نیروهای مسلح قزاقستان

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۳ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۳۷ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

نیروهای مسلح و نقش آنها

امنیت و برخورداری از نیروهای مسلح قوی و نیروند از ضرورت ها و نیازهای جدی هر کشوری می باشد ولی برای کشور قزاقستان که جمعیت آن متشکل از اقوام، قومیت ها و پیروان ادیان و مذاهب مختلف است امنیت، توان نظامی و حفظ قدرت دارای اهمیت بیشتری است. بخصوص که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در مناطق تازه استقلال یافته درگیری ها، منازعات و تنش های قومی و درگیری های مرزی و بی ثباتی های سیاسی و اقتصادی بروز کرد و هر یک از کشورهای عضو CIS یکی از اولویت های خود را تشکیل نیروهای مسلح و ایجاد قدرت نظامی قرار دادند.

با توجه ویژه از سوی آقای نظربایف به موضوع قومیت ها و ایجاد مجمع خلق قزاقستان در بین کشورهای استقلال یافته قزاقستان از معدود مناطقی بود که کمتر با تنش ها و درگیری های قومی و مشکلات امنیتی مواجه گردید، قزاقستان علیرغم برخورداری از امنیت نسبی و وجود زمینه ثبات سیاسی و اقتصادی نظربایف از همان اوان استقلال و تشکیل دولت جدید در قزاقستان معتقد و پیگیر ائتلاف نظامی با روسیه و کشورهای تازه استقلال یافته بود اما در عین حال بر تشکیل نیروهای مسلح و ایجاد قدرت نظامی اهتمام ورزید.

139 KA3AKCTAH PECIIBJIHKACbIHbIH MEMJIEKETTIK OHYPAHbI، http://jake66.blogfa.com/post- ترجمه:حاجی محمد شادکام 69. aspx

140 KA3AKCTAH PECIIBJIHKACbIHbIH MEMJIEKETTIK OHYPAHbI، http://jake66.blogfa.com/post- 69.aspx

173


اولین سیاست و اقدام نظامی نظربایف پس از استقلال قزاقستان اعلام انصراف و کنار گذاشتن سیاست هسته ای و سلاح های کشتار جمعی بود که بهره گیری این کشور را از دستیابی به برتری سیاسی - نظامی از طریق سلاح های هسته ای منتفی اعلام کرد و بر اساس امضای پروتکل ماه می ۱۹۹۲ لیسین به معاهده منع تولید و گسترش سلاح های هسته ای استراتژیک و معاهده استارت ۱ پیوست.

رئیس جمهور قزاقستان در اوایل ماه می ۱۹۹۲ طی مقاله ای در روزنامه رسمی «قزاقستانکایا پراودا» مشکلات امنیتی و دکترین نظامی قزاقستان را در قالب چهار اصل مهم سیستم امنیت ملی به شرح زیر اعلام کرد:

۱- تامین امنیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال کشور ترجیحا از طریق اقدامات سیاسی و تعمیق همگرایی اقتصادی؛

۲- ایجاد نهادهای مسئول امنیت ملی که نسبت به دولت مرکزی و جامعه مسئول باشند؛

۳- تداوم سطح گسترش نیروهای مسلح و تجهیزات نظامی تا جایی که برای مقابله با هرگونه تهدید نظامی واقعی کافی باشد؛

۴- رعایت اصول دولت مشروع و هنجارها و قواعد حقوق بین المللی و همزمان با آن توجه به سنت های ملی و تاریخی و تجربه های بین المللی.

در حال حاضر رئیس جمهور نظربایف با شناخت این مساله که هرگونه درگیری نظامی عواقب هولناکی را در پی دارد، اساس دکترین نظامی قزاقستان را به این شرح بیان کرده است:

۱-حفظ صلح اولویت اول سیاست دولت قزاقستان است؛

۲- توسل به جنگ یا تهدید نظامی به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف سیاسی-نظامی و یا سایر مقاصد مردود است؛

۳- وضعیت غیرهسته ای و عضویت در پیمان منع تولید و گسترش سلاحهای هسته ای؛ ۴- عدم پیش قدمی در استفاده از سلاح های کشتار جمعی؛

۵- عدم دخالت در امور سایر کشورها و شناسایی وضعیت مرزهای موجود.

