نیروهای مسلح قزاقستان: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
| (یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
امنیت و برخورداری از نیروهای مسلح قوی و نیروند از ضرورتها و نیازهای جدی هر کشوری میباشد ولی برای کشور [ | امنیت و برخورداری از نیروهای مسلح قوی و نیروند از ضرورتها و نیازهای جدی هر کشوری میباشد ولی برای کشور [[قزاقستان]] که جمعیت آن متشکل از اقوام، قومیتها و پیروان ادیان و مذاهب مختلف است امنیت، توان نظامی و حفظ قدرت دارای اهمیت بیشتری است. بخصوص که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در مناطق تازه استقلال یافته درگیریها، منازعات و تنشهای قومی و درگیریهای مرزی و بی ثباتیهای سیاسی و اقتصادی بروز کرد و هر یک از کشورهای عضو CIS یکی از اولویتهای خود را تشکیل نیروهای مسلح و ایجاد قدرت نظامی قرار دادند. | ||
با توجه ویژه از سوی آقای نظربایف به موضوع قومیتها و ایجاد [ | با توجه ویژه از سوی آقای نظربایف به موضوع قومیتها و ایجاد [[مجمع خلق قزاقستان]] در بین کشورهای استقلال یافته [[قزاقستان]] از معدود مناطقی بود که کمتر با تنشها و درگیریهای قومی و مشکلات امنیتی مواجه گردید، [[قزاقستان]] علیرغم برخورداری از امنیت نسبی و وجود زمینه ثبات سیاسی و اقتصادی نظر بایف از همان اوان استقلال و تشکیل دولت جدید در [[قزاقستان]] معتقد و پیگیر ایتلاف نظامی با روسیه و کشورهای تازه استقلال یافته بود اما در عین حال بر تشکیل نیروهای مسلح و ایجاد قدرت نظامی اهتمام ورزید<ref>KA3AKCTAH PECIIBJIHKACbIHbIH MEMJIEKETTIK OHYPAHbI، Available for http://jake66.blogfa.com/post</ref>. | ||
اولین سیاست و اقدام نظامی نظربایف پس از استقلال قزاقستان اعلام انصراف و کنار گذاشتن سیاست هستهای و سلاحهای کشتار جمعی بود که بهره گیری این کشور را از دستیابی به برتری سیاسی - نظامی از طریق سلاحهای هستهای منتفی اعلام کرد و بر اساس امضای پروتکل ماه می ۱۹۹۲ لیسین به معاهده منع تولید و گسترش سلاحهای هستهای استراتژیک و معاهده استارت ۱ پیوست. رییس جمهور [ | اولین سیاست و اقدام نظامی نظربایف پس از استقلال قزاقستان اعلام انصراف و کنار گذاشتن سیاست هستهای و سلاحهای کشتار جمعی بود که بهره گیری این کشور را از دستیابی به برتری سیاسی - نظامی از طریق سلاحهای هستهای منتفی اعلام کرد و بر اساس امضای پروتکل ماه می ۱۹۹۲ لیسین به معاهده منع تولید و گسترش سلاحهای هستهای استراتژیک و معاهده استارت ۱ پیوست. رییس جمهور [[قزاقستان]] در اوایل ماه می ۱۹۹۲ طی مقالهای در روزنامه رسمی «قزاقستانکایا پراودا» مشکلات امنیتی و دکترین نظامی قزاقستان را در قالب چهار اصل مهم سیستم امنیت ملی به شرح زیر اعلام کرد: | ||
* تامین امنیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال کشور ترجیحا از طریق اقدامات سیاسی و تعمیق همگرایی اقتصادی؛ | * تامین امنیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال کشور ترجیحا از طریق اقدامات سیاسی و تعمیق همگرایی اقتصادی؛ | ||
| خط ۱۰: | خط ۱۰: | ||
