شیعیان اسماعیلیه در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == ''شيعيان اسماعيليه در چين'' == اقليت تاجيک چين که در منطقه­ی تاشقورغان در استان سين کيانگ، و در دامنه­ی کوه هاي پامير ساکن هستند، همگي از پيروان شيعه­ی شش امامي و اسماعيلي مي­باشند. تعداد جمعيت آن­ها حدود 50 هزار نفر است که به عنوان يک اقليت رسم...» ایجاد کرد)
 
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
 
(۱۰ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


== ''شيعيان اسماعيليه در چين'' ==
اقلیت تاجیک [[چین]] که در منطقه ­ی تاشقورغان در استان سین کیانگ، و در دامنه­ ی کوه های پامیر ساکن هستند، همگی از پیروان شیعه­ شش امامی و اسماعیلی می­ باشند. تعداد جمعیت آن­ها حدود 50 هزار نفر است که به عنوان یک اقلیت رسمی [[چین]] و جزو 56 [[اقلیت های قومی در چین|اقلیت قومی]] این کشور به شمار می­ آیند.  
اقليت تاجيک چين که در منطقه­ی تاشقورغان در استان سين کيانگ، و در دامنه­ی کوه هاي پامير ساکن هستند، همگي از پيروان شيعه­ی شش امامي و اسماعيلي مي­باشند. تعداد جمعيت آن­ها حدود 50 هزار نفر است که به عنوان يک اقليت رسمي چين و جزو 56 اقليت قومي اين کشور به شمار می­آیند.  


بر اساس مدارک تاريخي، تاجيک­هاي اين منطقه در قرن دهم ميلادي به اسلام گرويده و در قرن­هاي 16و17پيرو مکتب اسماعيليه شدند[i]. طبق اين اسناد، در اواخر دودمان مينگ، شخصي به نام سيد سرور از اهالي ايران، همراه با هفتاد نفر ازياران خود وارد اين منطقه شده و با سعي و تلاش آنان، مردم مسلمان منطقه به اعتقادات و مذهب اسماعيليه گرايش پيدا کردند[ii]. در برخي ديگر از مدارک تاريخي، از افراد ديگري به نام­هاي شاه طالب خان و يا عبدالولي خان که هر دو ايراني بودند، به عنوان مبلغ مذهب اسماعيليه در اين منطقه نام برده شده است که درهر سه حالت نقش مؤثر ايرانيان در گرايش آنان به مذهب اسماعيليه حتمي است[iii].   
بر اساس مدارک تاریخی، تاجیک­ های این منطقه در قرن دهم میلادی به اسلام گرویده و در قرن­های 16و17پیرو مکتب [[اسماعیلیه]] شدند<ref>بای، پینگ(2005)/ تحولات مذهبی در سین کیانگ/ روزنامۀ ملی چین/ 23 نوامبر .</ref>. طبق این اسناد، در اواخر [[سلسله مینگ|دودمان مینگ]]، شخصی به نام سید سرور از اهالی ایران، همراه با هفتاد نفر ازیاران خود وارد این منطقه شده و با سعی و تلاش آنان، مردم مسلمان منطقه به اعتقادات و مذهب اسماعیلیه گرایش پیدا کردند<ref>ما، پینگ(1382)، خدمات برجسته و تأثیر عمیق تمدن اسلامی فارس در تمدن اسلامی چین/ مجموعه مقالات سمینار سید اجل</ref>.  
----[i] - بای، پینگ/ تحولات مذهبی در سین کیانگ/ روزنامۀ ملی چین/ 23 نوامبر 2005.


[ii] - ما، پینگ/ خدمات برجسته و تأثیر عمیق تمدن اسلامی فارس در تمدن اسلامی چین/ مجموعه مقالات سمینار سید اجل/ 1382.
در برخی دیگر از مدارک تاریخی، از افراد دیگری به نام ­های شاه طالب خان و یا عبدالولی خان که هر دو ایرانی بودند، به عنوان مبلغ مذهب اسماعیلیه در این منطقه نام برده شده است که درهر سه حالت نقش مؤثر ایرانیان در گرایش آنان به مذهب اسماعیلیه حتمی است<ref>فِنگ جین یوان(2003)، الاسلام فی الصین، دارالهلال الارزق للنشر- هونغ کونغ</ref><ref>سابقی، علی محمد(1392).جامعه و فرهنگ چین.تهران:موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد2، ص837</ref>. 


[iii] - همان.
== نیز نگاه کنید به ==
 
* [[اسلام در چین]]
* [[پیروان اهل بیت علیهم السلام در چین]]
* [[شیعیان فرهنگی در چین]]
* [[اسماعیلیه در افغانستان]]
 
== کتابشناسی   ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۲۱

اقلیت تاجیک چین که در منطقه ­ی تاشقورغان در استان سین کیانگ، و در دامنه­ ی کوه های پامیر ساکن هستند، همگی از پیروان شیعه­ شش امامی و اسماعیلی می­ باشند. تعداد جمعیت آن­ها حدود 50 هزار نفر است که به عنوان یک اقلیت رسمی چین و جزو 56 اقلیت قومی این کشور به شمار می­ آیند.

بر اساس مدارک تاریخی، تاجیک­ های این منطقه در قرن دهم میلادی به اسلام گرویده و در قرن­های 16و17پیرو مکتب اسماعیلیه شدند[۱]. طبق این اسناد، در اواخر دودمان مینگ، شخصی به نام سید سرور از اهالی ایران، همراه با هفتاد نفر ازیاران خود وارد این منطقه شده و با سعی و تلاش آنان، مردم مسلمان منطقه به اعتقادات و مذهب اسماعیلیه گرایش پیدا کردند[۲].

در برخی دیگر از مدارک تاریخی، از افراد دیگری به نام ­های شاه طالب خان و یا عبدالولی خان که هر دو ایرانی بودند، به عنوان مبلغ مذهب اسماعیلیه در این منطقه نام برده شده است که درهر سه حالت نقش مؤثر ایرانیان در گرایش آنان به مذهب اسماعیلیه حتمی است[۳][۴]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی  

  1. بای، پینگ(2005)/ تحولات مذهبی در سین کیانگ/ روزنامۀ ملی چین/ 23 نوامبر .
  2. ما، پینگ(1382)، خدمات برجسته و تأثیر عمیق تمدن اسلامی فارس در تمدن اسلامی چین/ مجموعه مقالات سمینار سید اجل
  3. فِنگ جین یوان(2003)، الاسلام فی الصین، دارالهلال الارزق للنشر- هونغ کونغ
  4. سابقی، علی محمد(1392).جامعه و فرهنگ چین.تهران:موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد2، ص837