در کنار موارد فوق، تمامیت ارضی و امنیت مرزهای قزاقستان نیز از اولویت های دکترین نظامی قزاقستان بشمار می‌رود.

در دکترین نظامی قزاقستان که هنوز در حال تکامل می باشد، جهت گیری مثبت نسبت به همزیستی مسالمت آمیز براساس امنیت جمعی با همکاری و مشارکت با روسیه و سایر دولت های عضو جامعه مشترک المنافع در نظر گرفته شده است.

در ۷ مه ۱۹۹۲ رئیس جمهور نظربایف فرمانی را تحت عنوان «تقویت نیروهای مسلح جمهوری قزاقستان» امضا کرد .از آن زمان تاکنون بارها به این نکته اشاره شده است که دکترین نظامی قزاقستان ماهیتا تدافعی 174


می باشد. این کشور دکترینهای نظامی دولتهای همسایه - اعضای جامعه مشترک المنافع - و پیش فرضهای همکاری با آنها را به منظور تحقق اهداف دفاعی مشترک از طریق پیمانها و توافقات چندجانبه مورد توجه قرار داده است. هماهنگ‌سازی این تلاشها و اقدامات مشترک برای جلوگیری از درگیری نظامی ضرورت کامل دارد که مستلزم وجود مکانیزمهایی برای اصلاح دکترینهای نظامی، ایجاد سیستم های جدید یا حفظ سیستم های قدیمی برای استفاده مشترک از نیروهای استراتژیک تقویت سیستم پشتیبانی مادی و فنی، یافتن معیارهای آموزشی افسران کادر، و ایجاد مرکزی برای تحقیقات ، توسعه، تولید و حفاظت از صنایع نظامی و تکنولوژیکی می باشد.

در سالهای اخیر کشورهای عضو جامعه مشترک المنافع همکاری های نظامی مشترکی را آغاز کرده اند که هنوز دور نمای محدوده و میزان مشارکت و پایبندی همه کشورهای عضو به آن دقیقا مشخص نیست و در مرحله اول تنها شش دولت عضو جامعه مشترک المنافع - ارمنستان، قرقیزستان ، قزاقستان، روسیه ، تاجیکستان و ازبکستان - پیمان امنیت جمعی را امضا کرده اند وسایر کشورهای مشترک المنافع به این پیمان نپیوسته اند.

بنا بر این در یک جمعبندی کلی می توان نتیجه گرفت که قزاقستان با اعلام خطوط اصلی دکترین نظامی خود به جامعه جهانی اعلام کرده است که هیچ کشوری را مورد تهدید قرار نخواهد داد و ارتش قزاقستان صرفا تامین کنندة حاکمیت و تمامیت ارضی کشور است. و این کشور سیاست اجرای دقیق تعهداتش را در چارچوب سازمان ملل متحد و مطابق با اصول حقوق بین الملل دنبال خواهد کرد .۱۴۱

" قزاقستان پس ازاستقلال و جداشدن ازشوروی سابق یک نیروی هوایی قوی باهواپیما ها وموشک های دور برد و مجهز داشت که از اتحاد جماهیر شوروی سابق به قزاقستان جدید به ارث رسیده بود که در سال های اولیه استقلال با توافقاتی که بین روسیه و قزاقستان به عمل آمد تعدادی از هواپیماهای مدرن مانند میگ ۲۹ که عموما در پایگاه نظامی سمیپلاتینسک (semiplantinsk) و تعدادی موشکهای بالستیک بین قاره ای مجهز به کلاهک هسته ای نگهداری می‌شدند به روسیه باز گرداند و در مقابل تعدادی هواپیمای توپولف و تجهیزرات نظامی بین دو کشور مبادله شد در نتیجه قزاقستان به یک کشور مجهز به سلاحهای کوتاه برد و تدافعی تبدیل شد. ۱۴۲

۱۴۱ بر گرفته از مقاله «نیروهای مسلح قزاقستان پس از استقلال»، دمیتری ورتکین، فصلنامه بررسیهای نظامی - شماره ۲۰، http://dsrc.ir/View/article.aspx?id=819

۱۴۲ عشق پرواز ، ، Gartal.com بررسی قدرت هوایی سه کشور حاشیه دریای خزر ، بخش اول :نیروی هوایی و پدافند هوایی قزاقستان ، http://iran-airforce.blogfa.com/post-13.aspx

175


SU27 Flanker

سوخو ۲۷ فلانکر در حال تیک أف

شاخه های نظامی و نیروهای مسلح قزاقستان در حال حاضر متشکل از نیروی زمینی , نیروی دریایی , نیروی دفاع هوایی و نیروی هوایی متحرک است .

