خشونت ها و آسیب های خانواده در مصر: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «خشونت ­های خانوادگی در جامعه مصر عموما پی­آمد سنت­ها و عادت­ هایی است که از گذشته­ های دور وجود داشته پابرجاست و علی­رغم تغییر و تحولات اجتماعی گسترده کم و بیش پابرجا مانده است. === انواع خشونت های خانواده === خشونت­ های خانوادگی در مصر شامل انو...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۷ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
خشونت ­های خانوادگی در جامعه [[مصر]] عموما پی­آمد سنت­ها و عادت­ هایی است که از گذشته­ های دور وجود داشته پابرجاست و علی­رغم تغییر و تحولات اجتماعی گسترده کم و بیش پابرجا مانده است.  
خشونت­‌های خانوادگی در [[جامعه مصر]] عموما پی­امد سنت‌ها و عادت­‌هایی است که از گذشته‌های دور وجود داشته پابرجاست و علی­رغم تغییر و تحولات اجتماعی گسترده کم و بیش پابرجا مانده است.  


=== انواع خشونت های خانواده ===
=== انواع خشونت‌های خانواده ===
خشونت­ های خانوادگی در مصر شامل انواع گوناگونی می­ شود که مهم­ترین آنها ضرب و جرح زنان، قتل­های ناموسی، ازدواج زودهنگام دختران و ختنه زنان است. مقوله ضرب و جرح زنان در خانواده در دهه 90 قرن پیش به مجادله­ای اجتماعی تبدیل شد و حساسیت­های مؤسسات مردم نهاد مدافع حقوق خانواده و زنان را برانگیخت. هرچند دستگاه­های دولتی چنین پدیده­ای را به رسمیت نمی­شناختند، بررسی­های 1994 اما جایی برای انکار آن باقی نگذاشت. بررسی مزبور که 7000 نفر را شامل می شد،  نشان داد که از هر 3 زن مصری ازدواج کرده، یک زن حداقل یک بار در خلال زندگی مشترک مورد ضرب و جرح قرار گرفته است. 17% از افراد مضروب اعتراف کردند که در سال پیش از بررسی (1993) بین 3 تا 6 بار مورد ضرب قرار گرفته­اند و 34% هم گفته­اند یک یا دو بار مضروب شده­اند. وضعیت بارداری هم البته مانع مضروب شدن از سوی همسران نبوده و 31،7% از افراد جامعه آماری اعلام کردند در حین بارداری هم از کتک همسران در امان نبوده­اند. همچنین گزارش سازمان بین­الملل مبارزه با شکنجه، به خشونت حداقل یک بار در ماه علیه 15% از زنان جامعه آماری در قاهره از سوی همسران اذعان کرده است و براساس همین گزارش 10% از آنان هم اعلام کرده­اند که در نتیجه کتک خوردن از همسران ناگزیر از مراجعه به مراکز درمانی شده­اند. ازجمله عوامل بروز خشونت علیه زنان در خانواده، مشکلات اقتصادی و معیشتی و تمایل مردان برای دست آوردن دارایی­های همسران با قوه قهریه است. نسبت عامل اقتصادی و معیشتی در بروز خشونت­های خانوادگی علیه زنان به 45،6% می­رسد. پژوهش­های صورت گرفته نشان می­دهد که خشونت­های خانوادگی به ویژه علیه زنان، به طبقات و گروه­های پایین جامعه محدود نمی­شود و در همه سطوح اجتماعی با هر میزان سواد و دانش، تبلور دارد؛ البته بیشترین نسبت خشونت­ها در میان خانواده­هایی که از سطح فرهنگی، آموزشی پایین­تری برخوردارند اتفاق می­افتد (الرفاعی و...