کمیسیون قانون اساسی ژاپن: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۸ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:Thediplomat 2014-09-16 12-43-31.jpg|جایگزین=Japanese National Diet|بندانگشتی|کمیسیون قانون اساسی، برگرفته از سایت constitutionnet، قابل بازیابی از<nowiki/>https://constitutionnet.org/news/japan-commission-constitution-meet-and-discuss-constitutional-change]] | |||
کمیسیون قانون اساسی، سازمانی است که تحقیقات گستردهای در مورد قانون اساسی [[ژاپن]] و قوانین اساسی که از نزدیک با قانون اساسی [[ژاپن]] در ارتباط است انجام میدهد و همچنین لوایح مربوط به اصلاح در قانون اساسی [[ژاپن]] و همه پرسی ملی و غیره را بررسی میکند. این کمیسیون در آگوست ۲۰۰۷ افتتاح شد.<ref>Investigation in Relation to Government. (2020f). Retrieved March 2021, from The House of Representatives of Japan website: http://www.shugiin.go.jp/internet/itdb_english.nsf/html/statics/guide/investigation.htm</ref> | کمیسیون قانون اساسی، سازمانی است که تحقیقات گستردهای در مورد قانون اساسی [[ژاپن]] و قوانین اساسی که از نزدیک با قانون اساسی [[ژاپن]] در ارتباط است انجام میدهد و همچنین لوایح مربوط به اصلاح در قانون اساسی [[ژاپن]] و همه پرسی ملی و غیره را بررسی میکند. این کمیسیون در آگوست ۲۰۰۷ افتتاح شد.<ref>Investigation in Relation to Government. (2020f). Retrieved March 2021, from The House of Representatives of Japan website: http://www.shugiin.go.jp/internet/itdb_english.nsf/html/statics/guide/investigation.htm</ref> | ||
=== | === هیئت نظارت و بررسی اسرار خاص معین === | ||
هر مجلس هیئت نظارت و بازبینی اسرار ویژه معین را برای بررسی و نظارت مداوم بر عملکرد سیستم برای محافظت از اسرار ویژه در اطلاعات دفاعی و امور خارجی تشکیل میدهد که نشت آن پتانسیل آسیب رساندن به امنیت [[ژاپن]] را دارد و نیاز است مخصوصاً مخفی نگه داشته شود. هیئت مدیره این هیئت در هر دو مجلس دارای ۸ عضو است. | هر مجلس هیئت نظارت و بازبینی اسرار ویژه معین را برای بررسی و نظارت مداوم بر عملکرد سیستم برای محافظت از اسرار ویژه در اطلاعات دفاعی و امور خارجی تشکیل میدهد که نشت آن پتانسیل آسیب رساندن به امنیت [[ژاپن]] را دارد و نیاز است مخصوصاً مخفی نگه داشته شود. هیئت مدیره این هیئت در هر دو مجلس دارای ۸ عضو است. | ||
=== | === شورای مشورتی اخلاق سیاسی === | ||
شورای مشورتی اخلاق سیاسی وظیفه ترویج اخلاق سیاسی را دارد و در هر یک از دو مجلس شورای مشورتی اخلاق سیاسی تشکیل شده است. شورای مجلس نمایندگان دارای ۲۵ عضو و شورای مجلس مشاوران دارای ۱۵ عضو است. | شورای مشورتی اخلاق سیاسی وظیفه ترویج اخلاق سیاسی را دارد و در هر یک از دو مجلس شورای مشورتی اخلاق سیاسی تشکیل شده است. شورای [[مجلس نمایندگان ژاپن|مجلس نمایندگان]] دارای ۲۵ عضو و شورای [[مجلس مشاوران ژاپن|مجلس مشاوران]] دارای ۱۵ عضو است. | ||
=== | === بحث بر سر لوایح === | ||
