پرش به محتوا

ساختار و سیاست های آموزشی قطر: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Karimian (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Karimian (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:نشست شورای عالی آموزش قطر.jpg|بندانگشتی|نشست شورای عالی آموزش قطر برگرفته از وبسایت وکالت انبا القطریه قابل بازیابی از https://www.qna.org.qa/en/News-Area/News/2024-02/15/0048-moehe-holds-2nd-meeting-of-permanent-committee-of-gcc-research,-innovation-officials]]نهاد دیگری بعنوان [[شورای عالی آموزش قطر]] بعنوان مرجع اصلی و مشخص سیاستگذاری [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در آرژانتین|آموزش]] و تعلیم و تربیت در این [[کشورها و مجامع تاثیرگذار دینی مذهبی در ساحل عاج|کشور]] بنا به دستور امیر [[قطر]] در سال 1995 برای اصلاحات در نظام آموزشی [[قطر]] شکل گرفت. شورای عالی آموزش بر اساس قانون شماره 37 سال 2002 در تشکیلات جدید خود بروز شد و متولی رسمی‌ تدوین امور آموزش را در [[قطر]] بر عهده گرفت. سه هیئت تحت اشراف این شورا هم اکنون به امور [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در آرژانتین|آموزش]] می‌پردازند که عبارتند از:
[[پرونده:نشست شورای عالی آموزش قطر.jpg|بندانگشتی|نشست شورای عالی آموزش قطر برگرفته از وبسایت وکالت انبا القطریه قابل بازیابی از https://www.qna.org.qa/en/News-Area/News/2024-02/15/0048-moehe-holds-2nd-meeting-of-permanent-committee-of-gcc-research,-innovation-officials]]نهاد دیگری بعنوان [[شورای عالی آموزش قطر]] بعنوان مرجع اصلی و مشخص سیاستگذاری [[آموزش عالی قطر|آموزش]] و تعلیم و تربیت در این کشور بنا به دستور امیر [[قطر]] در سال 1995 برای اصلاحات در نظام آموزشی [[قطر]] شکل گرفت. شورای عالی آموزش بر اساس قانون شماره 37 سال 2002 در تشکیلات جدید خود بروز شد و متولی رسمی‌ تدوین امور آموزش را در [[قطر]] بر عهده گرفت. سه هیئت تحت اشراف این شورا هم اکنون به امور [[آموزش عالی قطر|آموزش]] می‌پردازند که عبارتند از:


* شورای [[آموزش بخش‌های محروم از آزادی در آرژانتین|آموزش]]: جهت حمایت از ایجاد مدارس مستقل و نظارت بر فعالیت آنها؛
* شورای [[آموزش عالی قطر|آموزش]]: جهت حمایت از ایجاد مدارس مستقل و نظارت بر فعالیت آنها؛


* شورای نظارت: نهاد بر اجرا و گسترش و نظارت آموزشی؛
* شورای نظارت: نهاد بر اجرا و گسترش و نظارت آموزشی؛


* شورای آموزش عالی،نهاد از مشاوره وراهنمایی در خصوص گزینه‌های حرفه ای و شغلی و فرصتهای [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] عالی در [[قطر]] و خارج و بعلاوه مدیریت برنامه ریزی واحدهای آموزشی.
* شورای آموزش عالی،نهاد از مشاوره وراهنمایی در خصوص گزینه‌های حرفه ای و شغلی و فرصتهای [[آموزش عالی قطر|آموزش]] عالی در [[قطر]] و خارج و بعلاوه مدیریت برنامه ریزی واحدهای آموزشی.


