پرش به محتوا

مدیریت فرهنگی قزاقستان

از دانشنامه ملل

عموما دولت به عنوان نماینده نهادینه شده جامعه در مدیریت فرهنگی کشور نقش کلیدی و موثری دارد و هیچ دولت و حاکمیتی نمی‌تواند نسبت به سرنوشت و مسیر فرهنگی جامعه خود بی تفاوت باشد. ولی دخالت و مدیریت فرهنگی جامعه توسط دولت نباید به اعمال نظر وتحمیل سلیقه والقاء خود خواسته و تحمیل فرهنگی بر جامعه منجر شود و دولت نباید افسار فرهنگ را بر اساس منافع حاکمیت خود در دست بگیرد و مدیریت کند.

چنانچه قبلا گفته شد دولت قزاقستان از بدو تشکیل دولت جدید پس از استقلال، هم پای توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برای توسعه فرهنگی نیز اهمیت ویژه‌ای قایل بوده است و همچون سایر دولت‌ها سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، مدیریت و نظارت فرهنگی جامعه را از طریق ارگان‌ها، نهادها، سازمان‌های دولتی یا از طریق انجمن‌ها و گروه‌ها و نهاد‌های نیمه دولتی عهده‌دار بوده است.

از ابتدای تشکیل دولت قزاقستان کلیه امور برنامه‌ریزی، هدایت، نظارت و مدیریت کلان مسایل فرهنگی به معنی عام به عهده «وزارت فرهنگ و ورزش» قرارداده شده است که مقر آن در آستانا پایتخت جمهوری قزاقستان تعیین شده است. که مسیولیت این وزارتخانه از سال ۲۰۱۴ تا کنون به عهده آقای آریستان بیک محمدیولی قراردارد. بر اساس قطعنامه ۲۳ ۱۰۰۳ Ne که از سوی دولت جمهوری قزاقستان در سپتامبر ۲۰۱۴ به منظور نوسازی و افزایش بهره‌وری مدیریت عمومی دولت قزاقستان صادر و توسط آقای کریم ماسیموف ابلاغ شده است وزارت فرهنگ مدیریت کلیه امور فرهنگی، هنری، دینی، تربیت بدنی، ورزشی، گردشگری، هماهنگی میان اقوام، رشد و توسعه زبان (قزاقی)، ایجاد نظم اجتماعی، ایجاد و گسترش آرشیو و اسناد و مدارک فرهنگی، در چارچوب قانون از جمله وظایف این وزارتخانه شمرده شده است.

آرستانبیکف محمد پولی دارای دکترای هنر است که کار خود را در سال ۱۹۸۴ توسط به عنوان هنرمند ارکستر سمفونیک دولت قزاقستان فیلارمونیک ملی آغاز کرد. او بین سال‌های ۱۹۹۱-۱۹۹۳ GG. متخصص ارشد وزارت فرهنگ جمهوری قزاقستان شد ودر سال ۱۹۹۷ از مدرسه ملی مدیریت عمومی رییس جمهور از جمهوری قزاقستان با تخصص "مدیریت عمومی" فارغ التحصیل شد. محمد پولی از سال ۱۹۹۷ تا سال ۲۰۰۱ به عنوان رییس ارکستر ریاست جمهوری گارد ریاست جمهوری مشغول انجام وظیفه شدو در سال ۲۰۰۱ از دانشگاه ملی قزاقستان معروف به دانشگاه فارابی فارغ التحصیل شد، در سال ۲۰۰۳ با موفقیت از پایان نامه خود در اعطای درجه علمی نامزد علوم تاریخی (دکتری) دفاع کرد.

محمد پولی در سال ۲۰۰۳ - مدیر کل شرکت دولتی "مدیریت برنامه‌های فرهنگی ملی و بین‌المللی" وزارت اطلاعات و فرهنگ جمهوری قزاقستان شد و در سال ۲۰۰۶، به عنوان معاون وزیر فرهنگ و اطلاعات جمهوری قزاقستان خدمت کردو از سال ۲۰۰۷، بازرس ارشد سیاسی اجتماعی وزارت، رییس بخش فرهنگ از سیاست داخلی دولت جمهوری قزاقستان شد، در سال ۲۰۰۸، بنا به فرمان رییس جمهور قزاقستان به عنوان رییس آکادمی ملی هنر قزاقستان «معروف به آکادمی هر ژورگینف» منصوب شد و سر انجام در ماه مارس سال ۲۰۱۴ بنا به فرمان آقای نظربایف رییس جمهور قزاقستان به سمت وزیر فرهنگ جمهوری قزاقستان منصوب شد، اوت 2014 توسط فرمان رییس جمهور جمهوری قزاقستان وزیر فرهنگ و ورزش از جمهوری قزاقستان منصوب شد.

