پرش به محتوا

سینمای اتیوپی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Karimian (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Karimian (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:سینمای اتیوپی.jpg|بندانگشتی|سینمای اتیوپی (1403). برگرفته از سایت خبرآنلاین، قابل بازیابی از [https://www.khabaronline.ir/news/1444436/%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%DB%B1%DB%B2%DB%B5-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D9%88%D9%BE%DB%8C-%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF https://www.khabaronline.ir/news/1444436/]]]
[[پرونده:سینمای اتیوپی.jpg|بندانگشتی|سینمای اتیوپی (1403). برگرفته از سایت خبرآنلاین، قابل بازیابی از [https://www.khabaronline.ir/news/1444436/%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%DB%B1%DB%B2%DB%B5-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D9%88%D9%BE%DB%8C-%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF https://www.khabaronline.ir/news/1444436/]]]
تاریخچه [[هنر اسپانیا|هنر]] هفتم در کشور [[اتیوپی]]<nowiki/>به دوره‌حاکمیت‌نظامیان بهره‌بری منگستو هایله ماریام باز می‌گردد واز سال1975 به بعدبه تدریج‌صنعت سینمادر این [[کشورها و مجامع تاثیرگذار دینی مذهبی در ساحل عاج|کشور]] شکل گرفت. تنها سابقه‌ای که از [[سینما در عربستان سعودی|سینما]] در دوره قبل از حکومت هایله ماریام در این کشور وجود دارد فیلم مستندی است که در دهه 1960 توسط فیلم سازی اتیوپیایی در مورد [[فقر در اتیوپی|فقر]] و گرسنگی مردم این [[کشورها و مجامع تاثیرگذار دینی مذهبی در ساحل عاج|کشور]] تهیه شد و علیرغم کیفیت هنری پایین آن، به دلیل ترسیم صحنه‌های تکان دهنده‌ای از زندگی پر محنت و رنج مردم [[اتیوپی]] با استقبال شبکه‌های تلویزیونی غربی مواجه شدوبسیاری از کانال‌های تلویزیونی کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی آن را پخش کردند.
تاریخچه هنر هفتم در کشور [[اتیوپی]]<nowiki/>به دوره‌حاکمیت‌نظامیان بهره‌بری منگستو هایله ماریام باز می‌گردد واز سال1975 به بعدبه تدریج‌صنعت سینمادر این کشور شکل گرفت. تنها سابقه‌ای که از سینما در دوره قبل از حکومت هایله ماریام در این کشور وجود دارد فیلم مستندی است که در دهه 1960 توسط فیلم سازی اتیوپیایی در مورد [[فقر در اتیوپی|فقر]] و گرسنگی مردم این کشور تهیه شد و علیرغم کیفیت هنری پایین آن، به دلیل ترسیم صحنه‌های تکان دهنده‌ای از زندگی پر محنت و رنج مردم [[اتیوپی]] با استقبال شبکه‌های تلویزیونی غربی مواجه شدوبسیاری از کانال‌های تلویزیونی کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی آن را پخش کردند.


پس از استقرار نظامیان بر [[اتیوپی]] در سال 1974،‌هایله ماریام سانسور شدیدی را بر [[صنعت سينمای ژاپن در عصر جدید|صنعت]] در حال رشد [[سینماگران نسل جدید چین|سینما]] حاکم ساخت و تلاش زیادی انجام داد تا آن را در خدمت اهداف کمونیستی خود و تبلیغ حاکمیت خویش قرار دهد. با وجود محدودیت‌های دوره 15 ساله رژیم‌هایله ماریام، [[سینمای بنگلادش|سینمای]] [[اتیوپی]] به تدریج به پیشرفت‌های قابل توجهی نایل آمد و کارگردانان بزرگی همچون‌هایله گریما (Haile Gerimaa) فیلم‌های ارزشمندی در ارتباط با [[تاریخ اتیوپی|تاریخ]] و [[فرهنگ عمومی اتیوپی|فرهنگ اتیوپی]] تولید کردند که سبب شهرت [[سینمای اردن|سینمای]] [[اتیوپی]] در سطح قاره آفریقا شد. پس از سرنگونی‌هایله ماریام و به وجود آمدن آزادی نسبی در کشور فیلم‌های مستند و سینمایی متعددی در دهه‌های 1990 و 2000 میلادی در این [[کشورها و مجامع تاثیرگذار دینی مذهبی در ساحل عاج|کشور]] تولید شدند و چند [[سینمای بنگلادش|سینمای]] بزرگ مطابق با استانداردهای بین المللی نیز در آدیس آبابا و دیگر شهرهای بزرگ [[اتیوپی]] احداث گردیدند.
پس از استقرار نظامیان بر [[اتیوپی]] در سال 1974،‌هایله ماریام سانسور شدیدی را بر صنعت در حال رشد سینما حاکم ساخت و تلاش زیادی انجام داد تا آن را در خدمت اهداف کمونیستی خود و تبلیغ حاکمیت خویش قرار دهد. با وجود محدودیت‌های دوره 15 ساله رژیم‌هایله ماریام، سینمای [[اتیوپی]] به تدریج به پیشرفت‌های قابل توجهی نایل آمد و کارگردانان بزرگی همچون‌هایله گریما (Haile Gerimaa) فیلم‌های ارزشمندی در ارتباط با [[تاریخ اتیوپی|تاریخ]] و [[فرهنگ عمومی اتیوپی|فرهنگ اتیوپی]] تولید کردند که سبب شهرت سینمای [[اتیوپی]] در سطح قاره آفریقا شد. پس از سرنگونی‌هایله ماریام و به وجود آمدن آزادی نسبی در کشور فیلم‌های مستند و سینمایی متعددی در دهه‌های 1990 و 2000 میلادی در این کشور تولید شدند و چند سینمای بزرگ مطابق با استانداردهای بین المللی نیز در آدیس آبابا و دیگر شهرهای بزرگ [[اتیوپی]] احداث گردیدند.


علیرغم پیشرفت‌های صورت گرفته در هنر سینما و اعطای برخی جوایز جشنواره‌های فیلم آفریقایی و بین المللی به فیلم‌های ساخته شده توسط فیلم سازان اتیوپیایی، صنعت سینما در این [[کشورها و مجامع تاثیرگذار دینی مذهبی در ساحل عاج|کشور]] همچون دیگر کشورهای آفریقایی از نظر [[فناوری در عراق|فناوری]] و تکنولوژی روز در سطح پایینی قرار دارد که بخش عمده این امر به عدم حمایت دولت از [[صنعت سينمای ژاپن در عصر جدید|صنعت]] [[سینماگران نسل جدید چین|سینما]] و فقدان سرمایه گذاری بخش خصوصی باز می‌گردد. از سوی دیگر انبوه فیلم‌های آمریکایی، هندی، اروپایی و نیجریه ای که از سینماهای [[کشورها و مجامع تاثیرگذار دینی مذهبی در ساحل عاج|کشور]] نمایش داده می‌شوند رقیب جدی اندک فیلم سازان [[اتیوپی]] به شمار می‌روند که می‌بایست با بودجه ای بسیار اندک به رقابت با این فیلم‌ها بپردازند.علاوه بر آن هنوزمؤسسات و انستیتوهایی که به صورت علمی هنر [[سینماگران نسل جدید چین|سینما]] و فیلم سازی را به علاقمندان آموزش دهند در این [[کشورها و مجامع تاثیرگذار دینی مذهبی در ساحل عاج|کشور]] وجود ندارد و معدود کارگردانان اتیوپیایی نیز عمدتا در کشورهای اروپایی تحصیل و اطلاعات خود را در دانشگاه‌های این کشورها به دست آورده‌اند. با این همه طی چند سال گذشته حرکت نوینی در [[صنعت سینما در دوران حاکمیت کمونیست ها|صنعت]] سینمای [[اتیوپی]] آغاز شده و دولت نیز با در نظر گرفتن بودجه ای محدود، معدود فیلم سازان [[کشورها و مجامع تاثیرگذار دینی مذهبی در ساحل عاج|کشور]] را به خلق آثاری حماسی به ویژه در ارتباط با [[تاریخ اتیوپی|تاریخ]] و تمدن عظیم [[اتیوپی]] فراخوانده‌است<ref>برگرفته از http://www.filmbirth.com/History&#x20;of&#x20;cinema&#x20;in&#x20;Ethiopia</ref>.
علیرغم پیشرفت‌های صورت گرفته در هنر سینما و اعطای برخی جوایز جشنواره‌های فیلم آفریقایی و بین المللی به فیلم‌های ساخته شده توسط فیلم سازان اتیوپیایی، صنعت سینما در این کشور همچون دیگر کشورهای آفریقایی از نظر فناوری و تکنولوژی روز در سطح پایینی قرار دارد که بخش عمده این امر به عدم حمایت دولت از صنعت سینما و فقدان سرمایه گذاری بخش خصوصی باز می‌گردد. از سوی دیگر انبوه فیلم‌های آمریکایی، هندی، اروپایی و نیجریه ای که از سینماهای کشور نمایش داده می‌شوند رقیب جدی اندک فیلم سازان [[اتیوپی]] به شمار می‌روند که می‌بایست با بودجه ای بسیار اندک به رقابت با این فیلم‌ها بپردازند.علاوه بر آن هنوزمؤسسات و انستیتوهایی که به صورت علمی هنر سینما و فیلم سازی را به علاقمندان آموزش دهند در این کشور وجود ندارد و معدود کارگردانان اتیوپیایی نیز عمدتا در کشورهای اروپایی تحصیل و اطلاعات خود را در دانشگاه‌های این کشورها به دست آورده‌اند. با این همه طی چند سال گذشته حرکت نوینی در صنعت سینمای [[اتیوپی]] آغاز شده و دولت نیز با در نظر گرفتن بودجه ای محدود، معدود فیلم سازان کشور را به خلق آثاری حماسی به ویژه در ارتباط با [[تاریخ اتیوپی|تاریخ]] و تمدن عظیم [[اتیوپی]] فراخوانده‌است<ref>برگرفته از http://www.filmbirth.com/History&#x20;of&#x20;cinema&#x20;in&#x20;Ethiopia</ref>.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۸ اوت ۲۰۲۵، ساعت ۱۱:۱۶

سینمای اتیوپی (1403). برگرفته از سایت خبرآنلاین، قابل بازیابی از https://www.khabaronline.ir/news/1444436/

تاریخچه هنر هفتم در کشور اتیوپیبه دوره‌حاکمیت‌نظامیان بهره‌بری منگستو هایله ماریام باز می‌گردد واز سال1975 به بعدبه تدریج‌صنعت سینمادر این کشور شکل گرفت. تنها سابقه‌ای که از سینما در دوره قبل از حکومت هایله ماریام در این کشور وجود دارد فیلم مستندی است که در دهه 1960 توسط فیلم سازی اتیوپیایی در مورد فقر و گرسنگی مردم این کشور تهیه شد و علیرغم کیفیت هنری پایین آن، به دلیل ترسیم صحنه‌های تکان دهنده‌ای از زندگی پر محنت و رنج مردم اتیوپی با استقبال شبکه‌های تلویزیونی غربی مواجه شدوبسیاری از کانال‌های تلویزیونی کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی آن را پخش کردند.

پس از استقرار نظامیان بر اتیوپی در سال 1974،‌هایله ماریام سانسور شدیدی را بر صنعت در حال رشد سینما حاکم ساخت و تلاش زیادی انجام داد تا آن را در خدمت اهداف کمونیستی خود و تبلیغ حاکمیت خویش قرار دهد. با وجود محدودیت‌های دوره 15 ساله رژیم‌هایله ماریام، سینمای اتیوپی به تدریج به پیشرفت‌های قابل توجهی نایل آمد و کارگردانان بزرگی همچون‌هایله گریما (Haile Gerimaa) فیلم‌های ارزشمندی در ارتباط با تاریخ و فرهنگ اتیوپی تولید کردند که سبب شهرت سینمای اتیوپی در سطح قاره آفریقا شد. پس از سرنگونی‌هایله ماریام و به وجود آمدن آزادی نسبی در کشور فیلم‌های مستند و سینمایی متعددی در دهه‌های 1990 و 2000 میلادی در این کشور تولید شدند و چند سینمای بزرگ مطابق با استانداردهای بین المللی نیز در آدیس آبابا و دیگر شهرهای بزرگ اتیوپی احداث گردیدند.

علیرغم پیشرفت‌های صورت گرفته در هنر سینما و اعطای برخی جوایز جشنواره‌های فیلم آفریقایی و بین المللی به فیلم‌های ساخته شده توسط فیلم سازان اتیوپیایی، صنعت سینما در این کشور همچون دیگر کشورهای آفریقایی از نظر فناوری و تکنولوژی روز در سطح پایینی قرار دارد که بخش عمده این امر به عدم حمایت دولت از صنعت سینما و فقدان سرمایه گذاری بخش خصوصی باز می‌گردد. از سوی دیگر انبوه فیلم‌های آمریکایی، هندی، اروپایی و نیجریه ای که از سینماهای کشور نمایش داده می‌شوند رقیب جدی اندک فیلم سازان اتیوپی به شمار می‌روند که می‌بایست با بودجه ای بسیار اندک به رقابت با این فیلم‌ها بپردازند.علاوه بر آن هنوزمؤسسات و انستیتوهایی که به صورت علمی هنر سینما و فیلم سازی را به علاقمندان آموزش دهند در این کشور وجود ندارد و معدود کارگردانان اتیوپیایی نیز عمدتا در کشورهای اروپایی تحصیل و اطلاعات خود را در دانشگاه‌های این کشورها به دست آورده‌اند. با این همه طی چند سال گذشته حرکت نوینی در صنعت سینمای اتیوپی آغاز شده و دولت نیز با در نظر گرفتن بودجه ای محدود، معدود فیلم سازان کشور را به خلق آثاری حماسی به ویژه در ارتباط با تاریخ و تمدن عظیم اتیوپی فراخوانده‌است[۱].

نیز نگاه کنید به

سینمای زیمبابوه؛ سینمای کانادا؛ سینمای روسیه؛ سینمای تونس؛ سینمای ژاپن؛ سینمای کوبا؛ سینمای لبنان؛ سینمای مصر؛ صنعت فیلم و سینمای چین؛ سینمای سنگال؛ سینمای آرژانتین؛ سینمای فرانسه؛ سینمای مالی؛ سینمای ساحل عاج؛ سینمای تایلند؛ سینمای اسپانیا؛ سینمای اردن؛ سینمای سیرالئون؛ سینمای قطر؛ سینمای تاجیکستان؛ سینمای گرجستان؛ سینمای بنگلادش؛ سینمای سریلانکا؛ سینمای قزاقستان؛سینمای افغانستان

کتابشناسی

منبع اصلی

عرب احمدی، امیر بهرام، کریمی، مهرداد (1392). جامعه و فرهنگ اتیوپی. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)، ص 240-241.

نویسندگان مقاله

امیر بهرام عرب احمدی و مهرداد کریمی index.php?title=رده:سینما، مستند و پویانمایی