پرش به محتوا

رویکرد رقابتی رسانه های چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Shekvati (بحث | مشارکت‌ها)
صفحه‌ای تازه حاوی « == ''رویکرد رقابتی رسانه­های چین'' == از سالی كه چين به سازمان تجارت جهاني پيوسته است(2001)،  صنعت رسانه­ای چين به سوي تشكيل گروه های«بين رسانه­اي» و «رسانه­ی منطقه­اي» حركت كرده است تا بتواند با گروه­هاي قوي رسانه­اي خارج از كشور رقابت نمايد. گرو...» ایجاد کرد
 
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۸ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


== ''رویکرد رقابتی رسانه­های چین'' ==
از سالی که [[عضویت چین در سازمان تجارت جهانی|چین به سازمان تجارت جهانی]] پیوسته است(2001)،  [[رسانه های چین|صنعت رسانه­‌ای چین]] به سوی تشکیل گروه‌های «بین رسانه‌­ای» و «رسانه منطقه‌­ای» حرکت کرده است تا بتواند با گروه‌­های قوی رسانه­‌ای خارج از کشور رقابت نماید. گروه [[رادیو در چین|رادیو]]، [[تلویزیون در چین|تلویزیون]]، و [[صنعت فیلم و سینمای چین|فیلم چین]](China Radio, Film and TV. Group)، با سایر سازمان­‌های رادیو، تلویزیون، فیلم و شرکت‌­های متعدد رادیویی، تلویزیونی، و اینترنتی پیوند خورده و به بزرگ‌­ترین و قوی­‌ترین گروه چند رسانه‌­ای در این کشور تبدیل شده‌اند. این گروه‌­ها با شرکت‌­های رسانه‌­ای خارج از کشور مبادله و هم­کاری دارند. از سال 2003، 30 ایستگاه تلویزیونی خارجی از جمله [[شبکه های ماهواره ای در چین|تلویزیون ماهواره‌­ای]] فونیکس، و تلویزیون بلومبرگ، در [[چین]] شعبه دایر کرده‌­اند و کانال انگلیسی زبان سی­سی­تی­وی، برنامه­‌های خود را از طریق شبکه خبری فاکس در اختیار بینندگان آمریکایی خود قرار می‌دهد<ref>برگرفته از https://www.china.org.cn/</ref>.
از سالی كه چين به سازمان تجارت جهاني پيوسته است(2001)،  صنعت رسانه­ای چين به سوي تشكيل گروه های«بين رسانه­اي» و «رسانه­ی منطقه­اي» حركت كرده است تا بتواند با گروه­هاي قوي رسانه­اي خارج از كشور رقابت نمايد. گروه راديو، تلويزيون، و فيلم چين[1]، با سایر سازمان­هاي راديو، تلويزيون، فيلم و شركت­هاي متعدد راديويي، تلويزيوني، و اينترنتي پيوند خورده و به بزرگ­ترين و قوي­ترين گروه چند رسانه­اي در این کشور تبديل شده اند. اين گروه­ها با شرکت­هاي رسانه­اي خارج از كشور مبادله و هم­كاري دارند. از سال 2003، 30 ايستگاه تلويزيوني خارجي از جمله تلويزيون ماهواره­ای فونيكس، و تلويزيون بلومبرگ، در چين شعبه داير كرده­اند و كانال انگليسي زبان سي­سي­تي­وي، برنامه­های خود را از طريق شبكه­ی خبري فاكس در اختیار بينندگان آمريكايي خود قرار می­دهد. (www.China.org.cn)