لوایح ممکن است توسط اعضای مجلس شورای ملی یا کابینه ارائه شود، اما فقط کابینه میتواند بودجه ملی یا پیمان نامه ارایه کند. لوایح تنها در صورتی قابل طرح هستند که حداقل از حمایت ۲۰ نفر از اعضای مجلس نمایندگان برخوردار باشند (در مجلس مشاوران: حداقل ۱۰ نفر) . با این حال لوایحی که به بودجه نیاز دارند، به حمایت حداقل پنجاه نفر از اعضای مجلس نمایندگان (در مجلس مشاوران: حداقل ۲۰ نفر) نیاز دارند. پس از ارائه لایحه، رئیس مجلس نمایندگان این لایحه را به کمیته تحت صلاحیت آن ارجاع میدهد. اعضای کمیته پس از شنیدن توضیحات نمایندگان ارایه کننده لایحه یا صحبتهای وزیر مربوطه، از آنان یا سایر مقامات دولتی در یک جلسه پرسش و پاسخ سوال میکنند. پس از طرح سؤالات، احزاب سیاسی و گروهها موضع خود را در مورد این لایحه در یک بحث بیان میکنند. سپس رأی گیری با قیام موافقان لایحه انجام میشود. کمیتههای ثابت و ویژه مجلس میتوانند جلسات خود را حتی در زمان تعطیلات جلسات مجلس شورای ملی برگزار کنند. با تایید مجلس، کمیتهها میتوانند تحقیقات و بحثهای خود را دنبال کنند. آنها میتوانند فعالیتهایی مانند برگزاری جلسات و اعزام اعضای کمیته برای انجام تحقیقات را پی بگیرند.<ref name=":1">Main Business of Plenary Sittings. (2020g). Retrieved May 2021, from The House of Representatives of Japan website: http://www.shugiin.go.jp/internet/itdb_english.nsf/html/statics/guide/main.htm</ref> | لوایح ممکن است توسط اعضای [[مجلس شورای ملی ژاپن|مجلس شورای ملی]] یا کابینه ارائه شود، اما فقط کابینه میتواند بودجه ملی یا پیمان نامه ارایه کند. لوایح تنها در صورتی قابل طرح هستند که حداقل از حمایت ۲۰ نفر از اعضای [[مجلس نمایندگان ژاپن|مجلس نمایندگان]] برخوردار باشند (در [[مجلس مشاوران ژاپن|مجلس مشاوران]]: حداقل ۱۰ نفر). با این حال لوایحی که به بودجه نیاز دارند، به حمایت حداقل پنجاه نفر از اعضای [[مجلس نمایندگان ژاپن|مجلس نمایندگان]] (در [[مجلس مشاوران ژاپن|مجلس مشاوران]]: حداقل ۲۰ نفر) نیاز دارند. پس از ارائه لایحه، رئیس [[مجلس نمایندگان ژاپن|مجلس نمایندگان]] این لایحه را به کمیته تحت صلاحیت آن ارجاع میدهد. اعضای کمیته پس از شنیدن توضیحات نمایندگان ارایه کننده لایحه یا صحبتهای وزیر مربوطه، از آنان یا سایر مقامات دولتی در یک جلسه پرسش و پاسخ سوال میکنند. پس از طرح سؤالات، احزاب سیاسی و گروهها موضع خود را در مورد این لایحه در یک بحث بیان میکنند. سپس رأی گیری با قیام موافقان لایحه انجام میشود. کمیتههای ثابت و ویژه مجلس میتوانند جلسات خود را حتی در زمان تعطیلات جلسات [[مجلس شورای ملی ژاپن|مجلس شورای ملی]] برگزار کنند. با تایید مجلس، کمیتهها میتوانند تحقیقات و بحثهای خود را دنبال کنند. آنها میتوانند فعالیتهایی مانند برگزاری جلسات و اعزام اعضای کمیته برای انجام تحقیقات را پی بگیرند.<ref name=":1">Main Business of Plenary Sittings. (2020g). Retrieved May 2021, from The House of Representatives of Japan website: http://www.shugiin.go.jp/internet/itdb_english.nsf/html/statics/guide/main.htm</ref> | ||
=== | === تحقیق و تفحص از عملکرد دولت === | ||
هر مجلس میتواند تحقیقاتی را برای نظارت بر حسن اجرای قوانین توسط دولت انجام دهد. این تحقیقات توسط کمیتههای مختلف مستقر در هر مجلس انجام میشود. کمیتههای دائمی ابتدا باید تصمیم خود برای تحقیق درمورد امور مربوط به صلاحیت خود را در یکی از جلسات مجلس شورای ملی طرح کنند و به تایید رئیس مجلس برسانند. کمیتههای ویژه مواردی را بررسی میکنند که به آنها ارجاع داده میشود | هر مجلس میتواند تحقیقاتی را برای نظارت بر حسن اجرای قوانین توسط دولت انجام دهد. این تحقیقات توسط کمیتههای مختلف مستقر در هر مجلس انجام میشود. کمیتههای دائمی ابتدا باید تصمیم خود برای تحقیق درمورد امور مربوط به صلاحیت خود را در یکی از جلسات [[مجلس شورای ملی ژاپن|مجلس شورای ملی]] طرح کنند و به تایید رئیس مجلس برسانند. کمیتههای ویژه مواردی را بررسی میکنند که به آنها ارجاع داده میشود<ref name=":1" />. | ||
