ساختار و سیاست های آموزشی اردن: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
پیشرفت نظام آموزشی [[اردن]] بسیار عالی است که در دهه 1920 کار خود را آغاز کرد. [[اردن]] یک نظام آموزشی پیشرفته و سطح بالا را برای پیشرفت مردم پایتخت خود بنا نهاد. امروزه 2787 مدرسه دولتی، 1493 مدرسه خصوصی، 48 انجمن دانشگاهی و 19 دانشگاه در [[اردن]] وجود دارند. در [[اردن]]، دسترسی به آموزش پایه مورد تاکید است و این مهم در تمام برنامههای توسعهی [[اردن]] مدنظر واقع شدهاست. مسئولین برای هر روستا با جمعیت 10 نفر یک مدرسه مهیا کردهاند. در نتیجه توسعه سریع امکانات، شهروندان فقیر و دور افتاده را قادر به دسترسی به امکانات آموزشی کرده است. آموزش در [[اردن]] از سه مرحله تشکیل میشود: | پیشرفت نظام آموزشی [[اردن]] بسیار عالی است که در دهه 1920 کار خود را آغاز کرد. [[اردن]] یک نظام آموزشی پیشرفته و سطح بالا را برای پیشرفت مردم پایتخت خود بنا نهاد. امروزه 2787 مدرسه دولتی، 1493 مدرسه خصوصی، 48 انجمن دانشگاهی و 19 دانشگاه در [[اردن]] وجود دارند. در [[اردن]]، دسترسی به آموزش پایه مورد تاکید است و این مهم در تمام برنامههای توسعهی [[اردن]] مدنظر واقع شدهاست. مسئولین برای هر روستا با جمعیت 10 نفر یک مدرسه مهیا کردهاند. در نتیجه توسعه سریع امکانات، شهروندان فقیر و دور افتاده را قادر به دسترسی به امکانات آموزشی کرده است. آموزش در [[اردن]] از سه مرحله تشکیل میشود: | ||
=== دوره کودکستان === | |||
یک مرحله 2 ساله جهت ایجاد محیط مناسب برای کودکان و تهیه فرصتهای آموزشی متعادل که باعث میشود آنها عادات درست سلامتی را بدست بیاورند، روابط اجتماعی خود را محکم کنند، شیوههای درست را توسعه دهند و مدرسه را دوست داشته باشند. | یک مرحله 2 ساله جهت ایجاد محیط مناسب برای کودکان و تهیه فرصتهای آموزشی متعادل که باعث میشود آنها عادات درست سلامتی را بدست بیاورند، روابط اجتماعی خود را محکم کنند، شیوههای درست را توسعه دهند و مدرسه را دوست داشته باشند. | ||
=== دورههای آموزش ابتدایی === | |||
یک دوره اجباری 10 ساله برای کسب اهداف عمومی آموزش و مهیا ساختن شهروندان در تمام زمینهها از جنبهی فیزیکی، ذهنی، روحی، عاطفی و اجتماعی. | یک دوره اجباری 10 ساله برای کسب اهداف عمومی آموزش و مهیا ساختن شهروندان در تمام زمینهها از جنبهی فیزیکی، ذهنی، روحی، عاطفی و اجتماعی. | ||
=== دورهی آموزش ثانویه (کمکی) === | |||
[[پرونده:Imagee.png|بندانگشتی|نمودار نظام آموزشی در اردن]] | |||
یک دوره اختیاری 2 ساله برای آماده و مجهز کردن شهروندان با ظرفیتها و مهارتهای گوناگون علمی، فنی، شخصی، ملی و انسانی. این دوره شامل دو مرحله است: | یک دوره اختیاری 2 ساله برای آماده و مجهز کردن شهروندان با ظرفیتها و مهارتهای گوناگون علمی، فنی، شخصی، ملی و انسانی. این دوره شامل دو مرحله است: | ||
خط ۱۳: | خط ۱۴: | ||
* آموزش ثانویه کاربردی: این دوره بر اساس آموزش کاری و شغلی است و دانشآموزان پس از فارغ التحصیلی از مدرسه مستقیم به بازار کار میپیوندند<ref>برگرفته از http://www.moe.gov.jo/en/MenuDetails.aspx?MenuID=32 | * آموزش ثانویه کاربردی: این دوره بر اساس آموزش کاری و شغلی است و دانشآموزان پس از فارغ التحصیلی از مدرسه مستقیم به بازار کار میپیوندند<ref>برگرفته از http://www.moe.gov.jo/en/MenuDetails.aspx?MenuID=32 | ||
