تاریخ هنر قزاقستان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
هنر یکی از زیبایی های مرموز جهان طبیعت است که مطالعه تاریخ آن یک لذت مستمر ایجاد می‌کند.بنا بر آنچه در منابع مجازی، سایت های اینترنتی و منابع مختلف اینترنتی مشاهده می شود در [[قزاقستان]] هنر بیش از یکصد سال قدمت دارد زمانی که دید نکو خلیدوف معلم بسیاری از هنرمندان محلی بود که در سال ۱۸۷۷ ظهور کرد و هنرهای زیبای قزاقستان را با مشارکت در گروه خدمات عمومی، نقشه برداری زمین را پایه گذاری کرد. که در نتیجه شکل گیری و توسعه هنر در قزاقستان با ایجاد مدرسه هنر ملی رشد و نمو یافت وبه روح و هویت مردم قزاقستان جان تازه ای بخشید.
هنر یکی از زیبایی‌‌های مرموز جهان طبیعت است که مطالعه تاریخ آن یک لذت مستمر ایجاد می‌کند. بنا بر آنچه در منابع مجازی، سایت‌‌های اینترنتی و منابع مختلف اینترنتی مشاهده‌ می‌شود در [[قزاقستان]] هنر بیش از یکصد سال قدمت دارد زمانی که دید نکو خلیدوف معلم بسیاری از هنرمندان محلی بود که در سال ۱۸۷۷ ظهور کرد و هنر‌های زیبای قزاقستان را با مشارکت در گروه خدمات عمومی، نقشه برداری زمین را پایه گذاری کرد. که در نتیجه شکل گیری و توسعه هنر در قزاقستان با ایجاد مدرسه هنر ملی رشد و نمو یافت وبه روح و هویت مردم [[قزاقستان]] جان تازه‌ای بخشید.


هنرهای زیبای قزاقستان عمدتا در قالب سه موضوع اصلی؛ نقاشی، مجسمه سازی و هنر گرافیک تجلی پیدا می‌کند. در قزاقستان تا قبل از سال ۱۹۲۰ در قرن بیستم هیچ مرکز هنری وجود نداشت و هنرمندان بصورت پراکنده و غیر منظم و آن هم تحت تأثیر هنرمندان روسی به فعالیت های هنری مشغول بوده اند.
هنر‌های زیبای قزاقستان عمدتا در قالب سه موضوع اصلی؛ [[نقاشی و مجسمه سازی در قزاقستان|نقاشی]]، [[نقاشی و مجسمه سازی در قزاقستان|مجسمه سازی]] و هنر گرافیک تجلی پیدا می‌کند. در [[قزاقستان]] تا قبل از سال ۱۹۲۰ در قرن بیستم هیچ مرکز هنری وجود نداشت و هنرمندان‌ به صورت پراکنده و غیر منظم و آن هم تحت تأثیر هنرمندان روسی به فعالیت‌‌های هنری مشغول بوده‌اند.


خلیدوف اولین هنرمند متمرکز هنرهای زیبا و معاصر قزاق است که در اودسا و پس از آن در سن پترزبورگ، در نزد هنرمند معروف آن زمان [[روسیه]] گوگلینسکی به فراگیری آثار هنری پرداخت. خلیدف از سال ۱۸۷۹ تا زمان مرگش در شهر ورنی "آلماتی" به فعالیت های هنری مشغول بوده است و در سال ۱۹۲۰ با گردآوری هنرمندان مانند پونومارف، ولادیمیر آنتونوف و دیگر همکارانش به منظور تربیت هنرمندان قزاق کارگاه هنری ایجاد کرد.
خلیدوف اولین هنرمند متمرکز هنر‌های زیبا و معاصر قزاق است که در اودسا و پس از آن در [[سنت پترزبورگ|سن پترزبورگ]]، در نزد هنرمند معروف آن زمان [[روسیه]] گوگلینسکی به فراگیری آثار هنری پرداخت. خلیدف از سال ۱۸۷۹ تا زمان مرگش در شهر ورنی "آلماتی" به فعالیت‌‌های هنری مشغول بوده است و در سال ۱۹۲۰ با گردآوری هنرمندان مانند پونومارف، ولادیمیر آنتونوف و دیگر همکارانش به منظور تربیت هنرمندان قزاق کارگاه هنری ایجاد کرد. خلیدوف در طول زندگی خلاق خود در [[قزاقستان]] اول در سمی پالاتینسک و سپس در قیزیل اوردا و آلماتی روزگار گذرانده است.


