مجموعه غارهای موگائو دون خوانگ: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Mogaocaves11.jpg|بندانگشتی|مجموعه غارهای«موگائو دون­ خوانگ. قابل بازیابی از https://chinalawandpolicy.com/2016/05/05/just-for-fun-the-getty-centers-cave-temples-of-dunhuang/]]
مجموعه غارهای«موگائو دون­ خوانگ(Mogao Dunhuang Caves. Gansu Provonce)» واقع در شمال غربی [[چین]]، پردامنه‌­ترین، باشکوه‌­ترین و کامل­ترین گنجینه‌­ی هنر [[بودا در هنرهای سنتی عامیانه چین|بودا]]<nowiki/>یی در جهان به­‌شمار می ­رود.


مجموعه غارهای«موگائو دون­ خوانگ(Mogao Dunhuang Caves. Gansu Provonce)» واقع در شمال غربی [[چین]]، پردامنه‌­ترین، باشکوه‌­ترین و کامل­ترین گنجینه‌­ی هنر [[بودا در هنرهای سنتی عامیانه چین|بودا]]<nowiki/>یی در جهان به­‌شمار می ­رود. این مجموعه­ غارهای پنج طبقه‌­ای ظریف و زیبای هنری، در دو کیلومتری حومه‌­ی شهر دون هوان در استان گان­سو در شمال غربی [[چین]] و در دامنه‌­ی کوه«مینگ ­شَن(Mingshan)» جای گرفته است. سنگ تراشی و کنده کاری این غارها از سال366میلادی آغاز تا قرن هفتم و عصر [[سلسله تانگ|سلسله‌­ی تانگ]]، شمار آن­ها به بیش از یک هزار غار رسید، از این رو آن­ها را غار هزار [[بودا در هنرهای سنتی عامیانه چین|بودا]] هم می ­نامند.
این مجموعه­ غارهای پنج طبقه‌­ای ظریف و زیبای هنری، در دو کیلومتری حومه‌­ی شهر دون هوان در استان گان­سو در شمال غربی [[چین]] و در دامنه‌­ی کوه«مینگ ­شَن(Mingshan)» جای گرفته است. سنگ تراشی و کنده کاری این غارها از سال366میلادی آغاز تا قرن هفتم و عصر [[سلسله تانگ|سلسله‌­ی تانگ]]، شمار آن­ها به بیش از یک هزار غار رسید، از این رو آن­ها را غار هزار [[بودا در هنرهای سنتی عامیانه چین|بودا]] هم می ­نامند.


استادان ماهر سنگ تراش، هم­زمان با كندن غارها مجسمه‌­هایی از [[بودا در هنرهای سنتی عامیانه چین|بودا]] و شاگردانش را نیز در دل این غارها به بهترین و زیباترین وجه ممكن و بامهارت و ظرافت از سنگ تراشیده و از این طریق عمق ایمان و باور خود به [[بودا در هنرهای سنتی عامیانه چین|بودا]] را به نمایش گذاشته‌­اند. از آن­جا كه این مجموعه غارها در کنار«[[نقش جاده ی ابریشم در مبادلات فرهنگی ایران و چین|جاده‌­ی ابریشم]]» قرار دارد، به‌­عنوان پلی میان [[ادیان در چین|ادیان]]، [[فرهنگ چینی|فرهنگ­‌ها]] و دانش هنری شرق و غرب ارتباط برقرار نموده و مهارت­‌های هنری سایر ملل با هنرهای ملی [[چین]] را در هم آمیخته و سبک‌­های هنری مختلف به كار رفته در آن باعث شكوه، عظمت، ظرافت و زیبایی هرچه بیشتر این گنجینه­‌ی تاریخی- هنری شده است.
استادان ماهر سنگ تراش، هم­زمان با كندن غارها مجسمه‌­هایی از [[بودا در هنرهای سنتی عامیانه چین|بودا]] و شاگردانش را نیز در دل این غارها به بهترین و زیباترین وجه ممكن و بامهارت و ظرافت از سنگ تراشیده و از این طریق عمق ایمان و باور خود به [[بودا در هنرهای سنتی عامیانه چین|بودا]] را به نمایش گذاشته‌­اند. از آن­جا كه این مجموعه غارها در کنار«[[نقش جاده ی ابریشم در مبادلات فرهنگی ایران و چین|جاده‌­ی ابریشم]]» قرار دارد، به‌­عنوان پلی میان [[ادیان در چین|ادیان]]، [[فرهنگ چینی|فرهنگ­‌ها]] و دانش هنری شرق و غرب ارتباط برقرار نموده و مهارت­‌های هنری سایر ملل با هنرهای ملی [[چین]] را در هم آمیخته و سبک‌­های هنری مختلف به كار رفته در آن باعث شكوه، عظمت، ظرافت و زیبایی هرچه بیشتر این گنجینه­‌ی تاریخی- هنری شده است.


