رفاه اجتماعی در چین: تفاوت میان نسخهها
صفحهای تازه حاوی « == وضعیت اقتصادی و معیشت مردم == از گذشتههای خیلی دور، تمدن چینی بر پایهی کشاورزی استوار بوده و همیشه اصلیترین دغدغهی مردم و حاکمان تلاش برای تأمین مواد غذایی کافی برای انبوه جمعیت این کشور بوده است. در طول تاریخ این کشور، بروز خشکسالی و جر...» ایجاد کرد |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| (۱۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۷ کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
به نظر میرسد با توجه به سیاستها و تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت [[چین]]، مردم این کشور حرکت به سمت تبدیل شدن به جامعهی نسبتا مرفه را آغاز کرده و این رفاه نسبی عرصههای مختلف زندگی آنان از جمله قلمروهای اقتصادی، فرهنگی و ورزشی و غیره را در بر میگیرد. | |||
=== رفاه اجتماعی در گذشته === | |||
در گذشتهی نه چندان دور، در گوشه و کنار [[چین]] مردم اغلب از مشکل مسکن سخن میراندند و داشتن خانهی مسکونی شخصی برای بیشتر آنان به یک رؤیا شباهت داشت، اما 30سال و اندی پس از اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز، به ویژه در شهرهای بزرگ این کشور، کمتر خانوادهی سه نفره را میتوان یافت که آپارتمان مسکونی شخصی نداشته باشند. حال آنکه سه دهه پیش چنین خانوادههایی یا فاقد چنین امکانات بودند و یا منزل مسکونی آنان حداکثر یک اتاق آن هم بدون حمام و آشپزخانه بود. در آن زمان مردم نیز توقع زیادی نداشتند، چرا که سیاست واحدی در سراسر کشور اجرا میشد و در آن وضعیت نابسامان توزیع آپارتمان مسکونی به عنوان یک امتیاز اجتماعی محسوب میشد. | |||
در | === رفاه اجتماعی امروزی === | ||
ولی امروز، همگام با تغییرات شگرف ایجاد شده در تمام جنبههای زندگی مردم، چینیها در عرصهی مسکن نیز شاهد یک انقلاب و تحولات بنیادین هستند. لذا، بسیاری از مردم از درآمد بیشتری برخوردار شده و توانستهاند برای خود خانه و آپارتمان مسکونی بهتری خریداری نمایند. متراژ برخی از این خانهها که دارای چندین اتاق خواب و سایر تجهیزات هستند، به بیش از200 متر مربع میرسد. در حقیقت، در چند دههی گذشته، مساحت سرانهی فضای زندگی به مراتب افزایش یافته است و طبق گزارش ادارهی آمار ملی، متوسط سرانهی فضای مسکونی جمعیت شهری به 15/5متر مربع رسیده، حال آن که این میزان در دههی1990 تنها 9/9 متر مربع بوده است. | |||
از سوی دیگر، در سالهای اخیر [[وضعیت نا سالم محیط زیست در چین|محافظت از محیط زیست]] در میان [[نوع جامعه چین|مردم چین]] به موضوعی مهم و قابل توجه تبدیل شده است و خواستار محیط زیست بهتر به عنوان بخشی از زندگی کیفی خود هستند. [[رسانه های چین|رسانههای گروهی چین]] نیز در تبلیغ فرایند حفاظت از محیط زیست کوتاهی نکرده و تا آنجا که مقدور بوده گزارشها و مقالات متعددی در خصوص محیط زیست و اهمیت حفاظت و حراست از آن منتشر کرده و دایما از کاهش آلودگی هوا، ضرورت اجرای تدابیر لازم در این عرصه و پالایش محیط منتشر ساختهاند، درحالی که تا چند سال پیش هم مردم و هم رسانهها کمتر به این مقوله توجه داشتند. | |||
( | === شیائو کانگ === | ||
«رفاه نسبی» که به [[زبان چینی]] از آن با عنوان «[[شيائو كانگ|شیائو کانگ]](Xiao Kang)» یاد میشود، عبارتی است که به تدریج از سال1978، یعنی به دنبال اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز مورد توجه قرار گرفت و در شانزدهمین کنگرهی [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حزب کمونیست]] [[چین]] که در ماه نوامبر سال 2002 برگزار شد به آن پرداخته شد. در کنگرهی پانزدهم حزب نیز «جیانگ زِمین» تأکید کرده بود که رشد تولید ناخالص داخلی چین در نخستین دههی قرن بیست و یکم، دو برابر سال2000 خواهد بود که به معنای دستیابی به رفاه نسبی در [[چین]] است. و در ماه مه سال2000، نیز خاطر نشان کرد که [[چین]] وارد مرحلهی نوینی از جامعهی نسبتاً مرفه شده و فرایند نوگرایی و نوسازی کشور سرعت گرفته است. | |||
واژهی «[[شيائو كانگ|شیائو کانگ]]» از قدیمیترین کتاب [[شعر در ادبیات چینی|شعر چینی]] به نام«شی جینگ(Shi Jing)» که مجموعهای از اشعار قرن دهم تا قرن ششم پیش از میلاد را در بر دارد، گرفته شده است. اما تا چندی قبل، به ویژه تا30سال پیش، مردم از این واژه و رفاه نسبی، بیشتر فرار از گرسنگی و سرما و تأمین خوراک و پوشاک را استنباط میکردند. از سال 1978 که [[دنگ شیائوپینگ، معمار اصلاحات چین|دِنگ شیائوپنگ]] طراح سیاست اصلاحات و درهای باز از نوسازی و پیشرفت سخن به میان آورد، نوع نگرش به کلمهی [[شيائو كانگ|شیائو کانگ]] و مفهوم آن نیز تغییر یافت و به عاملی کلیدی در پیشبرد فرایند نوسازی تبدیل شد. | |||