خلیدوف در طول زندگی خلاق خود در قزاقستان اول در سمی پالاتینسک و سپس در قیزیل اوردا و آلماتی روزگار گذرانده است.
مرحله دوم توسعه هنر‌های زیبای قزاقستان ۱۹۵۰-۱۹۶۰ سال در آغاز سال ۱۹۵۰ در [[قزاقستان]] نسل جدیدی از هنرمندان جوان حرفه‌ای که آموزش و پرورش هنر در بهترین دانشگاه‌‌های [[مسکو]]، لنینگراد، خارکف و دیگر شهرستان‌‌ها از اتحاد جماهیر شوروی دریافت کرده‌اند. مانند عایشه ،Galimbaeva کنف ،Telzhanova صبور Gulfairus ،Mambeeva اسماعیلوا، سخی رومانوف، Moldakhmetov ،Kenbaeva اوکه Azhiev علی Dzhusupova و دیگران رخ داد.


مرحله دوم توسعه هنرهای زیبای قزاقستان - ۱۹۵۰-۱۹۶۰ سال در آغاز سال ۱۹۵۰ در قزاقستان نسل جدیدی از هنرمندان جوان حرفه ای که آموزش و پرورش هنر در بهترین دانشگاه های مسکو، لنینگراد، خارکف و دیگر شهرستانها از اتحاد جماهیر شوروی دریافت کرده اند. مانند عایشه ،Galimbaeva کنف ،Telzhanova صبور Gulfairus ،Mambeeva اسماعیلوا، سخی رومانوف، Moldakhmetov ،Kenbaeva اوکه Azhiev علی Dzhusupova و دیگران رخ داد
در مرحله بعدی از توسعه هنر ملی [[قزاقستان]] ۱۹۷۰-۱۹۸۰ سال استعداد خلاق خود را نشان داد نقاشان و مجسمه سازان K. ،K. Zakirov ،Y essenbayev A. ،T.  Dosmagambetov ،A. Akanaev A. ،E. Tulepbaev ،B. Tabiev ،T. Ordabekov ،Mullashev K. ،E.Mergenov ،KAMET ،.Hitahunov M ،Smagulov و همکاران.


در مرحله بعدی از توسعه هنر ملی قزاقستان - ۱۹۷۰-۱۹۸۰ سال استعداد خلاق خود را نشان داد نقاشان و مجسمه سازان K. ،K. Zakirov ،Y essenbayev A. ،T. Dosmagambetov ،A. Akanaev
نقد هنری و حرفه‌ای در [[قزاقستان]] با آغاز نیمه دوم قرن بیستم شروع به شکل گرفتن کرد در انزوای قزاقستان در ۱۹۲۰-۱۹۳۰، این واقعیت نشان داده شده‌است که ۲۰ اکتبر ۱۹۲۶ مطالعه هنر اتحاد جماهیر شوروی در آکادمی دولتی هنر افتتاح شد. نقش عمده‌ای در ایجاد و فعالیت‌‌های عضو آن .JA Tugenholdu آن‌ها تعدادی از گزارش را خوانده بود و مقالات بسیاری در نقاشی و گرافیک از اتحاد جماهیر شوروی نوشته شده است.


327
خلیدف ترسیم رنگ مناظر، پرتره و خلق نقاشی‌‌های متعدد در زندگی مردم قزاق خدمات شایانی کرده است. در طول این سال‌‌ها، هنوز جامعه عشایری قزاق‌‌ها زنده بود. او هنر خود را برای زنده نگه داشتن نیاز‌های جامعه عشایری به کار بست و با نقاشی‌‌های بسیار زیبای خود پورت را به عنوان یک موزه متحرک کاربردی معرفی کرد.