علی­رغم تحولات گسترده‌­ی تاریخی و تخریب‌­های به عمل آمده، درحال حاضر500 غار و 50 هزار متر مربع [[نقاشی های تزیینی سال نو در چین|نقاشی دیواری]] و بیش از دو هزار پیكره‌­ی متنوع سنگی در این مجموعه حفظ شده است كه تزیینات لباس و ویژگی­‌های دوره­‌های مختلف تاریخی در آن­ها به وضوح نمایان است. [[نقاشی های تزیینی سال نو در چین|نقاشی‌­های دیواری]] این مجموعه نیز در نوع خود بی­ نظیر و بسیار باعظمت است كه اگر تمام آن­ها به هم متصل شوند به صورت دالانی به طول30 کیلومتر نقاشی در می ­آید. موضوع این [[نقاشي­‌هاي تزييني سال نو|نقاشی­‌های دیواری]] را اغلب مسایل مربوط به [[آیین بودا]]، از جمله تصاویر [[بودا در هنرهای سنتی عامیانه چین|بودا]]، پیروان [[بودا در هنرهای سنتی عامیانه چین|بودا]]، حکایت­‌های [[بودا در هنرهای سنتی عامیانه چین|بودا]]<nowiki/>یی، داستان­‌هایی از هند، آسیای میانه و [[چین]] و نقاشی‌­های تلفیق شده با [[آیین بودا]] و اشخاص تاریخی تشكیل می ­دهند. در این [[نقاشي­‌هاي تزييني سال نو|نقاشی‌­ها]] كه در دوران­‌های مختلف خلق شده‌­اند، زندگی اجتماعی، لباس‌­ها و کلاه­‌ها، سبك پیكر تراشی، [[معماری آرامگاه های سلطنتی در چین|معماری]]، [[موسیقی سنتی چین|موسیقی]] و [[رقص شیر|رقص]] و آکروبات ملل مختلف واقع در مسیر [[نقش جاده ی ابریشم در مبادلات فرهنگی ایران و چین|جاده­‌ی ابریشم]] نقش بسته و حوادث تاریخی و مبادلات فرهنگی چین با دیگر كشورها در آن به ثبت رسیده است.  
علی­رغم تحولات گسترده‌­ی تاریخی و تخریب‌­های به عمل آمده، درحال حاضر500 غار و 50 هزار متر مربع [[نقاشی های تزیینی سال نو در چین|نقاشی دیواری]] و بیش از دو هزار پیكره‌­ی متنوع سنگی در این مجموعه حفظ شده است كه تزیینات لباس و ویژگی­‌های دوره­‌های مختلف تاریخی در آن­ها به وضوح نمایان است. [[نقاشی های تزیینی سال نو در چین|نقاشی‌­های دیواری]] این مجموعه نیز در نوع خود بی­ نظیر و بسیار باعظمت است كه اگر تمام آن­ها به هم متصل شوند به صورت دالانی به طول30 کیلومتر نقاشی در می ­آید. موضوع این [[نقاشي­‌هاي تزييني سال نو|نقاشی­‌های دیواری]] را اغلب مسایل مربوط به [[آیین بودا]]، از جمله تصاویر [[بودا در هنرهای سنتی عامیانه چین|بودا]]، پیروان [[بودا در هنرهای سنتی عامیانه چین|بودا]]، حکایت­‌های [[بودا در هنرهای سنتی عامیانه چین|بودا]]<nowiki/>یی، داستان­‌هایی از هند، آسیای میانه و [[چین]] و نقاشی‌­های تلفیق شده با [[آیین بودا]] و اشخاص تاریخی تشكیل می ­دهند. در این [[نقاشي­‌هاي تزييني سال نو|نقاشی‌­ها]] كه در دوران­‌های مختلف خلق شده‌­اند، زندگی اجتماعی، لباس‌­ها و کلاه­‌ها، سبك پیكر تراشی، [[معماری آرامگاه های سلطنتی در چین|معماری]]، [[موسیقی سنتی چین|موسیقی]] و [[رقص شیر|رقص]] و آکروبات ملل مختلف واقع در مسیر [[نقش جاده ی ابریشم در مبادلات فرهنگی ایران و چین|جاده­‌ی ابریشم]] نقش بسته و حوادث تاریخی و مبادلات فرهنگی چین با دیگر كشورها در آن به ثبت رسیده است.