[[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در آرژانتین|آموزش]] در [[قطر]] بر اساس [[قانون اساسی امارات متحده عربی|قانون اساسی]] این [[کشورها و مجامع تاثیرگذار دینی مذهبی در ساحل عاج|کشور]] رایگان و ضروری است و شیخه موزه همسر امیرسابق [[قطر]] بعنوان رئیس شورای‌عالی امور [[خانواده در قانون اساسی قطر|خانواده]] و همچنین نایب رئیس شورایعالی [[آموزش بزرگسالان( سواد آموزی) در قزاقستان|آموزش]] تلاش خود را مصروف ترویج [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] همگانی و از بین بردن بی سوادی، [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اسپانیا|آموزش]] برای [[کودکان در عراق|کودکان]] معلول و نیازمندیهای خاص و نابینایان و بعلاوه آموزش برای خانواده‌های کم درآمد کرده است. در راستای عملی شدن اهداف کلان تعریف شده در بخش [[آموزش بخش‌های محروم از آزادی در آرژانتین|آموزش]] و تعلیم و تربیت چند موسسه شکل گرفته است، که به شرح زیر است:
[[آموزش عالی قطر|آموزش]] در [[قطر]] بر اساس [[قانون اساسی قطر|قانون اساسی]] این کشور رایگان و ضروری است و شیخه موزه همسر امیرسابق [[قطر]] بعنوان رئیس شورای‌عالی امور [[خانواده در قانون اساسی قطر|خانواده]] و همچنین نایب رئیس شورایعالی [[آموزش بزرگسالان( سواد آموزی) در قزاقستان|آموزش]] تلاش خود را مصروف ترویج [[آموزش عالی قطر|آموزش]] همگانی و از بین بردن بی سوادی، [[آموزش عالی قطر|آموزش]] برای کودکان معلول و نیازمندیهای خاص و نابینایان و بعلاوه آموزش برای خانواده‌های کم درآمد کرده است. در راستای عملی شدن اهداف کلان تعریف شده در بخش [[آموزش عالی قطر|آموزش]] و تعلیم و تربیت چند موسسه شکل گرفته است، که به شرح زیر است:


* [[وزارت آموزش و پرورش سودان|وزارت آموزش و پرورش]] [[قطر]]؛
* وزارت [[آموزش عالی قطر|آموزش]] و پرورش [[قطر]]؛


* موسسه یا بنیاد [[قطر]]؛
* موسسه یا بنیاد [[قطر]]؛


* شورای‌عالی [[آموزش بزرگسالان( سواد آموزی) در قزاقستان|آموزش]]؛
* شورای‌عالی [[آموزش عالی قطر|آموزش]]؛


* مدارس مستقل.
* مدارس مستقل.


=== بنیاد وایز WISE با موضوع [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] ===
=== بنیاد وایز WISE با موضوع [[آموزش عالی قطر|آموزش]] ===
نشست جهانی بنیاد وایز با موضوع [[آموزش بزرگسالان( سواد آموزی) در قزاقستان|آموزش]] (World Education Summit For Education)، یکی از مهمترین نهادهای [[آموزش بزرگسالان( سواد آموزی) در قزاقستان|آموزش]] جهانی است. بیش از هزار متخصص، هر سال در [[شهر دوحه|دوحه]] [[قطر]] گرد هم می‌آیند تا راه حل‌های نوآورانه برای تغییرات در نحوه [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] پیشنهاد کنند. [[قطر]] تلاش می‌کند تبدیل به یک مرجع و مرکز اصلی در دنیای [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] شود. جایزه نیم میلیون دلاری وایز، اولین و تنها جایزه نقدی بین المللی است که به [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در آرژانتین|آموزش]] اختصاص داده شده است. این پاداش در توسعه [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] بسیار مهم است و هدفش قدردانی از اشخاصی است که نقش برجسته ای در این زمینه ایفا کرده اند. جایزه برتر “وایز” در سال 2011 به سازمان غیر دولتی براک از کشور [[بنگلادش]] با هدف ریشه کن کردن فقر از راه سوادآموزی تعلق گرفت. شش پروژه دیگر از جمله تهیه کنندگان یک نرم افزار آموزشی برای [[کودکان خیابانی در اتیوپی|کودکان]] ناشنوا برنده جایزه شدند.
نشست جهانی بنیاد وایز با موضوع [[آموزش عالی قطر|آموزش]] (World Education Summit For Education)، یکی از مهمترین نهادهای [[آموزش عالی قطر|آموزش]] جهانی است. بیش از هزار متخصص، هر سال در [[شهر دوحه|دوحه]] [[قطر]] گرد هم می‌آیند تا راه حل‌های نوآورانه برای تغییرات در نحوه [[آموزش عالی قطر|آموزش]] پیشنهاد کنند. [[قطر]] تلاش می‌کند تبدیل به یک مرجع و مرکز اصلی در دنیای [[آموزش عالی قطر|آموزش]] شود. جایزه نیم میلیون دلاری وایز، اولین و تنها جایزه نقدی بین المللی است که به [[آموزش عالی قطر|آموزش]] اختصاص داده شده است. این پاداش در توسعه [[آموزش عالی قطر|آموزش]] بسیار مهم است و هدفش قدردانی از اشخاصی است که نقش برجسته ای در این زمینه ایفا کرده اند. جایزه برتر “وایز” در سال 2011 به سازمان غیر دولتی براک از کشور [[بنگلادش]] با هدف ریشه کن کردن فقر از راه سوادآموزی تعلق گرفت. شش پروژه دیگر از جمله تهیه کنندگان یک نرم افزار آموزشی برای کودکان ناشنوا برنده جایزه شدند.


