ساختار و سیاست های آموزشی اردن: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
پیشرفت نظام آموزشی [[اردن]] بسیار عالی است که در دهه 1920 کار خود را آغاز کرد. [[اردن]] یک نظام آموزشی پیشرفته و سطح بالا را برای پیشرفت مردم پایتخت خود بنا نهاد. امروزه 2787 مدرسه دولتی، 1493 مدرسه خصوصی، 48 انجمن دانشگاهی و 19 دانشگاه در [[اردن]] وجود دارند. در [[اردن]]، دسترسی به آموزش پایه مورد تاکید است و این مهم در تمام برنامههای توسعهی [[اردن]] مدنظر واقع شدهاست. مسئولین برای هر روستا با جمعیت 10 نفر یک مدرسه مهیا کردهاند. در نتیجه توسعه سریع امکانات، شهروندان فقیر و دور افتاده را قادر به دسترسی به امکانات آموزشی کرده است. آموزش در [[اردن]] از سه مرحله تشکیل میشود: | پیشرفت نظام آموزشی [[اردن]] بسیار عالی است که در دهه 1920 کار خود را آغاز کرد. [[اردن]] یک نظام آموزشی پیشرفته و سطح بالا را برای پیشرفت مردم پایتخت خود بنا نهاد. امروزه 2787 مدرسه دولتی، 1493 مدرسه خصوصی، 48 انجمن دانشگاهی و 19 دانشگاه در [[اردن]] وجود دارند. در [[اردن]]، دسترسی به آموزش پایه مورد تاکید است و این مهم در تمام برنامههای توسعهی [[اردن]] مدنظر واقع شدهاست. مسئولین برای هر روستا با [[جمعیت اردن|جمعیت]] 10 نفر یک مدرسه مهیا کردهاند. در نتیجه توسعه سریع امکانات، شهروندان فقیر و دور افتاده را قادر به دسترسی به امکانات آموزشی کرده است. [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] در [[اردن]] از سه مرحله تشکیل میشود: | ||
=== دوره کودکستان === | === دوره کودکستان === | ||
یک مرحله 2 ساله جهت ایجاد محیط مناسب برای کودکان و تهیه فرصتهای آموزشی متعادل که باعث میشود آنها عادات درست سلامتی را بدست بیاورند، روابط اجتماعی خود را محکم کنند، شیوههای درست را توسعه دهند و مدرسه را دوست داشته باشند. | یک مرحله 2 ساله جهت ایجاد محیط مناسب برای کودکان و تهیه فرصتهای [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزشی]] متعادل که باعث میشود آنها عادات درست سلامتی را بدست بیاورند، روابط اجتماعی خود را محکم کنند، شیوههای درست را توسعه دهند و مدرسه را دوست داشته باشند. | ||
=== دورههای آموزش ابتدایی === | === دورههای [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] ابتدایی === | ||
یک دوره اجباری 10 ساله برای کسب اهداف عمومی آموزش و مهیا ساختن شهروندان در تمام زمینهها از جنبهی فیزیکی، ذهنی، روحی، عاطفی و اجتماعی. | یک دوره اجباری 10 ساله برای کسب اهداف عمومی [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] و مهیا ساختن شهروندان در تمام زمینهها از جنبهی فیزیکی، ذهنی، روحی، عاطفی و اجتماعی. | ||
=== دورهی آموزش ثانویه (کمکی) === | === دورهی [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] ثانویه (کمکی) === | ||
یک دوره اختیاری 2 ساله برای آماده و مجهز کردن شهروندان با ظرفیتها و مهارتهای گوناگون علمی، فنی، شخصی، ملی و انسانی. این دوره شامل دو مرحله است: | یک دوره اختیاری 2 ساله برای آماده و مجهز کردن شهروندان با ظرفیتها و مهارتهای گوناگون علمی، فنی، شخصی، ملی و انسانی. این دوره شامل دو مرحله است: | ||
* آموزش ثانویه نظری: این دوره بر اساس فرهنگ عمومی پایه و فرهنگ علمی یا شغلی است. دانشآموزانی کهاین دوره را گذراندهاند در آزمون ملی شرکت میکنند؛ | * [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] ثانویه نظری: این دوره بر اساس [[فرهنگ اردن|فرهنگ]] عمومی پایه و فرهنگ علمی یا شغلی است. دانشآموزانی کهاین دوره را گذراندهاند در آزمون ملی شرکت میکنند؛ | ||
* آموزش ثانویه کاربردی: این دوره بر اساس آموزش کاری و شغلی است و دانشآموزان پس از فارغ التحصیلی از مدرسه مستقیم به بازار کار میپیوندند<ref>برگرفته از http://www.moe.gov.jo/en/MenuDetails.aspx?MenuID=32 | * [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] ثانویه کاربردی: این دوره بر اساس [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] کاری و شغلی است و دانشآموزان پس از فارغ التحصیلی از مدرسه مستقیم به بازار کار میپیوندند<ref>برگرفته از http://www.moe.gov.jo/en/MenuDetails.aspx?MenuID=32 | ||
وزارة التربیة و التعلیم | وزارة التربیة و التعلیم</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
| خط ۲۰: | خط ۱۹: | ||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
[[رده:سیاست ها ، قوانین، مقررات و برنامه های کلان در زمینه آموزش]] | [[index.php?title=رده:سیاست ها ، قوانین، مقررات و برنامه های کلان در زمینه آموزش]] | ||
<references /> | |||
== منبع اصلی == | |||
لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ [https://dmelal.ir/%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%86 اردن]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار) | |||
== '''نویسنده مقاله''' == | |||
غلامرضا لایقی | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۱ اوت ۲۰۲۵، ساعت ۲۱:۱۳
پیشرفت نظام آموزشی اردن بسیار عالی است که در دهه 1920 کار خود را آغاز کرد. اردن یک نظام آموزشی پیشرفته و سطح بالا را برای پیشرفت مردم پایتخت خود بنا نهاد. امروزه 2787 مدرسه دولتی، 1493 مدرسه خصوصی، 48 انجمن دانشگاهی و 19 دانشگاه در اردن وجود دارند. در اردن، دسترسی به آموزش پایه مورد تاکید است و این مهم در تمام برنامههای توسعهی اردن مدنظر واقع شدهاست. مسئولین برای هر روستا با جمعیت 10 نفر یک مدرسه مهیا کردهاند. در نتیجه توسعه سریع امکانات، شهروندان فقیر و دور افتاده را قادر به دسترسی به امکانات آموزشی کرده است. آموزش در اردن از سه مرحله تشکیل میشود:
دوره کودکستان
یک مرحله 2 ساله جهت ایجاد محیط مناسب برای کودکان و تهیه فرصتهای آموزشی متعادل که باعث میشود آنها عادات درست سلامتی را بدست بیاورند، روابط اجتماعی خود را محکم کنند، شیوههای درست را توسعه دهند و مدرسه را دوست داشته باشند.
دورههای آموزش ابتدایی
یک دوره اجباری 10 ساله برای کسب اهداف عمومی آموزش و مهیا ساختن شهروندان در تمام زمینهها از جنبهی فیزیکی، ذهنی، روحی، عاطفی و اجتماعی.
دورهی آموزش ثانویه (کمکی)
یک دوره اختیاری 2 ساله برای آماده و مجهز کردن شهروندان با ظرفیتها و مهارتهای گوناگون علمی، فنی، شخصی، ملی و انسانی. این دوره شامل دو مرحله است:
- آموزش ثانویه نظری: این دوره بر اساس فرهنگ عمومی پایه و فرهنگ علمی یا شغلی است. دانشآموزانی کهاین دوره را گذراندهاند در آزمون ملی شرکت میکنند؛
- آموزش ثانویه کاربردی: این دوره بر اساس آموزش کاری و شغلی است و دانشآموزان پس از فارغ التحصیلی از مدرسه مستقیم به بازار کار میپیوندند[۱].
نیز نگاه کنید به
ساختار و سیاست های آموزشی آرژانتین؛ ساختار و سیاست های آموزشی کانادا؛ ساختار و سیاست های آموزشی روسیه؛ ساختار و سیاست های آموزشی افغانستان؛ ساختار و سیاست های آموزشی تونس؛ ساختار و سیاست های آموزشی ژاپن؛ ساختار و سیاست های آموزشی کوبا؛ ساختار و سیاست های آموزشی لبنان؛ ساختار و سیاست های آموزشی مصر؛ ساختار و سیاست های آموزشی سنگال؛ ساختار و سیاست های آموزشی فرانسه؛ ساختار و سیاست های آموزشی مالی؛ ساختار و سیاست های آموزشی ساحل عاج؛ ساختار و سیاست های آموزشی زیمبابوه؛ ساختار و سیاست های آموزشی تایلند؛ ساختار و سیاست های آموزشی اوکراین؛ ساختار و سیاست های آموزشی اسپانیا؛ ساختار و سیاست های آموزشی اتیوپی؛ ساختار و سیاست های آموزشی سیرالئون؛ ساختار و سیاست های آموزشی قطر؛ ساختار و سیاست های آموزشی گرجستان؛ ساختار و سیاست های آموزشی قزاقستان؛ ساختار و سیاست های آموزشی تاجیکستان؛ ساختار و سیاست های آموزشی بنگلادش؛ ساختار و سیاست های آموزشی سریلانکا
کتابشناسی
index.php?title=رده:سیاست ها ، قوانین، مقررات و برنامه های کلان در زمینه آموزش
- ↑ برگرفته از http://www.moe.gov.jo/en/MenuDetails.aspx?MenuID=32 وزارة التربیة و التعلیم
منبع اصلی
لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ اردن. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)
نویسنده مقاله
غلامرضا لایقی