* رعایت اصول دولت مشروع و هنجارها و قواعد حقوق بینالمللی و همزمان با آن توجه به سنتهای ملی و تاریخی و تجربههای بینالمللی. | * رعایت اصول دولت مشروع و هنجارها و قواعد حقوق بینالمللی و همزمان با آن توجه به سنتهای ملی و تاریخی و تجربههای بینالمللی. | ||
در حال حاضر رییس جمهور نظربایف با شناخت این مساله که هرگونه درگیری نظامی عواقب هولناکی را در پی دارد، اساس دکترین نظامی [ | در حال حاضر رییس جمهور نظربایف با شناخت این مساله که هرگونه درگیری نظامی عواقب هولناکی را در پی دارد، اساس دکترین نظامی [[قزاقستان]] را به این شرح بیان کرده است: | ||
* حفظ صلح اولویت اول سیاست دولت [ | * حفظ صلح اولویت اول سیاست دولت [[قزاقستان]] است؛ | ||
* توسل به جنگ یا تهدید نظامی به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف سیاسی-نظامی و یا سایر مقاصد مردود است؛ | * توسل به جنگ یا تهدید نظامی به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف سیاسی-نظامی و یا سایر مقاصد مردود است؛ | ||
* وضعیت غیرهستهای و عضویت در پیمان منع تولید و گسترش سلاحهای هستهای؛ | * وضعیت غیرهستهای و عضویت در پیمان منع تولید و گسترش سلاحهای هستهای؛ | ||
| خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
* عدم دخالت در امور سایر کشورها و شناسایی وضعیت مرزهای موجود. | * عدم دخالت در امور سایر کشورها و شناسایی وضعیت مرزهای موجود. | ||
در کنار موارد فوق، تمامیت ارضی و امنیت مرزهای [ | در کنار موارد فوق، تمامیت ارضی و امنیت مرزهای [[قزاقستان]] نیز از اولویتهای دکترین نظامی [[قزاقستان]] بشمار میرود. در دکترین نظامی [[قزاقستان]] که هنوز در حال تکامل میباشد، جهت گیری مثبت نسبت به همزیستی مسالمت آمیز براساس امنیت جمعی با همکاری و مشارکت با [[روسیه]] و سایر دولتهای عضو جامعه مشترک المنافع در نظر گرفته شده است. | ||
در ۷ مه ۱۹۹۲ رییس جمهور نظربایف فرمانی را تحت عنوان «تقویت نیروهای مسلح جمهوری [ | در ۷ مه ۱۹۹۲ رییس جمهور نظربایف فرمانی را تحت عنوان «تقویت نیروهای مسلح جمهوری [[قزاقستان]]» امضا کرد. از آن زمان تاکنون بارها به این نکته اشاره شده است که دکترین نظامی [[قزاقستان]] ماهیتا تدافعی میباشد. این کشور دکترینهای نظامی دولتهای همسایه - اعضای جامعه مشترک المنافع - و پیش فرضهای همکاری با آنها را به منظور تحقق اهداف دفاعی مشترک از طریق پیمانها و توافقات چندجانبه مورد توجه قرار داده است. هماهنگسازی این تلاشها و اقدامات مشترک برای جلوگیری از درگیری نظامی ضرورت کامل دارد که مستلزم وجود مکانیزمهایی برای اصلاح دکترینهای نظامی، ایجاد سیستمهای جدید یا حفظ سیستمهای قدیمی برای استفاده مشترک از نیروهای استراتژیک تقویت سیستم پشتیبانی مادی و فنی، یافتن معیارهای آموزشی افسران کادر، و ایجاد مرکزی برای تحقیقات، توسعه، تولید و حفاظت از صنایع نظامی و تکنولوژیکی میباشد. | ||