وزارة التربیة و التعلیم</ref>. | وزارة التربیة و التعلیم</ref><ref>لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ [[اردن]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref>. | ||
[ | |||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == |
نسخهٔ کنونی تا ۲۰ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۵۲
پیشرفت نظام آموزشی اردن بسیار عالی است که در دهه 1920 کار خود را آغاز کرد. اردن یک نظام آموزشی پیشرفته و سطح بالا را برای پیشرفت مردم پایتخت خود بنا نهاد. امروزه 2787 مدرسه دولتی، 1493 مدرسه خصوصی، 48 انجمن دانشگاهی و 19 دانشگاه در اردن وجود دارند. در اردن، دسترسی به آموزش پایه مورد تاکید است و این مهم در تمام برنامههای توسعهی اردن مدنظر واقع شدهاست. مسئولین برای هر روستا با جمعیت 10 نفر یک مدرسه مهیا کردهاند. در نتیجه توسعه سریع امکانات، شهروندان فقیر و دور افتاده را قادر به دسترسی به امکانات آموزشی کرده است. آموزش در اردن از سه مرحله تشکیل میشود:
دوره کودکستان
یک مرحله 2 ساله جهت ایجاد محیط مناسب برای کودکان و تهیه فرصتهای آموزشی متعادل که باعث میشود آنها عادات درست سلامتی را بدست بیاورند، روابط اجتماعی خود را محکم کنند، شیوههای درست را توسعه دهند و مدرسه را دوست داشته باشند.
دورههای آموزش ابتدایی
یک دوره اجباری 10 ساله برای کسب اهداف عمومی آموزش و مهیا ساختن شهروندان در تمام زمینهها از جنبهی فیزیکی، ذهنی، روحی، عاطفی و اجتماعی.
دورهی آموزش ثانویه (کمکی)
یک دوره اختیاری 2 ساله برای آماده و مجهز کردن شهروندان با ظرفیتها و مهارتهای گوناگون علمی، فنی، شخصی، ملی و انسانی. این دوره شامل دو مرحله است:
- آموزش ثانویه نظری: این دوره بر اساس فرهنگ عمومی پایه و فرهنگ علمی یا شغلی است. دانشآموزانی کهاین دوره را گذراندهاند در آزمون ملی شرکت میکنند؛
- آموزش ثانویه کاربردی: این دوره بر اساس آموزش کاری و شغلی است و دانشآموزان پس از فارغ التحصیلی از مدرسه مستقیم به بازار کار میپیوندند[۱][۲].
نیز نگاه کنید به
ساختار و سیاست های آموزشی آرژانتین؛ ساختار و سیاست های آموزشی کانادا؛ ساختار و سیاست های آموزشی روسیه؛ ساختار و سیاست های آموزشی افغانستان؛ ساختار و سیاست های آموزشی تونس؛ ساختار و سیاست های آموزشی ژاپن؛ ساختار و سیاست های آموزشی کوبا؛ ساختار و سیاست های آموزشی لبنان؛ ساختار و سیاست های آموزشی مصر؛ ساختار و سیاست های آموزشی سنگال؛ ساختار و سیاست های آموزشی فرانسه؛ ساختار و سیاست های آموزشی مالی؛ ساختار و سیاست های آموزشی ساحل عاج؛ ساختار و سیاست های آموزشی زیمبابوه؛ ساختار و سیاست های آموزشی تایلند؛ ساختار و سیاست های آموزشی اوکراین؛ ساختار و سیاست های آموزشی اسپانیا؛ ساختار و سیاست های آموزشی اتیوپی؛ ساختار و سیاست های آموزشی سیرالئون؛ ساختار و سیاست های آموزشی قطر؛ ساختار و سیاست های آموزشی گرجستان؛ ساختار و سیاست های آموزشی قزاقستان؛ ساختار و سیاست های آموزشی تاجیکستان؛ ساختار و سیاست های آموزشی بنگلادش؛ ساختار و سیاست های آموزشی سریلانکا
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از http://www.moe.gov.jo/en/MenuDetails.aspx?MenuID=32 وزارة التربیة و التعلیم
- ↑ لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ اردن. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)