، 2007: 89-86). قتل­های ناموسی یکی دیگراز مظاهر خشونت­های خانوادگی است. آمار مربوط به سال 1998 نشان می­دهد که در میان هر صد هزار نفر، 1854 مورد قتل ناموسی اتفاق افتاده است. علت عمده در این نوع قتل­ها، شک به خیانت همسر است که 79% از چنین قتل­هایی راشامل می­شود. در این میان قتل همسر توسط مرد، بیشترین آمار را به خود اختصاص داده و 41% از قتل­های ناموسی به آن تعلق دارد. قتل دختر با 34%، سپس قتل خواهر با 18% در مرتبه بعد قرار می­گیرد. امروز قتل­های ناموسی در مصر به عنوان یک پدیده اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است و در گزارش­های حقوق بشری نیز، مصر از جمله کشورهایی است که چنین قتل­هایی بدون مراجعه به دستگاه قضائی در آن اتفاق می­افتد. نسبت جرائم قتل ناموسی در سال 1999 به حدود 10% از کل جرائم قتل در این کشور رسیده است. نکته مهم در این خصوص آنکه در بیشتر این قتل­ها، عاملان آن اصولا در جست­وجوی چرایی و چگونگی موضوع (در صورت وقوع عمل منافی عفت) بر نیامده و مستقیما به قتل قربانی عمل ناموسی اقدام کرده­اند؛ در حالی که گاه تا حدود 80% از قربانیان اصولا از جرم نسبت داده شده مبرا و پاک بوده و صرف شک و گمان موجب قتل آنها شده است. از جمله زمینه­های بروز پدیده قتل­های ناموسی، می­توان به ناآگاهی و برخی عادت­ها و عرف­های قبیله­ای (به ویژه در مناطق روستایی) مبتنی بر عدم مراجعه به قانون در چنین مواردی ،سطح پایین آموزش، محدودیت­های شدید دختران در برخی خانواده­ها و ... اشاره داشت (همان، 99-97). ختنه دختران از دیگر مواردی است که در زمره خشونت­های خانوادگی قرار گرفته است. ختنه دختران که در بسیاری از خانواده­ها مرسوم و با هدف کنترل تمایلات جنسی صورت می­گیرد، به عنوان نمادی از عفت و شرف دختر و مآلاً عفت و شرافت خانوادگی تلقی می­شود. این پدیده که از سنت­های ریشه­دار در تاریخ مصر، حتی پیش از اسلام و مسیحیت است، هم در میان مسیحیان و هم در میان مسلمانان رایج است. برخی پژوهشگران، رشد این سنت دیرینه را مربوط به دوران انحطاط تاریخی مصر که این سرزمین در اشغال برخی قبائل آفریقایی قرار گرفته بود و متأثر از آداب و سنت­های آنان می­دانند. برخی دیگر نیز معتقدند ریشه این سنت به دوران فراعنه بازمی­گردد. این عمل، هر چند طی چند دهه اخیر مورد اعتراض و مخالفت انجمن­ها و نهادهای مردمی و بیشتر متخصصان و پزشکان قرار گرفته و حتی با فتاوای مخالف برخی عالمان دینی الازهر و مفتیان روبرو شده است و البته، گاه با خطرات و مشکلات جسمی و روانی هم همراه بوده است، همچنان در میان بسیاری از خانواده­ها مرسوم است. عمل ختنه هر چند گاه مادران را هم شامل می­شود، بیشترین آمار در این خصوص از آن دختران با سنین 7 تا 10 سال است .در گذشته معمولا عمل ختنه در منازل و بدون رعایت کامل مسائل بهداشتی انجام می­شد. امروز اما به دلیل ترس از پی­آمدهای ناگوار ناشی از عمل در منازل، برخی خانواده­ها ترجیح می­دهند تا عمل ختنه فرزندان دختر خود را در مراکز بهداشتی و یا مطب پزشکان انجام دهند. در عین حال 65% از ختنه­ها در منازل، بخشی در مطب پزشکان و تنها 5% از آن در مراکز بهداشتی دولتی انجام می­شود (همان: 104 تا 107). ازدواج زودهنگام از