=== | === روال قانون گذاری === | ||
لوایح قانون گذاری، بودجه، معاهدات و غیره پس از بحث در کمیتههای مربوطه به مجمع عمومی ارایه میگردند. در جلسه مجمع عمومی، رییس کمیتهای که لایحه را بررسی نموده است، درباره فرایند و نتیجه مباحث کمیته گزارش میدهد. سپس معمولا پس از بحث و گفتگو رأی گیری انجام میشود. سه مدل رای گیری در مجمع عمومی رایج است؛ با اعلام مخالفت شفاهی، با قیام موافقین، یا با رأی آشکار. البته رأی گیری در مجلس مشاوران معمولا با فشردن یک دکمه صورت میگیرد. رأی آشکار برای تصویب لایحه بودجه کل کشور و سایر لوایح مهم به کار میرود | لوایح قانون گذاری، بودجه، معاهدات و غیره پس از بحث در کمیتههای مربوطه به مجمع عمومی ارایه میگردند. در جلسه مجمع عمومی، رییس کمیتهای که لایحه را بررسی نموده است، درباره فرایند و نتیجه مباحث کمیته گزارش میدهد. سپس معمولا پس از بحث و گفتگو رأی گیری انجام میشود. سه مدل رای گیری در مجمع عمومی رایج است؛ با اعلام مخالفت شفاهی، با قیام موافقین، یا با رأی آشکار. البته رأی گیری در [[مجلس مشاوران ژاپن|مجلس مشاوران]] معمولا با فشردن یک دکمه صورت میگیرد. رأی آشکار برای تصویب لایحه بودجه کل کشور و سایر لوایح مهم به کار میرود<ref name=":1" /><ref>نورانی، حسین (1402). "سیاست و حکومت در [[ژاپن]]". در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و [[فرهنگ ژاپن در جهان|فرهنگ ژاپن]]. تهران: [https://alhoda.ir موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص108-112.</ref>. | ||
==نیز نگاه کنید به== | ==نیز نگاه کنید به== | ||
[[قانون اساسی روسیه]]؛ [[قانون اساسی تایلند]]؛ [[قانون اساسی چین]]؛ [[قانون اساسی تونس]]؛ [[قانون اساسی کانادا]]؛ [[قانون اساسی کوبا]]؛ [[قانون اساسی لبنان]]؛ [[قانون اساسی مصر]]؛ [[قانون اساسی افغانستان]]؛ [[قانون اساسی سنگال]]؛ [[قانون اساسی فرانسه]]؛ [[قانون اساسی اسپانیا]]؛ [[قانون اساسی کشور مالی]]؛ [[قانون اساسی ساحل عاج]]؛ [[قانون اساسی سودان]]؛ [[قانون اساسی اردن]]؛ [[قانون اساسی زیمبابوه]]؛ [[قانون اساسی سوریه]]؛ [[قانون اساسی اتیوپی]]؛ [[قانون اساسی اوکراین]]؛ [[قانون اساسی گرجستان]]؛ [[قانون اساسی تاجیکستان]]؛ [[قانون اساسی بنگلادش]]؛ [[قانون اساسی قزاقستان]]؛ [[قانون اساسی قطر]]؛ [[قانون اساسی سیرالئون]]؛ [[قانون اساسی امارات متحده عربی]] | |||
==کتابشناسی== | ==کتابشناسی== | ||
<references /> | <references /> | ||
[[رده:قانون اساسی]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲۰ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۹:۲۷
کمیسیون قانون اساسی، سازمانی است که تحقیقات گستردهای در مورد قانون اساسی ژاپن و قوانین اساسی که از نزدیک با قانون اساسی ژاپن در ارتباط است انجام میدهد و همچنین لوایح مربوط به اصلاح در قانون اساسی ژاپن و همه پرسی ملی و غیره را بررسی میکند. این کمیسیون در آگوست ۲۰۰۷ افتتاح شد.[۱]
هیئت نظارت و بررسی اسرار خاص معین
هر مجلس هیئت نظارت و بازبینی اسرار ویژه معین را برای بررسی و نظارت مداوم بر عملکرد سیستم برای محافظت از اسرار ویژه در اطلاعات دفاعی و امور خارجی تشکیل میدهد که نشت آن پتانسیل آسیب رساندن به امنیت ژاپن را دارد و نیاز است مخصوصاً مخفی نگه داشته شود. هیئت مدیره این هیئت در هر دو مجلس دارای ۸ عضو است.
شورای مشورتی اخلاق سیاسی
شورای مشورتی اخلاق سیاسی وظیفه ترویج اخلاق سیاسی را دارد و در هر یک از دو مجلس شورای مشورتی اخلاق سیاسی تشکیل شده است. شورای مجلس نمایندگان دارای ۲۵ عضو و شورای مجلس مشاوران دارای ۱۵ عضو است.
بحث بر سر لوایح
لوایح ممکن است توسط اعضای مجلس شورای ملی یا کابینه ارائه شود، اما فقط کابینه میتواند بودجه ملی یا پیمان نامه ارایه کند. لوایح تنها در صورتی قابل طرح هستند که حداقل از حمایت ۲۰ نفر از اعضای مجلس نمایندگان برخوردار باشند (در مجلس مشاوران: حداقل ۱۰ نفر). با این حال لوایحی که به بودجه نیاز دارند، به حمایت حداقل پنجاه نفر از اعضای مجلس نمایندگان (در مجلس مشاوران: حداقل ۲۰ نفر) نیاز دارند. پس از ارائه لایحه، رئیس مجلس نمایندگان این لایحه را به کمیته تحت صلاحیت آن ارجاع میدهد. اعضای کمیته پس از شنیدن توضیحات نمایندگان ارایه کننده لایحه یا صحبتهای وزیر مربوطه، از آنان یا سایر مقامات دولتی در یک جلسه پرسش و پاسخ سوال میکنند. پس از طرح سؤالات، احزاب سیاسی و گروهها موضع خود را در مورد این لایحه در یک بحث بیان میکنند. سپس رأی گیری با قیام موافقان لایحه انجام میشود. کمیتههای ثابت و ویژه مجلس میتوانند جلسات خود را حتی در زمان تعطیلات جلسات مجلس شورای ملی برگزار کنند. با تایید مجلس، کمیتهها میتوانند تحقیقات و بحثهای خود را دنبال کنند. آنها میتوانند فعالیتهایی مانند برگزاری جلسات و اعزام اعضای کمیته برای انجام تحقیقات را پی بگیرند.[۲]
تحقیق و تفحص از عملکرد دولت
هر مجلس میتواند تحقیقاتی را برای نظارت بر حسن اجرای قوانین توسط دولت انجام دهد. این تحقیقات توسط کمیتههای مختلف مستقر در هر مجلس انجام میشود. کمیتههای دائمی ابتدا باید تصمیم خود برای تحقیق درمورد امور مربوط به صلاحیت خود را در یکی از جلسات مجلس شورای ملی طرح کنند و به تایید رئیس مجلس برسانند. کمیتههای ویژه مواردی را بررسی میکنند که به آنها ارجاع داده میشود[۲].
روال قانون گذاری
لوایح قانون گذاری، بودجه، معاهدات و غیره پس از بحث در کمیتههای مربوطه به مجمع عمومی ارایه میگردند. در جلسه مجمع عمومی، رییس کمیتهای که لایحه را بررسی نموده است، درباره فرایند و نتیجه مباحث کمیته گزارش میدهد. سپس معمولا پس از بحث و گفتگو رأی گیری انجام میشود. سه مدل رای گیری در مجمع عمومی رایج است؛ با اعلام مخالفت شفاهی، با قیام موافقین، یا با رأی آشکار. البته رأی گیری در مجلس مشاوران معمولا با فشردن یک دکمه صورت میگیرد. رأی آشکار برای تصویب لایحه بودجه کل کشور و سایر لوایح مهم به کار میرود[۲][۳].
نیز نگاه کنید به
قانون اساسی روسیه؛ قانون اساسی تایلند؛ قانون اساسی چین؛ قانون اساسی تونس؛ قانون اساسی کانادا؛ قانون اساسی کوبا؛ قانون اساسی لبنان؛ قانون اساسی مصر؛ قانون اساسی افغانستان؛ قانون اساسی سنگال؛ قانون اساسی فرانسه؛ قانون اساسی اسپانیا؛ قانون اساسی کشور مالی؛ قانون اساسی ساحل عاج؛ قانون اساسی سودان؛ قانون اساسی اردن؛ قانون اساسی زیمبابوه؛ قانون اساسی سوریه؛ قانون اساسی اتیوپی؛ قانون اساسی اوکراین؛ قانون اساسی گرجستان؛ قانون اساسی تاجیکستان؛ قانون اساسی بنگلادش؛ قانون اساسی قزاقستان؛ قانون اساسی قطر؛ قانون اساسی سیرالئون؛ قانون اساسی امارات متحده عربی
کتابشناسی
- ↑ Investigation in Relation to Government. (2020f). Retrieved March 2021, from The House of Representatives of Japan website: http://www.shugiin.go.jp/internet/itdb_english.nsf/html/statics/guide/investigation.htm
- ↑ ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ Main Business of Plenary Sittings. (2020g). Retrieved May 2021, from The House of Representatives of Japan website: http://www.shugiin.go.jp/internet/itdb_english.nsf/html/statics/guide/main.htm
- ↑ نورانی، حسین (1402). "سیاست و حکومت در ژاپن". در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص108-112.