بر اساس مواد مندرج در قطعنامه صادره از سوی نخست وزیر، این وزارتخانه دارای اجزاء مهمی از قبیل کمیته امور دینی (که جدیدا از آژانس امور دینی به کمیته اموردینی تغییر نام داده شده است)، کمیته توسعه زبان (زبان قزاقی)، کمیته ورزش و تربیت بدنی و هماهنگ کننده بخش خصوصی و دولتی در حوزه فرهنگ معرفی شده است در این قطعنامه وظایف کلی وزارت فرهنگ و ورزش در قالب موارد زیر تعیین شده است:

  • مشارکت در توسعه و اجرای سیاست‌های دولت در زمینه‌های فرهنگ، حفاظت و استفاده از اشیاء میراث تاریخی و فرهنگی، توسعه زبان، آرشیو و اسناد و مدارک، فعالیت‌های مذهبی و تعامل با انجمن‌های مذهبی، تربیت بدنی و ورزش؛
  • اجرای هماهنگی بین بخشی در زمینه‌های فرهنگ، حفاظت و استفاده از اشیاء از میراث تاریخی و فرهنگی، سیاست زبان، آرشیو و اسناد و مدارک، نظم اجتماعی دولت، تربیت بدنی و ورزش. سایر امور فرهنگی اختصاص داده شده به وزارت.

در اساسنامه وزارت فرهنگ و ورزش که در چارچوب ابلاغیه نخست وزیر ابلاغ شده است وظایف متعددی آمده است که به بخشی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌شود:

  • تدوین سیاست‌های دولت در زمینه مسایل مختلف فرهنگی، از قبیل حفاظت و استفاده از اشیاء میراث تاریخی و فرهنگی، توسعه زبان، آرشیو و اسناد و مدارک، فعالیت‌های مذهبی و تعامل با انجمن‌های مذهبی، تربیت بدنی و ورزش؛
  • ایجاد زمینه توسعه فرهنگ مردم جمهوری قزاقستان؛
  • هماهنگی و اجرای فعالیت در زمینه همکاری‌های فرهنگی بین‌المللی، ترویج و توسعه روابط فرهنگی با هموطنان؛
  • همکاری‌های بین‌المللی در مورد مسایل مربوط به صلاحیت وزارت، و همچنین توسعه و عقد قراردادها، یادداشت تفاهم و توافقنامه‌ها، از جمله تفاهمنامه‌های بین‌المللی؛
  • عضویت نمایندگی جمهوری قزاقستان در سازمان‌های بین‌المللی در آرشیو، سازمان‌های ورزشی بین‌المللی و در رویدادهای ورزشی بین‌المللی؛
  • حفاظت، مرمت و استفاده از آثار تاریخی، فرهنگ مادی و معنوی، و همچنین تداوم حافظه فرهنگی و مدیریت میراث فرهنگی ملی اشخاص برجسته کشور؛
  • صدور مجوز برای اجرای باستان‌شناسی و (یا) کار علمی و ترمیم آثار تاریخ و فرهنگ مطابق با قانون جمهوری قزاقستان؛
  • انجام فعالیت‌های اجتماعی در حوزه فرهنگ؛
  • ایجاد زمینه اجرای برنامه‌های رقابت در سطح ملی و بین‌المللی و جشنواره‌ها، و جوایز در زمینه‌های مختلف فعالیت‌های خلاق؛
  • توسعه و تصویب قوانین استاندارد برای مسابقات ملی و جشنواره‌ها؛
  • حفاظت و استفاده از اشیاء میراث تاریخی و فرهنگی، زبان، نظم اجتماعی دولت، آرشیو و اسناد و مدارک، فعالیت‌های مذهبی، تربیت بدنی و ورزش؛
  • توسعه و تصویب برنامه‌های تحقیقاتی در حوزه فرهنگ؛
  • اجرای مجموعه‌ای از اقدامات با هدف پیدا کردن و حمایت از جوانان با استعداد و تیم‌های خلاق‌مدار؛
  • توسعه و تدوین قوانین در زمینه‌های مختلف فرهنگی (مربوط به امور کتابخانه‌ها، نمایشگاه‌ها، موزه‌ها، سازمان‌های فرهنگی، تفریحی، فیلم و هرهای نمایشی، توزیع و نشر ادبیات مذهبی، قوانین ورزشی و جمع آوری و ذخیره سازی اطلاعات و آرشیو اسناد و گنجینه‌های ملی و...)؛
  • اتخاذ تصمیم در ارجاع پرونده‌ها، آرشیو و مجموعه به ترکیب صندوق ملی آرشیوی، و همچنین محرومیت آنان از عضویت در آن؛
  • صدور مجوز و گواهینامه فعالیت‌های فرهنگی؛
  • انجام مطالعات علمی و برنامه‌ریزی در مورد مسایل فرهنگی و اجتماعی؛
  • مدیریت و مرمت بناهای تاریخی و میراث فرهنگی؛
  • کنترل و نظارت بر اجرای برنامه‌های باستان‌شناسی ایجاد زمینه و توسعه ساخت فیلم‌های ملی، صدور مجوز و نظارت بر امور نمایشی؛
  • ایجاد هماهنگی، نطارت و برنامه‌ریزی برای توسعه مسایل مربوط به موسیقی و تئاتر[۱].

هرچند کلیه مسایل فرهنگی به معنی عام در وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان متمرکز و تحت اشراف این وزارتخانه قرار دارد و برای ایجاد هماهنگی، مدیریت، برنامه‌ریزی و اجرای مقوله‌های مختلف فرهنگی سازمان‌ها و تشکیلات‌های مستقلی ایجاد شده و از نظر دولت قزاقستان تمام مقوله‌های فرهنگی دارای اهمیت است ولی برخی از مسایل فرهنگی و زیرمجموعه‌های این وزارتخانه از اهمیت ویژه و خاصی برخوردار هستند که با توجه به اهمیت و نقش ویژه برخی از ارگان‌ها و نهادهای زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ورزش اشاره می‌شود.

مدیریت امور دینی

امور دینی قزاقستان تحت مدیریت و مسیولیت «کمیته امور دینی» به شمار می‌رود که مسیولیت تمام شیونات دینی و مذهبی ادیان مختلف؛ اعم از ساخت مراکز دینی و عبادی، توسعه، برنامه‌ریزی، نحوه فعالیت، تشکیل گروه‌ها و انجمن‌های دینی و مذهبی را عهده‌دارد می‌باشد. کمیته امور دینی خود دارای زیر مجموعه‌هایی است که نسبت به ساماندهی، برنامه‌ریزی و نظارت بر فعالیت‌های امور دینی جامعه می‌پردازد. این کمیته تا سال ۲۰۱۴ با عنوان آژانس امور دینی که یکی از نهادهای وابسته به ریاست جمهوری محسوب می‌شد فعالیت می‌کرد ولی از سال ۲۰۱۴ با تغییر ساختار و تشکیلات به عنوان کمیته امور دینی تغییر کرد و زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ورزش قرار گرفت.

کمیته امور دینی دارای دو معاونت و بخش‌های مختلفی در مورد مسایل دینی مسلمانان و سایر ادیان و ارتباطات دینی و روابط بین‌الملل است. این کمیته علاوه بر مدیریت، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان امور دینی در تعیین رهبران ادیان، معرفی مفتی و هماهنگی امور مربوط به اداره مفتیات مسلمانان قزاقستان نقش مهمی‌دارد. یکی از مهمترین زیر مجموعه‌های این کمیته اداره مفتیان مسلمانان قزاقستان با مسیولیت آقای «یرژان مایامیروف» مفتی مسلمانان قزاقستان است که برنامه‌ریزی تعلیم و تربیت و آموزش، انتخاب و بکارگیری ایمه جماعات مساجد را عهده‌دار است ساخت مساجد،مراکز و مدارس دینی، نوع وکیفیت فعالیت‌های مساجد و برنامه‌های مذهبی، تشکیل گروه‌ها و انجمن‌های اسلامی نیز از دیگر وظایف این اداره می‌باشد[۲][۳].

کمیته ورزش و تربیت بدنی

این کمیته که کلیه امور ورزشی، تربیت بدنی و ورزشی قزاقستان را عهده‌دار است یکی از کمیته‌ها و ارکان مهم وزارت فرهنگ و ورزش به شمار می‌رود. که اکنون مسیولیت این وزاراتخانه به عهده آقای کاناگاتف یلسیار بای محمدویچ قرار دارد.

بنا به دستور وزیر فرهنگ و ورزش در تاریخ ۱۷ اکتبر ۲۰۱۴ در پی تصویب مقررات جدید نهادهای دولتی قزاقستان قانون و وظایف جدید کمیته ورزش و تربیت بدنی در ۴۹ بند اصلی تدوین و تصویب شد، که چکیده مفاد وظایف این کمیته عبارت است از:

  • توسعه مقررات قانونی و حقوقی و همچنین موافقت، یادداشتها و توافق در صلاحیت کمیته؛ و انجام نظارت قانونی در مورد قوانین تنظیمی در حوزه اختیارات؛
  • اطمینان از حفاظت از حقوق مصرف کنندگان در ارایه خدمات عمومی توسط کمیته، در حیطه وظایف مربوطه؛
  • حصول اطمینان از انطباق با اصول برابری جنسیتی در کمیته سیاست منابع انسانی؛
  • اطمینان از اجرای صحیح مسایل مربوط به صلاحیت کمیته؛ اجرای فعالیت افزایش آگاهی در مورد مسایل مربوطه؛
  • مشارکت در توسعه اسناد راهبردی و سیاست در مسایل مربوطه؛
  • اجرای فعالیت صدور مجوز در کسب و کار مطابق با قانون جمهوری قزاقستان؛
  • توسعه قواعد برگزاری آزمون جایزه اولین رییس جمهور جمهوری قزاقستان - رهبر ملت؛
  • توسعه استاندارد حمایت‌ها مادی از ورزشکاران، مربیان و کارشناسان در زمینه تربیت بدنی و ورزش؛
  • ایجاد لیست مسابقات ورزشی بین‌المللی، قوانین پرداخت پاداش نقدی به قهرمانان و جایزه برندگان مسابقات ورزشی بین‌المللی، مربیان و اعضای تیم ملی جمهوری قزاقستان برای ورزش (تیم‌های ملی در نوع ورزشی)؛
  • تقدیر شایسته از از ورزشکاران، قهرمانان و پیشکسوتان؛
  • توسعه حق پرداخت حمایت مادی ماهانه مادام العمر برای ورزشکاران و مربیان؛
  • تصویب برنامه‌های ورزشی برای ورزش و سازمان‌های ورزشی؛
  • توسعه قوانین مجوز رسمی از فدراسیون‌های ورزشی؛
  • توسعه قوانین اعطای عنوان "بهترین روزنامه نگار (خبرنگار) ورزشی" در زمینه رسانه‌های جمعی؛
  • تهیه پیشنهاد درترکیب کمیته سازماندهی برای آماده سازی تیم‌های ملی جمهوری قزاقستان برای ورزش (تیم‌های ملی در نوع ورزشی) برای المپیک، پارالمپیک، المپیک ناشنوایان و سایر مسابقات بین‌المللی؛
  • نصب و عزل روسای سازمان‌های ملی، طب ورزشی؛
  • برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های آموزشی پیشرفته در زمینه فرهنگ فیزیکی و آموزش‌های ورزشی؛
  • انجام مسابقات ورزشی ملی و بین‌المللی، از جمله ملی، فنی و کاربردی انواع، ورزش دسته جمعی، و نیز زمینه برگزاری مسابقات ورزشکاران پیشکسوت؛
  • سازماندهی و اجرای برنامه‌های آموزش و مشارکت اعضای تیم ملی جمهوری قزاقستان برای ورزش (تیم‌های ملی در نوع ورزشی) در رویدادهای ورزشی بین‌المللی؛
  • سازماندهی و هماهنگی تحقیقات علمی در حوزه فرهنگ و ورزش مطالعات فیزیکی؛
  • کنترل از ضد دوپینگ در ورزش؛
  • ایجاد زمینه تحصیل و اعطاء مدرک مناسب به ورزشکاران، قهرمانان، پیشکسوتان و مربیان و داوران؛ تدوین و تصویب برنامه‌های موردنیاز حوزه ورزش و برنامه‌های فردی آماده سازی ورزشکاران تیم‌های ملی جمهوری قزاقستان برای ورزش (تیم‌های ملی در نوع ورزشی)؛
  • شناساسایی افراد مستعد و آماده سازی تیم ملی ورزشی برای شرکت در مسابقات بین‌المللی؛
  • نصب و عزل از مربیان رییس تیم‌های ملی جمهوری قزاقستان و مربیان فدراسیون‌های ورزشی ملی؛
  • پرداخت غرامت به اعضای تیم ملی جمهوری قزاقستان در قبال آسیب و خسارت‌های وارده در آماده سازی آسیب‌های ورزشی و صدمات در مسابقات ورزشی بین‌المللی و تامین امنیت آن‌ها؛
  • تدوین و تصویب تقویم رویدادهای ورزشی فدراسیون‌های ورزشی معتبر ملی و اطمینان از اجرای آن؛
  • تدوین و تصویب قوانین، مقررات و برنامه‌های ورزشی در زمینه امور وزشی و تربیت بدنی در سطح داخلی و بین‌المللی؛
  • تامین و حفظ امکانات ورزشی و تفریحی و ورزشی.