بر اساس چشم اندازی که رهبران چینی برای کشور خود ترسیم کردهاند، تا نیمهی قرن بیست و یکم که [[جمهوری خلق چین|جمهوری خلق چین]] یکصد سالگی خود را جشن خواهد گرفت([[جمهوری خلق چین]] در سال 1949میلادی تأسیس شده و در سال2049میلادی، یک صد ساله خواهد شد.)، فرایند نوگرایی و نوسازی این کشور تکمیل و [[چین]] به یک جامعهی مرفه، موفق، قوی، دمکراتیک و با فرهنگ پیشرفته تبدیل خواهد شد. مقامهای چینی تأکید دارند که برای رسیدن به این هدف، باید روند توسعهی اقتصادی و ابداعات علمی و فنی به عنوان موتور اقتصاد ملی شتاب گیرد. افزون براین، باید در کنار اجرای استراتژی توسعهی پایدار، در عرصههای اقتصادی، [[جمعیت چین|کیفیت جمعیت]]، حیات فرهنگی، حیات مادی و محیط زیست نیز توسعه یابد. | |||
با نگاهی به تغییرات حاصله در سبک زندگی چینیها در دو سه دههی گذشته و توسعه و بهبود زندگی یک میلیارد و350میلیون نفر [[جمعیت چین]] در مقایسه با گذشته، چشمگیر بودن این تحولات به خوبی قابل مشاهده است. رشد طبیعی [[جمعیت چین]] به 6/95 در هر هزار نفر کاهش یافته که به مراتب پایینتر از نرخ 15/04در سال 1989 است. در همین حال شاخص مصرف انرژی در رشد تولید ناخالص داخلی به یکهزار و 210 دلار رسیده است که نسبت به سال 1989 تا 32/8 درصد کاهش یافته و پیشرفتهای علمی و آموزشی [[چین]] نیز در طول یک دههی گذشته چشمگیر بوده است. مشارکت در طرحهای بینالمللی علمی مانند کشف «ژن انسان» و فرستادن فضاپیمای سرنشیندار به فضا، از جمله پیشرفتهای علمی این کشور به شمار میرود. این کشور، همچین در چند سال گذشته در اجرای دورههای آموزش اجباری9ساله توفیق زیادی داشته و بیسوادی را در میان بزرگسالان تقریبا ریشهکن کرده است. | |||
تغییرات عظیم حاصله در نحوهی زندگی مردم در [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری چین|زمینههای آموزشی]]، [[نظام فرهنگی چین|فرهنگی]]، درآمد، الگوی مصرف، الگوی زندگی، مسافرت، [[وضعیت بهداشت و سلامت جامعه در چین|بهداشت]]، تحصیل در خارج از کشور، یادگیری زبان خارجی و... به منزلهی زلزلهی عظیمی است که در جامعهی [[چین]] اتفاق افتاده و به جای تخریب، در بهبود و بازسازی و پیشرفت و توسعهی [[چین]] نقش مؤثری ایفا نموده است. بنابراین، میتوان گفت [[نوع جامعه چین|جامعهی چین]] درحال دستیابی به رفاه نسبی و یا [[شيائو كانگ|شیائو کانگ]] است. | |||
=== میزان رضایت مردم [[چین]] از شرایط زندگی کنونی === | |||
نتیجهی نظر سنجی انجام گرفته توسط بنیاد تحقیق و توسعهی [[چین]] از میان شهروندان این کشور در سال 2011میلادی، در خصوص میزان رضایت آنها از کیفیت زندگی خود، نشان میدهد که 12/8درصد مردم از زندگی خود خیلی راضی بودهاند؛ 34/2درصد راضی؛ 2/8درصد کاملا ناراضی؛ 8/5درصد ناراضی؛ 41/4درصد متوسط؛ و 0/3درصد نیز نا مشخص بوده است<ref>Wenmeng Feng, 2011</ref>. | |||
جدول شماره 1. میزان اهمیت وضعیت رفاه در زندگی مردم [[چین]] | |||
{| class="wikitable" | |||
|میزان اهمیت | |||
|مهم نیست | |||
|خیلی مهم نیست | |||
|نمیدانم | |||
|نسبتا مهم | |||
|خیلی مهم | |||
|موضوع | |||
|- | |||
|93/6 | |||
|0/5 | |||
|1/2 | |||
|2/8 | |||
|20/7 | |||
|74/9 | |||
|هارمونی خانوادگی | |||
|- | |||
|93/2 | |||
|0/5 | |||
|1/2 | |||
|4/1 | |||
|20/3 | |||
|74/0 | |||
|بهداشت | |||
|- | |||
|90/4 | |||
|1/0 | |||
|2/3 | |||
|4/7 | |||
|26/5 | |||
|65/5 | |||
|آموزش | |||
|- | |||
|89/9 | |||
|0/6 | |||
|2/4 | |||
|5/7 | |||
|29/0 | |||
|62/3 | |||
|امنیت زندگی | |||
|- | |||
|89/2 | |||
|0/6 | |||
|0/5 | |||
|4/8 | |||
|34/4 | |||
|58 | |||
|خدمات بهداشتی | |||
|- | |||
|88/2 | |||
|0/5 | |||
|2/3 | |||
|6/0 | |||
|37/7 | |||
|53/5 | |||
|وضعیت اقتصادی | |||
|- | |||
|87/2 | |||
|1/1 | |||
|3/0 | |||
|7/7 | |||
|34/2 | |||
|54 | |||
|کیفیت محیط زیست | |||
|- | |||
|87/1 | |||
|1/0 | |||
|3/3 | |||
|6/6 | |||
|36/4 | |||
|52/7 | |||
|احترام اجتماعی | |||
|- | |||
|85/9 | |||
|1/1 | |||
|4/2 | |||
|8/4 | |||
|36/0 | |||
|50/4 | |||
|بیمه اجتماعی | |||
|- | |||
|84/1 | |||
|1/8 | |||
|5/2 | |||
|5/4 | |||
|44/5 | |||
|43/2 | |||
|شرایط زندگی | |||
|- | |||
|83/8 | |||
|1/1 | |||
|4/7 | |||
|11/4 | |||
|38/7 | |||
|44/1 | |||
|شغل | |||
|- | |||
|83/6 | |||
|1/1 | |||
|4/9 | |||
|11/7 | |||
|38/8 | |||
|43/6 | |||
|قیمتها | |||
|- | |||
|82/7 | |||
|1/3 | |||
|4/6 | |||
|13/7 | |||
|38/9 | |||
|41/5 | |||
|امکانات عمومی | |||
|- | |||
|82/1 | |||
|1/3 | |||
|6/1 | |||
|9/3 | |||
|45/9 | |||
|37/4 | |||
|ترافیک | |||
|- | |||
|80/0 | |||
|2/0 | |||
|5/7 | |||
|19/5 | |||
|34/5 | |||
|38/4 | |||
|سیستم قضایی | |||
|- | |||
|79/2 | |||
|2/2 | |||
|5/6 | |||
|20/3 | |||
|36/2 | |||
|35/8 | |||
|نابرابری درآمد و عدالت اجتماعی | |||
|- | |||
|77/8 | |||
|2/4 | |||
|8/5 | |||
|15/0 | |||
|43/7 | |||
|30/4 | |||
|روابط اجتماعی | |||
|- | |||
|77/0 | |||
|3/4 | |||
|6/8 | |||
|12/9 | |||
|33/9 | |||
|34/0 | |||
|عملکرد دولت | |||
|- | |||
|73/2 | |||
|3/9 | |||
|12/1 | |||
|20/4 | |||
|37/8 | |||
