مصر؛ ساختار و سیاست های آموزشی فرانسه؛ ساختار و سیاست های آموزشی مالی؛ ساختار و سیاست های آموزشی ساحل عاج؛ ساختار و سیاست های آموزشی زیمبابوه؛ ساختار و سیاست های آموزشی تایلند؛ ساختار و سیاست های آموزشی اوکراین؛ ساختار و سیاست های آموزشی اسپانیا؛ ساختار و سیاست های آموزشی اردن؛ ساختار و سیاست های آموزشی اتیوپی؛ ساختار و سیاست های آموزشی سیرالئون؛ ساختار و سیاست های آموزشی قطر؛ ساختار و سیاست های آموزشی گرجستان؛ ساختار و سیاست های آموزشی قزاقستان؛ ساختار و سیاست های آموزشی تاجیکستان؛ ساختار و سیاست های آموزشی بنگلادش؛ ساختار و سیاست های آموزشی سریلانکا
کتابشناسی
- ↑ بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401).جامعه و فرهنگ سنگال. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)