==== [[آموزش بخش‌های محروم از آزادی در آرژانتین|آموزش]] واحد درسی دینی و قرآن در مدارس مستقل [[قطر]] ====
==== [[آموزش عالی قطر|آموزش]] واحد درسی دینی و قرآن در مدارس مستقل [[قطر]] ====
[[وزارت آموزش و پرورش سودان|وزارت آموزش و پروش]] [[قطر]] کلیه مدارس مستقل را موظف کرد واحد [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] اسلامی‌را بعنوان واحد اصلی دروس تدریس کنند.وبرنامه درسی این واحد می‌بایست براساس برنامه اختصاص داده شده طبق اساسنامه [[وزارت آموزش و پرورش سودان|وزارت آموزش و پرورش]] باشد. و در قراردادی که [[وزارت آموزش و پرورش اردن|وزارت آموزش وپرورش]] با کسانی که مجوز داشتن [[مدرسه زاكابانويه در قازان|مدرسه]] مستقل دارد این موضوع در قرارداد قید شده است.
وزارت [[آموزش عالی قطر|آموزش]] و پروش [[قطر]] کلیه مدارس مستقل را موظف کرد واحد [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] اسلامی‌را بعنوان واحد اصلی دروس تدریس کنند.وبرنامه درسی این واحد می‌بایست براساس برنامه اختصاص داده شده طبق اساسنامه وزارت [[آموزش عالی قطر|آموزش]] و پرورش باشد. و در قراردادی که وزارت [[آموزش عالی قطر|آموزش]] وپرورش با کسانی که مجوز داشتن مدرسه مستقل دارد این موضوع در قرارداد قید شده است.


در همین خصوص آقای دکتر محمد اسماعیل انصاری مدیر دفتر استاندارهای برنامه ریزی درسی [[وزارت آموزش و پرورش چین|وزارت آموزش و پرورش]] [[قطر]] در نشست خبری که اخیرا برگزار شد گفت: ما برنامه‌های واحد الهیات که در اساسنامه [[وزارت آموزش و پرورش سودان|وزارت آموزش و پرورش]] موجود می‌باشد را مورد بررسی قرار دادیم که شاهد برنامه ای متوسط و خوب از [[دین رسمی کانادا|دین]] [[اسلام در دوران سلسله ­های مختلف امپراتوری|اسلام]] و [[آموزش بزرگسالان( سواد آموزی) در قزاقستان|آموزش]] بودیم. و خدا را شکر دولت [[قطر]] به [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] اسلامی‌در مدارس پایبند است.
در همین خصوص آقای دکتر محمد اسماعیل انصاری مدیر دفتر استاندارهای برنامه ریزی درسی وزارت [[آموزش عالی قطر|آموزش]] و پرورش [[قطر]] در نشست خبری که اخیرا برگزار شد گفت: ما برنامه‌های واحد الهیات که در اساسنامه وزارت [[آموزش عالی قطر|آموزش]] و پرورش موجود می‌باشد را مورد بررسی قرار دادیم که شاهد برنامه ای متوسط و خوب از دین اسلام و [[آموزش عالی قطر|آموزش]] بودیم. و خدا را شکر دولت [[قطر]] به [[آموزش عالی قطر|آموزش]] اسلامی‌در مدارس پایبند است.