جمله پدیده­های اجتماعی است که به ویژه در مناطق روستایی کشور رواج دارد و به عنوان یکی از مشکلات اساسی [[جامعه مصر]] که پی­آمدهای بهداشتی و اجتماعی برای فرزندان و مادران دارد، تلقی می­شود و در زمره خشونت­های خانوادگی قرار می­گیرد. برآوردهای میدانی دهه 90 قرن گذشته نشان می­دهد که 36% از زنان مناطق روستایی قبل از سن 16 سالگی ازدواج کرده­اند و 9/87% از آنان هم پیش از سن بیست سالگی تن به ازدواج داده­اند. در حالی که این نسبت در مناطق شهری 45،5% و نسبت دخترانی که پیش از رسیدن به سن قانونی (16 سال) ازدواج کرده­اند به 9،1% می­رسد. از جمله عوامل مهم و مؤثر در ازدواج­های زودهنگام می­توان عادت­ها، سنت­ها، برخی برداشت­های دینی مبنی بر تسریع در ازدواج دختران و عوامل اقتصادی و آموزشی را نام برد. در همین خصوص ازدواج­های زودهنگام دختران مصری با مردان غیرمصری که بیشتر با هدف به دست آوردن تابعیت مصر انجام می­شود، درصد قابل توجهی از این نوع ازدواج­ها را به خود اختصاص می­دهد. این نوع ازدواج که بیشتر در مناطق روستایی انجام و به نوعی خرید و فروش دختران کم­سن و سال شبیه است. تعداد بالای افراد خانواده، بیکاری بیشتر آنها، درآمد ناچیز، عدم حمایت­های اجتماعی و ناتوانی پدر از تأمین هزینه­های خانواده، بسیاری از آنها را ناگزیر می­کند تا برای رهایی از این مشکلات به این ازدواج­ها تن دهند. ازدواج با مردان غیرمصری البته پی­آمدهای ناگواری هم دارد که از جمله این پی­آمدها آمار بالای طلاق است. دختران کم سن و سال بدون آگاهی از مسئولیت­های زندگی مشترک، به خانه شوهر می­روند و پس از چند سال و احتمالا آوردن فرزند، با مشکلات و سختی­های زندگی مشترک ناشی از اختلافات سنی و تفاوت­های فرهنگی و تربیتی زوجین روبرو شده و در بیشتر موارد به جدایی منجر می­شود. مشکلات بهداشتی و افزایش آمار مرگ و میر نوزادان نیز از دیگر پی­آمدهای این ازدواج­های زودهنگام است (همان: 125-118) .
خشونت‌های خانوادگی در [[مصر]] شامل انواع گوناگونی می­‌شود که مهم­ترین آنها ضرب و جرح زنان، قتل­‌های ناموسی، ازدواج زودهنگام دختران و ختنه زنان است. مقوله ضرب و جرح زنان در خانواده در دهه 90 قرن پیش به مجادل‌ه­ای اجتماعی تبدیل شد و حساسیت­‌های مؤسسات مردم نهاد مدافع حقوق خانواده و زنان را برانگیخت. هرچند دستگاه­‌های دولتی چنین پدیده‌­ای را به رسمیت نمی­‌شناختند، بررسی‌­های 1994 اما جایی برای انکار آن باقی نگذاشت. بررسی مزبور که 7000 نفر را شامل می‌شد، نشان داد که از هر 3 زن مصری ازدواج کرده، یک زن حداقل یک بار در خلال زندگی مشترک مورد ضرب و جرح قرار گرفته است. 17% از افراد مضروب اعتراف کردند که در سال پیش از بررسی (1993) بین 3 تا 6 بار مورد ضرب قرار گرفته اند و 34% هم گفته‌­اند یک یا دو بار مضروب شده‌اند. وضعیت بارداری هم البته مانع مضروب شدن از سوی همسران نبوده و 31.7% از افراد جامعه آماری اعلام کردند در حین بارداری هم از کتک همسران در امان نبوده‌اند. همچنین گزارش سازمان بین­‌الملل مبارزه با شکنجه، به خشونت حداقل یک بار در ماه علیه 15% از زنان جامعه آماری