تاریخ هنر حرفه‌ای [[قزاقستان]] را‌ می‌توان به چند مرحله تقسیم کرد: بین سال‌‌های 20-40 قرن بیستم که پایه‌‌های ایجاد یک مدرسه حرفه‌ای بنیان نهاده شد.


A. ،E. Tulepbaev ،B. Tabiev ،T. Ordabekov ،Mullashev K. ،E.Mergenov ،KAMET ،.Hitahunov M ،Smagulov و همکاران.
در دهه ۵۰ که در حوزه هنر، آکادمی [[قزاقستان]] شوروی نقش آفرین بود، در طول این دوره هنرمندان جوان ملی که در دانشگاه‌‌های [[مسکو]] و لنینگراد تحصیل کرده بودند به خانه‌‌های خود بازگشتند و به توسعه هنر‌های ملی خود پرداختند که آن را سپیده دم دوران هنری قزاقستان خوانده‌اند. در دهه ۶۰ [[قزاقستان]] در زمینه هنر‌های زیبا سبک جدیدی ایجاد شد.و دهه ۸۰-۷۰ دوران رویش هنر‌های مدرن بشمار می‌رود. خلیدف در هنر و نقاشی مکتب جدیدی را بنیانگذاری کرد که با همکاری همکارانش از قزاقستان چهره جدیدی ارائه دادند.


نقد هنری و حرفه ای در قزاقستان با آغاز نیمه دوم قرن بیستم شروع به شکل گرفتن کرد در انزوای قزاقستان در ۱۹۲۰-۱۹۳۰، این واقعیت نشان داده شده است که ۲۰ اکتبر ۱۹۲۶ مطالعه هنر اتحاد جماهیر شوروی در آکادمی دولتی هنر افتتاح شد. نقش عمده ای در ایجاد و فعالیت های عضو آن .JA Tugenholdu آنها تعدادی از گزارش را خوانده بود و مقالات بسیاری در نقاشی و گرافیک از اتحاد جماهیر شوروی نوشته شده است.
از آنجا که هنر‌های زیبا و ارزشمند از اواسط دهه ۸۰ از قزاقستان شروع می‌شود اولین نمایشگاه رسمی هنر با عنوان "تقاطع" در سال ۱۹۸۸ افتتاح شد که تقریبا تمام آثار حوزه‌‌های هنری و مناطق مختلف در نیمه میانه قرن بیستم در نسخه‌‌های اصلی به نمایش گذارده شد. ایجاد موزه دولتی هنر در آلماتی در مقیاسی بزرگ از جمله تحولاتی بود که در حوزه هنر رخ داد که سالانه گالری‌‌های نقاشی بزرگی در آن برگذار‌ می‌شود و از سال ۱۹۹۵‌ به طور میانگین هر سال ۱۲ تا ۲۰ گالری و نمایشگاه نقاشی دایر‌ می‌شود. که امروزه نه تن‌ها این گالری‌‌ها در آلماتی بلکه در سایر شهرستان‌‌ها مخصوصا در آستانا پایتخت جدید قزاقستان آثار هنری هنرمندان قزاق را به نمایش‌ می‌گذارد و هر ساله آثار هنرمندان جوان و با استعداد قزاق در نمایشگاه‌‌های بزرگ کشور‌های مختلف برگذار می‌شود همین امر سبب شده است که بگویند هنر قزاقستان در حال خواب نیست بلکه پیوسته و پویا در حال ترقی و تکامل به پیش‌ می‌رود.


خلیدف ترسیم رنگ مناظر، پرتره و خلق نقاشی های متعدد در زندگی مردم قزاق خدمات شایانی کرده است. در طول این سالها، هنوز جامعه عشایری قزاق ها زنده بود. او هنر خود را برای زنده نگه داشتن نیازهای جامعه عشایری بکار بست و با نقاشیهای بسیار زیبای خود پورت را به عنوان یک موزه متحرک کاربردی معرفی کرد.
"تاریخ هنر قزاقستان" اولین تلاش برای ایجاد یک کار منظم، اتصال تمام پیوند‌‌های مختلف در فرهنگ هنری قزاقستان از دوران باستان تا به امروز در کلیت نتایج یک فرهنگ قومی مستقل از قزاق‌‌ها است. پایه‌ای برای ایجاد این اثر، بر اساس دخالت طیف گسترده‌ای از آثار هنری، مفهوم توسعه مداوم هنر در قزاقستان در طول تاریخ هزار ساله آن بود<ref>برگرفته از http://litart.kz/index.php/ru/kultumoe-nasledie/istoriya-iskusstva-kazakhov</ref>.
 
تاریخ هنر حرفه ای قزاقستان را می توان به چند مرحله تقسیم کرد: بین سال های ۴۰-۲۰ قرن بیستم که پایه های ایجاد یک مدرسه حرفه ای بنیان نهاده شد.
 
در دهه ۵۰ که در حوزه هنر، آکادمی قزاقستان شوروی نقش آفرین بود، در طول این دوره هنرمندان جوان ملی که در دانشگاه های [[مسکو]] و لنینگراد تحصیل کرده بودند به خانه های خود بازگشتند و به توسعه هنرهای ملی خود پرداختند که آن را سپیده دم دوران هنری قزاقستان خوانده اند. در دهه ۶۰ قزاقستان در زمینه هنرهای زیبا سبک جدیدی ایجاد شد.و دهه ۸۰-۷۰ دوران رویش هنرهای مدرن بشمار می‌رود.
 
خلیدف در هنر و نقاشی مکتب جدیدی را بنیانگذاری کرد که با همکاری همکارانش از قزاقستان چهره جدیدی ارائه دادند.
 
از آنجا که هنرهای زیبا و ارزشمند از اواسط دهه ۸۰ از قزاقستان شروع می‌شود اولین نمایشگاه رسمی هنر با عنوان "تقاطع" در سال ۱۹۸۸ افتتاح شد که تقریبا تمام آثار حوزه های هنری و مناطق مختلف در نیمه میانه قرن بیستم در نسخه های اصلی به نمایش گذارده شد.
 
ایجاد موزه دولتی هنر در آلماتی در مقیاسی بزرگ از جمله تحولاتی بود که در حوزه هنر رخ داد که سالانه گالری های نقاشی بزرگی در آن برگذار می شود و از سال ۱۹۹۵ بطور میانگین هر سال ۱۲ تا ۲۰ گالری و نمایشگاه نقاشی دایر می شود. که امروزه نه تنها این گالری ها در آلماتی بلکه در سایر شهرستان ها مخصوصا در آستانا پایتخت جدید قزاقستان آثار هنری هنرمندان قزاق را به نمایش می گذارد و هر ساله آثار 328
 
 
هنرمندان جوان و با استعداد قزاق در نمایشگاه های بزرگ کشورهای مختلف برگذار می‌شود همین امر سبب شده است که بگویند [[هنر قزاقستان]] در حال خواب نیست بلکه پیوسته و پویا در حال ترقی و تکامل به پیش می رود.
 
"تاریخ هنر قزاقستان" اولین تلاش برای ایجاد یک کار منظم، اتصال تمام پیوند های مختلف در فرهنگ هنری قزاقستان از دوران باستان تا به امروز در کلیت نتایج یک فرهنگ قومی مستقل از قزاق ها است. پایه ای برای ایجاد این اثر، بر اساس دخالت طیف گسترده ای از آثار هنری، مفهوم توسعه مداوم هنر در قزاقستان در طول تاریخ هزار ساله آن بود.۲۷۱
 
با استقلال قزاقستان در سال ۱۹۹۱ هنر حیاتی تازه یافت و با رشد وتوسعه گسترده ای مواجه شد. در این دوران هنر طلاسازی و جوا[[هرات]] که قبل هم وجود داشت از رونق بیشتری برخوردار شد و موزه طلا و جواهر شاهکارهای هنر دستی طلا و جواهر را در خود جای داده است.۲۷۲


با استقلال [[قزاقستان]] در سال ۱۹۹۱ هنر حیاتی تازه یافت و با رشد وتوسعه گسترده‌ای مواجه شد. در این دوران هنر طلاسازی و جواهرات که قبل هم وجود داشت از رونق بیشتری برخوردار شد و موزه طلا و جواهر شاهکار‌های هنر دستی طلا و جواهر را در خود جای داده است<ref>لاریسا، زولوتارف، رومانوا. شکل گیری هنر در قزاقستان. JOBenupuoe uckyccTBo Ka3axcraa. http://www.alemproject.kz/index.php?newsid=28</ref><ref>صابری، اصغر (1395). جامعه و فرهنگ [[قزاقستان]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)، ص 327-329.</ref>.
== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
[[تاریخ هنر مصر]]؛ [[تاریخ هنر تونس]]؛ [[تاریخ هنر روسیه]]؛ [[تاریخ هنر ژاپن]]؛ [[تاریخ هنر کانادا]]؛ [[تاریخ هنر کوبا]]؛ [[تاریخ هنر سنگال]]؛ [[تاریخ هنر آرژانتین]]؛ [[تاریخ هنر ساحل عاج]]؛ [[تاریخ هنر تایلند]]؛ [[تاریخ هنر اسپانیا]]؛ [[تاریخ هنر اردن]]؛ [[تاریخ هنر بنگلادش]]؛ [[تاریخ هنر تاجیکستان]]؛ [[تاریخ هنر سریلانکا]]
[[تاریخ هنر مصر]]؛ [[تاریخ هنر تونس]]؛ [[تاریخ هنر روسیه]]؛ [[تاریخ هنر ژاپن]]؛ [[تاریخ هنر کانادا]]؛ [[تاریخ هنر کوبا]]؛ [[تاریخ هنر سنگال]]؛ [[تاریخ هنر آرژانتین]]؛ [[تاریخ هنر ساحل عاج]]؛ [[تاریخ هنر تایلند]]؛ [[تاریخ هنر اسپانیا]]؛ [[تاریخ هنر اردن]]؛ [[تاریخ هنر بنگلادش]]؛ [[تاریخ هنر تاجیکستان]]؛ [[تاریخ هنر سریلانکا]].


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==
[[رده:هنر]]
[[رده:هنر]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۴۲

هنر یکی از زیبایی‌‌های مرموز جهان طبیعت است که مطالعه تاریخ آن یک لذت مستمر ایجاد می‌کند. بنا بر آنچه در منابع مجازی، سایت‌‌های اینترنتی و منابع مختلف اینترنتی مشاهده‌ می‌شود در قزاقستان هنر بیش از یکصد سال قدمت دارد زمانی که دید نکو خلیدوف معلم بسیاری از هنرمندان محلی بود که در سال ۱۸۷۷ ظهور کرد و هنر‌های زیبای قزاقستان را با مشارکت در گروه خدمات عمومی، نقشه برداری زمین را پایه گذاری کرد. که در نتیجه شکل گیری و توسعه هنر در قزاقستان با ایجاد مدرسه هنر ملی رشد و نمو یافت وبه روح و هویت مردم قزاقستان جان تازه‌ای بخشید.

هنر‌های زیبای قزاقستان عمدتا در قالب سه موضوع اصلی؛ نقاشی، مجسمه سازی و هنر گرافیک تجلی پیدا می‌کند. در قزاقستان تا قبل از سال ۱۹۲۰ در قرن بیستم هیچ مرکز هنری وجود نداشت و هنرمندان‌ به صورت پراکنده و غیر منظم و آن هم تحت تأثیر هنرمندان روسی به فعالیت‌‌های هنری مشغول بوده‌اند.

خلیدوف اولین هنرمند متمرکز هنر‌های زیبا و معاصر قزاق است که در اودسا و پس از آن در سن پترزبورگ، در نزد هنرمند معروف آن زمان روسیه گوگلینسکی به فراگیری آثار هنری پرداخت. خلیدف از سال ۱۸۷۹ تا زمان مرگش در شهر ورنی "آلماتی" به فعالیت‌‌های هنری مشغول بوده است و در سال ۱۹۲۰ با گردآوری هنرمندان مانند پونومارف، ولادیمیر آنتونوف و دیگر همکارانش به منظور تربیت هنرمندان قزاق کارگاه هنری ایجاد کرد. خلیدوف در طول زندگی خلاق خود در قزاقستان اول در سمی پالاتینسک و سپس در قیزیل اوردا و آلماتی روزگار گذرانده است.

مرحله دوم توسعه هنر‌های زیبای قزاقستان ۱۹۵۰-۱۹۶۰ سال در آغاز سال ۱۹۵۰ در قزاقستان نسل جدیدی از هنرمندان جوان حرفه‌ای که آموزش و پرورش هنر در بهترین دانشگاه‌‌های مسکو، لنینگراد، خارکف و دیگر شهرستان‌‌ها از اتحاد جماهیر شوروی دریافت کرده‌اند. مانند عایشه ،Galimbaeva کنف ،Telzhanova صبور Gulfairus ،Mambeeva اسماعیلوا، سخی رومانوف، Moldakhmetov ،Kenbaeva اوکه Azhiev علی Dzhusupova و دیگران رخ داد.

در مرحله بعدی از توسعه هنر ملی قزاقستان ۱۹۷۰-۱۹۸۰ سال استعداد خلاق خود را نشان داد نقاشان و مجسمه سازان K. ،K. Zakirov ،Y essenbayev A. ،T. Dosmagambetov ،A. Akanaev A. ،E. Tulepbaev ،B. Tabiev ،T. Ordabekov ،Mullashev K. ،E.Mergenov ،KAMET ،.Hitahunov M ،Smagulov و همکاران.

نقد هنری و حرفه‌ای در قزاقستان با آغاز نیمه دوم قرن بیستم شروع به شکل گرفتن کرد در انزوای قزاقستان در ۱۹۲۰-۱۹۳۰، این واقعیت نشان داده شده‌است که ۲۰ اکتبر ۱۹۲۶ مطالعه هنر اتحاد جماهیر شوروی در آکادمی دولتی هنر افتتاح شد. نقش عمده‌ای در ایجاد و فعالیت‌‌های عضو آن .JA Tugenholdu آن‌ها تعدادی از گزارش را خوانده بود و مقالات بسیاری در نقاشی و گرافیک از اتحاد جماهیر شوروی نوشته شده است.

خلیدف ترسیم رنگ مناظر، پرتره و خلق نقاشی‌‌های متعدد در زندگی مردم قزاق خدمات شایانی کرده است. در طول این سال‌‌ها، هنوز جامعه عشایری قزاق‌‌ها زنده بود. او هنر خود را برای زنده نگه داشتن نیاز‌های جامعه عشایری به کار بست و با نقاشی‌‌های بسیار زیبای خود پورت را به عنوان یک موزه متحرک کاربردی معرفی کرد.

تاریخ هنر حرفه‌ای قزاقستان را‌ می‌توان به چند مرحله تقسیم کرد: بین سال‌‌های 20-40 قرن بیستم که پایه‌‌های ایجاد یک مدرسه حرفه‌ای بنیان نهاده شد.

