وضعیت عمومی معماری باستانی چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:




روند توسعه و پیشرفت معماری باستانی [[چین]] سه دوره را پشت سر گذاشته است: دوران سلسله­ ها­ی«چین» و «خَن»؛ دوران سلسله ­های«سویی» و «تانگ»؛ و سلسله­ های«[[سلسله مینگ|مینگ]]» و «چینگ». از معماری هر سه دوره­ ی فوق،  نمونه ­هایی از جمله قصرها، کاخ ها، مقبره ­ها و شهرها و هم­چنین استحکامات جنگی و تأسیسات آبیاری باقی مانده است که از لحاظ شکل معماری و مواد ساختمانی و دیگر موارد، در معماری نسل ­های بعدی بسیار تأثیر گذار بوده است. به هرحال، بیشتر بناهای کهن و تاریخی متعلق به دوران باستان، در طول تاریخ و سالیان دراز، بر اثر جنگ و آتش سوزی و حوادث طبیعی نابود شده و از بین رفته ­اند. لذا، اغلب ساختمان­ های باستانی که تاکنون باقی مانده ­اند، مربوط به دوران بعد از سلسله ­ی«تانگ» (قرن 7میلادی)هستند.
روند توسعه و پیشرفت معماری باستانی [[چین]] سه دوره را پشت سر گذاشته است: [[سلسله چین|دوران سلسله­ ها­ی«چین»]] و [[سلسله ی خن|«خَن»]]؛ [[سلسله سویی|دوران سلسله ­های«سویی»]] و [[سلسله تانگ|«تانگ»]]؛ و [[سلسله مینگ|سلسله­ های«مینگ»]] و [[سلسله چینگ|«چینگ»]]. از معماری هر سه دوره­ ی فوق، نمونه ­هایی از جمله قصرها، کاخ ها، مقبره ­ها و شهرها و هم­چنین استحکامات جنگی و تأسیسات آبیاری باقی مانده است که از لحاظ شکل [[هنر معماری در چین|معماری]] و مواد ساختمانی و دیگر موارد، در معماری نسل ­های بعدی بسیار تأثیر گذار بوده است. به هرحال، بیشتر بناهای کهن و تاریخی متعلق به دوران باستان، در طول تاریخ و سالیان دراز، بر اثر جنگ و آتش سوزی و حوادث طبیعی نابود شده و از بین رفته ­اند. لذا، اغلب ساختمان­ های باستانی که تاکنون باقی مانده ­اند، مربوط به دوران بعد از [[سلسله تانگ|سلسله ­ی«تانگ»]](قرن 7میلادی) هستند.


=== ''معماری دوران سلسله­ ی«تانگ»'' ===
=== [[معماری دوران سلسله ی تانگ|معماری دوران سلسله­ ی«تانگ»]] ===
دوران حکومت سلسله ­ی«تانگ»(618 تا 907میلادی) دوران اوج پیشرفت اقتصادی و فرهنگی جامعه­ ی فئودالیستی [[چین]] به ­شمار می­ رود. از ویژگی­ های سبک معماری این عصر عظمت، شکوه، نظم، سادگی و وضوح رنگ ها است. در این دوران در شهر«چانگ آن» پایتخت سلسله­ ی«تانگ»(شی­آن امروز) و پایتخت شرقی آن «لویانگ» قصرها، باغستان ­ها و ساختمان ­های ادارای زیادی با ترکیب بندی منظم و استانداردهای معقول معماری روز ساخته شده بود و شهر«چانگ اَن» در زمان خود بزرگ­ترین شهر جهان به ­شمار می ­رفت. قصرهای امپراتوری در این شهر از عظمت و شکوه فوق العاده­ ای برخوردار بود و مساحت آن بیش از 3 برابر شهر ممنوعه­ ی [[پکن]] بود.  
[[سلسله تانگ|دوران حکومت سلسله ­ی«تانگ»]](618 تا 907میلادی) دوران اوج پیشرفت اقتصادی و فرهنگی جامعه­ ی فئودالیستی [[چین]] به ­شمار می­ رود. از ویژگی­ های سبک معماری این عصر عظمت، شکوه، نظم، سادگی و وضوح رنگ ها است. در این دوران در شهر«چانگ آن» پایتخت [[سلسله تانگ|سلسله­ ی«تانگ»]](شی­آن امروز) و پایتخت شرقی آن «لویانگ» [[معماری بنای قصرها و کاخ ها در چین|قصرها، باغستان ­ها]] و ساختمان ­های ادارای زیادی با ترکیب بندی منظم و استانداردهای معقول معماری روز ساخته شده بود و شهر«چانگ اَن» در زمان خود بزرگ­ترین شهر جهان به ­شمار می ­رفت. قصرهای امپراتوری در این شهر از عظمت و شکوه فوق العاده­ ای برخوردار بود و مساحت آن بیش از 3 برابر [[شهر ممنوعه پکن|شهر ممنوعه­ ی پکن]] بود.  


ساختمان­ های چوبی این دوران هنر معماری را به اوج خود رسانده و تمامی بخش ­های از جمله ستون ­ها و سقف از چوب ساخته شده است. هم­چنین، در معماری سنگی و آجری این سلسله نیز پیشرفت­ هایی حاصل شد و بیشتر برج ­ها و معابد بودایی با سنگ و آجر ساخته می ­شد.  
ساختمان­ های چوبی این دوران [[هنر معماری در چین|هنر معماری]] را به اوج خود رسانده و تمامی بخش ­های از جمله ستون ­ها و سقف از چوب ساخته شده است. هم­چنین، در معماری سنگی و آجری این سلسله نیز پیشرفت­ هایی حاصل شد و بیشتر برج ­ها و معابد بودایی با سنگ و آجر ساخته می ­شد.  


=== ''معماری دوران سلسله­ ی«سونگ»'' ===
=== [[معماری دوران سلسله ی سونگ|معماری دوران سلسله­ ی«سونگ»]] ===
دوران سلسله­ ی سونگ(960تا 1279میلادی) عصر زوال سیاسی و نظامی [[چین]] بود، ولی در این دوران، اقتصاد، صنایع دستی و تجارت به پیشرفت بسیاری نائل آمده و علوم و فنون شاهد توسعه بود که ظرافت و خوش ترکیبی و توجه به تزئینات ظاهری بنا از خصوصیات معماری این دوران است. درشهرهای این عصر ترکیب خیابان ­ها منظم و معمولا مغازه ­ها رو به خیابان دایر می­ شد و در تأسیسات آتش نشانی، حمل و نقل، راه ­ها و ترافیک، مغازه­ ها و پل­ ها پیشرفت نوینی حاصل شد و سطح معماری بناهای سنگی و آجری در عصر این سلسله پیوسته ارتقا یافت.  
[[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|دوران سلسله­ ی سونگ]](960تا 1279میلادی) عصر زوال سیاسی و نظامی [[چین]] بود، ولی در این دوران، اقتصاد، [[صنایع دستی و تجارت فرهنگی در چین|صنایع دستی]] و تجارت به پیشرفت بسیاری نائل آمده و علوم و فنون شاهد توسعه بود که ظرافت و خوش ترکیبی و توجه به تزئینات ظاهری بنا از خصوصیات [[هنر معماری در چین|معماری]] این دوران است. درشهرهای این عصر ترکیب خیابان ­ها منظم و معمولا مغازه ­ها رو به خیابان دایر می­ شد و در تأسیسات آتش نشانی، حمل و نقل، راه ­ها و ترافیک، مغازه­ ها و پل­ ها پیشرفت نوینی حاصل شد و سطح معماری بناهای سنگی و آجری در عصر این سلسله پیوسته ارتقا یافت.  


در عصر سلسله­ ی«سونگ» و به­ دنبال پیشرفت جامعه در زمینه­ ی اقتصاد، معماری باغ­سازی نیز با مفهوم هنری آن، آغاز شد. در باغ­سازی کلاسیک این عصر [[چین]]، زیبائی طبیعی با ایجاد صخره ­ها و جویبارها و گل ­ها و درختان مصنوعی تلفیق و نوعی محیط سرشار از هنر و طبیعت به وجود آمد.
در [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|عصر سلسله­ ی«سونگ»]] و به­ دنبال پیشرفت جامعه در زمینه­ ی اقتصاد، معماری باغ­سازی نیز با مفهوم هنری آن، آغاز شد. در باغ­سازی کلاسیک این عصر [[چین]]، زیبائی طبیعی با ایجاد صخره ­ها و جویبارها و گل ­ها و درختان مصنوعی تلفیق و نوعی محیط سرشار از [[هنر در چین|هنر]] و طبیعت به وجود آمد.


=== ''معماری دوران سلسله ­ی«یوان»      '' ===
=== [[معماری دوران سلسله ی یوآن|معماری دوران سلسله ­ی«یوان»]]       ===
[[چین]] در عصر سلسله ­ی«یوان»(1206 تا1368میلادی) یک امپراتوری نظامی با سرزمینی پهناور بود که توسط حکمرانان مغول ایجاد شده بود. در این دوران اقتصاد و فرهنگ [[چین]] به­ تدریج و آهسته پیشرفت نموده و معماری نیز در حالت رکود بود و اکثر بناهای ساخته شده در این دوران ساده و غیرهنرمندانه بود. شهر«دا دو» پایتخت این سلسله واقع در شمال شهر [[پکن]] امروز مساحت عظیمی داشت که معادل مساحت [[پکن]] در دوران سلسله­ های«[[سلسله مینگ|مینگ]]» و «چینیگ» بود. از آنجا که حکمرانان این سلسله دین­دار بوده و پیرو آیین بودای تبتی بودند، لذا معماری بنا­های مذهبی در این دوران بسیار شکوفا شد. برای نمونه، برج سفید معبد«میائو این­سی» در [[پکن]]، یک برج لامائی است که در این عصر و به دست استاد معماران نپالی طراحی و ساخته شد.
[[چین]] در [[سلسله یوان|عصر سلسله ­ی«یوان»]](1206 تا1368میلادی) یک امپراتوری نظامی با سرزمینی پهناور بود که توسط حکمرانان مغول ایجاد شده بود. در این دوران اقتصاد و [[فرهنگ چینی|فرهنگ چین]] به­ تدریج و آهسته پیشرفت نموده و معماری نیز در حالت رکود بود و اکثر بناهای ساخته شده در این دوران ساده و غیرهنرمندانه بود. شهر«دا دو» پایتخت این سلسله واقع در شمال شهر [[پکن]] امروز مساحت عظیمی داشت که معادل مساحت [[پکن]] در [[سلسله مینگ|دوران سلسله­ های«مینگ»]] و [[سلسله چینگ|«چینگ»]] بود. از آنجا که حکمرانان این سلسله دین­دار بوده و پیرو [[آیین بودا|آیین بودای]] تبتی بودند، لذا معماری بنا­های مذهبی در این دوران بسیار شکوفا شد. برای نمونه، برج سفید معبد«میائو این­سی» در [[پکن]]، یک برج لامائی است که در این عصر و به دست استاد معماران نپالی طراحی و ساخته شد.


=== ''معماری دوران [[سلسله مینگ|سلسله­ ی«مینگ»]]      '' ===
=== [[معماری دوران سلسله ی مینگ|معماری دوران سلسله­ ی«مینگ»]]       ===
در عصر [[سلسله مینگ|سلسله ­ی«مینگ»]](1368 تا 1644میلادی)، [[چین]] وارد دوران پایانی جامعه­ ی فودالیستی شد. سبک معماری در این دوران عمدتا سبک سلسله«سونگ» را به ارث برده و تغییرات زیادی نداشت، اما در زمینه­ ی طراحی و نقشه­ کشی این بناها کاملا از سبک سایر دوران ­ها متمایز هستند.
در عصر [[سلسله مینگ|سلسله ­ی«مینگ»]](1368 تا 1644میلادی)، [[چین]] وارد دوران پایانی جامعه­ ی فودالیستی شد. [[هنر معماری در چین|سبک معماری]] در این دوران عمدتا سبک[[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|سلسله«سونگ»]] را به ارث برده و تغییرات زیادی نداشت، اما در زمینه­ ی طراحی و نقشه­ کشی این بناها کاملا از سبک سایر دوران ­ها متمایز هستند.


طراحی شهر و سبک معماری کاخ­ های این دوران، توسط نسل ­های بعدی نیز مورد استفاده قرار گرفت. شهرهای [[پکن]] و نان کن، بزرگ­ترین شهرهای باستانی موجود در [[چین]]، مدیون طراحی و سبک معماری این سلسله به ­شمار می ­روند. در این دوران، [[پکن]] پایتخت [[چین]] تجدید بنا شد و به سه بخش بیرونی، داخلی و امپراتوری تقسیم گردید. در این دوران، هم­چنین ساخت«دیوار دفاعی بزرگ [[چین]]» صورت گرفت که دیوارها، قلاع وگذرگاه ­ها و بسیاری از قسمت ­های مهم این دیوار، با آجر و مهارت و استادی از کرانه­ ی رود«یا لو­زیانگ» در شرق تا گذرگاه«زیا یو­گوانگ» در استان«گَن­سو» در غرب [[چین]] به طول 5660کیلومتر امتداد دارد، آغاز و به پایان رسید. در این دوران، شیوه و سبک تعمیر و تزئین بنا، با مصالح گوناگون مانند سنگ، آجر، شیشه و الوارهای چوبی متداول و ترکیب بندی ساختمان ­ها پخته تر شد.  
طراحی شهر و [[معماری بنای قصرها و کاخ ها در چین|سبک معماری کاخ­ های این دوران]]، توسط نسل ­های بعدی نیز مورد استفاده قرار گرفت. شهرهای [[پکن]] و نان کن، بزرگ­ترین شهرهای باستانی موجود در [[چین]]، مدیون طراحی و [[هنر معماری در چین|سبک معماری]] این سلسله به ­شمار می ­روند. در این دوران، [[پکن]] پایتخت [[چین]] تجدید بنا شد و به سه بخش بیرونی، داخلی و امپراتوری تقسیم گردید. در این دوران، هم­چنین ساخت«[[دیوار بزرگ چین|دیوار دفاعی بزرگ چین]]» صورت گرفت که دیوارها، قلاع وگذرگاه ­ها و بسیاری از قسمت ­های مهم این دیوار، با آجر و مهارت و استادی از کرانه­ ی رود«یالو­زیانگ» در شرق تا گذرگاه«زیایو­گوانگ» در استان«گَن­سو» در غرب [[چین]] به طول 5660کیلومتر امتداد دارد، آغاز و به پایان رسید. در این دوران، شیوه و سبک تعمیر و تزئین بنا، با مصالح گوناگون مانند سنگ، آجر، شیشه و الوارهای چوبی متداول و ترکیب بندی ساختمان ­ها پخته تر شد.  


=== ''معماری دوران سلسله­ ی«چینگ»    '' ===
=== [[معماری دوران سلسله ی چینگ|معماری دوران سلسله­ ی«چینگ»]]     ===
سلسله­ ی«چینگ»(1616 تا 1911میلادی)، آخرین دودمان سلطنت فئودالی در [[چین]] است. معماری در این دوران، عموما ضمن ادامه­ ی سبک معماری سلسله ­های پیشین، به ظرافت و جلال و شکوه ساختمان­ ها بیشتر توجه می­ شد. شهر [[پکن]] پایتخت این سلسله، اساسا چهره ­ی گذشته­ ی خود را حفظ کرده و  باغستان­ های بزرگ از جمله پارک­ های«یوان مینگ­ یوان» و «اَی خه­یوان» یعنی پارک تابستانی خوش منظره در داخل شهر ممنوعه، در این عصر ساخته شدند. استفاده از شیشه در معماری این دوران و ساخت خانه ­های متنوع و به­ شکل آزاد، افزایش یافت. معماری بناهای مذهبی بودای تبتی با سبک خاص خود، در این دوران شکوفا شد. استفاده از مدل­ های گوناگون در بنای معابد و ساختمان ­های سنتی، یکنواختی موجود را تغییر داد و اشکال جالب و متنوعی ایجاد گردید. دراواخر دوران این سلسله، در [[چین]] بناهایی باسبک چینی توام با سبک معماری فرنگی نیز پدید آمد.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref>
[[سلسله چینگ|سلسله­ ی«چینگ»]](1616 تا 1911میلادی)، آخرین دودمان سلطنت فئودالی در [[چین]] است. معماری در این دوران، عموما ضمن ادامه­ ی سبک معماری سلسله ­های پیشین، به ظرافت و جلال و شکوه ساختمان­ ها بیشتر توجه می­ شد. شهر [[پکن]] پایتخت این سلسله، اساسا چهره ­ی گذشته­ ی خود را حفظ کرده و  باغستان­ های بزرگ از جمله پارک­ های«یوان مینگ­ یوان» و «اَی خه ­یوان» یعنی پارک تابستانی خوش منظره در داخل [[شهر ممنوعه پکن|شهر ممنوعه]]، در این عصر ساخته شدند. استفاده از شیشه در معماری این دوران و ساخت خانه ­های متنوع و به­ شکل آزاد، افزایش یافت. [[معماری آرامگاه های سلطنتی در چین|معماری بناهای مذهبی بودای تبتی]] با سبک خاص خود، در این دوران شکوفا شد. استفاده از مدل­ های گوناگون در [[معماری آرامگاه های سلطنتی در چین|بنای معابد و ساختمان ­های سنتی]]، یکنواختی موجود را تغییر داد و اشکال جالب و متنوعی ایجاد گردید. دراواخر دوران این سلسله، در [[چین]] بناهایی باسبک چینی توام با سبک معماری فرنگی نیز پدید آمد<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>.


نیز نگاه کنید به [[هنر در چین]]، [[هنر نقاشی در چین]]، [[هنر خوشنویسی چینی|هنر خوشنویسی چین]]، [[هنر معماری در چین]]، [[سلسله مینگ]]
== نیز نگاه کنید به ==
[[هنر در چین]]؛ [[هنر معماری در چین]]؛ [[معماری بنای قصرها و کاخ ها در چین]]؛ [[معماری معابد و اماکن مذهبی در چین]]؛ [[معماری باغ ها در چین           |معماری باغ ها در چین]]؛ [[معماری آرامگاه های سلطنتی در چین]]؛ [[معماری خانه های مسکونی در چین]]     


= کتابشناسی =
== کتابشناسی ==
<references />
[[رده:هنرهای تجسمی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۲۱:۲۰