در [[قاهره]] از سوی همسران اذعان کرده است و براساس همین گزارش 10% از آنان هم اعلام کرده‌­اند که در نتیجه کتک خوردن از همسران ناگزیر از مراجعه به مراکز درمانی شده‌­اند. ازجمله عوامل بروز خشونت علیه زنان در خانواده، مشکلات اقتصادی و معیشتی و تمایل مردان برای دست آوردن دارایی‌­های همسران با قوه قهریه است. نسبت عامل اقتصادی و معیشتی در بروز خشونت­‌های خانوادگی علیه زنان به 45.6% می ­رسد. پژوهش‌­های صورت گرفته نشان می­‌دهد که خشونت‌های خانوادگی به ویژه علیه زنان، به طبقات و گروه‌­های پایین جامعه محدود نمی­‌شود و در همه سطوح اجتماعی با هر میزان سواد و دانش، تبلور دارد؛ البته بیشترین نسبت خشونت‌­ها در میان خانواده­‌هایی که از سطح فرهنگی، آموزشی پایین­‌تری برخوردارند اتفاق می‌­افتد.<ref>الرفاعي، هويدا، سليمان، نيفين، زكي، احمد (2007). العنف ضد المرأة في [[مصر]] (الطبعة الاولي). [[قاهره|القاهرة]]: [https://www.mahrousaeg.com/ مركز المحروسة للنشروالخدمات الصحيفة و المعلومات]، ص89-86.</ref> قتل­‌های ناموسی یکی دیگر از مظاهر خشونت ­های خانوادگی است. آمار مربوط به سال 1998 نشان می­‌دهد که در میان هر صد هزار نفر، 1854 مورد قتل ناموسی اتفاق افتاده است. علت عمده در این نوع قتل­‌ها، شک به خیانت همسر است که 79% از چنین قتل­‌هایی راشامل می‌­شود. در این میان قتل همسر توسط مرد، بیشترین آمار را به خود اختصاص داده و 41% از قتل­‌های ناموسی به آن تعلق دارد. قتل دختر با 34%، سپس قتل خواهر با 18% در مرتبه بعد قرار می‌­گیرد. امروز قتل‌های ناموسی در [[مصر]] به عنوان یک پدیده اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است و در گزارش‌­های حقوق بشری نیز، [[مصر]] از جمله کشورهایی است که چنین قتل‌هایی بدون مراجعه به دستگاه قضائی در آن اتفاق می­‌افتد. نسبت جرائم قتل ناموسی در سال 1999 به حدود 10% از کل جرائم قتل در این کشور رسیده است. نکته مهم در این خصوص آنکه در بیشتر این قتل­‌ها، عاملان آن اصولا در جست­جوی چرایی و چگونگی موضوع (در صورت وقوع عمل منافی عفت) بر نیامده و مستقیما به قتل قربانی عمل ناموسی اقدام کرده‌­اند؛ در حالی که گاه تا حدود 80% از قربانیان اصولا از جرم نسبت داده شده مبرا و پاک بوده و صرف شک و گمان موجب قتل آنها شده است. از جمله زمینه­‌های بروز پدیده قتل­‌های ناموسی، می ­توان به ناآگاهی و برخی عادت‌­ها و عرف­‌های قبیله‌­ای (به ویژه در مناطق روستایی) مبتنی بر عدم مراجعه به قانون در چنین مواردی ،سطح پایین آموزش، محدودیت‌های شدید دختران در برخی خانواده‌ها و ... اشاره داشت.<ref>الرفاعي، هويدا، سليمان، نيفين، زكي، احمد (2007). العنف ضد المرأة في [[مصر]] (الطبعة الاولي). [[قاهره|القاهرة]]: [https://www.mahrousaeg.com/ مركز المحروسة للنشروالخدمات الصحيفة و المعلومات]، ص97-99.