سینمای اتیوپی: تفاوت میان نسخهها
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
تاریخچه هنر هفتم در کشور [[اتیوپی]] به دوره حاکمیت نظامیان به رهبری منگستو هایله ماریام باز میگردد و از سال 1975 به بعد به تدریج صنعت سینما در این کشور شکل گرفت. تنها سابقهای که از سینما در دوره قبل از حکومت هایله ماریام در این کشور وجود دارد فیلم مستندی است که در دهه 1960 توسط فیلم سازی اتیوپیایی در مورد فقر و گرسنگی مردم این کشور تهیه شد و علیرغم کیفیت هنری پایین آن، به دلیل ترسیم صحنههای تکان دهندهای از زندگی پر محنت و رنج مردم [[اتیوپی]] با استقبال شبکههای تلویزیونی غربی مواجه شد و بسیاری از کانالهای تلویزیونی کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی آن را پخش کردند. | |||
تاریخچه هنر هفتم در کشور [[اتیوپی]] به دوره حاکمیت | |||
نظامیان | پس از استقرار نظامیان بر اتیوپی در سال 1974،هایله ماریام سانسور شدیدی را بر صنعت در حال رشد سینما حاکم ساخت و تلاش زیادی انجام داد تا آن را در خدمت اهداف کمونیستی خود و تبلیغ حاکمیت خویش قرار دهد. با وجود محدودیتهای دوره 15 ساله رژیمهایله ماریام، سینمای اتیوپی به تدریج به پیشرفتهای قابل توجهی نایل آمد و کارگردانان بزرگی همچونهایله گریما (Haile Gerimaa) فیلمهای ارزشمندی در ارتباط با [[تاریخ اتیوپی|تاریخ]] و [[فرهنگ عمومی اتیوپی|فرهنگ اتیوپی]] تولید کردند که سبب شهرت سینمای اتیوپی در سطح قاره آفریقا شد. پس از سرنگونیهایله ماریام و به وجود آمدن آزادی نسبی در کشور فیلمهای مستند و سینمایی متعددی در دهههای 1990 و 2000 میلادی در این کشور تولید شدند و چند سینمای بزرگ مطابق با استانداردهای بین المللی نیز در آدیس آبابا و دیگر شهرهای بزرگ اتیوپی احداث گردیدند. | ||
علیرغم پیشرفتهای صورت گرفته در هنر سینما و اعطای برخی جوایز جشنوارههای فیلم آفریقایی و بین المللی به فیلمهای ساخته شده توسط فیلم سازان اتیوپیایی، صنعت سینما در این کشور همچون دیگر کشورهای آفریقایی از نظر فناوری و تکنولوژی روز در سطح پایینی قرار دارد که بخش عمده این امر به عدم حمایت دولت از صنعت سینما و فقدان سرمایه گذاری بخش خصوصی باز میگردد. از سوی دیگر انبوه فیلمهای آمریکایی، هندی، اروپایی و نیجریه ای که از سینماهای کشور نمایش داده میشوند رقیب جدی اندک فیلم سازان [[اتیوپی]] به شمار میروند که میبایست با بودجه ای بسیار اندک به رقابت با این فیلمها بپردازند. علاوه بر آن هنوز مؤسسات و انستیتوهایی که به صورت علمی هنر سینما و فیلم سازی را به علاقمندان آموزش دهند در این کشور وجود ندارد و معدود کارگردانان اتیوپیایی نیز عمدتا در کشورهای اروپایی تحصیل و اطلاعات خود را در دانشگاههای این کشورها به دست آوردهاند. با این همه طی چند سال گذشته حرکت نوینی در صنعت سینمای اتیوپی آغاز شده و دولت نیز با در نظر گرفتن بودجه ای محدود، معدود فیلم سازان کشور را به خلق آثاری حماسی به ویژه در ارتباط با [[تاریخ اتیوپی|تاریخ]] و تمدن عظیم اتیوپی فراخواندهاست<ref>برگرفته از http://www.filmbirth.com/History of cinema in Ethiopia</ref><ref>عرب احمدی، امیر بهرام، کریمی، مهرداد (1392). جامعه و فرهنگ اتیوپی. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)، ص 240-241.</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[سینمای کانادا]]؛ [[سینمای روسیه]]؛ [[سینمای تونس]]؛ [[سینمای ژاپن]]؛ [[سینمای کوبا]]؛ [[سینمای لبنان]]؛ [[سینمای مصر]]؛ [[صنعت فیلم و سینمای چین]]؛ [[سینمای سنگال]]؛ [[سینمای آرژانتین]]؛ [[سینمای فرانسه]]؛ [[سینمای مالی]]؛ [[سینمای ساحل عاج]]؛ [[سینمای زیمبابوه]]؛ [[سینمای اسپانیا]]؛ [[سینمای اردن]]؛ [[سینمای تایلند]]؛ [[سینمای سیرالئون]]؛ [[سینمای قطر]]. | |||
== کتابشناسی == | |||
نسخهٔ ۱۷ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۹:۲۸
تاریخچه هنر هفتم در کشور اتیوپی به دوره حاکمیت نظامیان به رهبری منگستو هایله ماریام باز میگردد و از سال 1975 به بعد به تدریج صنعت سینما در این کشور شکل گرفت. تنها سابقهای که از سینما در دوره قبل از حکومت هایله ماریام در این کشور وجود دارد فیلم مستندی است که در دهه 1960 توسط فیلم سازی اتیوپیایی در مورد فقر و گرسنگی مردم این کشور تهیه شد و علیرغم کیفیت هنری پایین آن، به دلیل ترسیم صحنههای تکان دهندهای از زندگی پر محنت و رنج مردم اتیوپی با استقبال شبکههای تلویزیونی غربی مواجه شد و بسیاری از کانالهای تلویزیونی کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی آن را پخش کردند.
پس از استقرار نظامیان بر اتیوپی در سال 1974،هایله ماریام سانسور شدیدی را بر صنعت در حال رشد سینما حاکم ساخت و تلاش زیادی انجام داد تا آن را در خدمت اهداف کمونیستی خود و تبلیغ حاکمیت خویش قرار دهد. با وجود محدودیتهای دوره 15 ساله رژیمهایله ماریام، سینمای اتیوپی به تدریج به پیشرفتهای قابل توجهی نایل آمد و کارگردانان بزرگی همچونهایله گریما (Haile Gerimaa) فیلمهای ارزشمندی در ارتباط با تاریخ و فرهنگ اتیوپی تولید کردند که سبب شهرت سینمای اتیوپی در سطح قاره آفریقا شد. پس از سرنگونیهایله ماریام و به وجود آمدن آزادی نسبی در کشور فیلمهای مستند و سینمایی متعددی در دهههای 1990 و 2000 میلادی در این کشور تولید شدند و چند سینمای بزرگ مطابق با استانداردهای بین المللی نیز در آدیس آبابا و دیگر شهرهای بزرگ اتیوپی احداث گردیدند.
علیرغم پیشرفتهای صورت گرفته در هنر سینما و اعطای برخی جوایز جشنوارههای فیلم آفریقایی و بین المللی به فیلمهای ساخته شده توسط فیلم سازان اتیوپیایی، صنعت سینما در این کشور همچون دیگر کشورهای آفریقایی از نظر فناوری و تکنولوژی روز در سطح پایینی قرار دارد که بخش عمده این امر به عدم حمایت دولت از صنعت سینما و فقدان سرمایه گذاری بخش خصوصی باز میگردد. از سوی دیگر انبوه فیلمهای آمریکایی، هندی، اروپایی و نیجریه ای که از سینماهای کشور نمایش داده میشوند رقیب جدی اندک فیلم سازان اتیوپی به شمار میروند که میبایست با بودجه ای بسیار اندک به رقابت با این فیلمها بپردازند. علاوه بر آن هنوز مؤسسات و انستیتوهایی که به صورت علمی هنر سینما و فیلم سازی را به علاقمندان آموزش دهند در این کشور وجود ندارد و معدود کارگردانان اتیوپیایی نیز عمدتا در کشورهای اروپایی تحصیل و اطلاعات خود را در دانشگاههای این کشورها به دست آوردهاند. با این همه طی چند سال گذشته حرکت نوینی در صنعت سینمای اتیوپی آغاز شده و دولت نیز با در نظر گرفتن بودجه ای محدود، معدود فیلم سازان کشور را به خلق آثاری حماسی به ویژه در ارتباط با تاریخ و تمدن عظیم اتیوپی فراخواندهاست[۱][۲].
نیز نگاه کنید به
سینمای کانادا؛ سینمای روسیه؛ سینمای تونس؛ سینمای ژاپن؛ سینمای کوبا؛ سینمای لبنان؛ سینمای مصر؛ صنعت فیلم و سینمای چین؛ سینمای سنگال؛ سینمای آرژانتین؛ سینمای فرانسه؛ سینمای مالی؛ سینمای ساحل عاج؛ سینمای زیمبابوه؛ سینمای اسپانیا؛ سینمای اردن؛ سینمای تایلند؛ سینمای سیرالئون؛ سینمای قطر.
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از http://www.filmbirth.com/History+of+cinema+in+Ethiopia
- ↑ عرب احمدی، امیر بهرام، کریمی، مهرداد (1392). جامعه و فرهنگ اتیوپی. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)، ص 240-241.