آقای دکتر انصاری به خبرنگار اعلام کرد:<blockquote>برنامه‌های اسلامی‌ در مدارس توسط [[وزارت آموزش و پرورش سودان|وزارت آموزش و پرورش]] [[قطر]] مورد بررسی قرار داده و در حال تجدید نظر نهایی می‌باشد. که اطلاعات آن از سوی [[وزارت آموزش و پرورش اردن|وزارت آموزش و پرورش]] به کلیه‌ی مدارس مستقل جهت بهبود آموزش اسلامی‌در مدارس توزیع خواهد شد.</blockquote>لازم به ذکر است در مدراس مستقل [[قطر]] به جزء واحد درسی دینی و قرآن بقیه دروس به [[زبان اسپانیایی|زبان]] خارجه تدریس می‌شود.
آقای دکتر انصاری به خبرنگار اعلام کرد:<blockquote>برنامه‌های اسلامی‌ در مدارس توسط وزارت [[آموزش عالی قطر|آموزش]] و پرورش [[قطر]] مورد بررسی قرار داده و در حال تجدید نظر نهایی می‌باشد. که اطلاعات آن از سوی وزارت [[آموزش عالی قطر|آموزش]] و پرورش به کلیه‌ی مدارس مستقل جهت بهبود آموزش اسلامی‌در مدارس توزیع خواهد شد.</blockquote>لازم به ذکر است در مدراس مستقل [[قطر]] به جزء واحد درسی دینی و قرآن بقیه دروس به زبان خارجه تدریس می‌شود.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۰ اوت ۲۰۲۵، ساعت ۱۰:۳۷

نشست شورای عالی آموزش قطر برگرفته از وبسایت وکالت انبا القطریه قابل بازیابی از https://www.qna.org.qa/en/News-Area/News/2024-02/15/0048-moehe-holds-2nd-meeting-of-permanent-committee-of-gcc-research,-innovation-officials

نهاد دیگری بعنوان شورای عالی آموزش قطر بعنوان مرجع اصلی و مشخص سیاستگذاری آموزش و تعلیم و تربیت در این کشور بنا به دستور امیر قطر در سال 1995 برای اصلاحات در نظام آموزشی قطر شکل گرفت. شورای عالی آموزش بر اساس قانون شماره 37 سال 2002 در تشکیلات جدید خود بروز شد و متولی رسمی‌ تدوین امور آموزش را در قطر بر عهده گرفت. سه هیئت تحت اشراف این شورا هم اکنون به امور آموزش می‌پردازند که عبارتند از:

  • شورای آموزش: جهت حمایت از ایجاد مدارس مستقل و نظارت بر فعالیت آنها؛
  • شورای نظارت: نهاد بر اجرا و گسترش و نظارت آموزشی؛
  • شورای آموزش عالی،نهاد از مشاوره وراهنمایی در خصوص گزینه‌های حرفه ای و شغلی و فرصتهای آموزش عالی در قطر و خارج و بعلاوه مدیریت برنامه ریزی واحدهای آموزشی.

آموزش در قطر بر اساس قانون اساسی این کشور رایگان و ضروری است و شیخه موزه همسر امیرسابق قطر بعنوان رئیس شورای‌عالی امور خانواده و همچنین نایب رئیس شورایعالی آموزش تلاش خود را مصروف ترویج آموزش همگانی و از بین بردن بی سوادی، آموزش برای کودکان معلول و نیازمندیهای خاص و نابینایان و بعلاوه آموزش برای خانواده‌های کم درآمد کرده است. در راستای عملی شدن اهداف کلان تعریف شده در بخش آموزش و تعلیم و تربیت چند موسسه شکل گرفته است، که به شرح زیر است:

  • موسسه یا بنیاد قطر؛
  • مدارس مستقل.