|25/9 | |||
|شرکت در مدیریت اجتماعی | |||
|} | |||
<ref>China Development Research Foundation. Dec. 6<sup>th</sup> 2011</ref> | |||
جدول شماره 2. آمار و ارقام پایه از وضعیت زندگی و رفاه عمومی مردم [[چین]](2009) | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
| | |ردیف | ||
| | |موضوع | ||
| | |سال1990 | ||
| | |سال2009 | ||
|- | |- | ||
|1 | |1 | ||
| | |اشتغال | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |متوسط آمار اشتغال بر حسب خانوار شهری(نفر) | ||
| | |1/98 | ||
| | |1/49 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |متوسط آمار اشتغال بر حسب خانوار روستایی(نفر) | ||
| | |2/92 | ||
| | |2/85 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |تعداد افراد تحت پوشش هر نفر شاغل شهری(نفر) | ||
| | |1/77 | ||
| | |1/94 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |تعداد افراد تحت پوشش هر نفر شاغل روستایی(نفر) | ||
| | |1/64 | ||
| | |1/40 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |تعداد بیکاران ثبت شدهی شهری(10 هزار نفر) | ||
| | |383 | ||
| | |921 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |نرخ بیکاری ثبت شدهی شهری(درصد) | ||
| | |2/5 | ||
| | |4/3 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |تعداد سازمانهای ارایه کنندهی خدمات شغلی(واحد) | ||
| | | - | ||
| | |37123 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |تعداد بیکاران جویای کار تا پایان سال( 10 هزار نفر) | ||
| | | - | ||
| | |5806 | ||
|- | |- | ||
| | |2 | ||
| | |درآمد و هزینه | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |متوسط سرانهی درآمد خانوار شهری(یوان) | ||
| | |1510 | ||
| | |17175 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |متوسط درآمد خالص خانوار روستایی(یوان) | ||
| | |686 | ||
| | |5153 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |متوسط مصرف و هزینهی سالانهی خانوار شهری(یوان) | ||
| | |1279 | ||
| | |12263 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |متوسط مصرف و هزینهی سالانهی خانوار روستایی(یوان) | ||
| | |585 | ||
| | |3993 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |متوسط سرانهی صرفه جویی و پس انداز(یوان) | ||
| | |623 | ||
| | |19537 | ||
|- | |- | ||
| | |3 | ||
| | |کیفیت زندگی | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |ضریب اِنگِل(Engel) – رابطهی میان درآمد و هزینه- خانوار شهری | ||
| | |54/2 | ||
| | |36/5 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |ضریب اِنگِل(Engel) – رابطهی میان درآمد و هزینه- خانوار روستایی | ||
| | |58/8 | ||
| | |41/0 | ||
|- | |- | ||
| | |4 | ||
| | |وضعیت مسکن | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |سرانهی فضای مسکن در مناطق شهری(متر مربع) | ||
| | |13/7 | ||
| | | - | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |سرانهی فضای مسکن در مناطق روستایی(متر مربع) | ||
| | |17/8 | ||
| | |33/6 | ||
|- | |- | ||
| | |5 | ||
| | |وضعیت حمل و نقل | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |تعداد وسایل حمل و نقل عمومی شهری(برای هر 10 هزار نفر) | ||
| | |2/2 | ||
| | |11/1 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |متوسط مساحت سرانهی جادههای آسفالت شهری(متر مربع) | ||
| | |3/1 | ||
| | |12/8 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |تعداد خودرو برای هر 100 خانوار شهری(دستگاه) | ||
| | | - | ||
| | |10/89 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |تعداد موتور سیکلت برای هر 100 خانوار روستایی(دستگاه) | ||
| | |0/89 | ||
| | |56/64 | ||
|- | |- | ||
| | |6 | ||
| | |وضعیت ارتباطات و مخابرات | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |میزان بهرهمندی از تلفن ثابت و موبایل برای هر 100نفر(دستگاه) | ||
| | |1/11 | ||
| | |79/89 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |میزان بهرهمندی از تلفن موبایل برای هر 100نفر(دستگاه) | ||
| | |0/002 | ||
| | |56/27 | ||
|- | |- | ||
| | |7 | ||
| | |میزان بهرهمندی از امکانات عمومی شهری | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |میزان دسترسی مردم به آب لوله کشی(درصد) | ||
| | |48/0 | ||
| | |96/1 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |میزان دسترسی مردم به گاز(درصد) | ||
| | |19/1 | ||
| | |91/4 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |میزان متوسط سرانهی پارک و فضای سبز(متر مربع) | ||
| | |1/8 | ||
| | |10/7 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |تعداد دستشوییهای عمومی(برای هر 10 هزار نفر) | ||
| | |3/0 | ||