سن خدمت سربازی برای جوانان (دختر و پسر) هیجده سال و مدت خدمت ۲ سال است که در هر سال قریب ۳۰۰ هزار نفر به خدمت سربازی فراخوانده می شوند۱۴۳

بنا بر اطلاعاتی که خبرنگارتنگری نیوز در اوایل سال ۲۰۱۵ منتشر کرده است بر اساس رتبه بندی سازمان Global Firepower از بین ۱۲۶ کشور قزاقستان از جایگاه ۸۰ به جایگاه ۶۶ ارتقاء یافته است، علاوه برآن، ارتش قزاقستان طبق این رده بندی، بودجه ای معادل ۴/۲ میلیارد دلاردراختیاردارد.

لازم به ذکر است که ارتش قزاقستان به تازگی صاحب هواپیماهای جنگنده فوق سریع سوخو 30CM نسل++4 شده است: این هواپیماها وارد پایگاه هوایی تالدیکورگان شده اند و همچنین دررژه نیروهای نظامی به مناسبت هفتادمین سالگرد پیروزی درجنگ بزرگ میهنی، شرکت کرده اند.۱۴۴ طبق اطلاعاتی که در ماه آگوست ۲۰۱۳ منتشر شده است تعداد نیروهای مسلح این کشور ۴۲ هزار نفر می‌باشد. همچنین این

کشور ۲/۱ درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف نیروهای نظامی مینماید. علاوه بر نیروهای سه گانه ارتش دیگر نیروهای .

نظامی این کشور بشرح ذیل میباشند:

گارد ریاست جمهوری، نیروهای امنیت داخلی و گارد مرزی.۱۴۵

http://kaziran.com/30-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85%DB%8C

۱۴۴ ارتش قزاقستان جایگاه جهانی خودرا ۱۴ رده افزایش داده است.، ترجمه عبدالرضا ناطقی ، http://kaziran.com/NewsDet.aspx?NID=705

۱۴۵ نگاهی به سیستم دفاعی وساختار ارتش "قزاقستان "، سفارت جمهوری قزاقستان http://www.yjc.ir/fa/news

176

143


دردکترین جدید ننظامی قزاقستان که درسال ۲۰۱۵ منتشر شده است مجددا تأکید شده است : «"دکترین نظامی حالت دفاعی دارد و تعیین کنده حمایت جمهوری قزاقستان از صلح و تصمیم قاطعانه آن برای حراست از منافع ملی است و همچنین در این سند تأکید شده است که "قزاقستان برای تأمین امنیت خود قائل به استفاده از روش های غیر نظامی؛ روش های سیاسی- دیپلماسی، حقوقی، اقتصادی، اجتماعی، اطلاعاتی و غیره می باشد."» ۱۴۶

09

landto19

09 landto19

لانچر های پرتاب در مرکز فضایی بایکونور قزاقستان

نیز نگاه کنید به

نیروهای مسلح روسیه؛ نیروهای مسلح تونس؛ نیروهای مسلح ژاپن؛ نیروهای مسلح کانادا؛ نیروهای مسلح کوبا؛ نیروهای مسلح لبنان؛ نیروهای مسلح مصر؛ نیروهای مسلح سنگال؛ نیروهای مسلح آرژانتین؛ نیروهای مسلح فرانسه؛ نیروهای مسلح اسپانیا؛ نقش ارتش سرخ در تحولات چین؛ نیروهای مسلح سودان؛ نیروهای مسلح اوکراین؛ نیروهای مسلح ساحل عاج؛ نیروهای مسلح اردن؛ نیروهای مسلح زیمبابوه؛ نیروهای مسلح قطر؛ نیروهای مسلح اتیوپی؛ نیروهای مسلح سیرالئون؛ نیروهای مسلح مالی؛ نیروهای مسلح گرجستان؛ نیروهای مسلح تاجیکستان؛ نیروهای مسلح امارات متحده عربی؛ نیروهای مسلح تایلند