بنیاد وایز WISE با موضوع آموزش

نشست جهانی بنیاد وایز با موضوع آموزش (World Education Summit For Education)، یکی از مهمترین نهادهای آموزش جهانی است. بیش از هزار متخصص، هر سال در دوحه قطر گرد هم می‌آیند تا راه حل‌های نوآورانه برای تغییرات در نحوه آموزش پیشنهاد کنند. قطر تلاش می‌کند تبدیل به یک مرجع و مرکز اصلی در دنیای آموزش شود. جایزه نیم میلیون دلاری وایز، اولین و تنها جایزه نقدی بین المللی است که به آموزش اختصاص داده شده است. این پاداش در توسعه آموزش بسیار مهم است و هدفش قدردانی از اشخاصی است که نقش برجسته ای در این زمینه ایفا کرده اند. جایزه برتر “وایز” در سال 2011 به سازمان غیر دولتی براک از کشور بنگلادش با هدف ریشه کن کردن فقر از راه سوادآموزی تعلق گرفت. شش پروژه دیگر از جمله تهیه کنندگان یک نرم افزار آموزشی برای کودکان ناشنوا برنده جایزه شدند.

آموزش واحد درسی دینی و قرآن در مدارس مستقل قطر

وزارت آموزش و پروش قطر کلیه مدارس مستقل را موظف کرد واحد آموزش اسلامی‌را بعنوان واحد اصلی دروس تدریس کنند.وبرنامه درسی این واحد می‌بایست براساس برنامه اختصاص داده شده طبق اساسنامه وزارت آموزش و پرورش باشد. و در قراردادی که وزارت آموزش وپرورش با کسانی که مجوز داشتن مدرسه مستقل دارد این موضوع در قرارداد قید شده است.

در همین خصوص آقای دکتر محمد اسماعیل انصاری مدیر دفتر استاندارهای برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش قطر در نشست خبری که اخیرا برگزار شد گفت: ما برنامه‌های واحد الهیات که در اساسنامه وزارت آموزش و پرورش موجود می‌باشد را مورد بررسی قرار دادیم که شاهد برنامه ای متوسط و خوب از دین اسلام و آموزش بودیم. و خدا را شکر دولت قطر به آموزش اسلامی‌در مدارس پایبند است.

آقای دکتر انصاری به خبرنگار اعلام کرد:

برنامه‌های اسلامی‌ در مدارس توسط وزارت آموزش و پرورش قطر مورد بررسی قرار داده و در حال تجدید نظر نهایی می‌باشد. که اطلاعات آن از سوی وزارت آموزش و پرورش به کلیه‌ی مدارس مستقل جهت بهبود آموزش اسلامی‌در مدارس توزیع خواهد شد.

لازم به ذکر است در مدراس مستقل قطر به جزء واحد درسی دینی و قرآن بقیه دروس به زبان خارجه تدریس می‌شود.

نیز نگاه کنید به

ساختار و سیاست های آموزشی آرژانتین؛ ساختار و سیاست های آموزشی کانادا؛ ساختار و سیاست های آموزشی روسیه؛ ساختار و سیاست های آموزشی افغانستان؛ ساختار و سیاست های آموزشی تونس؛ ساختار و سیاست های آموزشی ژاپن؛ ساختار و سیاست های آموزشی کوبا؛ ساختار و سیاست های آموزشی لبنان؛ ساختار و سیاست های آموزشی مصر؛ ساختار و سیاست های آموزشی سنگال؛ ساختار و سیاست های آموزشی فرانسه؛ ساختار و سیاست های آموزشی مالی؛ ساختار و سیاست های آموزشی ساحل عاج؛ ساختار و سیاست های آموزشی زیمبابوه؛ ساختار و سیاست های آموزشی تایلند؛ ساختار و سیاست های آموزشی اوکراین؛ ساختار و سیاست های آموزشی اسپانیا؛ ساختار و سیاست های آموزشی اردن؛ ساختار و سیاست های آموزشی اتیوپی؛ ساختار و سیاست های آموزشی سیرالئون؛ ساختار و سیاست های آموزشی گرجستان؛ ساختار و سیاست های آموزشی قزاقستان؛ ساختار و سیاست های آموزشی تاجیکستان؛ ساختار و سیاست های آموزشی بنگلادش؛ ساختار و سیاست های آموزشی سریلانکا

منبع اصلی

احمدی، محمد مهدی(1393). جامعه و فرهنگ قطر. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(دردست انتشار).

نویسنده مقاله

محمد مهدی احمدی index.php?title=رده:سیاست ها ، قوانین، مقررات و برنامه های کلان در زمینه آموزش