شیعیان فرهنگی در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «آقاي ابراهيم فِنگ جين­يوان، مؤلف کتاب«''الاسلام في الصين''» به پاره­اي از دلایل حضور فرهنگ شیعی در میان مسلمانان چین اشاره نموده است که برخی از این دلایل در پی می­آید: «شيخ وانگ جينگ­چاي» چيني(1949-1879) که در اوايل قرن بيستم در مصر اقامت و به امر ت...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۷ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
آقاي ابراهيم فِنگ جين­يوان، مؤلف کتاب«''الاسلام في الصين''» به پاره­اي از دلایل حضور فرهنگ شیعی در میان مسلمانان چین اشاره نموده است که برخی از این دلایل در پی می­آید:
آقای ابراهیم فِنگ جین­یوان، مؤلف کتاب«''الاسلام فی الصین''» به پاره‌­ای از دلایل حضور فرهنگ شیعی در میان مسلمانان [[چین]] اشاره نموده است که برخی از این دلایل در پی می آید:


«شيخ وانگ جينگ­چاي» چيني(1949-1879) که در اوايل قرن بيستم در مصر اقامت و به امر تدريس اشتغال داشته نقل مي­کند که، در سفر حج خود تعدادي از شاگردان و طلابش وي را همراهي مي­کردند. در بين آن­ها، يک نفر ايراني شيعي نيز بود که نسبت به شيخ ارادت و احترام خاصي قايل مي­شد. شيخ از فرد ايراني دليل اين همه محبت را سئوال مي­کند که در جواب مي­شنود، مگر شما مسلمان چيني نيستي؟ شما مسلمانان چين پيرو تشيع هستيد و ما شما را از خود مي­دانيم"[i]
«شیخ وانگ جینگ ­چای» چینی(1949-1879) که در اوایل قرن بیستم در [[مصر]] اقامت و به امر تدریس اشتغال داشته نقل می­کند که، در سفر حج خود تعدادی از شاگردان و طلابش وی را همراهی می کردند. در بین آن­ها، یک نفر ایرانی شیعی نیز بود که نسبت به شیخ ارادت و احترام خاصی قایل می شد. شیخ از فرد ایرانی دلیل این همه محبت را سئوال می­کند که در جواب می ­شنود، مگر شما مسلمان چینی نیستی؟ شما مسلمانان چین پیرو تشیع هستید و ما شما را از خود می­ دانیم"<ref name=":0">فِنگ جین یوان(2003)، الاسلام فی الصین، دارالهلال الارزق للنشر- هونغ کونغ</ref>


مؤلف کتاب در ادامه به نقل از کتاب«''تصحيح تراجم سلسله­ی يوان''»مي­گويد:«به گمان قوي، مسلمانان شرق (يعني چين)از پيروان علي(ع)يعني شيعه هستند» ومجددا به نقل از کتاب«''عروق الصينين''»مي­گويد که«مسلمانان امروز چين از پيروان مذهب شيعه­ی علوي هستند» و سپس به ده مورد از تأثيرپذيري فرهنگی اهل سنت چین از شیعیان، به شرح زير اشاره مي­کند.
مؤلف کتاب در ادامه به نقل از کتاب«''تصحیح تراجم سلسله ی یوان''»می­ گوید:<blockquote>«به گمان قوی، مسلمانان شرق (یعنی چین)از پیروان علی(ع)یعنی شیعه هستند» </blockquote>ومجددا به نقل از کتاب«''عروق الصینین''»می­ گوید که<blockquote>«مسلمانان امروز [[چین]] از پیروان مذهب شیعه­ علوی هستند» </blockquote>و سپس به ده مورد از تأثیرپذیری فرهنگی اهل سنت چین از شیعیان، به شرح زیر اشاره می­ کند.


1- مسلمانان چين به رنگ سبز علاقه­ی زيادي دارند، و طلاب در مراسم فارغ التحصيلي خود از شال وپوشش سبز که متعلق به خاندان حضرت فاطمه(س) و پيروان علي(ع) است، استفاده مي کنند و مردم اينگونه افراد را«صاحبان لباس­هاي سبز عربي» مي­نامند.
1- مسلمانان [[چین]] به رنگ سبز علاقه ­ی زیادی دارند، و طلاب در مراسم فارغ التحصیلی خود از شال وپوشش سبز که متعلق به خاندان حضرت فاطمه(س) و پیروان علی(ع) است، استفاده می کنند و مردم اینگونه افراد را«صاحبان لباس ­های سبز عربی» می­نامند.


2- مسلمانان چين علماي بزرگ اسلام را امام مي­گويند درحالي که طلاب را خليفه مي­خوانند و به نظر آنان مقام ائمه و امامت بالاتر از مقام خليفه است.
2- مسلمانان [[چین]] علمای بزرگ اسلام را امام می­ گویند درحالی که طلاب را خلیفه می­ خوانند و به نظر آنان مقام ائمه و امامت بالاتر از مقام خلیفه است.


3- در گذشته، اکثر کتب اسلامي متداول بين مسلمانان چين، به زبان فارسي بوده و واژه های ديني مورد استفاده­ی آن­ها، اغلب به زبان فارسي است و از کلماتی هم­چون روزه، نماز، و آب دست، به جاي کلمات عربي صوم، صلاه، و وضو، استفاده مي­کنند.
3- در گذشته، اکثر کتب اسلامی متداول بین مسلمانان [[چین]]، به زبان فارسی بوده و واژه های دینی مورد استفاده­ ی آن­ ها، اغلب به زبان فارسی است و از کلماتی هم­چون روزه، نماز، و آب دست، به جای کلمات عربی صوم، صلاه، و وضو، استفاده می کنند.


4- مسلمانان چين به آنچه در تفاسير قرآن کريم آمده معتقد هستند.
4- مسلمانان [[چین]] به آنچه در تفاسیر قرآن کریم آمده معتقد هستند.


5- زنان مسلمان چيني، اهتمام ويژه­اي به برگزاري مراسم وفات حضرت زهرا سلام الله عليها دارند.
5- زنان مسلمان چینی، اهتمام ویژه ­ای به برگزاری مراسم وفات حضرت زهرا سلام الله علیها دارند.


6- نام­هایی هم­چون«علي»، «حسن»، «حسين»، و «فاطمه»، در بين مسلمانان چيني خيلي مورد استفاده قرار مي­گيرد.
6- نام­ هایی هم­چون«علی»، «حسن»، «حسین»، و «فاطمه»، در بین مسلمانان چینی خیلی مورد استفاده قرار می­ گیرد.


7- .در منابر و خطبه­ها، روحانيون، از شجاعت و فضایل علي(ع) خيلي صحبت مي­کنند و مردم ذوالفقار را مقدس مي­دانند.
7- .در منابر و خطبه­ ها، روحانیون، از شجاعت و فضایل علی(ع) خیلی صحبت می کنند و مردم ذوالفقار را مقدس می دانند.


8- در ذکرها، و دعاهاي پیروان تصوف، بر اعتقاد به ائمه­ی دوازده گانه، حضرت علي ويازده فرزندش هم تاکيد زيادي شده واين دعاها بين مسلمانان سراسر چين شایع است.
8- در ذکرها، و دعاهای پیروان تصوف، بر اعتقاد به ائمه ­ی دوازده گانه، حضرت علی ویازده فرزندش هم تاکید زیادی شده واین دعاها بین مسلمانان سراسر [[چین]] شایع است.


9- در مدارس ديني چين تمام علوم اسلامي تدريس مي­شود به جز تاريخ اسلام، زيرا مسلمانان چين با تأسي به شيعيان، به مشروعيت خلفاي اموي و عباسي اعتقاد ندارند. لذا تاريخ اسلام را که بخش قابل توجه آن مربوط به اين دو سلسله است، تدريس نمي­کنند.
9- در مدارس دینی [[چین]] تمام علوم اسلامی تدریس می شود به جز تاریخ اسلام، زیرا مسلمانان چین با تأسی به شیعیان، به مشروعیت خلفای اموی و عباسی اعتقاد ندارند. لذا تاریخ اسلام را که بخش قابل توجه آن مربوط به این دو سلسله است، تدریس نمی کنند.


10- سخنرانان مذهبي در چين هنگام وعظ، به موضوع حضرت مهدي(ع) هم اشاره مي­کنند که همان امام منتظر شيعيان است. آنان جايگاه ائمه­ی دوازده گانه را هم شأن خلفا می­دانند[ii].
10- سخنرانان مذهبی در چین هنگام وعظ، به موضوع حضرت مهدی(ع) هم اشاره می کنند که همان امام منتظر شیعیان است. آنان جایگاه ائمه­ ی دوازده گانه را هم شأن خلفا می دانند.<ref name=":0" />


در شجره نامه­ی سيد اجل عمرشمس الدين هم پس از حمد و ستايش خدا و رسول و خلفاي چهارگانه، از تک تک ائمه­ی دوازده گانه، از حضرت علي(ع) گرفته تا حضرت مهدي(عج) نام برده می­شود.  
در شجره نامه ­ی سید اجل عمرشمس الدین هم پس از حمد و ستایش خدا و رسول و خلفای چهارگانه، از تک تک ائمه ­ی دوازده گانه، از حضرت علی(ع) گرفته تا حضرت مهدی(عج) نام برده می شود.


وجود آثار فرهنگ شيعي در سراسرچين به ويژه در اعمال و باورهای دینی مسلمانان اين ديار هم­چنان، قابل مشاهده است. از جمله­ی آن­ها وجود زیارتگاه­هایی تحت عنوان مزار امام باقر(ع)، امام سجاد(ع)، امام صادق(ع)، و امام کاظم(ع) در منطقه­ی سین کیانگ است که مورد احترام و توجه عموم مردم اعم از شیعه و سنی است. در برخي از آثار تاريخي از جمله مساجد منطقه­ی سين کيانگ وکاشغر نیز نام ائمه (ع) و یا شعرهاي فارسي که در مدح حضرت زهرا (س)و امام حسين(ع) بیان شده، هنوز هم دیده می­شود[iii]:
وجود آثار فرهنگ شیعی در سراسر[[چین]] به ویژه در اعمال و باورهای دینی مسلمانان این دیار هم­چنان، قابل مشاهده است. از جمله­ آن­ها وجود زیارتگاه­ هایی تحت عنوان مزار امام باقر(ع)، امام سجاد(ع)، امام صادق(ع)، و امام کاظم(ع) در منطقه ی سین کیانگ است که مورد احترام و توجه عموم مردم اعم از شیعه و سنی است. در برخی از آثار تاریخی از جمله [[مساجد در چین|مساجد]] منطقه­ ی سین کیانگ وکاشغر نیز نام ائمه (ع) و یا شعرهای فارسی که در مدح حضرت زهرا (س)و امام حسین(ع) بیان شده، هنوز هم دیده می شود<ref name=":0" /><ref>سابقی، علی محمد(1392).جامعه و فرهنگ چین.تهران:موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد2، ص833</ref>.


         
== نیز نگاه کنید به ==


----[i] - همان، صفحه 86.
* [[اسلام در چین|'''ا'''سلام در چین]]
* [[پیروان اهل بیت علیهم السلام در چین]]
* [[شیعیان اسماعیلیه در چین]]
* [[شیعیان دوازده امامی در چین]]       


[ii] - همان، صص 82 تا 84.
== کتابشناسی ==
 
[iii] - مشاهدات نویسنده از مسجد مذکور در سفر به این منطقه در سال 1382.

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۳ ژانویهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۴۶

آقای ابراهیم فِنگ جین­یوان، مؤلف کتاب«الاسلام فی الصین» به پاره‌­ای از دلایل حضور فرهنگ شیعی در میان مسلمانان چین اشاره نموده است که برخی از این دلایل در پی می آید:

«شیخ وانگ جینگ ­چای» چینی(1949-1879) که در اوایل قرن بیستم در مصر اقامت و به امر تدریس اشتغال داشته نقل می­کند که، در سفر حج خود تعدادی از شاگردان و طلابش وی را همراهی می کردند. در بین آن­ها، یک نفر ایرانی شیعی نیز بود که نسبت به شیخ ارادت و احترام خاصی قایل می شد. شیخ از فرد ایرانی دلیل این همه محبت را سئوال می­کند که در جواب می ­شنود، مگر شما مسلمان چینی نیستی؟ شما مسلمانان چین پیرو تشیع هستید و ما شما را از خود می­ دانیم"[۱]

مؤلف کتاب در ادامه به نقل از کتاب«تصحیح تراجم سلسله ی یوان»می­ گوید:

«به گمان قوی، مسلمانان شرق (یعنی چین)از پیروان علی(ع)یعنی شیعه هستند»

ومجددا به نقل از کتاب«عروق الصینین»می­ گوید که

«مسلمانان امروز چین از پیروان مذهب شیعه­ علوی هستند»

و سپس به ده مورد از تأثیرپذیری فرهنگی اهل سنت چین از شیعیان، به شرح زیر اشاره می­ کند.