از این­رو، دانشمندان غربی این نقاشی‌­های دیواری را«کتابخانه­‌ی دیواری» می ­نامند.  
از این­رو، دانشمندان غربی این نقاشی‌­های دیواری را«کتابخانه­‌ی دیواری» می ­نامند. در سال1900میلادی، پس از كاوش­‌هایی كه در این غارها صورت گرفت، یک اتاق مخفی نگهداری کتاب به طول و عرض سه متر کشف شد كه مردم آن را«غار نگهداری کتاب» نامیده‌­اند. در درون این غار کتاب­‌ها، پارچه‌­های بافته شده، دستنوشته‌­ها، نقاشی­‌ها و تصاویر [[بودا در هنرهای سنتی عامیانه چین|بودا]]<nowiki/>یی و حدود 50 هزار مورد اثر نادر یافت شد كه تاریخ آن­ها از قرن چهارم تا قرن یازدهم میلادی بود و موضوعات آن­ها [[تاریخ چین|تاریخ]]، [[جغرافیای طبیعی در چین|جغرافی]]، سیاست، [[اقلیت های قومی چین|ملل مختلف]]، مسایل نظامی، [[زبان و خط چینی|زبان و خط]]، [[ادبیات چینی|ادبیات]] و [[هنر در چین|هنر]] و [[آیین های باستانی چین|مذهب]]، [[طب سنتی چینی|علوم پزشکی]]، علوم و فنون و سایر موضوعات كه درواقع، دایره المعارفی از [[تاریخ دوران باستان چین|دوران باستان چین]] است.  


در سال1900میلادی، پس از كاوش­‌هایی كه در این غارها صورت گرفت، یک اتاق مخفی نگهداری کتاب به طول و عرض سه متر کشف شد كه مردم آن را«غار نگهداری کتاب» نامیده‌­اند. در درون این غار کتاب­‌ها، پارچه‌­های بافته شده، دستنوشته‌­ها، نقاشی­‌ها و تصاویر [[بودا در هنرهای سنتی عامیانه چین|بودا]]<nowiki/>یی و حدود 50 هزار مورد اثر نادر یافت شد كه تاریخ آن­ها از قرن چهارم تا قرن یازدهم میلادی بود و موضوعات آن­ها [[تاریخ چین|تاریخ]]، [[جغرافیای طبیعی در چین|جغرافی]]، [[نظام سیاسی جمهوری خلق چین|سیاست]]، [[اقلیت های قومی چین|ملل مختلف]]، مسایل نظامی، [[زبان و خط چینی|زبان و خط]]، [[ادبیات چینی|ادبیات]] و [[هنر در چین|هنر]] و [[آیین های باستانی چین|مذهب]]، [[طب سنتی چینی|علوم پزشکی]علوم و فنون و سایر موضوعات كه درواقع، دایره المعارفی از [[تاریخ دوران باستان چین|دوران باستان چین]] است.
پس از کشف این غار کتاب‌­ها، متأسفانه بسیاری از این آثار را خارجیان به سرقت برده و هم اکنون در انگلیس، فرانسه، روسیه، هند، آلمان، دانمارک، سوئد، کره­‌ی جنوبی، فنلاند و [[آمریکا]] نگهداری می ­شود که معادل دو سوم کل آثار کشف شده از این غار است. این گنجینه‌­ی عظیم تاریخی، فرهنگی و هنری در سال1987میلادی در [[آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی ثبت شده کشور چین در فهرست میراث جهانی|فهرست میراث جهانی]] به ثبت رسید<ref>سابقی،علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدیجلد2، ص.607-609.</ref>.


پس از کشف این غار کتاب‌­ها، متأسفانه بسیاری از این آثار را خارجیان به سرقت برده و هم اکنون در انگلیس، فرانسه، روسیه، هند، آلمان، دانمارک، سوئد، کره­‌ی جنوبی، فنلاند و آمریکا نگهداری می ­شود که معادل دو سوم کل آثار کشف شده از این غار است. این گنجینه‌­ی عظیم تاریخی، فرهنگی و هنری در سال1987میلادی در [[آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی ثبت شده کشور چین در فهرست میراث جهانی|فهرست میراث جهانی]] به ثبت رسید<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد دوم،</ref>.
== نیز نگاه کنید به ==
 
[[آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی ثبت شده کشور چین در فهرست میراث جهانی]]؛ [[غارهای سنگی یون گانگ]]؛ [[غارهای سنگی لونگ مینگ]]
نیز نگاه کنید به [[غارهای سنگی یون گانگ]]؛ [[غارهای سنگی لونگ مینگ]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۴ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۰۸

مجموعه غارهای«موگائو دون­ خوانگ. قابل بازیابی از https://chinalawandpolicy.com/2016/05/05/just-for-fun-the-getty-centers-cave-temples-of-dunhuang/

مجموعه غارهای«موگائو دون­ خوانگ(Mogao Dunhuang Caves. Gansu Provonce)» واقع در شمال غربی چین، پردامنه‌­ترین، باشکوه‌­ترین و کامل­ترین گنجینه‌­ی هنر بودایی در جهان به­‌شمار می ­رود.

این مجموعه­ غارهای پنج طبقه‌­ای ظریف و زیبای هنری، در دو کیلومتری حومه‌­ی شهر دون هوان در استان گان­سو در شمال غربی چین و در دامنه‌­ی کوه«مینگ ­شَن(Mingshan)» جای گرفته است. سنگ تراشی و کنده کاری این غارها از سال366میلادی آغاز تا قرن هفتم و عصر سلسله‌­ی تانگ، شمار آن­ها به بیش از یک هزار غار رسید، از این رو آن­ها را غار هزار بودا هم می ­نامند.

استادان ماهر سنگ تراش، هم­زمان با كندن غارها مجسمه‌­هایی از بودا و شاگردانش را نیز در دل این غارها به بهترین و زیباترین وجه ممكن و بامهارت و ظرافت از سنگ تراشیده و از این طریق عمق ایمان و باور خود به بودا را به نمایش گذاشته‌­اند. از آن­جا كه این مجموعه غارها در کنار«جاده‌­ی ابریشم» قرار دارد، به‌­عنوان پلی میان ادیان، فرهنگ­‌ها و دانش هنری شرق و غرب ارتباط برقرار نموده و مهارت­‌های هنری سایر ملل با هنرهای ملی چین را در هم آمیخته و سبک‌­های هنری مختلف به كار رفته در آن باعث شكوه، عظمت، ظرافت و زیبایی هرچه بیشتر این گنجینه­‌ی تاریخی- هنری شده است.

علی­رغم تحولات گسترده‌­ی تاریخی و تخریب‌­های به عمل آمده، درحال حاضر500 غار و 50 هزار متر مربع نقاشی دیواری و بیش از دو هزار پیكره‌­ی متنوع سنگی در این مجموعه حفظ شده است كه تزیینات لباس و ویژگی­‌های دوره­‌های مختلف تاریخی در آن­ها به وضوح نمایان است. نقاشی‌­های دیواری این مجموعه نیز در نوع خود بی­ نظیر و بسیار باعظمت است كه اگر تمام آن­ها به هم متصل شوند به صورت دالانی به طول30 کیلومتر نقاشی در می ­آید. موضوع این نقاشی­‌های دیواری را اغلب مسایل مربوط به آیین بودا، از جمله تصاویر بودا، پیروان بودا، حکایت­‌های بودایی، داستان­‌هایی از هند، آسیای میانه و چین و نقاشی‌­های تلفیق شده با آیین بودا و اشخاص تاریخی تشكیل می ­دهند. در این نقاشی‌­ها كه در دوران­‌های مختلف خلق شده‌­اند، زندگی اجتماعی، لباس‌­ها و کلاه­‌ها، سبك پیكر تراشی، معماری، موسیقی و رقص و آکروبات ملل مختلف واقع در مسیر جاده­‌ی ابریشم نقش بسته و حوادث تاریخی و مبادلات فرهنگی چین با دیگر كشورها در آن به ثبت رسیده است.

از این­رو، دانشمندان غربی این نقاشی‌­های دیواری را«کتابخانه­‌ی دیواری» می ­نامند. در سال1900میلادی، پس از كاوش­‌هایی كه در این غارها صورت گرفت، یک اتاق مخفی نگهداری کتاب به طول و عرض سه متر کشف شد كه مردم آن را«غار نگهداری کتاب» نامیده‌­اند. در درون این غار کتاب­‌ها، پارچه‌­های بافته شده، دستنوشته‌­ها، نقاشی­‌ها و تصاویر بودایی و حدود 50 هزار مورد اثر نادر یافت شد كه تاریخ آن­ها از قرن چهارم تا قرن یازدهم میلادی بود و موضوعات آن­ها تاریخ، جغرافی، سیاست، ملل مختلف، مسایل نظامی، زبان و خط، ادبیات و هنر و مذهب، علوم پزشکی، علوم و فنون و سایر موضوعات كه درواقع، دایره المعارفی از دوران باستان چین است.

پس از کشف این غار کتاب‌­ها، متأسفانه بسیاری از این آثار را خارجیان به سرقت برده و هم اکنون در انگلیس، فرانسه، روسیه، هند، آلمان، دانمارک، سوئد، کره­‌ی جنوبی، فنلاند و آمریکا نگهداری می ­شود که معادل دو سوم کل آثار کشف شده از این غار است. این گنجینه‌­ی عظیم تاریخی، فرهنگی و هنری در سال1987میلادی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید[۱].

نیز نگاه کنید به

آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی ثبت شده کشور چین در فهرست میراث جهانی؛ غارهای سنگی یون گانگ؛ غارهای سنگی لونگ مینگ

کتابشناسی

  1. سابقی،علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد2، ص.607-609.