در دهه ۵۰ که در حوزه هنر، آکادمی قزاقستان شوروی نقش آفرین بود، در طول این دوره هنرمندان جوان ملی که در دانشگاه‌‌های مسکو و لنینگراد تحصیل کرده بودند به خانه‌‌های خود بازگشتند و به توسعه هنر‌های ملی خود پرداختند که آن را سپیده دم دوران هنری قزاقستان خوانده‌اند. در دهه ۶۰ قزاقستان در زمینه هنر‌های زیبا سبک جدیدی ایجاد شد.و دهه ۸۰-۷۰ دوران رویش هنر‌های مدرن بشمار می‌رود. خلیدف در هنر و نقاشی مکتب جدیدی را بنیانگذاری کرد که با همکاری همکارانش از قزاقستان چهره جدیدی ارائه دادند.

از آنجا که هنر‌های زیبا و ارزشمند از اواسط دهه ۸۰ از قزاقستان شروع می‌شود اولین نمایشگاه رسمی هنر با عنوان "تقاطع" در سال ۱۹۸۸ افتتاح شد که تقریبا تمام آثار حوزه‌‌های هنری و مناطق مختلف در نیمه میانه قرن بیستم در نسخه‌‌های اصلی به نمایش گذارده شد. ایجاد موزه دولتی هنر در آلماتی در مقیاسی بزرگ از جمله تحولاتی بود که در حوزه هنر رخ داد که سالانه گالری‌‌های نقاشی بزرگی در آن برگذار‌ می‌شود و از سال ۱۹۹۵‌ به طور میانگین هر سال ۱۲ تا ۲۰ گالری و نمایشگاه نقاشی دایر‌ می‌شود. که امروزه نه تن‌ها این گالری‌‌ها در آلماتی بلکه در سایر شهرستان‌‌ها مخصوصا در آستانا پایتخت جدید قزاقستان آثار هنری هنرمندان قزاق را به نمایش‌ می‌گذارد و هر ساله آثار هنرمندان جوان و با استعداد قزاق در نمایشگاه‌‌های بزرگ کشور‌های مختلف برگذار می‌شود همین امر سبب شده است که بگویند هنر قزاقستان در حال خواب نیست بلکه پیوسته و پویا در حال ترقی و تکامل به پیش‌ می‌رود.

"تاریخ هنر قزاقستان" اولین تلاش برای ایجاد یک کار منظم، اتصال تمام پیوند‌‌های مختلف در فرهنگ هنری قزاقستان از دوران باستان تا به امروز در کلیت نتایج یک فرهنگ قومی مستقل از قزاق‌‌ها است. پایه‌ای برای ایجاد این اثر، بر اساس دخالت طیف گسترده‌ای از آثار هنری، مفهوم توسعه مداوم هنر در قزاقستان در طول تاریخ هزار ساله آن بود[۱].

با استقلال قزاقستان در سال ۱۹۹۱ هنر حیاتی تازه یافت و با رشد وتوسعه گسترده‌ای مواجه شد. در این دوران هنر طلاسازی و جواهرات که قبل هم وجود داشت از رونق بیشتری برخوردار شد و موزه طلا و جواهر شاهکار‌های هنر دستی طلا و جواهر را در خود جای داده است[۲][۳].

نیز نگاه کنید به

تاریخ هنر مصر؛ تاریخ هنر تونس؛ تاریخ هنر روسیه؛ تاریخ هنر ژاپن؛ تاریخ هنر کانادا؛ تاریخ هنر کوبا؛ تاریخ هنر سنگال؛ تاریخ هنر آرژانتین؛ تاریخ هنر ساحل عاج؛ تاریخ هنر تایلند؛ تاریخ هنر اسپانیا؛ تاریخ هنر اردن؛ تاریخ هنر بنگلادش؛ تاریخ هنر تاجیکستان؛ تاریخ هنر سریلانکا.

کتابشناسی

  1. برگرفته از http://litart.kz/index.php/ru/kultumoe-nasledie/istoriya-iskusstva-kazakhov
  2. لاریسا، زولوتارف، رومانوا. شکل گیری هنر در قزاقستان. JOBenupuoe uckyccTBo Ka3axcraa. http://www.alemproject.kz/index.php?newsid=28
  3. صابری، اصغر (1395). جامعه و فرهنگ قزاقستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)، ص 327-329.