| | |3/1 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |متوسط سرانهی هزینهی گردشگری داخلی(یوان) | ||
| | | - | ||
| | |535 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |متوسط سرانهی هزینهی گردشگری داخلی شهری(یوان) | ||
| | | - | ||
| | |801 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |متوسط سرانهی هزینهی گردشگری داخلی روستایی(یوان) | ||
| | | - | ||
| | |295 | ||
|- | |- | ||
| | |8 | ||
| | |فرهنگ، آموزش و بهداشت | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | |1-8 | ||
| | |فرهنگ | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |درصد جمعیت تحت پوشش رادیویی(درصد) | ||
| | |74/7 | ||
| | |96/3 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |درصد جمعیت تحت پوشش تلویزیونی(درصد) | ||
| | |79/4 | ||
| | |97/2 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |تعداد دستگاههای تلویزیون(برای هر 100 خانوار شهری) | ||
| | |59/0 | ||
| | |135/7 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |تعداد دستگاههای تلویزیون(برای هر 100 خانوار روستایی) | ||
| | |4/7 | ||
| | |108/9 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |تعداد دستگاههای کامپیوتر(برای هر 100 خانوار شهری) | ||
| | | - | ||
| | |65/7 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |تعداد دستگاههای کامپیوتر(برای هر 100 خانوار روستایی) | ||
| | | - | ||
| | |7/5 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |درصد هزینههای فرهنگ، آموزش، و تفریحی خانوار شهری | ||
| | |11/1 | ||
| | |12/0 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |درصد هزینههای فرهنگ، آموزش، و تفریحی خانوار روستایی | ||
| | |5/4 | ||
| | |8/5 | ||
|- | |- | ||
| | |2-8 | ||
| | |آموزش | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |نرخ ورود دانش آموزان به مقاطع بالاتر تحصیلی | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |نرخ ورود دانش آموزان متوسطه به مقطع تحصیلات عالی(درصد) | ||
| | |27/3 | ||
| | |77/6 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |نرخ ورود دانش آموزان راهنمایی به مقطع متوسطه(درصد) | ||
| | |40/6 | ||
| | |85/6 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |نرخ ورود دانش آموزان مقطع ابتدایی به راهنمایی(درصد) | ||
| | |74/6 | ||
| | |99/1 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |متوسط هزینههای آموزشی هر دانشجو و دانش آموز | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |متوسط هزینهی هر دانشجوی مراکز آموزش عالی(یوان) | ||
| | | - | ||
| | |7578 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |متوسط هزینهی هر دانش آموز مقطع دبیرستانی(یوان) | ||
| | | - | ||
| | |3209 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |متوسط هزینهی هر دانش آموز مقطع راهنمایی(یوان) | ||
| | | - | ||
| | |3543 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |متوسط هزینهی هر دانش آموز مقطع ابتدایی(یوان) | ||
| | | - | ||
| | |2758 | ||
|- | |- | ||
| | |3-8 | ||
| | |بهداشت عمومی | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |تعداد تختهای بیمارستانی و مراکز بهداشتی( هر 10 هزار نفر) | ||
| | |32/2 | ||
| | |30/6 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |تعداد پزشکان(برای هر 10 هزار نفر) | ||
| | |15/6 | ||
| | |17/5 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |میزان هزینههای بهداشتی و درمانی هر خانوار شهری(درصد) | ||
| | |2/0 | ||
| | |7/0 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |میزان هزینههای بهداشتی و درمانی هر خانوار روستایی(درصد) | ||
| | |3/3 | ||
| | |7/2 | ||
|- | |- | ||
| | |9 | ||
| | |امنیت عمومی(اجتماعی) | ||
| | | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |تعداد کارکنان تحت پوشش بیمهی بازنشستگی شهری(10 هزار نفر) | ||
| | |6166 | ||
| | |23550 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |تعداد کارمندان تحت پوشش بیمهی رایگان پایه(10هزار نفر) | ||
| | |5201 | ||
| | |17743 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |تعداد بازنشستگان تحت پوشش بیمهی رایگان پایه(10 هزار نفر) | ||
| | |965 | ||
| | |5807 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |تعداد افراد تحت پوشش مراقبتهای پزشکی و درمانی شهری(10 هزار نفر) | ||
| | | - | ||
| | |21937 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |تعداد شاغلین تحت پوشش بیمهی بیکاری(10 هزار نفر) | ||
| | | - | ||
| | |12716 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |تعداد شاغلین تحت پوشش بیمهی از کار افتادگی(10 هزار نفر) | ||
| | | - | ||
| | |14896 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |تعداد شاغلین تحت پوشش بیمهی زایمان(10 هزار نفر) | ||
| | | - | ||
| | |10876 | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |درآمد حاصله از صندوق بیمهی اجتماعی(100 میلیون یوان) | ||
| | |187 | ||
| | |16116 | ||
|} | |} | ||
<ref>China Statistical Year Book- 2010</ref> | |||
=== نرخ اشتغال در [[چین]] === | |||
علیرغم مهاجرت گستردهی ساکنان مناطق روستایی به مناطق شهری و سرازیر شدن سالانه میلیونها کارگر بخش کشاورزی به شهرها، براساس آخرین آمار منتشره از سوی دولت، نرخ بیکاری در این کشور در 4/3درصد کنترل شده است. طبق این آمار تعداد افراد شاغل در [[چین]] در سال 2011میلادی بالغ بر 764میلیون نفر بوده که رکورد جدیدی در زمینهی اشتغال در این کشور به شمار میآید. تنها در سال 2011 بیش از 11/2میلیون اشتغال جدید ایجاد شده است. این کشور از سال 2002 سیاستهای مثبتی در زمینهی ایجاد اشتغال اجرا کرده و نتایج قابل قبولی را نیز به دست آورده است. دولت [[چین]] با اجرای این سیاستها تأثیرات منفی ناشی از بحران [[مالی]] بینالمللی سال2008 را پشت سر گذاشته و در نیمهی دوم سال2009، میزان اشتغال را به سطح قبل از بحران باز گرداند. میزان اشتغال به کار فارغ التحصیلان دانشگاهها نیز در سطح 70درصد حفظ شده است<ref>Global Tomes. 2012</ref>. | |||
=== [[بالارفتن متوسط عمر و افزایش امید به زندگی در چین|بالارفتن متوسط عمر و افزایش امید به زندگی]] === | |||
میزان امید به زندگی در میان مردم [[چین]] پیش از تأسیس [[جمهوری خلق چین]] تنها کمی بیشتر از 35 سال بود درحالی که این رقم در سال 2007به بیش از 73 سال، یعنی بیش از دو برابر، افزایش یافته است. امید به زندگی در میان زنان به 74/09 سال و در میان مردان 73/5سال رسیده و دفعات زایمان زنان به 1/72 کودک کاهش یافته است<ref>China Encyclopedia. 2008</ref>. | |||
{{به روز رسانی}} | |||
== | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[رفاه اجتماعی در اتیوپی]]؛ [[رفاه اجتماعی در سیرالئون]]؛ [[رفاه اجتماعی در کانادا]]؛ [[رفاه اجتماعی در روسیه]]؛ [[رفاه اجتماعی در مالی]]؛ [[رفاه اجتماعی در آرژانتین]]؛ [[رفاه اجتماعی در اوکراین]]؛ [[رفاه اجتماعی در اسپانیا]] | |||
( | == کتابشناسی == | ||
<references /> | |||
== منبع اصلی == | |||
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بینالمللی الهدی]. | |||
== | == نویسنده مقاله == | ||
علی محمد سابقی | |||
[[رده:رفاه و معیشت]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۳:۳۷
به نظر میرسد با توجه به سیاستها و تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت چین، مردم این کشور حرکت به سمت تبدیل شدن به جامعهی نسبتا مرفه را آغاز کرده و این رفاه نسبی عرصههای مختلف زندگی آنان از جمله قلمروهای اقتصادی، فرهنگی و ورزشی و غیره را در بر میگیرد.
رفاه اجتماعی در گذشته
در گذشتهی نه چندان دور، در گوشه و کنار چین مردم اغلب از مشکل مسکن سخن میراندند و داشتن خانهی مسکونی شخصی برای بیشتر آنان به یک رؤیا شباهت داشت، اما 30سال و اندی پس از اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز، به ویژه در شهرهای بزرگ این کشور، کمتر خانوادهی سه نفره را میتوان یافت که آپارتمان مسکونی شخصی نداشته باشند. حال آنکه سه دهه پیش چنین خانوادههایی یا فاقد چنین امکانات بودند و یا منزل مسکونی آنان حداکثر یک اتاق آن هم بدون حمام و آشپزخانه بود. در آن زمان مردم نیز توقع زیادی نداشتند، چرا که سیاست واحدی در سراسر کشور اجرا میشد و در آن وضعیت نابسامان توزیع آپارتمان مسکونی به عنوان یک امتیاز اجتماعی محسوب میشد.
رفاه اجتماعی امروزی
ولی امروز، همگام با تغییرات شگرف ایجاد شده در تمام جنبههای زندگی مردم، چینیها در عرصهی مسکن نیز شاهد یک انقلاب و تحولات بنیادین هستند. لذا، بسیاری از مردم از درآمد بیشتری برخوردار شده و توانستهاند برای خود خانه و آپارتمان مسکونی بهتری خریداری نمایند. متراژ برخی از این خانهها که دارای چندین اتاق خواب و سایر تجهیزات هستند، به بیش از200 متر مربع میرسد. در حقیقت، در چند دههی گذشته، مساحت سرانهی فضای زندگی به مراتب افزایش یافته است و طبق گزارش ادارهی آمار ملی، متوسط سرانهی فضای مسکونی جمعیت شهری به 15/5متر مربع رسیده، حال آن که این میزان در دههی1990 تنها 9/9 متر مربع بوده است.
از سوی دیگر، در سالهای اخیر محافظت از محیط زیست در میان مردم چین به موضوعی مهم و قابل توجه تبدیل شده است و خواستار محیط زیست بهتر به عنوان بخشی از زندگی کیفی خود هستند. رسانههای گروهی چین نیز در تبلیغ فرایند حفاظت از محیط زیست کوتاهی نکرده و تا آنجا که مقدور بوده گزارشها و مقالات متعددی در خصوص محیط زیست و اهمیت حفاظت و حراست از آن منتشر کرده و دایما از کاهش آلودگی هوا، ضرورت اجرای تدابیر لازم در این عرصه و پالایش محیط منتشر ساختهاند، درحالی که تا چند سال پیش هم مردم و هم رسانهها کمتر به این مقوله توجه داشتند.