شبكه­هاي ارتباطي هم­چون شين­خوا، سي­سي­تي­وي، و روزنامه­ی مردم، هنوز هم بخش مهمي از سهم بازار داخلی و خارجی رسانه­ای را به خود اختصاص مي­دهند. رسانه­هاي غير وابسته­ی داخلي( به جز هنگ­كنگ، و ماكائوديگر با جديت از خطوط ترسيم شده توسط دولت تبعيت نمي­كنند. اما اداره­ی کل مطبوعات و نشريات وابسته به شورای دولتی و وزارت راديو، فيلم و تلويزيون، هم­چنان مقررات سختگیرانه و شديدی براي موضوعات ممنوعه وخطوط قرمز خبری تنظيم و به رسانه­ها ابلاغ مي­كنند. از جمله موضوعات ممنوعه را مي­توان مشروعيت حزب كمونيست، سياست­هاي دولت در مورد تبت و سين­كيانگ، فساد و فحشای مقامات و دولت، و گروه غیر قانونی فالون­گونگ بر شمرد.البته پس از برگزاری هجدهمین کنگره­ی حزب کمونیست و برگزیده شدن نخبگان نسل پنجم برای رهبری کشور در اواخر سال 2012، به نظر می­رسد در پاره­ای از سیاست­های اِعمال شده در خصوص محدود کردن مطبوعات به ویژه در زمینه­ی فساد مقامات تجدید نظرهایی صورت گرفته است.  
شبکه­‌های ارتباطی هم­چون شین­خوا، سی­سی­تی­وی، و روزنامه مردم، هنوز هم بخش مهمی از سهم بازار داخلی و خارجی رسانه‌­ای را به خود اختصاص می‌­دهند. رسانه‌های غیر وابسته داخلی(به جز هنگ‌­کنگ، و ماکائودیگر با جدیت از خطوط ترسیم شده توسط دولت تبعیت نمی‌­کنند. اما اداره کل مطبوعات و نشریات وابسته به [[شورای دولتی چین|شورای دولتی]] و [[مهمترین شبکه ی تلویزیونی چین|وزارت رادیو، فیلم و تلویزیون]]، هم­چنان مقررات سخت‌گیرانه و شدیدی برای موضوعات ممنوعه وخطوط قرمز خبری تنظیم و به [[رسانه های چین|رسانه‌ها]] ابلاغ می­‌کنند. از جمله موضوعات ممنوعه را می‌توان مشروعیت [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حزب کمونیست]]، سیاست‌­های دولت در مورد تبت و سین­ک یانگ، فساد و فحشای مقامات و دولت، و گروه غیر قانونی فالون گونگ بر شمرد.البته پس از برگزاری هجدهمین [[کنگره حزب کمونیست چین|کنگره حزب کمونیست]] و برگزیده شدن نخبگان نسل پنجم برای رهبری کشور در اواخر سال 2012، به نظر می‌­رسد در پاره‌­ای از سیاست‌­های اِعمال شده در خصوص محدود کردن [[مطبوعات در چین|مطبوعات]] به ویژه در زمینه فساد مقامات تجدید نظرهایی صورت گرفته است.


علي­رغم نظارت شديد دولت، رسانه­هاي چين تجاري شده اند. نظارت دولت شامل حال ورزش، سرمايه گذاري و سرگرمي­هاي سود آور نمي­شود. در دهه­ی1980و در دوران دنگ شيائوپينگ، ا ندكي از نظارت شديد دولت بر رسانه­ها كاسته شد. هم­چنان­که اشاره شد، بعد از اعتراضات ميدان تيَن آن­مِن در سال1989، كنترل رسانه­ها شدت يافت ولي در دوران جيانگ زمين و در دهه­ی1990 مجددا كنترل­ها كمتر شد. اما با نفوذ فزاينده­ی اينترنت و امكان بالقوه­ی آن در تشويق ناراضيان، مقررات شديدي در دوران خو جين­تائو وضع شد. طبق گزارش خبرنگاران بدون مرز، چين در سال2010 از اين نظر در رتبه 168 از میان 178 كشور جهان قرار داشت.  
علی­رغم نظارت شدید دولت، [[رسانه های چین|رسانه‌های چین]] تجاری شده‌اند. نظارت دولت شامل حال [[ورزش در چین|ورزش]]، سرمایه گذاری و سرگرمی‌­های سود آور نمی‌شود. در دهه1980 و در [[دنگ شیائوپینگ، معمار اصلاحات چین|دوران دنگ شیائوپینگ]]، اندکی از نظارت شدید دولت بر [[رسانه های چین|رسانه‌ها]] کاسته شد. هم­چنان که اشاره شد، بعد از اعتراضات میدان تیَن آن­مِن در سال1989، کنترل رسانه‌ها شدت یافت ولی در دوران جیانگ زمین و در دهه 1990 مجددا کنترل‌ها کمتر شد. اما با نفوذ فزاینده [[اینترنت در چین|اینترنت]] و امکان بالقوه آن در تشویق ناراضیان، مقررات شدیدی در دوران خو جین تائو وضع شد. طبق گزارش خبرنگاران بدون مرز، چین در سال2010 از این نظر در رتبه 168 از میان 178 کشور جهان قرار داشت.
----[1] - China Radio, Film and TV. Group.
 