</ref> ختنه دختران از دیگر مواردی است که در زمره خشونت‌های خانوادگی قرار گرفته است. ختنه دختران که در بسیاری از خانواده‌ها مرسوم و با هدف کنترل تمایلات جنسی صورت می­‌گیرد، به عنوان نمادی از عفت و شرف دختر و مآلاً عفت و شرافت خانوادگی تلقی می‌­شود. این پدیده که از سنت­‌های ریشه‌­دار در [[تاریخ مصر]]، حتی پیش از اسلام و مسیحیت است، هم در میان مسیحیان و هم در میان مسلمانان رایج است. برخی پژوهشگران، رشد این سنت دیرینه را مربوط به دوران انحطاط تاریخی [[مصر]] که این سرزمین در اشغال برخی قبائل آفریقایی قرار گرفته بود و متأثر از آداب و سنت‌های آنان می‌دانند. برخی دیگر نیز معتقدند ریشه این سنت به دوران فراعنه باز می‌گردد. این عمل، هر چند طی چند دهه اخیر مورد اعتراض و مخالفت انجمن‌ها و نهادهای مردمی و بیشتر متخصصان و پزشکان قرار گرفته و حتی با فتاوای مخالف برخی عالمان دینی الازهر و مفتیان روبرو شده است و البته، گاه با خطرات و مشکلات جسمی و روانی هم همراه بوده است، همچنان در میان بسیاری از خانواده‌ها مرسوم است. عمل ختنه هر چند گاه مادران را هم شامل می­‌شود، بیشترین آمار در این خصوص از آن دختران با سنین 7 تا 10 سال است. در گذشته معمولا عمل ختنه در منازل و بدون رعایت کامل مسائل بهداشتی انجام می‌­شد. امروز اما به دلیل ترس از پی­امدهای ناگوار ناشی از عمل در منازل، برخی خانواده‌ها ترجیح می­‌دهند تا عمل ختنه فرزندان دختر خود را در مراکز بهداشتی و یا مطب پزشکان انجام دهند. در عین حال 65% از ختنه‌ها در منازل، بخشی در مطب پزشکان و تنها 5% از آن در مراکز بهداشتی دولتی انجام می­‌شود.<ref>الرفاعي، هويدا، سليمان، نيفين، زكي، احمد (2007). العنف ضد المرأة في [[مصر]] (الطبعة الاولي). [[قاهره|القاهرة]]: م[https://www.mahrousaeg.com/ ركز المحروسة للنشروالخدمات الصحيفة و المعلومات]، ص104-107.</ref><ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ [[مصر]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص122-126.</ref>
 
== نیز نگاه کنید به ==
[[آسیب ها و چالش های اجتماعی در چین]]؛ [[آسیب شناسی اجتماعی در ژاپن]]؛ [[آسیب شناسی اجتماعی در روسیه]]؛ [[آسیب شناسی اجتماعی در تونس]]؛ [[آسیب شناسی اجتماعی در افغانستان]]؛ [[آسیب شناسی اجتماعی در سنگال]]؛ [[آسیب شناسی اجتماعی در آرژانتین]]؛ [[آسیب شناسی اجتماعی در فرانسه]]؛ [[آسیب شناسی اجتماعی در مالی]]؛ [[آسیب شناسی اجتماعی در سوریه]]؛ [[آسیب شناسی اجتماعی در ساحل عاج]]؛ [[آسیب شناسی اجتماعی در زیمبابوه]]؛ [[آسیب شناسی اجتماعی در اوکراین]]؛ [[آسیب شناسی اجتماعی در اسپانیا]]؛ [[آسیب شناسی اجتماعی در اردن]]؛ [[آسیب شناسی اجتماعی در اتیوپی]]؛ [[آسیب شناسی اجتماعی در سیرالئون]]؛ [[آسیب شناسی اجتماعی در قطر]]؛ [[آسیب شناسی اجتماعی در بنگلادش]]؛ [[آسیب شناسی اجتماعی در گرجستان]]؛ [[آسیب شناسی اجتماعی در تایلند]]
 
== کتابشناسی ==
<references />
[[رده:آسیب ها وچالش های اجتماعی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۶ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۲۰

خشونت­‌های خانوادگی در جامعه مصر عموما پی­امد سنت‌ها و عادت­‌هایی است که از گذشته‌های دور وجود داشته پابرجاست و علی­رغم تغییر و تحولات اجتماعی گسترده کم و بیش پابرجا مانده است.

