ساختار سیاسی لبنان: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۴: | خط ۴: | ||
* [[سیاست و حکومت لبنان]] | * [[سیاست و حکومت لبنان]] | ||
* [[جامعه و نظام اجتماعی لبنان|جامعه و نظام اجتماعی]] | * [[جامعه و نظام اجتماعی لبنان|جامعه و نظام اجتماعی]] | ||
* [[ساختار سیاسی کانادا]] | |||
* [[ساختار سیاسی روسیه]] | |||
* [[ساختار سیاسی افغانستان]] | |||
*[[ساختار سیاسی تونس]] | |||
*[[ساختار سیاسی ژاپن]] | |||
*[[ساختار سیاسی کوبا]] | |||
*[[نظام سیاسی مصر]] | |||
*[[ساختار سیاسی و نام رسمی کشور چین]] | |||
*[[ساختار نظام سیاسی سنگال]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == |
نسخهٔ ۱۸ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۲۲
لبنان جمهوری دموکراتیک پارلمانی است که از سال 1926 و در دوره قیمومیت فرانسه، دارای قانون اساسی و به استناد میثاق ملی (که به عنوان متمم قانون اساسی تلقی میشود)، مسئولیتهای عالی مدنی و نظامیدر اداره کشور میان نمایندگان طوائف مختلف (مسلمان و مسیحی) تقسیم شده است.[۱] علیرغم تاکید قانون اساسی بر الغاء تدریجی نظام سیاسی طائفهای طی چند مرحله و تاکید بر توزیع مناصب حکومتی بر اساس شایستگی و تخصص، طائفه گری سیاسی علاوه بر مسئولیتهای عالی سه گانه (ریاست جمهوری،نخست وزیر و ریاست مجلس)، همچنان در همه ابعاد و پستهای حکومتی تاثیرگذار است. در چنین ساختاری، ثبات سیاسی به میزان بالایی به تفاهم و همگرایی مسئولان عالی که نمایندگان سیاسی سه طائفه عمده (شیعه،سنی و مارونی)اند، دارد. طوائفی که در سطوح بعدی قرار دارند نیز در معادلات سیاسی از جمله انتخابات مجلس نمایندگان و هیئت دولت نقش مهمی ایفا میکنند.[۲]
نیز نگاه کنید به
- سیاست و حکومت لبنان
- جامعه و نظام اجتماعی
- ساختار سیاسی کانادا
- ساختار سیاسی روسیه
- ساختار سیاسی افغانستان
- ساختار سیاسی تونس
- ساختار سیاسی ژاپن
- ساختار سیاسی کوبا
- نظام سیاسی مصر
- ساختار سیاسی و نام رسمی کشور چین
- ساختار نظام سیاسی سنگال