1- مسلمانان چین به رنگ سبز علاقه ­ی زیادی دارند، و طلاب در مراسم فارغ التحصیلی خود از شال وپوشش سبز که متعلق به خاندان حضرت فاطمه(س) و پیروان علی(ع) است، استفاده می کنند و مردم اینگونه افراد را«صاحبان لباس ­های سبز عربی» می­نامند.

2- مسلمانان چین علمای بزرگ اسلام را امام می­ گویند درحالی که طلاب را خلیفه می­ خوانند و به نظر آنان مقام ائمه و امامت بالاتر از مقام خلیفه است.

3- در گذشته، اکثر کتب اسلامی متداول بین مسلمانان چین، به زبان فارسی بوده و واژه های دینی مورد استفاده­ ی آن­ ها، اغلب به زبان فارسی است و از کلماتی هم­چون روزه، نماز، و آب دست، به جای کلمات عربی صوم، صلاه، و وضو، استفاده می کنند.

4- مسلمانان چین به آنچه در تفاسیر قرآن کریم آمده معتقد هستند.

5- زنان مسلمان چینی، اهتمام ویژه ­ای به برگزاری مراسم وفات حضرت زهرا سلام الله علیها دارند.

6- نام­ هایی هم­چون«علی»، «حسن»، «حسین»، و «فاطمه»، در بین مسلمانان چینی خیلی مورد استفاده قرار می­ گیرد.

7- .در منابر و خطبه­ ها، روحانیون، از شجاعت و فضایل علی(ع) خیلی صحبت می کنند و مردم ذوالفقار را مقدس می دانند.

8- در ذکرها، و دعاهای پیروان تصوف، بر اعتقاد به ائمه ­ی دوازده گانه، حضرت علی ویازده فرزندش هم تاکید زیادی شده واین دعاها بین مسلمانان سراسر چین شایع است.

9- در مدارس دینی چین تمام علوم اسلامی تدریس می شود به جز تاریخ اسلام، زیرا مسلمانان چین با تأسی به شیعیان، به مشروعیت خلفای اموی و عباسی اعتقاد ندارند. لذا تاریخ اسلام را که بخش قابل توجه آن مربوط به این دو سلسله است، تدریس نمی کنند.

10- سخنرانان مذهبی در چین هنگام وعظ، به موضوع حضرت مهدی(ع) هم اشاره می کنند که همان امام منتظر شیعیان است. آنان جایگاه ائمه­ ی دوازده گانه را هم شأن خلفا می دانند.[۱]

در شجره نامه ­ی سید اجل عمرشمس الدین هم پس از حمد و ستایش خدا و رسول و خلفای چهارگانه، از تک تک ائمه ­ی دوازده گانه، از حضرت علی(ع) گرفته تا حضرت مهدی(عج) نام برده می شود.

وجود آثار فرهنگ شیعی در سراسرچین به ویژه در اعمال و باورهای دینی مسلمانان این دیار هم­چنان، قابل مشاهده است. از جمله­ آن­ها وجود زیارتگاه­ هایی تحت عنوان مزار امام باقر(ع)، امام سجاد(ع)، امام صادق(ع)، و امام کاظم(ع) در منطقه ی سین کیانگ است که مورد احترام و توجه عموم مردم اعم از شیعه و سنی است. در برخی از آثار تاریخی از جمله مساجد منطقه­ ی سین کیانگ وکاشغر نیز نام ائمه (ع) و یا شعرهای فارسی که در مدح حضرت زهرا (س)و امام حسین(ع) بیان شده، هنوز هم دیده می شود[۱][۲].

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ فِنگ جین یوان(2003)، الاسلام فی الصین، دارالهلال الارزق للنشر- هونغ کونغ
  2. سابقی، علی محمد(1392).جامعه و فرهنگ چین.تهران:موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد2، ص833