مجسمه سازی در لبنان: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:مجسمه سازی در لبنان.jpg|بندانگشتی|مجسمه سازی در لبنان]]هنر پیکرهسازی، سنتی دیرینه در [https://wikimelal.ir/%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%86 لبنان] و آثار کشف شده در کاوشهای باستانشناسی نشان میدهد پیکرهسازی در این سرزمین ریشه در دوران پیش از تاریخ دارد. وجود مناطق صخرهای و استفاده از سنگ به عنوان عامل مؤثری در حیات انسانهای غارنشین، میتواند علت رواج این هنر در آن دوران باشد. مجسمهسازی و کندهکاری روی سنگ در عصر برونز و آهن و در ادامه در عصر فرعونی، یونانی و رومی و سپس در دورههای بیزانس و صلیبی هم استمرار داشته است. از دورههای مملوکی و عثمانی هم آثاری در این زمینه به دست آمده است.<ref>أبورزق، جوزف؛ بركات صالح؛ القيسي، عمران. (2004). الفن التشكيلي في لبنان. الطبعة الأولى. [http://www.alecso.org المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم]، ص. ۱۳۶.</ref><ref>البستاني، الدكتور فؤاد افرام. (1969). لبنان، مباحث علمية واجتماعية. (الجزء الأول). بیروت: منشورات الجامعة اللبنانية، ص. ۱۴۴.</ref> پیکرهسازی مدرن در [https://wikimelal.ir/%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%86 لبنان] از سالهای اولیه قرن گذشته ظهور کرد و '''یوسف الحویک''' از اولین هنرمندان لبنانی بود که برای فراگیری این هنر تجسمی مدرن به ایتالیا رفت و پس از بازگشت به وطن با آموزش و خلق آثاری در این هنر، مسیر آینده را هموار کرد. آثاری که الحویک در سالهای اولیه حرکت هنری خود پدید آورد بیشتر، نمادهای دینی و کلیسایی بود.<ref>أبورزق، جوزف؛ بركات صالح؛ القيسي، عمران. (2004). الفن التشكيلي في لبنان. الطبعة الأولى. [http://www.alecso.org المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم]، ص. ۱۳۹.</ref> راهی را که الحویک و دیگر پیشگامان این هنر چون یوسف غصوب آغار کردند به زودی رهروانی یافت و نسلی از هنرمندان با بهرهگیری از دانش و تجربه آنان هنر پیکرهسازی را رونق بخشیدند و به مراحل تکامل و شکوفایی نزدیک کردند. از میان تعداد بسیاری از آن هنرمندان میتوان از کسانی چون سلوی شقیر، میشل بصبوص، سمیح العطار، سامی الرفاعی، ندی رعد و مارون الحکیم نام برد. بیشتر پیکرهسازان امروز [https://wikimelal.ir/%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%86 لبنان] متأثر از سبکهای مدرن غربی بوده و برخی از آنان چون مارون الحکیم و سلوی شقیر در آثار خود از رویکرد انتزاعی بهره گرفتهاند. | [[پرونده:مجسمه سازی در لبنان.jpg|بندانگشتی|مجسمه سازی در لبنان]]هنر پیکرهسازی، سنتی دیرینه در [https://wikimelal.ir/%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%86 لبنان] و آثار کشف شده در کاوشهای باستانشناسی نشان میدهد پیکرهسازی در این سرزمین ریشه در دوران پیش از تاریخ دارد. وجود مناطق صخرهای و استفاده از سنگ به عنوان عامل مؤثری در حیات انسانهای غارنشین، میتواند علت رواج این هنر در آن دوران باشد. مجسمهسازی و کندهکاری روی سنگ در عصر برونز و آهن و در ادامه در عصر فرعونی، یونانی و رومی و سپس در دورههای بیزانس و صلیبی هم استمرار داشته است. از دورههای مملوکی و عثمانی هم آثاری در این زمینه به دست آمده است.<ref>أبورزق، جوزف؛ بركات صالح؛ القيسي، عمران. (2004). الفن التشكيلي في [[لبنان]]. الطبعة الأولى. [http://www.alecso.org المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم]، ص. ۱۳۶.</ref><ref>البستاني، الدكتور فؤاد افرام. (1969). لبنان، مباحث علمية واجتماعية. (الجزء الأول). بیروت: منشورات الجامعة اللبنانية، ص. ۱۴۴.</ref> پیکرهسازی مدرن در [https://wikimelal.ir/%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%86 لبنان] از سالهای اولیه قرن گذشته ظهور کرد و '''یوسف الحویک''' از اولین هنرمندان لبنانی بود که برای فراگیری این هنر تجسمی مدرن به ایتالیا رفت و پس از بازگشت به وطن با آموزش و خلق آثاری در این هنر، مسیر آینده را هموار کرد. آثاری که الحویک در سالهای اولیه حرکت هنری خود پدید آورد بیشتر، نمادهای دینی و کلیسایی بود.<ref>أبورزق، جوزف؛ بركات صالح؛ القيسي، عمران. (2004). الفن التشكيلي في لبنان. الطبعة الأولى. [http://www.alecso.org المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم]، ص. ۱۳۹.</ref> راهی را که الحویک و دیگر پیشگامان این هنر چون یوسف غصوب آغار کردند به زودی رهروانی یافت و نسلی از هنرمندان با بهرهگیری از دانش و تجربه آنان هنر پیکرهسازی را رونق بخشیدند و به مراحل تکامل و شکوفایی نزدیک کردند. از میان تعداد بسیاری از آن هنرمندان میتوان از کسانی چون سلوی شقیر، میشل بصبوص، سمیح العطار، سامی الرفاعی، ندی رعد و مارون الحکیم نام برد. بیشتر پیکرهسازان امروز [https://wikimelal.ir/%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%86 لبنان] متأثر از سبکهای مدرن غربی بوده و برخی از آنان چون مارون الحکیم و سلوی شقیر در آثار خود از رویکرد انتزاعی بهره گرفتهاند. | ||
جشنواره هنری پیکرهسازی عالیه، یکی از معروفترین جشنوارههای هنری [https://wikimelal.ir/%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%86 لبنان] و جهان عرب است که از سال 1999، همه ساله در شهرستان کوهستانی عالیه برگزار میشود و تعداد قابل توجهی از هنرمندان پیکرهساز لبنانی، عرب و از دیگر کشورهای جهان در آن مشارکت میکنند. این جشنواره که از حمایت یونسکو و همکاری انجمن لبنانی هنرمندان پیکرهساز و نقاش و شهرداری شهر عالیه، برخوردار است، فرصتی برای گردهمآیی هنرمندان تجسمی و ارائه جدیدترین آثار، برگزاری کارگاههای هنری و بحث و گفتگوهای علمی و تخصصی در زمینه هنرهای تجسمی است.<ref>برگرفته از https://www.forums.fonon.net</ref><ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ لبنان. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص. 244-246.</ref> | جشنواره هنری پیکرهسازی عالیه، یکی از معروفترین جشنوارههای هنری [https://wikimelal.ir/%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%86 لبنان] و جهان عرب است که از سال 1999، همه ساله در شهرستان کوهستانی عالیه برگزار میشود و تعداد قابل توجهی از هنرمندان پیکرهساز لبنانی، عرب و از دیگر کشورهای جهان در آن مشارکت میکنند. این جشنواره که از حمایت یونسکو و همکاری انجمن لبنانی هنرمندان پیکرهساز و نقاش و شهرداری شهر عالیه، برخوردار است، فرصتی برای گردهمآیی هنرمندان تجسمی و ارائه جدیدترین آثار، برگزاری کارگاههای هنری و بحث و گفتگوهای علمی و تخصصی در زمینه هنرهای تجسمی است.<ref>برگرفته از https://www.forums.fonon.net</ref><ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ [[لبنان]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص. 244-246.</ref> | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[مجسمه سازی در روسیه]]؛ [[مجسمه سازی در افغانستان]]؛ [[مجسمه سازی در تونس]]؛ [[مجسمه سازی در ژاپن]]؛ [[مجسمه سازی در کوبا]]؛ [[مجسمه سازی در مصر]]؛ [[مجسمه سازی در سنگال]]؛ [[نقاشی و مجسمهسازی آرژانتین]]؛ [[مجسمه سازی در مالی]]؛ [[مجسمه سازی در زیمبابوه]]؛ [[مجسمهسازی در تایلند]]؛ [[مجسمه سازی در اسپانیا]]؛ [[مجسمه سازی در اردن]]؛ [[مجسمهسازی در اتیوپی]]؛ [[مجسمه سازی در سیرالئون]]؛ [[هنر مجسمه سازی در چین]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
<references /> | |||
[[رده:هنرهای تجسمی]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۱۳
هنر پیکرهسازی، سنتی دیرینه در لبنان و آثار کشف شده در کاوشهای باستانشناسی نشان میدهد پیکرهسازی در این سرزمین ریشه در دوران پیش از تاریخ دارد. وجود مناطق صخرهای و استفاده از سنگ به عنوان عامل مؤثری در حیات انسانهای غارنشین، میتواند علت رواج این هنر در آن دوران باشد. مجسمهسازی و کندهکاری روی سنگ در عصر برونز و آهن و در ادامه در عصر فرعونی، یونانی و رومی و سپس در دورههای بیزانس و صلیبی هم استمرار داشته است. از دورههای مملوکی و عثمانی هم آثاری در این زمینه به دست آمده است.[۱][۲] پیکرهسازی مدرن در لبنان از سالهای اولیه قرن گذشته ظهور کرد و یوسف الحویک از اولین هنرمندان لبنانی بود که برای فراگیری این هنر تجسمی مدرن به ایتالیا رفت و پس از بازگشت به وطن با آموزش و خلق آثاری در این هنر، مسیر آینده را هموار کرد. آثاری که الحویک در سالهای اولیه حرکت هنری خود پدید آورد بیشتر، نمادهای دینی و کلیسایی بود.[۳] راهی را که الحویک و دیگر پیشگامان این هنر چون یوسف غصوب آغار کردند به زودی رهروانی یافت و نسلی از هنرمندان با بهرهگیری از دانش و تجربه آنان هنر پیکرهسازی را رونق بخشیدند و به مراحل تکامل و شکوفایی نزدیک کردند. از میان تعداد بسیاری از آن هنرمندان میتوان از کسانی چون سلوی شقیر، میشل بصبوص، سمیح العطار، سامی الرفاعی، ندی رعد و مارون الحکیم نام برد. بیشتر پیکرهسازان امروز لبنان متأثر از سبکهای مدرن غربی بوده و برخی از آنان چون مارون الحکیم و سلوی شقیر در آثار خود از رویکرد انتزاعی بهره گرفتهاند.
جشنواره هنری پیکرهسازی عالیه، یکی از معروفترین جشنوارههای هنری لبنان و جهان عرب است که از سال 1999، همه ساله در شهرستان کوهستانی عالیه برگزار میشود و تعداد قابل توجهی از هنرمندان پیکرهساز لبنانی، عرب و از دیگر کشورهای جهان در آن مشارکت میکنند. این جشنواره که از حمایت یونسکو و همکاری انجمن لبنانی هنرمندان پیکرهساز و نقاش و شهرداری شهر عالیه، برخوردار است، فرصتی برای گردهمآیی هنرمندان تجسمی و ارائه جدیدترین آثار، برگزاری کارگاههای هنری و بحث و گفتگوهای علمی و تخصصی در زمینه هنرهای تجسمی است.[۴][۵]
نیز نگاه کنید به
مجسمه سازی در روسیه؛ مجسمه سازی در افغانستان؛ مجسمه سازی در تونس؛ مجسمه سازی در ژاپن؛ مجسمه سازی در کوبا؛ مجسمه سازی در مصر؛ مجسمه سازی در سنگال؛ نقاشی و مجسمهسازی آرژانتین؛ مجسمه سازی در مالی؛ مجسمه سازی در زیمبابوه؛ مجسمهسازی در تایلند؛ مجسمه سازی در اسپانیا؛ مجسمه سازی در اردن؛ مجسمهسازی در اتیوپی؛ مجسمه سازی در سیرالئون؛ هنر مجسمه سازی در چین
کتابشناسی
- ↑ أبورزق، جوزف؛ بركات صالح؛ القيسي، عمران. (2004). الفن التشكيلي في لبنان. الطبعة الأولى. المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم، ص. ۱۳۶.
- ↑ البستاني، الدكتور فؤاد افرام. (1969). لبنان، مباحث علمية واجتماعية. (الجزء الأول). بیروت: منشورات الجامعة اللبنانية، ص. ۱۴۴.
- ↑ أبورزق، جوزف؛ بركات صالح؛ القيسي، عمران. (2004). الفن التشكيلي في لبنان. الطبعة الأولى. المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم، ص. ۱۳۹.
- ↑ برگرفته از https://www.forums.fonon.net
- ↑ صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ لبنان. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص. 244-246.