تشیع در زیمبابوه

از دانشنامه ملل

شیعیان در زیمبابوه به دو گروه بومی و غیر بومی تقسیم می شوند. جمعیت شیعیان بومی در این کشور بسیار محدود بوده و حضور قابل توجهی در جامعه مسلمان این کشور ندارند. شیعیان بومی را عمدتاً گروهی از جوانان در شهرهای حراره, کادوما, بولاوایو تشکیل می‌دهند. به نظر می‌رسد جمعیت شیعیان بومی در حدود 1000 نفر باشد.

حضور آشکار و علنی شیعیان در زیمبابوه هم زمان با تأسیس مرکز اسلامی امام خمینی (ره) توسط شیخ جولا در سال 1987 در این کشور آغاز شد.

شیعیان غیر بومی این کشور را به دو گروه مهاجران هندی و لبنانی می‌توان تقسیم کرد:

شیعیان مهاجر هندی (خوجه)

دولت بریتانیا براساس سیاست‌های استعماری خود همیشه از نیروی کار مردم مستعمرات مختلف خود به ویژه هند در سایر مستعمرات استفاده می‌کرد. با استقرار استعمار بریتانیا در زیمبابوه گروهی از مردم هند به عنوان سرباز و یا کارگر به این کشور آورده شدند. اقامت آن‌ها در زیمبابوه سبب مهاجرت اقوام و بستگانشان و نیز گروه‌های دیگری از مردم هند به این کشور شد. گروهی از مسلمانان سنی و شیعه‌ی هندی نیز در این مهاجرت‌ها وارد زیمبابوه شدند. هندی‌ها در دوران استعمار و پس از استقلال هم‌چنان دراین کشور باقی ماندند. هم اکنون نیز تعداد زیادی هندی تبار با ادیان و مذاهب مختلف دراین کشور زندگی می‌کنند.

شیعیان خوجه هندی سال‌ها به صورت غیر علنی و در حالت تقیه در این کشور به سر می‌بردند[۱].

شیعیان لبنانی

اکثریت شیعیان غیر بومی را لبنانی‌ها تشکل می‌دهند که غالباً در زمینه امور تجاری فعالیت دارند. جمعیت شیعیان لبنانی در حدود 150 نفر بوده معمولاً در امور خیریه فعال هستند[۲].

نیز نگاه کنید به

تشیع در روسیه؛ شیعیان فرهنگی در چین؛ شیعیان اسماعیلیه در چین؛ شیعیان دوازده امامی در چین؛ تشیع در لبنان؛ تشیع در مصر؛ تشیع در تونس؛ تشیع در افغانستان؛ تشیع در مالی؛ شیعیان ساحل‌ عاج؛ تشیع در تایلند؛ تشیع در اوکراین؛ تشیع در سیرالئون؛ تشیع در اتیوپی

کتابشناسی

  1. برگرفته از https://en.icro.ir/National-News
  2. ایپکچی، محمدحسن (1339). جامعه و فرهنگ زیمبابوه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص.142-143.