انواع خشونت‌های خانواده

خشونت‌های خانوادگی در مصر شامل انواع گوناگونی می­‌شود که مهم­ترین آنها ضرب و جرح زنان، قتل­‌های ناموسی، ازدواج زودهنگام دختران و ختنه زنان است. مقوله ضرب و جرح زنان در خانواده در دهه 90 قرن پیش به مجادل‌ه­ای اجتماعی تبدیل شد و حساسیت­‌های مؤسسات مردم نهاد مدافع حقوق خانواده و زنان را برانگیخت. هرچند دستگاه­‌های دولتی چنین پدیده‌­ای را به رسمیت نمی­‌شناختند، بررسی‌­های 1994 اما جایی برای انکار آن باقی نگذاشت. بررسی مزبور که 7000 نفر را شامل می‌شد، نشان داد که از هر 3 زن مصری ازدواج کرده، یک زن حداقل یک بار در خلال زندگی مشترک مورد ضرب و جرح قرار گرفته است. 17% از افراد مضروب اعتراف کردند که در سال پیش از بررسی (1993) بین 3 تا 6 بار مورد ضرب قرار گرفته اند و 34% هم گفته‌­اند یک یا دو بار مضروب شده‌اند. وضعیت بارداری هم البته مانع مضروب شدن از سوی همسران نبوده و 31.7% از افراد جامعه آماری اعلام کردند در حین بارداری هم از کتک همسران در امان نبوده‌اند. همچنین گزارش سازمان بین­‌الملل مبارزه با شکنجه، به خشونت حداقل یک بار در ماه علیه 15% از زنان جامعه آماری در قاهره از سوی همسران اذعان کرده است و براساس همین گزارش 10% از آنان هم اعلام کرده‌­اند که در نتیجه کتک خوردن از همسران ناگزیر از مراجعه به مراکز درمانی شده‌­اند. ازجمله عوامل بروز خشونت علیه زنان در خانواده، مشکلات اقتصادی و معیشتی و تمایل مردان برای دست آوردن دارایی‌­های همسران با قوه قهریه است. نسبت عامل اقتصادی و معیشتی در بروز خشونت­‌های خانوادگی علیه زنان به 45.6% می ­رسد. پژوهش‌­های صورت گرفته نشان می­‌دهد که خشونت‌های خانوادگی به ویژه علیه زنان، به طبقات و گروه‌­های پایین جامعه محدود نمی­‌شود و در همه سطوح اجتماعی با هر میزان سواد و دانش، تبلور دارد؛ البته بیشترین نسبت خشونت‌­ها در میان خانواده­‌هایی که از سطح فرهنگی، آموزشی پایین­‌تری برخوردارند اتفاق می‌­افتد.[۱] قتل­‌های ناموسی یکی دیگر از مظاهر خشونت ­های خانوادگی است. آمار مربوط به سال 1998 نشان می­‌دهد که در میان هر صد هزار نفر، 1854 مورد قتل ناموسی اتفاق افتاده است. علت عمده در این نوع قتل­‌ها، شک به خیانت همسر است که 79% از چنین قتل­‌هایی راشامل می‌­شود. در این میان قتل همسر توسط مرد، بیشترین آمار را به خود اختصاص داده و 41% از قتل­‌های ناموسی به آن تعلق دارد. قتل دختر با 34%، سپس قتل خواهر با 18% در مرتبه بعد قرار می‌­گیرد. امروز قتل‌های ناموسی در مصر به عنوان یک پدیده اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است و در گزارش‌­های حقوق بشری نیز، مصر از جمله کشورهایی است که چنین قتل‌هایی بدون مراجعه به دستگاه قضائی در آن اتفاق می­‌افتد. نسبت جرائم قتل ناموسی در سال 1999 به حدود 10% از کل جرائم قتل در این کشور رسیده است. نکته مهم در این خصوص آنکه در بیشتر این قتل­‌ها، عاملان آن اصولا در جست­جوی چرایی و چگونگی موضوع (در صورت وقوع عمل منافی عفت) بر نیامده و مستقیما به قتل قربانی عمل ناموسی اقدام کرده‌­اند؛ در حالی که گاه تا حدود 80% از قربانیان اصولا از جرم نسبت داده شده مبرا و پاک بوده و صرف شک و گمان موجب قتل آنها شده است. از جمله زمینه­‌های بروز پدیده قتل­‌های ناموسی، می ­توان به ناآگاهی و برخی عادت‌­ها و عرف­‌های قبیله‌­ای (به ویژه در مناطق روستایی) مبتنی بر عدم مراجعه به قانون در چنین مواردی ،سطح پایین آموزش، محدودیت‌های شدید دختران در برخی خانواده‌ها و ... اشاره داشت.