مجسمه سازی در مالی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «ساخت انواع و اقسام ماسک‌ها و مجسمه‌های کوچک و بزرگ، از گذشته‌های دور تاکنون در قبایل مالی رواج داشته و هنرمندان کشور در خلق این پدیده‌های هنری زیبا به اشکال متفاوت، تبحر و مهارت زیادی دارند. مجسمه‌ها و ماسک‌های مالیایی که از سنگ، چوب و گِل...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۷ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
ساخت انواع و اقسام ماسک‌ها و مجسمه‌های کوچک و بزرگ، از گذشته‌های دور تاکنون در قبایل مالی رواج داشته و هنرمندان کشور در خلق این پدیده‌های هنری زیبا به اشکال متفاوت، تبحر و مهارت زیادی دارند. مجسمه‌ها و ماسک‌های مالیایی که از سنگ، چوب و گِل تهیه می‌شوند، از دیرباز دارای تقدس و جایگاه مذهبی خاصی بودند و در مراسم و مناسبت‌ها‌، واسطه‌ای بین خداوند بزرگ و انسان‌ها در نظر گرفته می‌شدند.
[[پرونده:مجسمه سازی در مالی.jpg|بندانگشتی|300x300پیکسل|نمونه‌ای از مجسمه قدیمی در مالی]]
مجسمه سازی در [[مالی]] عمدتا بر اساس رسوم قدیمی قومی قبیلگی این کشور صورت می‌گیرد و هیچ ارتباطی با سبک‌های معمول غربی ندارد. مجسمه سازان مالیایی معمولا بر اساس اسطوره‌های قدیمی خود مجسمه‌های زیبایی از چوب‌های جنگلی و سنگ بوجود می‌آورند که اوج خلاقیت آنها را در زنده نگاه داشتن سنت‌ها و افسانه‌های برجای مانده از اجدادشان به تصویر می‌کشد.  


مردم قبایل مختلف مالی در مورد این اشیای هنری، بر این باورند که ماسک و مجسمه‌هایی که در مراسم استفاده می‌شود، واجد نیرویی شگرف‌اند و می‌توانند در زندگی انسان تأثیرگذار باشند. با ورود اسلام و گرایش مردم به دین مبین اسلام، جایگاه و تقدس مذهبی این اشیا، به‌تدریج کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شد.
مجسمه‌های [[مالی]] که در زمره صنایع دستی این کشور جای می‌گیرند معمولا دربرگیرنده برخی شخصیت‌های تاریخی و نماهایی از طبیعت زیبای [[مالی]] است که با ظرافت تمام و با ابزاری ابتدایی نظیر تیشه، قلم و چکش تراشیده و رنگ می‌شوند. این مجسمه‌ها معمولا به گردشگران خارجی فروخته شده و یا به کشورهای غربی صادر می‌گردد<ref>برگرفته از [https://Www.mali.culture&art.com www.mali.culture&art.com]</ref><ref>عرب‌احمدی، امیربهرام (1392). جامعه و فرهنگ [[مالی]]. ناظر علمی ابوالحسن شریف محمدی. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص271-272.</ref>.
== نیز نگاه کنید به ==
[[مجسمه سازی در روسیه]]؛ [[مجسمه سازی در افغانستان]]؛ [[مجسمه سازی در تونس]]؛ [[مجسمه سازی در ژاپن]]؛ [[مجسمه سازی در کوبا]]؛ [[مجسمه سازی در لبنان]]؛ [[مجسمه سازی در مصر]]؛ [[مجسمه سازی در سنگال]]؛ [[نقاشی و مجسمه‌سازی آرژانتین]]؛ [[مجسمه سازی در زیمبابوه]]؛ [[مجسمه‌سازی در تایلند]]؛ [[مجسمه سازی در اسپانیا]]؛ [[مجسمه سازی در اردن]]؛ [[مجسمه‌سازی در اتیوپی]]؛ [[مجسمه سازی در سیرالئون]]؛ [[هنر مجسمه سازی در چین]]


درحال حاضر، انواع و اقسام ماسک‌ها و مجسمه‌ها که بخشی از سنت‌ها و آداب و رسوم این کشور را در بردارند، بیشتر با انگیزۀ فروش به گردشگران خارجی و به‌ویژه اروپایی‌ها ساخته می‌شوند وگروهی از مردم شهر و روستا که با ابزارهایی ساده این اشیای هنری را در منازل و کارگاه‌های خود می‌سازند، از این راه ارتزاق می‌کنند.
== کتابشناسی ==
 
<references />
مشهور‌‌‌‌ترین مجسمه‌ای که هم‌اکنون در مالی ساخته می‌شود و به‌لحاظ نوع ساخت شهرت بسیاری دارد، مجسمه‌ای موسوم به سیوار است. سیوار را از چوبی خاص می‌سازند و بر روی آن کنده‌کاری می‌کنند که نمایانگر بز کوهی است. رؤسای قبایل و سالخوردگان روستاها برای این مجسمه احترام خاصی قائل هستند '''(www.mali.com)'''
[[رده:هنرهای تجسمی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۰۱

نمونه‌ای از مجسمه قدیمی در مالی

مجسمه سازی در مالی عمدتا بر اساس رسوم قدیمی قومی قبیلگی این کشور صورت می‌گیرد و هیچ ارتباطی با سبک‌های معمول غربی ندارد. مجسمه سازان مالیایی معمولا بر اساس اسطوره‌های قدیمی خود مجسمه‌های زیبایی از چوب‌های جنگلی و سنگ بوجود می‌آورند که اوج خلاقیت آنها را در زنده نگاه داشتن سنت‌ها و افسانه‌های برجای مانده از اجدادشان به تصویر می‌کشد.

مجسمه‌های مالی که در زمره صنایع دستی این کشور جای می‌گیرند معمولا دربرگیرنده برخی شخصیت‌های تاریخی و نماهایی از طبیعت زیبای مالی است که با ظرافت تمام و با ابزاری ابتدایی نظیر تیشه، قلم و چکش تراشیده و رنگ می‌شوند. این مجسمه‌ها معمولا به گردشگران خارجی فروخته شده و یا به کشورهای غربی صادر می‌گردد[۱][۲].

نیز نگاه کنید به

مجسمه سازی در روسیه؛ مجسمه سازی در افغانستان؛ مجسمه سازی در تونس؛ مجسمه سازی در ژاپن؛ مجسمه سازی در کوبا؛ مجسمه سازی در لبنان؛ مجسمه سازی در مصر؛ مجسمه سازی در سنگال؛ نقاشی و مجسمه‌سازی آرژانتین؛ مجسمه سازی در زیمبابوه؛ مجسمه‌سازی در تایلند؛ مجسمه سازی در اسپانیا؛ مجسمه سازی در اردن؛ مجسمه‌سازی در اتیوپی؛ مجسمه سازی در سیرالئون؛ هنر مجسمه سازی در چین

کتابشناسی

  1. برگرفته از www.mali.culture&art.com
  2. عرب‌احمدی، امیربهرام (1392). جامعه و فرهنگ مالی. ناظر علمی ابوالحسن شریف محمدی. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص271-272.