در سالهای اخیر کشورهای عضو جامعه مشترکالمنافع همکاریهای نظامی مشترکی را آغاز کردهاند که هنوز دور نمای محدوده و میزان مشارکت و پایبندی همه کشورهای عضو به آن دقیقا مشخص نیست و در مرحله اول تنها شش دولت عضو جامعه مشترکالمنافع - ارمنستان، قرقیزستان، [ | در سالهای اخیر کشورهای عضو جامعه مشترکالمنافع همکاریهای نظامی مشترکی را آغاز کردهاند که هنوز دور نمای محدوده و میزان مشارکت و پایبندی همه کشورهای عضو به آن دقیقا مشخص نیست و در مرحله اول تنها شش دولت عضو جامعه مشترکالمنافع - ارمنستان، قرقیزستان، [[قزاقستان]]، [[روسیه]]، [[تاجیکستان]] و ازبکستان - پیمان امنیت جمعی را امضا کردهاند وسایر کشورهای مشترکالمنافع به این پیمان نپیوستهاند. | ||
بنابر این در یک جمع بندی کلی میتوان نتیجه گرفت که [ | بنابر این در یک جمع بندی کلی میتوان نتیجه گرفت که [[قزاقستان]] با اعلام خطوط اصلی دکترین نظامی خود به جامعه جهانی اعلام کرده است که هیچ کشوری را مورد تهدید قرار نخواهد داد و ارتش [[قزاقستان]] صرفا تامین کننده حاکمیت و تمامیت ارضی کشور است. این کشور سیاست اجرای دقیق تعهداتش را در چارچوب سازمان ملل متحد و مطابق با اصول حقوق بینالملل دنبال خواهد کرد. [[قزاقستان]] پس ازاستقلال و جداشدن ازشوروی سابق یک نیروی هوایی قوی باهواپیماها و موشکهای دور برد و مجهز داشت که از اتحاد جماهیر شوروی سابق به [[قزاقستان]] جدید به ارث رسیده بود که در سالهای اولیه استقلال با توافقاتی که بین روسیه و [[قزاقستان]] به عمل آمد تعدادی از هواپیماهای مدرن مانند میگ ۲۹ که عموما در پایگاه نظامی سمیپلاتینسک (semiplantinsk) و تعدادی موشکهای بالستیک بین قارهای مجهز به کلاهک هستهای نگهداری میشدند به [[روسیه]] باز گرداند و در مقابل تعدادی هواپیمای توپولف و تجهیزرات نظامی بین دو کشور مبادله شد در نتیجه [[قزاقستان]] به یک کشور مجهز به سلاحهای کوتاه برد و تدافعی تبدیل شد<ref>بر گرفته از مقاله «[./نیروهای_مسلح_قزاقستان نیروهای مسلح قزاقستان] پس از استقلال»، دمیتری ورتکین، فصلنامه بررسیهای نظامی - شماره ۲۰، قابل بازیابی از [http://dsrc.ir/View/article.aspx? http://dsrc.ir/View/article.aspx]</ref><ref>عشق پرواز، بررسی قدرت هوایی سه کشور حاشیه دریای خزر، بخش اول: نیروی هوایی و پدافند هوایی قزاقستان، قابل بازیابی از http://iran-airforce.blogfa.com/post-13.aspx</ref>. | ||
شاخههای نظامی و نیروهای مسلح [ | شاخههای نظامی و نیروهای مسلح [[قزاقستان]] در حال حاضر متشکل از نیروی زمینی، نیروی دریایی، نیروی دفاع هوایی و نیروی هوایی متحرک است. سن خدمت سربازی برای جوانان (دختر و پسر) هیجده سال و مدت خدمت ۲ سال است که در هر سال قریب ۳۰۰ هزار نفر به خدمت سربازی فراخوانده میشوند. بنابر اطلاعاتی که خبرنگار تنگری نیوز در اوایل سال ۲۰۱۵ منتشر کرده است بر اساس رتبه بندی سازمان Global Firepower از بین ۱۲۶ کشور [[قزاقستان]] از جایگاه ۸۰ به جایگاه ۶۶ ارتقای یافته است، علاوه برآن، ارتش قزاقستان طبق این رده بندی، بودجهای معادل ۴/۲ میلیارد دلاردراختیاردارد. | ||
لازم به ذکر است که ارتش [ | لازم به ذکر است که ارتش [[قزاقستان]] به تازگی صاحب هواپیماهای جنگنده فوق سریع سوخو 30CM نسل ++4 شده است: | ||
این هواپیماها وارد پایگاه هوایی تالدیکورگان شدهاند و همچنین دررژه نیروهای نظامی به مناسبت هفتادمین سالگرد پیروزی درجنگ بزرگ میهنی، شرکت کردهاند. طبق اطلاعاتی که در ماه آگوست ۲۰۱۳ منتشر شده است تعداد نیروهای مسلح این کشور ۴۲ هزار نفر میباشد. همچنین این کشور ۲/۱ درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف نیروهای نظامی مینماید. علاوه بر نیروهای سه گانه ارتش دیگر نیروهای نظامی این کشور بشرح ذیل میباشند: | این هواپیماها وارد پایگاه هوایی تالدیکورگان شدهاند و همچنین دررژه نیروهای نظامی به مناسبت هفتادمین سالگرد پیروزی درجنگ بزرگ میهنی، شرکت کردهاند. طبق اطلاعاتی که در ماه آگوست ۲۰۱۳ منتشر شده است تعداد نیروهای مسلح این کشور ۴۲ هزار نفر میباشد. همچنین این کشور ۲/۱ درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف نیروهای نظامی مینماید. علاوه بر نیروهای سه گانه ارتش دیگر نیروهای نظامی این کشور بشرح ذیل میباشند: | ||
| خط ۳۶: | خط ۳۶: | ||
* گارد مرزی. | * گارد مرزی. | ||
ارتش [ | ارتش [[قزاقستان]] جایگاه جهانی خودرا ۱۴ رده افزایش داده است.<ref>برگرفته از ، http://kaziran.com/NewsDet.aspx?NID=705</ref><ref>نگاهی به سیستم دفاعی وساختار ارتش "[./قزاقستان قزاقستان]"، سفارت جمهوری [./قزاقستان قزاقستان]، قابل بازیابی از http://www.yjc.ir/fa/news</ref> در دکترین جدید نظامی [[قزاقستان]] که درسال ۲۰۱۵ منتشر شده است مجددا تاکید شده است:<blockquote>«"دکترین نظامی حالت دفاعی دارد و تعیین کنده حمایت جمهوری [[قزاقستان]] از صلح و تصمیم قاطعانه آن برای حراست از منافع ملی است و همچنین در این سند تاکید شده است که [[قزاقستان]] برای تامین امنیت خود قایل به استفاده از روشهای غیر نظامی؛ روشهای سیاسی- دیپلماسی، حقوقی، اقتصادی، اجتماعی، اطلاعاتی و غیره میباشد».</blockquote> | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
| خط ۴۲: | خط ۴۲: | ||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
<references /> | <references /> | ||
==منبع اصلی== | ==منبع اصلی== | ||
صابری، اصغر(1395). جامعه و فرهنگ [ | صابری، اصغر(1395). جامعه و فرهنگ [[قزاقستان]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار). | ||
==نویسنده مقاله== | ==نویسنده مقاله== | ||
اصغر صابری | اصغر صابری | ||
[[رده:نیروهای مسلح]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۹ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۶:۵۰
امنیت و برخورداری از نیروهای مسلح قوی و نیروند از ضرورتها و نیازهای جدی هر کشوری میباشد ولی برای کشور قزاقستان که جمعیت آن متشکل از اقوام، قومیتها و پیروان ادیان و مذاهب مختلف است امنیت، توان نظامی و حفظ قدرت دارای اهمیت بیشتری است. بخصوص که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در مناطق تازه استقلال یافته درگیریها، منازعات و تنشهای قومی و درگیریهای مرزی و بی ثباتیهای سیاسی و اقتصادی بروز کرد و هر یک از کشورهای عضو CIS یکی از اولویتهای خود را تشکیل نیروهای مسلح و ایجاد قدرت نظامی قرار دادند.
با توجه ویژه از سوی آقای نظربایف به موضوع قومیتها و ایجاد مجمع خلق قزاقستان در بین کشورهای استقلال یافته قزاقستان از معدود مناطقی بود که کمتر با تنشها و درگیریهای قومی و مشکلات امنیتی مواجه گردید، قزاقستان علیرغم برخورداری از امنیت نسبی و وجود زمینه ثبات سیاسی و اقتصادی نظر بایف از همان اوان استقلال و تشکیل دولت جدید در قزاقستان معتقد و پیگیر ایتلاف نظامی با روسیه و کشورهای تازه استقلال یافته بود اما در عین حال بر تشکیل نیروهای مسلح و ایجاد قدرت نظامی اهتمام ورزید[۱].
اولین سیاست و اقدام نظامی نظربایف پس از استقلال قزاقستان اعلام انصراف و کنار گذاشتن سیاست هستهای و سلاحهای کشتار جمعی بود که بهره گیری این کشور را از دستیابی به برتری سیاسی - نظامی از طریق سلاحهای هستهای منتفی اعلام کرد و بر اساس امضای پروتکل ماه می ۱۹۹۲ لیسین به معاهده منع تولید و گسترش سلاحهای هستهای استراتژیک و معاهده استارت ۱ پیوست. رییس جمهور قزاقستان در اوایل ماه می ۱۹۹۲ طی مقالهای در روزنامه رسمی «قزاقستانکایا پراودا» مشکلات امنیتی و دکترین نظامی قزاقستان را در قالب چهار اصل مهم سیستم امنیت ملی به شرح زیر اعلام کرد:
- تامین امنیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال کشور ترجیحا از طریق اقدامات سیاسی و تعمیق همگرایی اقتصادی؛
- ایجاد نهادهای مسیول امنیت ملی که نسبت به دولت مرکزی و جامعه مسیول باشند؛
- تداوم سطح گسترش نیروهای مسلح و تجهیزات نظامی تا جایی که برای مقابله با هرگونه تهدید نظامی واقعی کافی باشد؛
- رعایت اصول دولت مشروع و هنجارها و قواعد حقوق بینالمللی و همزمان با آن توجه به سنتهای ملی و تاریخی و تجربههای بینالمللی.
در حال حاضر رییس جمهور نظربایف با شناخت این مساله که هرگونه درگیری نظامی عواقب هولناکی را در پی دارد، اساس دکترین نظامی قزاقستان را به این شرح بیان کرده است:
- حفظ صلح اولویت اول سیاست دولت قزاقستان است؛
- توسل به جنگ یا تهدید نظامی به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف سیاسی-نظامی و یا سایر مقاصد مردود است؛
- وضعیت غیرهستهای و عضویت در پیمان منع تولید و گسترش سلاحهای هستهای؛
- عدم پیش قدمی در استفاده از سلاحهای کشتار جمعی؛
- عدم دخالت در امور سایر کشورها و شناسایی وضعیت مرزهای موجود.
در کنار موارد فوق، تمامیت ارضی و امنیت مرزهای قزاقستان نیز از اولویتهای دکترین نظامی قزاقستان بشمار میرود. در دکترین نظامی قزاقستان که هنوز در حال تکامل میباشد، جهت گیری مثبت نسبت به همزیستی مسالمت آمیز براساس امنیت جمعی با همکاری و مشارکت با روسیه و سایر دولتهای عضو جامعه مشترک المنافع در نظر گرفته شده است.
در ۷ مه ۱۹۹۲ رییس جمهور نظربایف فرمانی را تحت عنوان «تقویت نیروهای مسلح جمهوری قزاقستان» امضا کرد. از آن زمان تاکنون بارها به این نکته اشاره شده است که دکترین نظامی قزاقستان ماهیتا تدافعی میباشد. این کشور دکترینهای نظامی دولتهای همسایه - اعضای جامعه مشترک المنافع - و پیش فرضهای همکاری با آنها را به منظور تحقق اهداف دفاعی مشترک از طریق پیمانها و توافقات چندجانبه مورد توجه قرار داده است. هماهنگسازی این تلاشها و اقدامات مشترک برای جلوگیری از درگیری نظامی ضرورت کامل دارد که مستلزم وجود مکانیزمهایی برای اصلاح دکترینهای نظامی، ایجاد سیستمهای جدید یا حفظ سیستمهای قدیمی برای استفاده مشترک از نیروهای استراتژیک تقویت سیستم پشتیبانی مادی و فنی، یافتن معیارهای آموزشی افسران کادر، و ایجاد مرکزی برای تحقیقات، توسعه، تولید و حفاظت از صنایع نظامی و تکنولوژیکی میباشد.
در سالهای اخیر کشورهای عضو جامعه مشترکالمنافع همکاریهای نظامی مشترکی را آغاز کردهاند که هنوز دور نمای محدوده و میزان مشارکت و پایبندی همه کشورهای عضو به آن دقیقا مشخص نیست و در مرحله اول تنها شش دولت عضو جامعه مشترکالمنافع - ارمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان - پیمان امنیت جمعی را امضا کردهاند وسایر کشورهای مشترکالمنافع به این پیمان نپیوستهاند.
بنابر این در یک جمع بندی کلی میتوان نتیجه گرفت که قزاقستان با اعلام خطوط اصلی دکترین نظامی خود به جامعه جهانی اعلام کرده است که هیچ کشوری را مورد تهدید قرار نخواهد داد و ارتش قزاقستان صرفا تامین کننده حاکمیت و تمامیت ارضی کشور است. این کشور سیاست اجرای دقیق تعهداتش را در چارچوب سازمان ملل متحد و مطابق با اصول حقوق بینالملل دنبال خواهد کرد. قزاقستان پس ازاستقلال و جداشدن ازشوروی سابق یک نیروی هوایی قوی باهواپیماها و موشکهای دور برد و مجهز داشت که از اتحاد جماهیر شوروی سابق به قزاقستان جدید به ارث رسیده بود که در سالهای اولیه استقلال با توافقاتی که بین روسیه و قزاقستان به عمل آمد تعدادی از هواپیماهای مدرن مانند میگ ۲۹ که عموما در پایگاه نظامی سمیپلاتینسک (semiplantinsk) و تعدادی موشکهای بالستیک بین قارهای مجهز به کلاهک هستهای نگهداری میشدند به روسیه باز گرداند و در مقابل تعدادی هواپیمای توپولف و تجهیزرات نظامی بین دو کشور مبادله شد در نتیجه قزاقستان به یک کشور مجهز به سلاحهای کوتاه برد و تدافعی تبدیل شد[۲][۳].
شاخههای نظامی و نیروهای مسلح قزاقستان در حال حاضر متشکل از نیروی زمینی، نیروی دریایی، نیروی دفاع هوایی و نیروی هوایی متحرک است. سن خدمت سربازی برای جوانان (دختر و پسر) هیجده سال و مدت خدمت ۲ سال است که در هر سال قریب ۳۰۰ هزار نفر به خدمت سربازی فراخوانده میشوند. بنابر اطلاعاتی که خبرنگار تنگری نیوز در اوایل سال ۲۰۱۵ منتشر کرده است بر اساس رتبه بندی سازمان Global Firepower از بین ۱۲۶ کشور قزاقستان از جایگاه ۸۰ به جایگاه ۶۶ ارتقای یافته است، علاوه برآن، ارتش قزاقستان طبق این رده بندی، بودجهای معادل ۴/۲ میلیارد دلاردراختیاردارد.
لازم به ذکر است که ارتش قزاقستان به تازگی صاحب هواپیماهای جنگنده فوق سریع سوخو 30CM نسل ++4 شده است:
این هواپیماها وارد پایگاه هوایی تالدیکورگان شدهاند و همچنین دررژه نیروهای نظامی به مناسبت هفتادمین سالگرد پیروزی درجنگ بزرگ میهنی، شرکت کردهاند. طبق اطلاعاتی که در ماه آگوست ۲۰۱۳ منتشر شده است تعداد نیروهای مسلح این کشور ۴۲ هزار نفر میباشد. همچنین این کشور ۲/۱ درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف نیروهای نظامی مینماید. علاوه بر نیروهای سه گانه ارتش دیگر نیروهای نظامی این کشور بشرح ذیل میباشند:
- گارد ریاست جمهوری؛
- نیروهای امنیت داخلی؛
- گارد مرزی.
ارتش قزاقستان جایگاه جهانی خودرا ۱۴ رده افزایش داده است.[۴][۵] در دکترین جدید نظامی قزاقستان که درسال ۲۰۱۵ منتشر شده است مجددا تاکید شده است:
«"دکترین نظامی حالت دفاعی دارد و تعیین کنده حمایت جمهوری قزاقستان از صلح و تصمیم قاطعانه آن برای حراست از منافع ملی است و همچنین در این سند تاکید شده است که قزاقستان برای تامین امنیت خود قایل به استفاده از روشهای غیر نظامی؛ روشهای سیاسی- دیپلماسی، حقوقی، اقتصادی، اجتماعی، اطلاعاتی و غیره میباشد».
نیز نگاه کنید به
نیروهای مسلح روسیه؛ نیروهای مسلح تونس؛ نیروهای مسلح ژاپن؛ نیروهای مسلح کانادا؛ نیروهای مسلح کوبا؛ نیروهای مسلح لبنان؛ نیروهای مسلح مصر؛ نیروهای مسلح سنگال؛ نیروهای مسلح آرژانتین؛ نیروهای مسلح فرانسه؛ نیروهای مسلح اسپانیا؛ نقش ارتش سرخ در تحولات چین؛ نیروهای مسلح سودان؛ نیروهای مسلح اوکراین؛ نیروهای مسلح ساحل عاج؛ نیروهای مسلح اردن؛ نیروهای مسلح زیمبابوه؛ نیروهای مسلح قطر؛ نیروهای مسلح اتیوپی؛ نیروهای مسلح سیرالئون؛ نیروهای مسلح مالی؛ نیروهای مسلح گرجستان؛ نیروهای مسلح تاجیکستان؛ نیروهای مسلح امارات متحده عربی؛ نیروهای مسلح تایلند
کتابشناسی
- ↑ KA3AKCTAH PECIIBJIHKACbIHbIH MEMJIEKETTIK OHYPAHbI، Available for http://jake66.blogfa.com/post
- ↑ بر گرفته از مقاله «[./نیروهای_مسلح_قزاقستان نیروهای مسلح قزاقستان] پس از استقلال»، دمیتری ورتکین، فصلنامه بررسیهای نظامی - شماره ۲۰، قابل بازیابی از http://dsrc.ir/View/article.aspx
- ↑ عشق پرواز، بررسی قدرت هوایی سه کشور حاشیه دریای خزر، بخش اول: نیروی هوایی و پدافند هوایی قزاقستان، قابل بازیابی از http://iran-airforce.blogfa.com/post-13.aspx
- ↑ برگرفته از ، http://kaziran.com/NewsDet.aspx?NID=705
- ↑ نگاهی به سیستم دفاعی وساختار ارتش "[./قزاقستان قزاقستان]"، سفارت جمهوری [./قزاقستان قزاقستان]، قابل بازیابی از http://www.yjc.ir/fa/news
منبع اصلی
صابری، اصغر(1395). جامعه و فرهنگ قزاقستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار).
نویسنده مقاله
اصغر صابری