[۲] ختنه دختران از دیگر مواردی است که در زمره خشونت‌های خانوادگی قرار گرفته است. ختنه دختران که در بسیاری از خانواده‌ها مرسوم و با هدف کنترل تمایلات جنسی صورت می­‌گیرد، به عنوان نمادی از عفت و شرف دختر و مآلاً عفت و شرافت خانوادگی تلقی می‌­شود. این پدیده که از سنت­‌های ریشه‌­دار در تاریخ مصر، حتی پیش از اسلام و مسیحیت است، هم در میان مسیحیان و هم در میان مسلمانان رایج است. برخی پژوهشگران، رشد این سنت دیرینه را مربوط به دوران انحطاط تاریخی مصر که این سرزمین در اشغال برخی قبائل آفریقایی قرار گرفته بود و متأثر از آداب و سنت‌های آنان می‌دانند. برخی دیگر نیز معتقدند ریشه این سنت به دوران فراعنه باز می‌گردد. این عمل، هر چند طی چند دهه اخیر مورد اعتراض و مخالفت انجمن‌ها و نهادهای مردمی و بیشتر متخصصان و پزشکان قرار گرفته و حتی با فتاوای مخالف برخی عالمان دینی الازهر و مفتیان روبرو شده است و البته، گاه با خطرات و مشکلات جسمی و روانی هم همراه بوده است، همچنان در میان بسیاری از خانواده‌ها مرسوم است. عمل ختنه هر چند گاه مادران را هم شامل می­‌شود، بیشترین آمار در این خصوص از آن دختران با سنین 7 تا 10 سال است. در گذشته معمولا عمل ختنه در منازل و بدون رعایت کامل مسائل بهداشتی انجام می‌­شد. امروز اما به دلیل ترس از پی­امدهای ناگوار ناشی از عمل در منازل، برخی خانواده‌ها ترجیح می­‌دهند تا عمل ختنه فرزندان دختر خود را در مراکز بهداشتی و یا مطب پزشکان انجام دهند. در عین حال 65% از ختنه‌ها در منازل، بخشی در مطب پزشکان و تنها 5% از آن در مراکز بهداشتی دولتی انجام می­‌شود.[۳][۴]

نیز نگاه کنید به

آسیب ها و چالش های اجتماعی در چین؛ آسیب شناسی اجتماعی در ژاپن؛ آسیب شناسی اجتماعی در روسیه؛ آسیب شناسی اجتماعی در تونس؛ آسیب شناسی اجتماعی در افغانستان؛ آسیب شناسی اجتماعی در سنگال؛ آسیب شناسی اجتماعی در آرژانتین؛ آسیب شناسی اجتماعی در فرانسه؛ آسیب شناسی اجتماعی در مالی؛ آسیب شناسی اجتماعی در سوریه؛ آسیب شناسی اجتماعی در ساحل عاج؛ آسیب شناسی اجتماعی در زیمبابوه؛ آسیب شناسی اجتماعی در اوکراین؛ آسیب شناسی اجتماعی در اسپانیا؛ آسیب شناسی اجتماعی در اردن؛ آسیب شناسی اجتماعی در اتیوپی؛ آسیب شناسی اجتماعی در سیرالئون؛ آسیب شناسی اجتماعی در قطر؛ آسیب شناسی اجتماعی در بنگلادش؛ آسیب شناسی اجتماعی در گرجستان؛ آسیب شناسی اجتماعی در تایلند

کتابشناسی

  1. الرفاعي، هويدا، سليمان، نيفين، زكي، احمد (2007). العنف ضد المرأة في مصر (الطبعة الاولي). القاهرة: مركز المحروسة للنشروالخدمات الصحيفة و المعلومات، ص89-86.
  2. الرفاعي، هويدا، سليمان، نيفين، زكي، احمد (2007). العنف ضد المرأة في مصر (الطبعة الاولي). القاهرة: مركز المحروسة للنشروالخدمات الصحيفة و المعلومات، ص97-99.
  3. الرفاعي، هويدا، سليمان، نيفين، زكي، احمد (2007). العنف ضد المرأة في مصر (الطبعة الاولي). القاهرة: مركز المحروسة للنشروالخدمات الصحيفة و المعلومات، ص104-107.
  4. صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص122-126.