روند توسعه و پیشرفت معماری باستانی چین سه دوره را پشت سر گذاشته است: دوران سلسله­ ها­ی«چین» و «خَن»؛ دوران سلسله ­های«سویی» و «تانگ»؛ و سلسله­ های«مینگ» و «چینگ». از معماری هر سه دوره­ ی فوق، نمونه ­هایی از جمله قصرها، کاخ ها، مقبره ­ها و شهرها و هم­چنین استحکامات جنگی و تأسیسات آبیاری باقی مانده است که از لحاظ شکل معماری و مواد ساختمانی و دیگر موارد، در معماری نسل ­های بعدی بسیار تأثیر گذار بوده است. به هرحال، بیشتر بناهای کهن و تاریخی متعلق به دوران باستان، در طول تاریخ و سالیان دراز، بر اثر جنگ و آتش سوزی و حوادث طبیعی نابود شده و از بین رفته ­اند. لذا، اغلب ساختمان­ های باستانی که تاکنون باقی مانده ­اند، مربوط به دوران بعد از سلسله ­ی«تانگ»(قرن 7میلادی) هستند.

معماری دوران سلسله­ ی«تانگ»

دوران حکومت سلسله ­ی«تانگ»(618 تا 907میلادی) دوران اوج پیشرفت اقتصادی و فرهنگی جامعه­ ی فئودالیستی چین به ­شمار می­ رود. از ویژگی­ های سبک معماری این عصر عظمت، شکوه، نظم، سادگی و وضوح رنگ ها است. در این دوران در شهر«چانگ آن» پایتخت سلسله­ ی«تانگ»(شی­آن امروز) و پایتخت شرقی آن «لویانگ» قصرها، باغستان ­ها و ساختمان ­های ادارای زیادی با ترکیب بندی منظم و استانداردهای معقول معماری روز ساخته شده بود و شهر«چانگ اَن» در زمان خود بزرگ­ترین شهر جهان به ­شمار می ­رفت. قصرهای امپراتوری در این شهر از عظمت و شکوه فوق العاده­ ای برخوردار بود و مساحت آن بیش از 3 برابر شهر ممنوعه­ ی پکن بود.

ساختمان­ های چوبی این دوران هنر معماری را به اوج خود رسانده و تمامی بخش ­های از جمله ستون ­ها و سقف از چوب ساخته شده است. هم­چنین، در معماری سنگی و آجری این سلسله نیز پیشرفت­ هایی حاصل شد و بیشتر برج ­ها و معابد بودایی با سنگ و آجر ساخته می ­شد.

معماری دوران سلسله­ ی«سونگ»

دوران سلسله­ ی سونگ(960تا 1279میلادی) عصر زوال سیاسی و نظامی چین بود، ولی در این دوران، اقتصاد، صنایع دستی و تجارت به پیشرفت بسیاری نائل آمده و علوم و فنون شاهد توسعه بود که ظرافت و خوش ترکیبی و توجه به تزئینات ظاهری بنا از خصوصیات معماری این دوران است. درشهرهای این عصر ترکیب خیابان ­ها منظم و معمولا مغازه ­ها رو به خیابان دایر می­ شد و در تأسیسات آتش نشانی، حمل و نقل، راه ­ها و ترافیک، مغازه­ ها و پل­ ها پیشرفت نوینی حاصل شد و سطح معماری بناهای سنگی و آجری در عصر این سلسله پیوسته ارتقا یافت.

در عصر سلسله­ ی«سونگ» و به­ دنبال پیشرفت جامعه در زمینه­ ی اقتصاد، معماری باغ­سازی نیز با مفهوم هنری آن، آغاز شد. در باغ­سازی کلاسیک این عصر چین، زیبائی طبیعی با ایجاد صخره ­ها و جویبارها و گل ­ها و درختان مصنوعی تلفیق و نوعی محیط سرشار از هنر و طبیعت به وجود آمد.