شیائو کانگ
«رفاه نسبی» که به زبان چینی از آن با عنوان «شیائو کانگ(Xiao Kang)» یاد میشود، عبارتی است که به تدریج از سال1978، یعنی به دنبال اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز مورد توجه قرار گرفت و در شانزدهمین کنگرهی حزب کمونیست چین که در ماه نوامبر سال 2002 برگزار شد به آن پرداخته شد. در کنگرهی پانزدهم حزب نیز «جیانگ زِمین» تأکید کرده بود که رشد تولید ناخالص داخلی چین در نخستین دههی قرن بیست و یکم، دو برابر سال2000 خواهد بود که به معنای دستیابی به رفاه نسبی در چین است. و در ماه مه سال2000، نیز خاطر نشان کرد که چین وارد مرحلهی نوینی از جامعهی نسبتاً مرفه شده و فرایند نوگرایی و نوسازی کشور سرعت گرفته است.
واژهی «شیائو کانگ» از قدیمیترین کتاب شعر چینی به نام«شی جینگ(Shi Jing)» که مجموعهای از اشعار قرن دهم تا قرن ششم پیش از میلاد را در بر دارد، گرفته شده است. اما تا چندی قبل، به ویژه تا30سال پیش، مردم از این واژه و رفاه نسبی، بیشتر فرار از گرسنگی و سرما و تأمین خوراک و پوشاک را استنباط میکردند. از سال 1978 که دِنگ شیائوپنگ طراح سیاست اصلاحات و درهای باز از نوسازی و پیشرفت سخن به میان آورد، نوع نگرش به کلمهی شیائو کانگ و مفهوم آن نیز تغییر یافت و به عاملی کلیدی در پیشبرد فرایند نوسازی تبدیل شد.
بر اساس چشم اندازی که رهبران چینی برای کشور خود ترسیم کردهاند، تا نیمهی قرن بیست و یکم که جمهوری خلق چین یکصد سالگی خود را جشن خواهد گرفت(جمهوری خلق چین در سال 1949میلادی تأسیس شده و در سال2049میلادی، یک صد ساله خواهد شد.)، فرایند نوگرایی و نوسازی این کشور تکمیل و چین به یک جامعهی مرفه، موفق، قوی، دمکراتیک و با فرهنگ پیشرفته تبدیل خواهد شد. مقامهای چینی تأکید دارند که برای رسیدن به این هدف، باید روند توسعهی اقتصادی و ابداعات علمی و فنی به عنوان موتور اقتصاد ملی شتاب گیرد. افزون براین، باید در کنار اجرای استراتژی توسعهی پایدار، در عرصههای اقتصادی، کیفیت جمعیت، حیات فرهنگی، حیات مادی و محیط زیست نیز توسعه یابد.
با نگاهی به تغییرات حاصله در سبک زندگی چینیها در دو سه دههی گذشته و توسعه و بهبود زندگی یک میلیارد و350میلیون نفر جمعیت چین در مقایسه با گذشته، چشمگیر بودن این تحولات به خوبی قابل مشاهده است. رشد طبیعی جمعیت چین به 6/95 در هر هزار نفر کاهش یافته که به مراتب پایینتر از نرخ 15/04در سال 1989 است. در همین حال شاخص مصرف انرژی در رشد تولید ناخالص داخلی به یکهزار و 210 دلار رسیده است که نسبت به سال 1989 تا 32/8 درصد کاهش یافته و پیشرفتهای علمی و آموزشی چین نیز در طول یک دههی گذشته چشمگیر بوده است. مشارکت در طرحهای بینالمللی علمی مانند کشف «ژن انسان» و فرستادن فضاپیمای سرنشیندار به فضا، از جمله پیشرفتهای علمی این کشور به شمار میرود. این کشور، همچین در چند سال گذشته در اجرای دورههای آموزش اجباری9ساله توفیق زیادی داشته و بیسوادی را در میان بزرگسالان تقریبا ریشهکن کرده است.
تغییرات عظیم حاصله در نحوهی زندگی مردم در زمینههای آموزشی، فرهنگی، درآمد، الگوی مصرف، الگوی زندگی، مسافرت، بهداشت، تحصیل در خارج از کشور، یادگیری زبان خارجی و... به منزلهی زلزلهی عظیمی است که در جامعهی چین اتفاق افتاده و به جای تخریب، در بهبود و بازسازی و پیشرفت و توسعهی چین نقش مؤثری ایفا نموده است. بنابراین، میتوان گفت جامعهی چین درحال دستیابی به رفاه نسبی و یا شیائو کانگ است.
میزان رضایت مردم چین از شرایط زندگی کنونی
نتیجهی نظر سنجی انجام گرفته توسط بنیاد تحقیق و توسعهی چین از میان شهروندان این کشور در سال 2011میلادی، در خصوص میزان رضایت آنها از کیفیت زندگی خود، نشان میدهد که 12/8درصد مردم از زندگی خود خیلی راضی بودهاند؛ 34/2درصد راضی؛ 2/8درصد کاملا ناراضی؛ 8/5درصد ناراضی؛ 41/4درصد متوسط؛ و 0/3درصد نیز نا مشخص بوده است[۱].
جدول شماره 1. میزان اهمیت وضعیت رفاه در زندگی مردم چین
| میزان اهمیت | مهم نیست | خیلی مهم نیست | نمیدانم | نسبتا مهم | خیلی مهم | موضوع |
| 93/6 | 0/5 | 1/2 | 2/8 | 20/7 | 74/9 | هارمونی خانوادگی |
| 93/2 | 0/5 | 1/2 | 4/1 | 20/3 | 74/0 | بهداشت |
| 90/4 | 1/0 | 2/3 | 4/7 | 26/5 | 65/5 | آموزش |
| 89/9 | 0/6 | 2/4 | 5/7 | 29/0 | 62/3 | امنیت زندگی |
| 89/2 | 0/6 | 0/5 | 4/8 | 34/4 | 58 | خدمات بهداشتی |
| 88/2 | 0/5 | 2/3 | 6/0 | 37/7 | 53/5 | وضعیت اقتصادی |
| 87/2 | 1/1 | 3/0 | 7/7 | 34/2 | 54 | کیفیت محیط زیست |
| 87/1 | 1/0 | 3/3 | 6/6 | 36/4 | 52/7 | احترام اجتماعی |
| 85/9 | 1/1 | 4/2 | 8/4 | 36/0 | 50/4 | بیمه اجتماعی |
| 84/1 | 1/8 | 5/2 | 5/4 | 44/5 | 43/2 | شرایط زندگی |
| 83/8 | 1/1 | 4/7 | 11/4 | 38/7 | 44/1 | شغل |
| 83/6 | 1/1 | 4/9 | 11/7 | 38/8 | 43/6 | قیمتها |
| 82/7 | 1/3 | 4/6 | 13/7 | 38/9 | 41/5 | امکانات عمومی |
| 82/1 | 1/3 | 6/1 | 9/3 | 45/9 | 37/4 | ترافیک |
| 80/0 | 2/0 | 5/7 | 19/5 | 34/5 | 38/4 | سیستم قضایی |
| 79/2 | 2/2 | 5/6 | 20/3 | 36/2 | 35/8 | نابرابری درآمد و عدالت اجتماعی |
| 77/8 | 2/4 | 8/5 | 15/0 | 43/7 | 30/4 | روابط اجتماعی |
| 77/0 | 3/4 | 6/8 | 12/9 | 33/9 | 34/0 | عملکرد دولت |
| 73/2 | 3/9 | 12/1 | 20/4 | 37/8 | 25/9 | شرکت در مدیریت اجتماعی |
جدول شماره 2. آمار و ارقام پایه از وضعیت زندگی و رفاه عمومی مردم چین(2009)
| ردیف | موضوع | سال1990 | سال2009 |
| 1 | اشتغال | ||
| متوسط آمار اشتغال بر حسب خانوار شهری(نفر) | 1/98 | 1/49 | |
| متوسط آمار اشتغال بر حسب خانوار روستایی(نفر) | 2/92 | 2/85 | |
| تعداد افراد تحت پوشش هر نفر شاغل شهری(نفر) | 1/77 | 1/94 | |
| تعداد افراد تحت پوشش هر نفر شاغل روستایی(نفر) | 1/64 | 1/40 | |
| تعداد بیکاران ثبت شدهی شهری(10 هزار نفر) | 383 | 921 | |
| نرخ بیکاری ثبت شدهی شهری(درصد) | 2/5 | 4/3 | |
| تعداد سازمانهای ارایه کنندهی خدمات شغلی(واحد) | - | 37123 | |
| تعداد بیکاران جویای کار تا پایان سال( 10 هزار نفر) | - | 5806 | |
| 2 | درآمد و هزینه | ||
| متوسط سرانهی درآمد خانوار شهری(یوان) | 1510 | 17175 | |
| متوسط درآمد خالص خانوار روستایی(یوان) | 686 | 5153 | |
| متوسط مصرف و هزینهی سالانهی خانوار شهری(یوان) | 1279 | 12263 | |
| متوسط مصرف و هزینهی سالانهی خانوار روستایی(یوان) | 585 | 3993 | |
| متوسط سرانهی صرفه جویی و پس انداز(یوان) | 623 | 19537 | |
| 3 | کیفیت زندگی | ||
| ضریب اِنگِل(Engel) – رابطهی میان درآمد و هزینه- خانوار شهری | 54/2 | 36/5 | |
| ضریب اِنگِل(Engel) – رابطهی میان درآمد و هزینه- خانوار روستایی | 58/8 | 41/0 | |
| 4 | وضعیت مسکن | ||
| سرانهی فضای مسکن در مناطق شهری(متر مربع) | 13/7 | - | |
| سرانهی فضای مسکن در مناطق روستایی(متر مربع) | 17/8 | 33/6 | |
| 5 | وضعیت حمل و نقل | ||
| تعداد وسایل حمل و نقل عمومی شهری(برای هر 10 هزار نفر) | 2/2 | 11/1 | |
| متوسط مساحت سرانهی جادههای آسفالت شهری(متر مربع) | 3/1 | 12/8 | |
| تعداد خودرو برای هر 100 خانوار شهری(دستگاه) | - | 10/89 | |
| تعداد موتور سیکلت برای هر 100 خانوار روستایی(دستگاه) | 0/89 | 56/64 | |
| 6 | وضعیت ارتباطات و مخابرات | ||
| میزان بهرهمندی از تلفن ثابت و موبایل برای هر 100نفر(دستگاه) | 1/11 | 79/89 | |
| میزان بهرهمندی از تلفن موبایل برای هر 100نفر(دستگاه) | 0/002 | 56/27 | |
| 7 | میزان بهرهمندی از امکانات عمومی شهری | ||
| میزان دسترسی مردم به آب لوله کشی(درصد) | 48/0 | 96/1 | |
| میزان دسترسی مردم به گاز(درصد) | 19/1 | 91/4 | |
| میزان متوسط سرانهی پارک و فضای سبز(متر مربع) | 1/8 | 10/7 | |
| تعداد دستشوییهای عمومی(برای هر 10 هزار نفر) | 3/0 | 3/1 | |
| متوسط سرانهی هزینهی گردشگری داخلی(یوان) | - | 535 | |
| متوسط سرانهی هزینهی گردشگری داخلی شهری(یوان) | - | 801 | |
| متوسط سرانهی هزینهی گردشگری داخلی روستایی(یوان) | - | 295 | |
| 8 | فرهنگ، آموزش و بهداشت | ||
| 1-8 | فرهنگ | ||
| درصد جمعیت تحت پوشش رادیویی(درصد) | 74/7 | 96/3 | |
| درصد جمعیت تحت پوشش تلویزیونی(درصد) | 79/4 | 97/2 | |
| تعداد دستگاههای تلویزیون(برای هر 100 خانوار شهری) | 59/0 | 135/7 | |
| تعداد دستگاههای تلویزیون(برای هر 100 خانوار روستایی) | 4/7 | 108/9 | |
| تعداد دستگاههای کامپیوتر(برای هر 100 خانوار شهری) | - | 65/7 | |
| تعداد دستگاههای کامپیوتر(برای هر 100 خانوار روستایی) | - | 7/5 | |
| درصد هزینههای فرهنگ، آموزش، و تفریحی خانوار شهری | 11/1 | 12/0 | |
| درصد هزینههای فرهنگ، آموزش، و تفریحی خانوار روستایی | 5/4 | 8/5 | |
| 2-8 | آموزش | ||
| نرخ ورود دانش آموزان به مقاطع بالاتر تحصیلی | |||
| نرخ ورود دانش آموزان متوسطه به مقطع تحصیلات عالی(درصد) | 27/3 | 77/6 | |
| نرخ ورود دانش آموزان راهنمایی به مقطع متوسطه(درصد) | 40/6 | 85/6 | |
| نرخ ورود دانش آموزان مقطع ابتدایی به راهنمایی(درصد) | 74/6 | 99/1 | |
| متوسط هزینههای آموزشی هر دانشجو و دانش آموز | |||
| متوسط هزینهی هر دانشجوی مراکز آموزش عالی(یوان) | - | 7578 | |
| متوسط هزینهی هر دانش آموز مقطع دبیرستانی(یوان) | - | 3209 | |
| متوسط هزینهی هر دانش آموز مقطع راهنمایی(یوان) | - | 3543 | |
| متوسط هزینهی هر دانش آموز مقطع ابتدایی(یوان) | - | 2758 | |
| 3-8 | بهداشت عمومی | ||
| تعداد تختهای بیمارستانی و مراکز بهداشتی( هر 10 هزار نفر) | 32/2 | 30/6 | |
| تعداد پزشکان(برای هر 10 هزار نفر) | 15/6 | 17/5 | |
| میزان هزینههای بهداشتی و درمانی هر خانوار شهری(درصد) | 2/0 | 7/0 | |
| میزان هزینههای بهداشتی و درمانی هر خانوار روستایی(درصد) | 3/3 | 7/2 | |
| 9 | امنیت عمومی(اجتماعی) | ||
| تعداد کارکنان تحت پوشش بیمهی بازنشستگی شهری(10 هزار نفر) | 6166 | 23550 | |
| تعداد کارمندان تحت پوشش بیمهی رایگان پایه(10هزار نفر) | 5201 | 17743 | |
| تعداد بازنشستگان تحت پوشش بیمهی رایگان پایه(10 هزار نفر) | 965 | 5807 | |
| تعداد افراد تحت پوشش مراقبتهای پزشکی و درمانی شهری(10 هزار نفر) | - | 21937 | |
| تعداد شاغلین تحت پوشش بیمهی بیکاری(10 هزار نفر) | - | 12716 | |
| تعداد شاغلین تحت پوشش بیمهی از کار افتادگی(10 هزار نفر) | - | 14896 | |
| تعداد شاغلین تحت پوشش بیمهی زایمان(10 هزار نفر) | - | 10876 | |
| درآمد حاصله از صندوق بیمهی اجتماعی(100 میلیون یوان) | 187 | 16116 |
نرخ اشتغال در چین
علیرغم مهاجرت گستردهی ساکنان مناطق روستایی به مناطق شهری و سرازیر شدن سالانه میلیونها کارگر بخش کشاورزی به شهرها، براساس آخرین آمار منتشره از سوی دولت، نرخ بیکاری در این کشور در 4/3درصد کنترل شده است. طبق این آمار تعداد افراد شاغل در چین در سال 2011میلادی بالغ بر 764میلیون نفر بوده که رکورد جدیدی در زمینهی اشتغال در این کشور به شمار میآید. تنها در سال 2011 بیش از 11/2میلیون اشتغال جدید ایجاد شده است. این کشور از سال 2002 سیاستهای مثبتی در زمینهی ایجاد اشتغال اجرا کرده و نتایج قابل قبولی را نیز به دست آورده است. دولت چین با اجرای این سیاستها تأثیرات منفی ناشی از بحران مالی بینالمللی سال2008 را پشت سر گذاشته و در نیمهی دوم سال2009، میزان اشتغال را به سطح قبل از بحران باز گرداند. میزان اشتغال به کار فارغ التحصیلان دانشگاهها نیز در سطح 70درصد حفظ شده است[۴].
بالارفتن متوسط عمر و افزایش امید به زندگی
میزان امید به زندگی در میان مردم چین پیش از تأسیس جمهوری خلق چین تنها کمی بیشتر از 35 سال بود درحالی که این رقم در سال 2007به بیش از 73 سال، یعنی بیش از دو برابر، افزایش یافته است. امید به زندگی در میان زنان به 74/09 سال و در میان مردان 73/5سال رسیده و دفعات زایمان زنان به 1/72 کودک کاهش یافته است[۵].
در حال به روز رسانی و ویرایش
نیز نگاه کنید به
رفاه اجتماعی در اتیوپی؛ رفاه اجتماعی در سیرالئون؛ رفاه اجتماعی در کانادا؛ رفاه اجتماعی در روسیه؛ رفاه اجتماعی در مالی؛ رفاه اجتماعی در آرژانتین؛ رفاه اجتماعی در اوکراین؛ رفاه اجتماعی در اسپانیا
کتابشناسی
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بینالمللی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی