نهاد خانواده تایلند: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴: خط ۴:


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
[[نهاد خانواده ژاپن]]؛ [[نهاد خانواده روسیه]]؛ [[نهاد خانواده کانادا]]؛ [[نهاد خانواده کوبا]]؛ [[نهاد خانواده در مصر]]؛ [[نهاد خانواده تونس]]؛ [[نهاد خانواده افغانستان]]؛ [[نهاد خانواده سنگال]]؛ [[نهاد خانواده فرانسه]]؛ [[نهاد خانواده در مالی]]؛ [[نهاد خانواده سوریه]]؛ [[نهاد خانواده سودان]]؛ [[نهاد خانواده ساحل عاج]]؛ [[نهاد خانواده زیمبابوه]]؛ [[نهاد خانواده اوکراین]]؛ [[نهاد خانواده اسپانیا]]؛ [[نهاد خانواده در اردن]]؛ [[نهاد خانواده اتیوپی]]؛ [[نهاد خانواده سیرالئون]]؛ [[نهاد خانواده قطر]]؛ [[نهاد خانواده لبنان]]
[[نهاد خانواده ژاپن]]؛ [[نهاد خانواده روسیه]]؛ [[نهاد خانواده کانادا]]؛ [[نهاد خانواده کوبا]]؛ [[نهاد خانواده در مصر]]؛ [[نهاد خانواده تونس]]؛ [[نهاد خانواده افغانستان]]؛ [[نهاد خانواده سنگال]]؛ [[نهاد خانواده فرانسه]]؛ [[نهاد خانواده در مالی]]؛ [[نهاد خانواده سوریه]]؛ [[نهاد خانواده سودان]]؛ [[نهاد خانواده ساحل عاج]]؛ [[نهاد خانواده زیمبابوه]]؛ [[نهاد خانواده اوکراین]]؛ [[نهاد خانواده اسپانیا]]؛ [[نهاد خانواده در اردن]]؛ [[نهاد خانواده اتیوپی]]؛ [[نهاد خانواده سیرالئون]]؛ [[نهاد خانواده قطر]]؛ [[نهاد خانواده لبنان]]؛ [[نهاد خانواده سریلانکا]]؛ [[نهاد خانواده بنگلادش]]؛ [[نهاد خانواده قزاقستان]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۲۱ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۲۶

خانواده را می‌توان نشان‌دهنده یکی از ارزش‌های اجتماعی مهم تایلند به‌ویژه در روستاها، یعنی محل اقامت بیشتر تایلندی‌ها، به‌شمار آورد. تایلندی‌ها بسیار خانواده دوست هستند. مانند ایران قدیم، خانواده‌ها تا چند نسل زیر یک سقف زندگی می‌کنند یا در چند خانه کنار یکدیگر هستند.

خانه‌ ای در تایلند

در این محیط است که فرزندان و نسل‌های بعدی با رفتارها و ارزش‌های اجتماعی این جامعه آشنا می‌شوند و با آن خو می‌گیرند. خانه‌های تایلندی معمولا با چوب ساخته می‌شود و بر روی پایه‌های چوبی قرار دارد، در هر خانه، حیوانات اهلی مانند بوفالو، خوک، مرغ و خروس در پایین نگهداری می‌شوند و اعضای خانواده در طبقه بالا که اغلب یک اتاقه است، در کنار هم زندگی می‌کنند؛ ولی اگر خانواده بزرگ باشد، مانند خانه‌های قدیم ایران چند اتاق چوبی در اطراف یک حیاط ساخته می‌شود، این زندگی جمعی، آزادی فردی را بدان شکل که در غرب رایج است، بها نمی‌دهد و برای دوام آن باید گذشت و مدارا داشت. حتی در میان شهرنشین‌ها نیز چند نسل در کنار هم به این شکل زندگی می‌کنند.

مانند جامعهٔ ایران، در تایلند نیز پدر، رئیس خانواده است و مادر هم در مدیریت دخل و خرج خانواده و تربیت فرزندان نقش مهمی بازی می‌کند. فرزندان از کودکی در دامن پدربزرگ و مادربزرگ رشد می‌کنند و حتی با بستگان دورتر، مانند عمه و خاله، اُنس می‌گیرند. افراد از هنگام کودکی احترام‌گذاشتن به بزرگ‌ترها را یاد می‌گیرند، آنچنان‌که بیرون خانواده هم، احترام به بزرگ‌ترها ملکهٔ ذهن افراد می‌شود. فرد یاد می‌گیرد که سلسله مراتب اجتماعی را رعایت کند و همواره به پدر و مادر، معلم، مدیر، ناظم، رئیس اداره یا شرکت، مدیرکل، وزیر، نخست‌وزیر و پادشاه مملکت احترام گذارد. از این رو، می‌توان گفت که خانواده در تایلند، سنگ بنای ارزش‌های اجتماعی این کشور را تشکیل می‌دهد و وابستگی افراد خانواده حتی اگر خیلی دور از یکدیگر زندگی‌کنند، قوی است. از دوران کودکی افراد را با حس مسئولیت‌بار می‌آورند و بسته به سن و سال هر کس، وظایفی به او واگذار می‌کنند تا در کارهای خانواده مشارکت داشته باشد، با بزرگ‌شدن افراد، وظایف و مسئولیت‌های آن‌ها نیز افزایش می‌یابد تا این که به‌صورت عضو کاملی از خانواده درمی‌آیند و در تصمیم‌گیری‌های گروهی شرکت می‌کنند. یکی از ویژگی‌های خانواده‌های تایلندی، نگهداری از سالمندان در خانه است. سالمندان مقام و منزلت ویژه‌ای در خانه دارند. تجربه‌ها و اندرزها و رهنمودهای ارزنده آن‌ها را در محیط خانه به‌کار می‌بندند و نسل‌به‌نسل از همین ارزش‌های سنتی پیروی می‌کنند[۱].

نیز نگاه کنید به

نهاد خانواده ژاپن؛ نهاد خانواده روسیه؛ نهاد خانواده کانادا؛ نهاد خانواده کوبا؛ نهاد خانواده در مصر؛ نهاد خانواده تونس؛ نهاد خانواده افغانستان؛ نهاد خانواده سنگال؛ نهاد خانواده فرانسه؛ نهاد خانواده در مالی؛ نهاد خانواده سوریه؛ نهاد خانواده سودان؛ نهاد خانواده ساحل عاج؛ نهاد خانواده زیمبابوه؛ نهاد خانواده اوکراین؛ نهاد خانواده اسپانیا؛ نهاد خانواده در اردن؛ نهاد خانواده اتیوپی؛ نهاد خانواده سیرالئون؛ نهاد خانواده قطر؛ نهاد خانواده لبنان؛ نهاد خانواده سریلانکا؛ نهاد خانواده بنگلادش؛ نهاد خانواده قزاقستان

کتابشناسی

  1. الهی، امیر سعید(1391). جامعه و فرهنگ تایلند. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی،ص.74-75.