== نیز نگاه کنید به ==
[[رسانه و وسايل ارتباط جمعی چین]]؛ [[رسانه ها و مطبوعات در چین]]؛ [[رسانه های چین]]؛ [[شکل گیری رسانه ها در چین]]؛ [[استقلال رسانه ای در چین]]
 
= کتابشناسی =
<references />
 
== منبع اصلی ==
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>
 
== نویسنده مقاله ==
علی محمد سابقی
[[رده:طرح های کلان، نوآوری ها و تجارب در زمینه رسانه]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۵ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۱:۴۱

از سالی که چین به سازمان تجارت جهانی پیوسته است(2001)،  صنعت رسانه­‌ای چین به سوی تشکیل گروه‌های «بین رسانه‌­ای» و «رسانه منطقه‌­ای» حرکت کرده است تا بتواند با گروه‌­های قوی رسانه­‌ای خارج از کشور رقابت نماید. گروه رادیو، تلویزیون، و فیلم چین(China Radio, Film and TV. Group)، با سایر سازمان­‌های رادیو، تلویزیون، فیلم و شرکت‌­های متعدد رادیویی، تلویزیونی، و اینترنتی پیوند خورده و به بزرگ‌­ترین و قوی­‌ترین گروه چند رسانه‌­ای در این کشور تبدیل شده‌اند. این گروه‌­ها با شرکت‌­های رسانه‌­ای خارج از کشور مبادله و هم­کاری دارند. از سال 2003، 30 ایستگاه تلویزیونی خارجی از جمله تلویزیون ماهواره‌­ای فونیکس، و تلویزیون بلومبرگ، در چین شعبه دایر کرده‌­اند و کانال انگلیسی زبان سی­سی­تی­وی، برنامه­‌های خود را از طریق شبکه خبری فاکس در اختیار بینندگان آمریکایی خود قرار می‌دهد[۱].

شبکه­‌های ارتباطی هم­چون شین­خوا، سی­سی­تی­وی، و روزنامه مردم، هنوز هم بخش مهمی از سهم بازار داخلی و خارجی رسانه‌­ای را به خود اختصاص می‌­دهند. رسانه‌های غیر وابسته داخلی(به جز هنگ‌­کنگ، و ماکائو)، دیگر با جدیت از خطوط ترسیم شده توسط دولت تبعیت نمی‌­کنند. اما اداره کل مطبوعات و نشریات وابسته به شورای دولتی و وزارت رادیو، فیلم و تلویزیون، هم­چنان مقررات سخت‌گیرانه و شدیدی برای موضوعات ممنوعه وخطوط قرمز خبری تنظیم و به رسانه‌ها ابلاغ می­‌کنند. از جمله موضوعات ممنوعه را می‌توان مشروعیت حزب کمونیست، سیاست‌­های دولت در مورد تبت و سین­ک یانگ، فساد و فحشای مقامات و دولت، و گروه غیر قانونی فالون گونگ بر شمرد.البته پس از برگزاری هجدهمین کنگره حزب کمونیست و برگزیده شدن نخبگان نسل پنجم برای رهبری کشور در اواخر سال 2012، به نظر می‌­رسد در پاره‌­ای از سیاست‌­های اِعمال شده در خصوص محدود کردن مطبوعات به ویژه در زمینه فساد مقامات تجدید نظرهایی صورت گرفته است.

علی­رغم نظارت شدید دولت، رسانه‌های چین تجاری شده‌اند. نظارت دولت شامل حال ورزش، سرمایه گذاری و سرگرمی‌­های سود آور نمی‌شود. در دهه1980 و در دوران دنگ شیائوپینگ، اندکی از نظارت شدید دولت بر رسانه‌ها کاسته شد. هم­چنان که اشاره شد، بعد از اعتراضات میدان تیَن آن­مِن در سال1989، کنترل رسانه‌ها شدت یافت ولی در دوران جیانگ زمین و در دهه 1990 مجددا کنترل‌ها کمتر شد. اما با نفوذ فزاینده اینترنت و امکان بالقوه آن در تشویق ناراضیان، مقررات شدیدی در دوران خو جین تائو وضع شد. طبق گزارش خبرنگاران بدون مرز، چین در سال2010 از این نظر در رتبه 168 از میان 178 کشور جهان قرار داشت.

نیز نگاه کنید به

رسانه و وسايل ارتباط جمعی چین؛ رسانه ها و مطبوعات در چین؛ رسانه های چین؛ شکل گیری رسانه ها در چین؛ استقلال رسانه ای در چین

کتابشناسی

  1. برگرفته از https://www.china.org.cn/

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی