نظام فرهنگی اتیوپی: تفاوت میان نسخهها
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۳: | خط ۳: | ||
==== [[سیاستگذاری فرهنگی اتیوپی|سیاست های فرهنگی دولت]] ==== | ==== [[سیاستگذاری فرهنگی اتیوپی|سیاست های فرهنگی دولت]] ==== | ||
نخستین سیاست فرهنگی راهبردی دولت اتیوپی در سال 1977 و در دوره حاکمیت دولت | نخستین سیاست فرهنگی راهبردی دولت اتیوپی در سال 1977 و در دوره حاکمیت دولت چپگرای منگیستو هایله ماریام مورد تصویب مجلس ملی اتیوپی قرار گرفت. اصول کلی این سیاست فرهنگی عبارت بود از: | ||
1- در نظر گرفتن حق مساوی برای کلیه [[زبان و ادبیات اتیوپی|زبانها]]، سنتها، میراث تاریخی و سایر جنبههای فرهنگی [[گروه های قومی اتیوپی|اقوام]] مختلف اتیوپی. | 1- در نظر گرفتن حق مساوی برای کلیه [[زبان و ادبیات اتیوپی|زبانها]]، سنتها، میراث تاریخی و سایر جنبههای فرهنگی [[گروه های قومی اتیوپی|اقوام]] مختلف اتیوپی. | ||
خط ۴۳: | خط ۴۳: | ||
'''3- توسعه تأسیسات فرهنگی''' | '''3- توسعه تأسیسات فرهنگی''' | ||
الف) تاسیس و توسعه موسسات و مراکز فرهنگی نظیر موزهها، | الف) تاسیس و توسعه موسسات و مراکز فرهنگی نظیر موزهها، سالنهای تئاتر، [[سینمای اتیوپی|سینما]]، مراکز فرهنگی، کتابخانههای سیار و ثابت، آرشیوها، مراکز حفظ و نگهداری اسناد، مراکز [[صنایع دستی در اتیوپی|صنایع دستی]] و هنرهای تزئینی، مؤسسات مطالعات [[زبان و ادبیات اتیوپی|زبان]] و کلیه مراکزی که با امور فرهنگی کودکان و نوجوانان سر و کار دارند. | ||
ب) تأسیس یک مرکز ترجمه چند زبانه به منظور انجام تبادلات فرهنگی و انتقال دانش و اطلاعات مورد نیاز بین | ب) تأسیس یک مرکز ترجمه چند زبانه به منظور انجام تبادلات فرهنگی و انتقال دانش و اطلاعات مورد نیاز بین زبانهای محلی و خارجی'''<br />4- حفاظت و نگهداری میراث فرهنگی موجود''' | ||
الف) تهیه و تدوین نقشه میراث ملی دربرگیرنده اماکن، میراث [[جغرافیای طبیعی اتیوپی|طبیعی]]، فرهنگی و [[تاریخ اتیوپی|تاریخی]] اتیوپی | الف) تهیه و تدوین نقشه میراث ملی دربرگیرنده اماکن، میراث [[جغرافیای طبیعی اتیوپی|طبیعی]]، فرهنگی و [[تاریخ اتیوپی|تاریخی]] اتیوپی | ||
خط ۵۵: | خط ۵۵: | ||
'''5- بازگرداندن و اعاده میراث فرهنگی''' | '''5- بازگرداندن و اعاده میراث فرهنگی''' | ||
الف) تلاش برای بازگرداندن میراث تاریخی خارج شده از کشور با بهره گیری از دیپلماسی فعال فرهنگی در سطوح ملی، | الف) تلاش برای بازگرداندن میراث تاریخی خارج شده از کشور با بهره گیری از دیپلماسی فعال فرهنگی در سطوح ملی، منطقهای، قارهای و بین المللی | ||
'''6- توسعه [[زبان و ادبیات اتیوپی|زبانها]] و تعیین نوع زبان برای استفاده''' | '''6- توسعه [[زبان و ادبیات اتیوپی|زبانها]] و تعیین نوع زبان برای استفاده''' | ||
خط ۶۳: | خط ۶۳: | ||
ب) شناسایی و تدوین الفبای زبانهای در حال انقراض فاقد رسم الخط علمی | ب) شناسایی و تدوین الفبای زبانهای در حال انقراض فاقد رسم الخط علمی | ||
ج) افزایش ترجمه متون | ج) افزایش ترجمه متون یاریدهنده کشور در تجربیات و دانش جهان | ||
'''7- تشویق و | '''7- تشویق و اعطای کمکهای مادی و معنوی به هنرمندان خلاق در پدید آوردن آثار برجسته هنری''' | ||
'''8- حمایت از مالکیت میراث معنوی''' | '''8- حمایت از مالکیت میراث معنوی''' | ||
خط ۷۳: | خط ۷۳: | ||
ب) انجام اقدامات لازم برای اطمینان از رعایت حقوق مؤلفان و مخترعان | ب) انجام اقدامات لازم برای اطمینان از رعایت حقوق مؤلفان و مخترعان | ||
ج) حفظ حقوق اشخاص، گروهها و سازمانهایی که آرشیوها و سایر میراث منقول خود را به موزهها و آرشیوهای ملی و یا | ج) حفظ حقوق اشخاص، گروهها و سازمانهایی که آرشیوها و سایر میراث منقول خود را به موزهها و آرشیوهای ملی و یا منطقهای میسپارند. | ||
د) تشویق اشخاص فعال در امور فرهنگی در راستای تاسیس | د) تشویق اشخاص فعال در امور فرهنگی در راستای تاسیس اتحادیههای شغلی آزاد | ||
'''9- گسترش دانش فرهنگی''' | '''9- گسترش دانش فرهنگی''' | ||
خط ۸۱: | خط ۸۱: | ||
الف) تقویت هویت فرهنگی جوانان و تمرکز هر چه بیشتر بر موضوعات فرهنگی ارتباط دهنده فرهنگ و آموزش و پرورش | الف) تقویت هویت فرهنگی جوانان و تمرکز هر چه بیشتر بر موضوعات فرهنگی ارتباط دهنده فرهنگ و آموزش و پرورش | ||
ب) تهیه و انتشار | ب) تهیه و انتشار برنامههای [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری اتیوپی|آموزشی]] از طریق [[رسانهها و وسائل ارتباط جمعی اتیوپی|رسانههای جمعی]] با هدف افزایش دانش فرهنگی در بین مردم اتیوپی | ||
'''10- مدرنیزاسیون و [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری اتیوپی|آموزش]] فردی''' | '''10- مدرنیزاسیون و [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری اتیوپی|آموزش]] فردی''' | ||
خط ۸۷: | خط ۸۷: | ||
الف) تحقق آموزشهای کوتاه مدت و بلند مدت در داخل و یا خارج کشور با هدف ترقی و توسعه دانش فرهنگی اشخاص فعال در رشتههای مختلف فرهنگی | الف) تحقق آموزشهای کوتاه مدت و بلند مدت در داخل و یا خارج کشور با هدف ترقی و توسعه دانش فرهنگی اشخاص فعال در رشتههای مختلف فرهنگی | ||
ب) به کارگیری | ب) به کارگیری روشهای مدرن برای توسعه بخشهای فرهنگی جامعه | ||
'''11- افزایش مشارکت عمومی''' | '''11- افزایش مشارکت عمومی''' | ||
الف) فراهم آوردن شرایط مساعد برای سرمایه گذاران خصوصی جهت احداث | الف) فراهم آوردن شرایط مساعد برای سرمایه گذاران خصوصی جهت احداث سالنهای تئاتر، [[سینمای اتیوپی|سینما]]، گالریهای هنری و تجهیز کتابخانههای عمومی | ||
ب) پشتیبانی و حمایت کامل از اتباع اتیوپیایی یا خارجی فعال در زمینه گردآوری آثار [[هنر اتیوپی|هنری]]، [[صنایع دستی در اتیوپی|صنایع دستی]]، اسناد خطی، کتب و آرشیوهای قدیمی | ب) پشتیبانی و حمایت کامل از اتباع اتیوپیایی یا خارجی فعال در زمینه گردآوری آثار [[هنر اتیوپی|هنری]]، [[صنایع دستی در اتیوپی|صنایع دستی]]، اسناد خطی، کتب و آرشیوهای قدیمی به صورت قانونی | ||
ج) تاسیس و گسترش سازمانها و اتحادیههای فعال در زمینههای مختلف فرهنگی | ج) تاسیس و گسترش سازمانها و اتحادیههای فعال در زمینههای مختلف فرهنگی | ||
خط ۱۰۳: | خط ۱۰۳: | ||
ب) گسترش روابط مستحکم فرهنگی ملی، قاره ای و بین المللی براساس برابری فرهنگ ها با هدف معرفی فرهنگ اتیوپی به سایر جهانیان | ب) گسترش روابط مستحکم فرهنگی ملی، قاره ای و بین المللی براساس برابری فرهنگ ها با هدف معرفی فرهنگ اتیوپی به سایر جهانیان | ||
ج) تلاش برای عملیاتی کردن قراردادهای فرهنگی | ج) تلاش برای عملیاتی کردن قراردادهای فرهنگی امضا شده بین کشور [[اتیوپی]] و دیگر کشورها<ref>www.Countries and their cultures/culture of Ethiopia</ref> | ||
==== [[جریان های فکری موثر اتیوپی| | ==== [[جریان های فکری موثر اتیوپی|جریانهای فکری موثر]] ==== | ||
جریانهای فکری موثر در جامعه در دهههای 1960 و 1970 میلادی به طور کامل تحت کنترل اتحادیههای کارگری و صنفی بود و رهبران این اتحادیهها در برانگیختن اذهان عمومی جامعه تاثیرگذار بودند. با این حال طی دو دهه گذشته و بر اثر رشد تدریجی فرآیند دمکراسی پیشرفتهایی در توسعه جریانهای فکری در جامعه به وجود آمده و دانشگاهها به جریان دهندههای اصلی فکری جامعه مبدل شدهاند به طوری که در سازماندهی برخی اعتراضات و تظاهرات مردمی نیز نقش تعیین کنندهای برعهده داشتهاند. البته به موازات محافل دانشگاهی، اتحادیههای کارگری نیز همچنان جایگاه و نفوذ خود را حفظ کردهاند. از این روی میتوان گفت اتحادیههای کارگری و محافل دانشگاهی دو عنصر تاثیرگذار در خط دهی و جهت دهی به گروههای مختلف [[نظام اجتماعی اتیوپی|اجتماعی اتیوپی]] به شمار میروند. | |||
==== [[شخصیت ها و مفاخر فرهنگی اتیوپی|مفاخر ملی اتیوپی]] ==== | ==== [[شخصیت ها و مفاخر فرهنگی اتیوپی|مفاخر ملی اتیوپی]] ==== | ||
کشور باستانی و تاریخی [[اتیوپی]] همچون دیگر کشورهای قاره آفریقا دربرگیرنده قهرمانان و تاریخ سازان بزرگی است که صفحاتی از تاریخی این کشور را به خود اختصاص داده و در زمره مفاخر ملی این کشور جای | کشور باستانی و تاریخی [[اتیوپی]] همچون دیگر کشورهای قاره آفریقا دربرگیرنده قهرمانان و تاریخ سازان بزرگی است که صفحاتی از تاریخی این کشور را به خود اختصاص داده و در زمره مفاخر ملی این کشور جای گرفتهاند. جدای از قهرمانان و شخصیتهای تاریخی اتیوپی، برخی اشخاص در دوره معاصر به ویژه در جریان جنگ این کشور با ایتالیا در دهه 1930 به چهرههای بزرگی مبدل شده و در تقویم مفاخر ملی و قهرمانان بزرگ اتیوپی جای گرفتهاند. برخی از این شخصیتهای عبارتند از: | ||
سرهنگ کاساجی ماریام: وی در جریان جنگ ناکفا کشته شده و به شیر تنهای ناکفا ملقب گشت. | سرهنگ کاساجی ماریام: وی در جریان جنگ ناکفا کشته شده و به شیر تنهای ناکفا ملقب گشت. | ||
خط ۱۲۹: | خط ۱۲۹: | ||
==== [[تاثيرپذیری اتیوپی از فرهنگ خارجی|تاثیر فرهنگ های خارجی]] ==== | ==== [[تاثيرپذیری اتیوپی از فرهنگ خارجی|تاثیر فرهنگ های خارجی]] ==== | ||
هر چند فرهنگ کشور [[اتیوپی]] فرهنگی غنی و | هر چند فرهنگ کشور [[اتیوپی]] فرهنگی غنی و پر محتوا است و [[گروه های قومی اتیوپی|اقوام و قبایل]] این کشور نیز با دارا بودن خرده فرهنگهایی عمیق در پربار شدن هرچه بیشتر این فرهنگ تأثیرگذار بودهاند با این حال فرهنگ اتیوپی طی چند دهه گذشته و از اوایل دهه 1960 به بعد تا حدود زیادی تحت تأثیر فرهنگهای خارجی به ویژه فرهنگ و تمدن غربی قرار گرفتهاست. از این رو تهاجم فرهنگی غرب بر [[فرهنگ عمومی اتیوپی]] و خرده فرهنگهای قبایل مختلف کشور اثرات قابل توجهی برجای نهادهاست که این تأثیرات را میتوان بر نوع [[لباس سنتی مردم اتیوپی|لباس]] پوشیدن [[زنان در اتیوپی|زنان]] و مردان، نحوه آرایش بانوان مناطق شهری، نوع گفتار تحصیلکردگان دانشگاهی، طرز تفکر برخی اندیشمندان در مورد مغرب زمین و... مشاهده کرد. تهاجم فرهنگی غرب در این کشور بیشتر از طریق فضای مجازی (شبکههای فیس بوک، توئیتر و ...) [[شبکه های ماهواره ای در اتیوپی|شبکههای ماهواره@ای]]، فیلمهای سینمایی، مجلات و اقدامات نمایندگیهای فرهنگی کشورهای غربی در بخشهای مختلف کشور راه یافتهاست. | ||
علاوه بر آن میسیونرها و | علاوه بر آن میسیونرها و هیئتهای تبشیری وابسته به کلیساهای غربی نیز از جمله عوامل گسترش فرهنگ غربی در مناطق روستایی و بخشهای دورافتاده [[اتیوپی]] به شمار میروند.<ref>[http://www.selamta.net/culture.htm http://www.selamta.net/culture.html]</ref> | ||
هرچند غرب زدگی و تأثیر فرهنگ غربی در مناطق شهری و به ویژه شهر آدیس آبابا از عمق بیشتری برخوردار است و چهره عمومی شهر و شهرنشینان نیز به خوبی نمایانگر این امر است با این حال | هرچند غرب زدگی و تأثیر فرهنگ غربی در مناطق شهری و به ویژه شهر آدیس آبابا از عمق بیشتری برخوردار است و چهره عمومی شهر و شهرنشینان نیز به خوبی نمایانگر این امر است با این حال روستاییان و ساکنان شهرهای کوچک به دلیل تأکید و علاقه خود در حفظ فرهنگهای قومی قبیلگی خویش تاکنون در مقابل مظاهر فریبنده تمدن و فرهنگ غربی مقاومت کردهاند. با این همه در بین [[گروه های قومی اتیوپی|اقوام و قبایل]] کاملا سنتی و تا حدودی دست نخورده نیز رگههایی از فرهنگ غربی مشاهده میشود. | ||
ورود فرهنگ غربی به این کشور و عقب نشینی گام به گام فرهنگ ملی و خرده | ورود فرهنگ غربی به این کشور و عقب نشینی گام به گام فرهنگ ملی و خرده فرهنگهای قبایل این کشور در مقابل امواج نیرومند فرهنگ غربی طی چند دهه گذشته که منجر به از بین رفتن برخی از [[آداب و رسوم در اتیوپی|آداب و رسوم]] و سنت های قدیمی [[اتیوپی]] شده است بارها با اعتراض اندیشمندان این کشور مواجه گشته و آنها ضمن اعتراض به سیاست دولت خواستار اتخاذ تدابیر و مواضعی در مقابل این وضعیت و ممانعت از ورود سازمانیافته فرهنگ غربی به کشور و در مقابل آن تلاش برای تقویت فرهنگ بومی این کشور شدهاند. با این حال تحولات سیاسی چند دهه گذشته، مشکلات عظیم اقتصادی، سو مدیریت دولتمردان و بیتوجهی به عرصه فرهنگ مانع توجه دولتمردان کشور به این موضوع مهم شدهاست. | ||
==== [[بازار کتاب در اتیوپی]] ==== | ==== [[بازار کتاب در اتیوپی]] ==== | ||
با وجود علاقه فراوان مردم این کشور به مطالعه کتب مختلف؛ میزان ترجمه کتب خارجی | با وجود علاقه فراوان مردم این کشور به مطالعه کتب مختلف؛ میزان ترجمه کتب خارجی به ویژه از زبان انگلیسی به زبان های [[زبان امهریک|امهریک]] و [[زبان ارومو|ارومو]] خصوصا در مضامین علمی، ادبی و رمان در سطح پایینی است و هر سال تنها تعداد معدودی ترجمه روانه بازار کتاب این کشور میشوند. علت عمده این امر هزینههای بالای چاپ و نشر و عدم حمایت دولت از ترجمه کتب مختلف به زبانهای بومی این کشور است که به نوبه خود موجبات عدم رونق این بخش فرهنگی را در کشور فراهم آوردهاست. | ||
'''[[صنعت گردشگری اتیوپی|جهانگردی بینالمللی (جاذبه های گردشگری اتیوپی)]]''' | '''[[صنعت گردشگری اتیوپی|جهانگردی بینالمللی (جاذبه های گردشگری اتیوپی)]]''' | ||
کشور [[اتیوپی]] از کشورهای زیبای قاره آفریقا | کشور [[اتیوپی]] از کشورهای زیبای قاره آفریقا به شمار میرود که گوناگونی طبیعت آن اعم از بیابان، جنگل، [[رودهای اتیوپی|رودخانه]]، دریاچه، کوهستان و دشتهای نیمه جنگلی زیبایی خاصی بدان بخشیدهاست. جدای از طبیعت زیبای این کشور؛ انبوه آثار تاریخی و بناهای باستانی اتیوپی از جذابیتهای مهم این کشور کهن به شمار میرود و هر سال هزاران گردشگر از کشورهای مختلف به ویژه از اروپای غربی و آمریکای شمالی با هدف مشاهده جاذبههای طبیعی و تاریخی به [[اتیوپی]] سفر میکنند. | ||
صنعت گردشگری در کشور اتیوپی در دوره حاکمیت امپراطور هایلا سلاسی در جایگاه خوبی قرار داشت با این حال روی کارآمدن نظامیان چپ گرا در دهههای 1970 و 1980 موجب انحطاط نسبی نظام گردشگری [[اتیوپی]] گردید. پس از سرنگونی هایله ماریام و از اوایل دهه 1990 میلادی بازسازی صنعت توریسم کشور در دستور کار دولت قرار گرفت و آقای ملس زناوی با تاکید بر اهمیت توریسم و گردشگری و با کمک کشورهای خارجی بویژه [[چین]] ، پروژههای مختلفی همچون ساخت هتل های کوچک و متوسط و رستوران های جدید به همراه ایجاد امکانات رفاهی در پارک های وحش و تورهای تفریحی به مناطق صحرایی و کوهستانی را در مناطق مختلف کشور آغاز کرد .این سیاست جدید راهبردی از اواسط دهه 1990 میلادی موجب افزایش ورود توریستهای غربی به [[اتیوپی]] و در نتیجه کسب درآمد عظیمی در سالهای نخست دهه 2000 میلادی گردید | [[صنعت گردشگری اتیوپی|صنعت گردشگری]] در کشور اتیوپی در دوره حاکمیت امپراطور هایلا سلاسی در جایگاه خوبی قرار داشت با این حال روی کارآمدن نظامیان چپ گرا در دهههای 1970 و 1980 موجب انحطاط نسبی نظام گردشگری [[اتیوپی]] گردید. پس از سرنگونی هایله ماریام و از اوایل دهه 1990 میلادی بازسازی صنعت توریسم کشور در دستور کار دولت قرار گرفت و آقای ملس زناوی با تاکید بر اهمیت توریسم و گردشگری و با کمک کشورهای خارجی بویژه [[چین]] ، پروژههای مختلفی همچون ساخت هتل های کوچک و متوسط و رستوران های جدید به همراه ایجاد امکانات رفاهی در پارک های وحش و تورهای تفریحی به مناطق صحرایی و کوهستانی را در مناطق مختلف کشور آغاز کرد .این سیاست جدید راهبردی از اواسط دهه 1990 میلادی موجب افزایش ورود توریستهای غربی به [[اتیوپی]] و در نتیجه کسب درآمد عظیمی در سالهای نخست دهه 2000 میلادی گردید به طوری که بر اساس آخرین آمار موجود در سال 2010 میلادی (علیرغم رخ دادن وقایعی نظیر خشکسالی و قحطی در برخی مناطق و سایه انداختن شبح تروریسم بر کشور) در حدود 410 هزار گردشگر خارجی به این کشور سفر کردهاند که در نوع خود قابل ملاحظه است.<ref>World Bank (2010). Ethiopia in Makeda's Footsteps: Towards a Strategy for Pro-Poor Tourism Development. African Private Sector Development</ref> | ||
==== [[مراكز مهم گردشگری اتیوپی]] ==== | ==== [[مراكز مهم گردشگری اتیوپی]] ==== | ||
مهم ترین مناطق گردشگری [[اتیوپی]] که علاوه بر نمایش | مهم ترین مناطق گردشگری [[اتیوپی]] که علاوه بر نمایش جلوههای زیبایی از طبیعت، دربرگیرنده آثار [[تاریخ اتیوپی|تاریخی]] و باستانی متعددی میباشند و از این نظر در سطح جهان به شهرت والایی دست یافتهاند عبارتند از: | ||
[[پرونده:شهر آکسوم.jpg|بندانگشتی|شهر آکسوم]] | [[پرونده:شهر آکسوم.jpg|بندانگشتی|شهر آکسوم]] | ||
===== [[شهر آکسوم|آکسوم]] ===== | ===== [[شهر آکسوم|آکسوم]] ===== | ||
آکسوم | آکسوم قدیمیترین شهر باستانی [[اتیوپی]] و همچنین پایتخت دولت تاریخی آکسوم است. این شهر دربرگیرنده تعدای از ستونهای سنگی اوبلیسک (تک ستون های یکپارچه سنگی) منحصر به فرد میباشد. بلندترین این ستونها 35 متر طول و 500 تن وزن داشته و هرچند در حال حاضر درهم شکسته و بر زمین افتادهاست با این حال بزرگترین قطعه سنگی محسوب میگردد که تاکنون توسط انسان ساخته شدهاست. نزدیک به این ستون؛ ستون سنگی کوچکتری وجود دارد که 24 متر ارتفاع دارد. یکی از ستونهای سنگی بزرگ این مجموعه نیز به دستور شخص موسولینی در سال 1937 به رم انتقال یافت که پس از مذاکرات طولانی در سال 2007 به کشور بازگردانده شد. | ||
آکسوم در زمان رونق خود مرکز تجاری بزرگی با دارا بودن پول خاص بود و با [[مصر]]، دنیای عرب، ایران و هند مناسبات تجاری داشت. از سوی دیگر آکسوم محل قدیمی ترین کلیسای اتیوپی است که به زمان تعیین مسیحیت به مذهب دولتی (اوایل قرن چهارم) بر میگردد. ساختمان اولیه این کلیسا که ظاهرا بسیار مرتفع بوده در حال حاضر از بین | [[شهر آکسوم|آکسوم]] در زمان رونق خود مرکز تجاری بزرگی با دارا بودن پول خاص بود و با [[مصر]]، دنیای عرب، ایران و هند مناسبات تجاری داشت. از سوی دیگر آکسوم محل قدیمی ترین کلیسای اتیوپی است که به زمان تعیین [[مسيحيت در اتیوپی|مسیحیت]] به مذهب دولتی (اوایل قرن چهارم) بر میگردد. ساختمان اولیه این کلیسا که ظاهرا بسیار مرتفع بوده در حال حاضر از بین رفتهاست با این حال در اوایل قرن هفدهم میلادی و به دستور امپراطور فاسیلادسا (Fasiladsa) ساختمانی در محل آن ساخته شد که هنوز نیز باقی ماندهاست. | ||
در مجاورت این کلیسا؛ خانه متروکی وجود دارد که بسیار مورد احترام مردمان محلی | در مجاورت این کلیسا؛ خانه متروکی وجود دارد که بسیار مورد احترام مردمان محلی میباشد و ادعا میشود که در این محل صندوق پیمان مقدس (ده فرمان خداوند به حضرت موسی) نگاهداری میگردد. این در حالی است که محل دقیق ده فرمان مشخص نیست. | ||
در بیرون از آکسوم نیز بقایای کاخی که از نظر عموم متعلق به ملکه سبا است وجود دارد. این کاخ در محلی به نام دانگوره (Dangur) نزدیک به کوهی که | در بیرون از [[شهر آکسوم|آکسوم]] نیز بقایای کاخی که از نظر عموم متعلق به ملکه سبا است وجود دارد. این کاخ در محلی به نام دانگوره (Dangur) نزدیک به کوهی که ستونهای سنگی اوبلیسک از آنجا آورده شده قرار دارد. علاوه بر آن، در آکسوم آرامگاه چند فرمانروای قدیمی وجود دارد که کندهکاری های زیبایی بر روی آنها صورت گرفتهاست. معبدی متعلق به قرون ششم و هفتم قبل از میلاد از دیگر آثار تاریخی آکسوم محسوب میشود. علاوه بر آن محل جنگ میان نیروهای حبشه و نیروهای ایتالیایی- که در سال 1896 در منطقهای به نام آدوا اتفاق افتاد- نیز در آکسوم قرار دارد.<ref>http://www.tourismethiopia.gov.et/Attractions/AxumDestination/2012</ref> | ||
[[شهر آکسوم]] | [[شهر آکسوم]] به ویژه ابلیسکها (ستونهای) آکسوم که در فهرست [https://www.unesco.org/en سازمان یونسکو] نیز به ثبت رسیدهاند از مراکز اصلی مورد بازدید گردشگران خارجی است که عمدتا در قالب تورهای چند نفره بناهای تاریخی این شهر را مشاهده و فیلم و عکس تهیه میکنند. | ||
===== [[بحیردار]] ===== | ===== [[بحیردار]] ===== | ||
[[بحیردار]] از دیگر مناطق زیبا و باستانی کشور [[اتیوپی]] است. بحیردار در ساحل جنوبی دریاچه تانا -که بهترین و راحت ترین مکان برای مشاهده آبشارهای نیل آبی است - قرار دارد. آبشار نیل آبی که مردم [[اتیوپی]] به آن دود آتش نیز | [[بحیردار]] از دیگر مناطق زیبا و باستانی کشور [[اتیوپی]] است. بحیردار در ساحل جنوبی دریاچه تانا -که بهترین و راحت ترین مکان برای مشاهده آبشارهای نیل آبی است - قرار دارد. آبشار نیل آبی که مردم [[اتیوپی]] به آن دود آتش نیز میگویند یکی از دیدنیترین مکان های طبیعی اتیوپی به شمار میرود. علاوه بر آن در بحیردار کلیساها و صومعههایی وجود دارد که اکثر آنها علیالخصوص صومعه کبران گبریل و صومعه زگه پنینسولا از معروفیت زیادی برخوردار میباشند. بر روی دیوارهای این اماکن دینی نقاشیهای جالبی ترسیم شدهاست. | ||
البته در حال حاضر بیشتر این | البته در حال حاضر بیشتر این مکانها به موزه تبدیل شده و در آنها نسخ خطی، تاجهای تاریخی و همچنین جامه های مربوط به پادشاهان و کشیشان برجسته حبشه نگهداری میشوند. بازدید از تعدادی از برخی از کلیساهای تاریخی این منطقه برای افراد عادی ممنوع میباشد.<ref><nowiki>http://www.selamta.net/Ethiopia's</nowiki> Tourist Attractions.htm</ref> | ||
بحیردار قطب گردشگری [[اتیوپی]] است و در طول سال دستجات بزرگ توریستهای خارجی به این شهر سفر کرده و علاوه بر آثار تاریخی آن و از نیل آبی و دریاچه تانا نیز که از زیبایی شگفت انگیزی برخوردارند بازدید | بحیردار قطب گردشگری [[اتیوپی]] است و در طول سال دستجات بزرگ توریستهای خارجی به این شهر سفر کرده و علاوه بر آثار تاریخی آن و از نیل آبی و دریاچه تانا نیز که از زیبایی شگفت انگیزی برخوردارند بازدید مینمایند. | ||
===== [[گوندار]] ===== | ===== [[گوندار]] ===== | ||
خط ۲۱۷: | خط ۲۱۷: | ||
==== '''سه کشور مبدأ گردشگران خارجی''' ==== | ==== '''سه کشور مبدأ گردشگران خارجی''' ==== | ||
کشور زیبای [[اتیوپی]] با چشم اندازهای طبیعی آن اعم از جنگل، کوهستان، بیابان، [[رودهای اتیوپی|رودخانه]]<nowiki/>های پرآب و [[آداب و رسوم در اتیوپی|آداب و رسوم]] جالب قبایل سنتی آن از مقاصد گردشگران کشورهای مختلف است که در فصول مختلف سال به این کشور سفر کرده و از مشاهده مناظر زیبای آن لذت می برند. هرچند اطلاعات دقیقی در مورد ملیت گردشگرانی که به این کشور سفر می کنند وجود ندارد با این حال بر اساس شواهد موجود توریست های آمریکایی، ایتالیایی و فرانسوی بیشترین گردشگران خارجی را که به [[اتیوپی]] سفر می کنند تشکیل می دهند. | کشور زیبای [[اتیوپی]] با چشم اندازهای طبیعی آن اعم از جنگل، کوهستان، بیابان، [[رودهای اتیوپی|رودخانه]]<nowiki/>های پرآب و [[آداب و رسوم در اتیوپی|آداب و رسوم]] جالب قبایل سنتی آن از مقاصد گردشگران کشورهای مختلف است که در فصول مختلف سال به این کشور سفر کرده و از مشاهده مناظر زیبای آن لذت می برند. هرچند اطلاعات دقیقی در مورد ملیت گردشگرانی که به این کشور سفر می کنند وجود ندارد با این حال بر اساس شواهد موجود توریست های آمریکایی، ایتالیایی و فرانسوی بیشترین گردشگران خارجی را که به [[اتیوپی]] سفر می کنند تشکیل می دهند. | ||
==== سه مقصد اصلی مسافران اریتره ای ==== | ==== سه مقصد اصلی مسافران اریتره ای ==== |
نسخهٔ ۲ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۰:۳۱
فرهنگ مردم اتیوپی
فرهنگ در کشور اتیوپی عمدتا به عنوان مجموعه پیچیده ای از سنت ها، باورها، ارزش ها، زبان ها، آداب و رسوم و ایدئولوژی قبایل و اقوام مختلف کشور در نظر گرفته می شود که از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است. جدای از آن به دلیل ارتباطات و مناسبات عمیق این کشور با کشورهای همسایه در طول تاریخ به ویژه سودان، شبه جزیره عربستان، شبه قاره هند، و ایتالیا؛ بخش هایی از فرهنگ این مناطق نیز وارد فرهنگ بومی این کشور شده و در زمره بخشی از ساختار فرهنگی اتیوپی جای گرفته است.
سیاست های فرهنگی دولت
نخستین سیاست فرهنگی راهبردی دولت اتیوپی در سال 1977 و در دوره حاکمیت دولت چپگرای منگیستو هایله ماریام مورد تصویب مجلس ملی اتیوپی قرار گرفت. اصول کلی این سیاست فرهنگی عبارت بود از:
1- در نظر گرفتن حق مساوی برای کلیه زبانها، سنتها، میراث تاریخی و سایر جنبههای فرهنگی اقوام مختلف اتیوپی.
2- ایجاد شرایط مساعد برای انجام فعالیت های تحقیقاتی در مورد زبان، میراث و جنبه های فرهنگی هویتی اقوام مختلف اتیوپی
3- تأمین شرایطی که طی آن همه شهروندان کشور بتوانند به طور مساوی و آزادانه در کلیه فعالیت های فرهنگی شرکت کرده و از امکانات موجود بهره برداری نمایند.
4- فراهم نمودن امکانات مناسب برای محققینی که در زمینه های فرهنگی فعالیت میکنند.
5- ارتقاء سطح فرهنگ مردم و اقوام مختلف و هماهنگ کردن آن با آموزش، علم و تکنولوژی مدرن روز
6- ایجاد شرایطی که به تربیت نیروهای انسانی متخصص در زمینه های مختلف فرهنگی کمک نموده و عادات و سنت های غلط فرهنگی را به تدریج تصحیح یا حذف کند.
7- ایجاد امکانات لازم برای مؤسسات فرهنگی با هدف تقبل نقش های مهم تر در برنامه های کشور و در راستای ترویج صلح، آزادی، رشد و توسعه در سرتاسر کشور
8- همکاری فرهنگی در سطوح ملی، منطقه ای، قاره ای و بین المللی براساس برابری فرهنگ ها
ابزارها و راهکارهای مورد استفاده برای نیل به اهداف سیاست فرهنگی این کشور طی سه دهه گذشته بشرح ذیل جنبه عملیاتی یافته یا در دست اجراء میباشند:
1- فهرست و استاندارد کردن اطلاعات زبانی و آثار تاریخی
الف) کلیه میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی مربوط به اتیوپی که در داخل یا خارج از کشور قرار دارند، باید شناسایی شده و فهرست گردند.
ب) تمامی زبانها و لهجههای کشور باید شناسایی و ثبت گردیده و مطابق با استانداردها و پراکندگی جغرافیایی خود، طبقه بندی و مشخص شوند.
2- مطالعه و تحقیق و توسعه
الف) تحقیقات و مطالعات استاندارد شده علمی باید در زمینه باستان شناسی، دیرینه شناسی (Paleontology)، انسان شناسی باستانی (Paleo Anthropology) و انسان شناسی فرهنگی و تاریخی انجام شوند.
ب) انجام مطالعات علمی در مورد تمام انواع میراث تاریخی و فرهنگی کشور
ج) انجام تحقیقات گسترده در مورد زبانهای درحال انقراض و تلاش برای ثبت و نگهداری آنها
د) تحقیق و مطالعه در زمینه منسوخ ساختن سنت های زیان آور علیه زنان و ارائه راهکارهای لازم با توجه به نتایج مطالعات
ه) تعیین اهداف مشخص برای مؤسسات فرهنگی دست اندرکار امور جوانان در راستای رشد و توسعه نسل آینده کشور
3- توسعه تأسیسات فرهنگی
الف) تاسیس و توسعه موسسات و مراکز فرهنگی نظیر موزهها، سالنهای تئاتر، سینما، مراکز فرهنگی، کتابخانههای سیار و ثابت، آرشیوها، مراکز حفظ و نگهداری اسناد، مراکز صنایع دستی و هنرهای تزئینی، مؤسسات مطالعات زبان و کلیه مراکزی که با امور فرهنگی کودکان و نوجوانان سر و کار دارند.
ب) تأسیس یک مرکز ترجمه چند زبانه به منظور انجام تبادلات فرهنگی و انتقال دانش و اطلاعات مورد نیاز بین زبانهای محلی و خارجی
4- حفاظت و نگهداری میراث فرهنگی موجود
الف) تهیه و تدوین نقشه میراث ملی دربرگیرنده اماکن، میراث طبیعی، فرهنگی و تاریخی اتیوپی
ب) در نظر گرفتن اقدامات امنیتی برای حفاظت میراث تاریخی کشور از خطراتی نظیر سرقت، قاچاق و انتقال به کشورهای دیگر
ج) گردآوری و طبقه بندی میراث فرهنگی کشور در موزهها، کتابخانهها و اماکن مناسب
5- بازگرداندن و اعاده میراث فرهنگی
الف) تلاش برای بازگرداندن میراث تاریخی خارج شده از کشور با بهره گیری از دیپلماسی فعال فرهنگی در سطوح ملی، منطقهای، قارهای و بین المللی
6- توسعه زبانها و تعیین نوع زبان برای استفاده
الف) تهیه نقشه پراکندگی انواع زبانهای بومی کشور
ب) شناسایی و تدوین الفبای زبانهای در حال انقراض فاقد رسم الخط علمی
ج) افزایش ترجمه متون یاریدهنده کشور در تجربیات و دانش جهان
7- تشویق و اعطای کمکهای مادی و معنوی به هنرمندان خلاق در پدید آوردن آثار برجسته هنری
8- حمایت از مالکیت میراث معنوی
الف) اصلاح قوانین موجود کشور مرتبط با کپی رایت و تدوین قوانین متناسب با پیشرفت تکنولوژی روز
ب) انجام اقدامات لازم برای اطمینان از رعایت حقوق مؤلفان و مخترعان
ج) حفظ حقوق اشخاص، گروهها و سازمانهایی که آرشیوها و سایر میراث منقول خود را به موزهها و آرشیوهای ملی و یا منطقهای میسپارند.
د) تشویق اشخاص فعال در امور فرهنگی در راستای تاسیس اتحادیههای شغلی آزاد
9- گسترش دانش فرهنگی
الف) تقویت هویت فرهنگی جوانان و تمرکز هر چه بیشتر بر موضوعات فرهنگی ارتباط دهنده فرهنگ و آموزش و پرورش
ب) تهیه و انتشار برنامههای آموزشی از طریق رسانههای جمعی با هدف افزایش دانش فرهنگی در بین مردم اتیوپی
10- مدرنیزاسیون و آموزش فردی
الف) تحقق آموزشهای کوتاه مدت و بلند مدت در داخل و یا خارج کشور با هدف ترقی و توسعه دانش فرهنگی اشخاص فعال در رشتههای مختلف فرهنگی
ب) به کارگیری روشهای مدرن برای توسعه بخشهای فرهنگی جامعه
11- افزایش مشارکت عمومی
الف) فراهم آوردن شرایط مساعد برای سرمایه گذاران خصوصی جهت احداث سالنهای تئاتر، سینما، گالریهای هنری و تجهیز کتابخانههای عمومی
ب) پشتیبانی و حمایت کامل از اتباع اتیوپیایی یا خارجی فعال در زمینه گردآوری آثار هنری، صنایع دستی، اسناد خطی، کتب و آرشیوهای قدیمی به صورت قانونی
ج) تاسیس و گسترش سازمانها و اتحادیههای فعال در زمینههای مختلف فرهنگی
12- ارتباطات و مبادلات فرهنگی
الف) تاسیس سیستمهای نوین اطلاعاتی و طراحی شبکه تبادل اطلاعات
ب) گسترش روابط مستحکم فرهنگی ملی، قاره ای و بین المللی براساس برابری فرهنگ ها با هدف معرفی فرهنگ اتیوپی به سایر جهانیان
ج) تلاش برای عملیاتی کردن قراردادهای فرهنگی امضا شده بین کشور اتیوپی و دیگر کشورها[۱]
جریانهای فکری موثر
جریانهای فکری موثر در جامعه در دهههای 1960 و 1970 میلادی به طور کامل تحت کنترل اتحادیههای کارگری و صنفی بود و رهبران این اتحادیهها در برانگیختن اذهان عمومی جامعه تاثیرگذار بودند. با این حال طی دو دهه گذشته و بر اثر رشد تدریجی فرآیند دمکراسی پیشرفتهایی در توسعه جریانهای فکری در جامعه به وجود آمده و دانشگاهها به جریان دهندههای اصلی فکری جامعه مبدل شدهاند به طوری که در سازماندهی برخی اعتراضات و تظاهرات مردمی نیز نقش تعیین کنندهای برعهده داشتهاند. البته به موازات محافل دانشگاهی، اتحادیههای کارگری نیز همچنان جایگاه و نفوذ خود را حفظ کردهاند. از این روی میتوان گفت اتحادیههای کارگری و محافل دانشگاهی دو عنصر تاثیرگذار در خط دهی و جهت دهی به گروههای مختلف اجتماعی اتیوپی به شمار میروند.
مفاخر ملی اتیوپی
کشور باستانی و تاریخی اتیوپی همچون دیگر کشورهای قاره آفریقا دربرگیرنده قهرمانان و تاریخ سازان بزرگی است که صفحاتی از تاریخی این کشور را به خود اختصاص داده و در زمره مفاخر ملی این کشور جای گرفتهاند. جدای از قهرمانان و شخصیتهای تاریخی اتیوپی، برخی اشخاص در دوره معاصر به ویژه در جریان جنگ این کشور با ایتالیا در دهه 1930 به چهرههای بزرگی مبدل شده و در تقویم مفاخر ملی و قهرمانان بزرگ اتیوپی جای گرفتهاند. برخی از این شخصیتهای عبارتند از:
سرهنگ کاساجی ماریام: وی در جریان جنگ ناکفا کشته شده و به شیر تنهای ناکفا ملقب گشت.
سرگرد مامو تمتیمی: وی در جریان محاصره شش ماهه ناکفا جنگ سختی انجام داد.
ژنرال تشوم تسه ما: وی در مساوا کشته شد.
سرهنگ بلی آشکناکی: کشته شده در مساوا
ژنرال یاگام کلو: از جنگجویان جنگ اتیوپی با ایتالیا
کاپیتان مامو هاپتوولد: از جنگجویان جنگ کره
ژنرال فانتابیلان از فرماندهان نیروهای هوایی اتیوپی
ژنرال آماها دستا: از فرماندهان نیروی هوایی اتیوپی
جدای از این مفاخر ملی، آبونا پطرس، امپراطور تئودروس و امپراطور یوهانس چهارم نیز به عنوان شهدای این سرزمین و افرادی که جان خود را فدای میهن ساختند مورد گرامی داشت دولت و مردم اتیوپی قرار دارند.[۲]
تاثیر فرهنگ های خارجی
هر چند فرهنگ کشور اتیوپی فرهنگی غنی و پر محتوا است و اقوام و قبایل این کشور نیز با دارا بودن خرده فرهنگهایی عمیق در پربار شدن هرچه بیشتر این فرهنگ تأثیرگذار بودهاند با این حال فرهنگ اتیوپی طی چند دهه گذشته و از اوایل دهه 1960 به بعد تا حدود زیادی تحت تأثیر فرهنگهای خارجی به ویژه فرهنگ و تمدن غربی قرار گرفتهاست. از این رو تهاجم فرهنگی غرب بر فرهنگ عمومی اتیوپی و خرده فرهنگهای قبایل مختلف کشور اثرات قابل توجهی برجای نهادهاست که این تأثیرات را میتوان بر نوع لباس پوشیدن زنان و مردان، نحوه آرایش بانوان مناطق شهری، نوع گفتار تحصیلکردگان دانشگاهی، طرز تفکر برخی اندیشمندان در مورد مغرب زمین و... مشاهده کرد. تهاجم فرهنگی غرب در این کشور بیشتر از طریق فضای مجازی (شبکههای فیس بوک، توئیتر و ...) شبکههای ماهواره@ای، فیلمهای سینمایی، مجلات و اقدامات نمایندگیهای فرهنگی کشورهای غربی در بخشهای مختلف کشور راه یافتهاست.
علاوه بر آن میسیونرها و هیئتهای تبشیری وابسته به کلیساهای غربی نیز از جمله عوامل گسترش فرهنگ غربی در مناطق روستایی و بخشهای دورافتاده اتیوپی به شمار میروند.[۳]
هرچند غرب زدگی و تأثیر فرهنگ غربی در مناطق شهری و به ویژه شهر آدیس آبابا از عمق بیشتری برخوردار است و چهره عمومی شهر و شهرنشینان نیز به خوبی نمایانگر این امر است با این حال روستاییان و ساکنان شهرهای کوچک به دلیل تأکید و علاقه خود در حفظ فرهنگهای قومی قبیلگی خویش تاکنون در مقابل مظاهر فریبنده تمدن و فرهنگ غربی مقاومت کردهاند. با این همه در بین اقوام و قبایل کاملا سنتی و تا حدودی دست نخورده نیز رگههایی از فرهنگ غربی مشاهده میشود.
ورود فرهنگ غربی به این کشور و عقب نشینی گام به گام فرهنگ ملی و خرده فرهنگهای قبایل این کشور در مقابل امواج نیرومند فرهنگ غربی طی چند دهه گذشته که منجر به از بین رفتن برخی از آداب و رسوم و سنت های قدیمی اتیوپی شده است بارها با اعتراض اندیشمندان این کشور مواجه گشته و آنها ضمن اعتراض به سیاست دولت خواستار اتخاذ تدابیر و مواضعی در مقابل این وضعیت و ممانعت از ورود سازمانیافته فرهنگ غربی به کشور و در مقابل آن تلاش برای تقویت فرهنگ بومی این کشور شدهاند. با این حال تحولات سیاسی چند دهه گذشته، مشکلات عظیم اقتصادی، سو مدیریت دولتمردان و بیتوجهی به عرصه فرهنگ مانع توجه دولتمردان کشور به این موضوع مهم شدهاست.
بازار کتاب در اتیوپی
با وجود علاقه فراوان مردم این کشور به مطالعه کتب مختلف؛ میزان ترجمه کتب خارجی به ویژه از زبان انگلیسی به زبان های امهریک و ارومو خصوصا در مضامین علمی، ادبی و رمان در سطح پایینی است و هر سال تنها تعداد معدودی ترجمه روانه بازار کتاب این کشور میشوند. علت عمده این امر هزینههای بالای چاپ و نشر و عدم حمایت دولت از ترجمه کتب مختلف به زبانهای بومی این کشور است که به نوبه خود موجبات عدم رونق این بخش فرهنگی را در کشور فراهم آوردهاست.
جهانگردی بینالمللی (جاذبه های گردشگری اتیوپی)
کشور اتیوپی از کشورهای زیبای قاره آفریقا به شمار میرود که گوناگونی طبیعت آن اعم از بیابان، جنگل، رودخانه، دریاچه، کوهستان و دشتهای نیمه جنگلی زیبایی خاصی بدان بخشیدهاست. جدای از طبیعت زیبای این کشور؛ انبوه آثار تاریخی و بناهای باستانی اتیوپی از جذابیتهای مهم این کشور کهن به شمار میرود و هر سال هزاران گردشگر از کشورهای مختلف به ویژه از اروپای غربی و آمریکای شمالی با هدف مشاهده جاذبههای طبیعی و تاریخی به اتیوپی سفر میکنند.
صنعت گردشگری در کشور اتیوپی در دوره حاکمیت امپراطور هایلا سلاسی در جایگاه خوبی قرار داشت با این حال روی کارآمدن نظامیان چپ گرا در دهههای 1970 و 1980 موجب انحطاط نسبی نظام گردشگری اتیوپی گردید. پس از سرنگونی هایله ماریام و از اوایل دهه 1990 میلادی بازسازی صنعت توریسم کشور در دستور کار دولت قرار گرفت و آقای ملس زناوی با تاکید بر اهمیت توریسم و گردشگری و با کمک کشورهای خارجی بویژه چین ، پروژههای مختلفی همچون ساخت هتل های کوچک و متوسط و رستوران های جدید به همراه ایجاد امکانات رفاهی در پارک های وحش و تورهای تفریحی به مناطق صحرایی و کوهستانی را در مناطق مختلف کشور آغاز کرد .این سیاست جدید راهبردی از اواسط دهه 1990 میلادی موجب افزایش ورود توریستهای غربی به اتیوپی و در نتیجه کسب درآمد عظیمی در سالهای نخست دهه 2000 میلادی گردید به طوری که بر اساس آخرین آمار موجود در سال 2010 میلادی (علیرغم رخ دادن وقایعی نظیر خشکسالی و قحطی در برخی مناطق و سایه انداختن شبح تروریسم بر کشور) در حدود 410 هزار گردشگر خارجی به این کشور سفر کردهاند که در نوع خود قابل ملاحظه است.[۴]
مراكز مهم گردشگری اتیوپی
مهم ترین مناطق گردشگری اتیوپی که علاوه بر نمایش جلوههای زیبایی از طبیعت، دربرگیرنده آثار تاریخی و باستانی متعددی میباشند و از این نظر در سطح جهان به شهرت والایی دست یافتهاند عبارتند از:
آکسوم
آکسوم قدیمیترین شهر باستانی اتیوپی و همچنین پایتخت دولت تاریخی آکسوم است. این شهر دربرگیرنده تعدای از ستونهای سنگی اوبلیسک (تک ستون های یکپارچه سنگی) منحصر به فرد میباشد. بلندترین این ستونها 35 متر طول و 500 تن وزن داشته و هرچند در حال حاضر درهم شکسته و بر زمین افتادهاست با این حال بزرگترین قطعه سنگی محسوب میگردد که تاکنون توسط انسان ساخته شدهاست. نزدیک به این ستون؛ ستون سنگی کوچکتری وجود دارد که 24 متر ارتفاع دارد. یکی از ستونهای سنگی بزرگ این مجموعه نیز به دستور شخص موسولینی در سال 1937 به رم انتقال یافت که پس از مذاکرات طولانی در سال 2007 به کشور بازگردانده شد.
آکسوم در زمان رونق خود مرکز تجاری بزرگی با دارا بودن پول خاص بود و با مصر، دنیای عرب، ایران و هند مناسبات تجاری داشت. از سوی دیگر آکسوم محل قدیمی ترین کلیسای اتیوپی است که به زمان تعیین مسیحیت به مذهب دولتی (اوایل قرن چهارم) بر میگردد. ساختمان اولیه این کلیسا که ظاهرا بسیار مرتفع بوده در حال حاضر از بین رفتهاست با این حال در اوایل قرن هفدهم میلادی و به دستور امپراطور فاسیلادسا (Fasiladsa) ساختمانی در محل آن ساخته شد که هنوز نیز باقی ماندهاست.
در مجاورت این کلیسا؛ خانه متروکی وجود دارد که بسیار مورد احترام مردمان محلی میباشد و ادعا میشود که در این محل صندوق پیمان مقدس (ده فرمان خداوند به حضرت موسی) نگاهداری میگردد. این در حالی است که محل دقیق ده فرمان مشخص نیست.
در بیرون از آکسوم نیز بقایای کاخی که از نظر عموم متعلق به ملکه سبا است وجود دارد. این کاخ در محلی به نام دانگوره (Dangur) نزدیک به کوهی که ستونهای سنگی اوبلیسک از آنجا آورده شده قرار دارد. علاوه بر آن، در آکسوم آرامگاه چند فرمانروای قدیمی وجود دارد که کندهکاری های زیبایی بر روی آنها صورت گرفتهاست. معبدی متعلق به قرون ششم و هفتم قبل از میلاد از دیگر آثار تاریخی آکسوم محسوب میشود. علاوه بر آن محل جنگ میان نیروهای حبشه و نیروهای ایتالیایی- که در سال 1896 در منطقهای به نام آدوا اتفاق افتاد- نیز در آکسوم قرار دارد.[۵]
شهر آکسوم به ویژه ابلیسکها (ستونهای) آکسوم که در فهرست سازمان یونسکو نیز به ثبت رسیدهاند از مراکز اصلی مورد بازدید گردشگران خارجی است که عمدتا در قالب تورهای چند نفره بناهای تاریخی این شهر را مشاهده و فیلم و عکس تهیه میکنند.
بحیردار
بحیردار از دیگر مناطق زیبا و باستانی کشور اتیوپی است. بحیردار در ساحل جنوبی دریاچه تانا -که بهترین و راحت ترین مکان برای مشاهده آبشارهای نیل آبی است - قرار دارد. آبشار نیل آبی که مردم اتیوپی به آن دود آتش نیز میگویند یکی از دیدنیترین مکان های طبیعی اتیوپی به شمار میرود. علاوه بر آن در بحیردار کلیساها و صومعههایی وجود دارد که اکثر آنها علیالخصوص صومعه کبران گبریل و صومعه زگه پنینسولا از معروفیت زیادی برخوردار میباشند. بر روی دیوارهای این اماکن دینی نقاشیهای جالبی ترسیم شدهاست.
البته در حال حاضر بیشتر این مکانها به موزه تبدیل شده و در آنها نسخ خطی، تاجهای تاریخی و همچنین جامه های مربوط به پادشاهان و کشیشان برجسته حبشه نگهداری میشوند. بازدید از تعدادی از برخی از کلیساهای تاریخی این منطقه برای افراد عادی ممنوع میباشد.[۶]
بحیردار قطب گردشگری اتیوپی است و در طول سال دستجات بزرگ توریستهای خارجی به این شهر سفر کرده و علاوه بر آثار تاریخی آن و از نیل آبی و دریاچه تانا نیز که از زیبایی شگفت انگیزی برخوردارند بازدید مینمایند.
گوندار
گوندار از دیگر شهرهای زیبا و تاریخی اتیوپی است. در این شهر که توسط امپراطور فاسیلادسا درسال 1636 به عنوان پایتخت بنیانگذاری گردید تعداد زیادی قلعه کاخ مانند وجود دارد که تاریخ بنای آنها به قرون هفدهم و هجدهم بر میگردد و بدین جهت از این شهر با عنوان شهر قلعه ها نیز یاد میگردد. گوندار تا زمان حکومت امپراطور تئودروس دوم پایتخت حبشه بود و طی این مدت طولانی به مرکز تجاری عظیمی مبدل گشت که با سرزمین های جنوب نیل آبی، سودان، و بخش هایی از دریای سرخ ارتباطات گسترده بازرگانی داشت.[۷]
مشهورترین آثار تاریخی و چشم اندازهای طبیعی گوندار عبارتند از:
ارگ سلطنتی امپراتور فاسیلا داس (ثبت شده در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو)
صومعه دربرهان سیلاسی (DerBirhan Silassie)
مجموعه کاسکام (Qusquam)
دهکده فالاشه ها (یهودیان اتیوپی)
منطقه گورگورا و حومه آن (Gorgora)
دهکده ملکه کاسوی (Kossoye)
پارک ملی کوهستانی سی مین (Simien) (ثبت شده در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو)
گوندار از مراکز بزرگ گردشگری اتیوپی است و گردشگران خارجی در مدت اقامت در این کشور؛ از آثار تاریخی و جاذبههای طبیعی این شهر و اطراف آن بازدید مینمایند.[۸]
شهر حرار
شهر قدیمی و بسیار زیبای حرار از مشهورترین مراکز فرهنگی تمدنی اتیوپی بشمار میرود. این شهر که طی قرون متمادی مرکز تجاری بزرگی در امپراطوری حبشه بشمار میآمده است از قدیم الایام دارای مناسبات بازرگانی با مناطق گوناگون حبشه، بنادر خلیج عدن و تعدادی از سرزمین های شرقی بوده است. علاوه بر آن حرار مرکز بزرگ اسلامی بوده و در قرون میانه اسلامی بسیاری از علاقمندان به علوم اسلامی طی سفر به حرار؛ در مدارس اسلامي این شهر تحصیل می کرده اند. این شهر به لحاظ صنایع دستی خاص خود - عمدتا بافندگی و سبدبافی- و همچنین نسخ خطی زیبا نیز در اتیوپی از شهرت زیادی برخوردار است. انبوه مساجد تاریخی، بازارهای رنگارنگ، آرامگاه های مقدس و مناره ها از دیگر جاذبههای تاریخی شهر حرار است.[۸]
حرار از شهرهای گردشگری اتیوپی است و معمولا در طول سال دربرگیرنده گردشگرانی از کشورهای مختلف جهان است که با مشاهده آثار تاریخی آن با گوشه هایی از فرهنگ و تمدن اسلامی در این سرزمین آشنا می گردند.
لالیبالا
لالیبالا یکی از مهم ترین آثار باستانی و تاریخی اتیوپی - متعلق به قرون وسطی - است که در منطقه ولو قرار دارد. شهرت عمده لالیبلا به سبب وجود یازده کلیسای ساخته شده از سنگ یکپارچه تراشیده شده است. تاریخ دقیق تاسیس این کلیساهای سنگی که در داخل حفره هایی سنگی در داخل کوه احداث گشته اند مشخص نیست با این حال اعتقاد عمومی بر آن است که این کلیساها توسط پادشاه لالیبالا در اواخر قرن دوازدهم و یا اوایل قرن سیزدهم ساخته شده اند. نکته جالب در مورد این بناهای ساخته شده در دل کوه معماری منحصر به فرد هر یک از کلیساهاست که آنها را از یکدیگر متمایز و در زمره عجایب سبک خاصی از معماری قرار داده است بطوری که تمامی آنها به طور زیبایی تراشیده شده و تعدادی از آنها نیز با نقاشی های خیالی تزئین شده اند. این کلیساها در لیست آثار تاریخی سازمان علمی فرهنگی یونسکو نیز به ثبت رسیده اند.
مشهورترین کلیساهای یازده گانه لالیبلا عبارتند از:
صومعه بتا مداهنه (Beta Medahne)
صومعه ناکوتولاب (Naakuto Lab)
صومعه مریم مقدس
صومعه جلجتا
صومعه آبالیبانوس (Aba Libanos)
صومعه گابریل
صومعه رافائل
صومعه گئورگیس مقدس[۹]
سه کشور مبدأ گردشگران خارجی
کشور زیبای اتیوپی با چشم اندازهای طبیعی آن اعم از جنگل، کوهستان، بیابان، رودخانههای پرآب و آداب و رسوم جالب قبایل سنتی آن از مقاصد گردشگران کشورهای مختلف است که در فصول مختلف سال به این کشور سفر کرده و از مشاهده مناظر زیبای آن لذت می برند. هرچند اطلاعات دقیقی در مورد ملیت گردشگرانی که به این کشور سفر می کنند وجود ندارد با این حال بر اساس شواهد موجود توریست های آمریکایی، ایتالیایی و فرانسوی بیشترین گردشگران خارجی را که به اتیوپی سفر می کنند تشکیل می دهند.
سه مقصد اصلی مسافران اریتره ای
بدلیل فقر و مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه اتیوپی، واژه سفر تفریحی به خارج از کشور عملا در فرهنگ این کشور جایگاهی ندارد و تنها تعداد بسیار معدودی از مردم این کشور در طول سال و با هدف گردش به دیگر کشورهای جهان سفر می کنند. از این روی بخش عمده اتیوپیایی هایی را که در طول سال به خارج از کشور سفر می کنند را تجار و بازرگانانی تشکیل می دهند که با سفر به کشورهایی همچون امارات متحده عربی، عربستان و جیبوتی کالاهایی را خریداری و در کشور خود بفروش می رسانند.
آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی
طی چند دهه گذشته و در اثر تلاش مدیران فرهنگی این کشور برخی آثار طبیعی و تاریخی اتیوپی در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیدهاند. این آثار طبیعی و تاریخی عبارتند از:
1- ابلیسکها (ستون های) آکسوم
2- کلیساهای تراشیده شده از سنگ های یکپارچه در لالی بالا
3- قلعه گوندار
4- دره ارومو
5- هدار (Hadar) (محلی که اسکلت معروف به لوسی یافت شده است)
6- سنگ های ایستاده و کنده کاری شده تیا (Tia)
7- پارک ملی سمی ین (Semien)[۱۰][۱۱]
نیز نگاه کنید به
- نظام فرهنگی آرژانتین
- نظام فرهنگی اردن
- نظام فرهنگی اسپانیا
- نظام فرهنگی امارات متحده عربی
- نظام فرهنگی اوکراین
- نظام فرهنگی تایلند
- نظام فرهنگی تونس
کتابشناسی
- ↑ www.Countries and their cultures/culture of Ethiopia
- ↑ http://ecadforum.com/honoring and celebrating ethiopian heroes annual event/washington-dc
- ↑ http://www.selamta.net/culture.html
- ↑ World Bank (2010). Ethiopia in Makeda's Footsteps: Towards a Strategy for Pro-Poor Tourism Development. African Private Sector Development
- ↑ http://www.tourismethiopia.gov.et/Attractions/AxumDestination/2012
- ↑ http://www.selamta.net/Ethiopia's Tourist Attractions.htm
- ↑ کتاب سبز. ص 4-23.
- ↑ ۸٫۰ ۸٫۱ http://www.selamta.net/Ethiopia's Tourist Attractions.htm
- ↑ www.tourismethiopia.gov.et/2012
- ↑ www.Unesco.org/Ethiopi/2012
- ↑ عرب احمدی، امیر بهرام، کریمی، مهرداد (1392). جامعه و فرهنگ اتیوپی. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص 128-145.