معماری دوران سلسله ­ی«یوان»      

چین در عصر سلسله ­ی«یوان»(1206 تا1368میلادی) یک امپراتوری نظامی با سرزمینی پهناور بود که توسط حکمرانان مغول ایجاد شده بود. در این دوران اقتصاد و فرهنگ چین به­ تدریج و آهسته پیشرفت نموده و معماری نیز در حالت رکود بود و اکثر بناهای ساخته شده در این دوران ساده و غیرهنرمندانه بود. شهر«دا دو» پایتخت این سلسله واقع در شمال شهر پکن امروز مساحت عظیمی داشت که معادل مساحت پکن در دوران سلسله­ های«مینگ» و «چینگ» بود. از آنجا که حکمرانان این سلسله دین­دار بوده و پیرو آیین بودای تبتی بودند، لذا معماری بنا­های مذهبی در این دوران بسیار شکوفا شد. برای نمونه، برج سفید معبد«میائو این­سی» در پکن، یک برج لامائی است که در این عصر و به دست استاد معماران نپالی طراحی و ساخته شد.

معماری دوران سلسله­ ی«مینگ»      

در عصر سلسله ­ی«مینگ»(1368 تا 1644میلادی)، چین وارد دوران پایانی جامعه­ ی فودالیستی شد. سبک معماری در این دوران عمدتا سبکسلسله«سونگ» را به ارث برده و تغییرات زیادی نداشت، اما در زمینه­ ی طراحی و نقشه­ کشی این بناها کاملا از سبک سایر دوران ­ها متمایز هستند.

طراحی شهر و سبک معماری کاخ­ های این دوران، توسط نسل ­های بعدی نیز مورد استفاده قرار گرفت. شهرهای پکن و نان کن، بزرگ­ترین شهرهای باستانی موجود در چین، مدیون طراحی و سبک معماری این سلسله به ­شمار می ­روند. در این دوران، پکن پایتخت چین تجدید بنا شد و به سه بخش بیرونی، داخلی و امپراتوری تقسیم گردید. در این دوران، هم­چنین ساخت«دیوار دفاعی بزرگ چین» صورت گرفت که دیوارها، قلاع وگذرگاه ­ها و بسیاری از قسمت ­های مهم این دیوار، با آجر و مهارت و استادی از کرانه­ ی رود«یالو­زیانگ» در شرق تا گذرگاه«زیایو­گوانگ» در استان«گَن­سو» در غرب چین به طول 5660کیلومتر امتداد دارد، آغاز و به پایان رسید. در این دوران، شیوه و سبک تعمیر و تزئین بنا، با مصالح گوناگون مانند سنگ، آجر، شیشه و الوارهای چوبی متداول و ترکیب بندی ساختمان ­ها پخته تر شد.

معماری دوران سلسله­ ی«چینگ»    

سلسله­ ی«چینگ»(1616 تا 1911میلادی)، آخرین دودمان سلطنت فئودالی در چین است. معماری در این دوران، عموما ضمن ادامه­ ی سبک معماری سلسله ­های پیشین، به ظرافت و جلال و شکوه ساختمان­ ها بیشتر توجه می­ شد. شهر پکن پایتخت این سلسله، اساسا چهره ­ی گذشته­ ی خود را حفظ کرده و  باغستان­ های بزرگ از جمله پارک­ های«یوان مینگ­ یوان» و «اَی خه ­یوان» یعنی پارک تابستانی خوش منظره در داخل شهر ممنوعه، در این عصر ساخته شدند. استفاده از شیشه در معماری این دوران و ساخت خانه ­های متنوع و به­ شکل آزاد، افزایش یافت. معماری بناهای مذهبی بودای تبتی با سبک خاص خود، در این دوران شکوفا شد. استفاده از مدل­ های گوناگون در بنای معابد و ساختمان ­های سنتی، یکنواختی موجود را تغییر داد و اشکال جالب و متنوعی ایجاد گردید. دراواخر دوران این سلسله، در چین بناهایی باسبک چینی توام با سبک معماری فرنگی نیز پدید آمد[۱].

نیز نگاه کنید به

هنر در چین؛ هنر معماری در چین؛ معماری بنای قصرها و کاخ ها در چین؛ معماری معابد و اماکن مذهبی در چین؛ معماری باغ ها در چین؛ معماری آرامگاه های سلطنتی در چین؛ معماری خانه های مسکونی در چین     

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.