ایجاد زمینه توسعه ورزش همگانی در جامعه کمیته ورزش و تربیت بدنی دارای سازمان‌ها و بخش‌ها و مراکز آموزشی، رفاهی و حمایتی مختلفی است که به اهم آن‌ها اشاره می‌شود:

  • نهاد دولتی تخصصی شبانه روزی کالج دانشکده المپیک رزرو در شهرهای ریدر، آلماتی، آستانا؛
  • موسسه و "مرکز مبارزه با دوپینگ ملی" در آلماتی؛
  • "مرکز پزشکی ورزشی و توانبخشی" در آلماتی؛
  • شرکت دولتی ضد دپینگ - آزمایشگاهی، شرکت دولتی "کالج ملی ورزشی، "شرکت دولتی "ورزشی دبیرستان ورزش دسته جمعی" در آلماتی؛
  • شرکت دولتی "ورزشی دبیرستان ورزش‌های زمستانی" آلاتایو "آلماتی دبیرستان دولتی مسابقات ورزشی روی آب در آلماتی؛
  • شرکت دولتی کودکان و جوانان مدرسه ورزش سوارکاری در آلماتی؛
  • شرکت دولتی "کارکنان اداره تیم‌های ملی و ورزشی" در آلماتی؛
  • "مرکز آموزش المپیک" در آلماتی."مرکز آموزش المپیک" در آستانا؛
  • "مرکز آموزش المپیک" در شهرستان اوسکمین گورسک؛
  • "مرکز المپیک آموزش بوکس،" در آلماتی؛
  • "مرکز آموزش المپیک کشتی در آلماتی؛
  • "مرکز المپیک آموزش دوچرخه سواری،" در آستانا؛
  • "مرکز آموزش المپیک وزنه برداری در آلماتی؛
  • "مرکز آموزش المپیک تیراندازی در شهر چیمکنت؛
  • "مرکز المپیک تمرین مسابقات پنجگانه و آبزیان مدرن" در آلماتی؛
  • "مرکز آموزش برای افراد معلول" آستانه؛
  • شرکت با مسیولیت محدود "برای ساخت و ساز امکانات ورزشی در آلماتی شرکت سهامی "مرکز ملی ورزش‌های آبی در آلماتی.

انجمن‌ها، گروه‌ها و اتحادیه‌های مدنی مهمترین نهاد مدیریتی امور فرهنگی بخش خصوصی توسعه یافتگی نسبی جامعه مدنی قزاقستان یکی از ویژگی‌های ساختار جامعه و مردم قزاقستان است. با اصلاحاتی که در طول سال‌های پس از استقلال، قزاقستان بوجود آمد این کشور شاهد ظهور بنیادهای جدید مدنی و توسعه همه جانبه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی گردید که شاید بتوان بخش خصوصی و غیر دولتی را پرتحرک‌ترین و پر نشاط‌ترین نهادها و بنیادها بر شمرد. اتحادیه مدنی که در سال ۲۰۰۵ با نظریه‌پردازی نورسلطان نظربایف رییس جمهور قزاقستان پایه ریزی و تاسیس شده است در سال ۲۰۰۶ با تاسیس جمعیت کارشناسان در پارلمان قزاقستان نقش موثری را در حمایت و هدایت انجمن‌ها و نهادهای مدنی قزاقستان عهده‌دار شد. هر چند در سال‌های اولیه استقلال سازمان‌های مردم نهاد (NGO) از حمایت جدی دولت برخوردار نبودند ولی با ایجاد تشکیلات و اتحادیه‌های مدنی این نهادها و سازمان‌ها و بخش‌های غیر دولتی مجاز به بهره‌مندی از کمک‌ها و حمایت‌های دولت شدند در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مخصوصا فرهننگی از قبیل محافظت از محیط زیست، مسایل اجتماعی، تعلیم و تربیت، فرهنگ وبهداشت، روابط خانواده، حقوق بشر و غیره را نام برد. که تعداد این سازمان‌های غیردولتی در قزاقستان بیش از ۷۰۰۰ سازمان، نهاد و گروه‌های مدنی، انجمن و سندیکا می‌رسد. در سالیان اخیر در قزاقستان سعی شده است که اقدامات و روند توسعه جامعه مدنی به شرح زیر دنبال گردد:

  • تقویت سازمان‌های جامعه مدنی در ساختار روابط جامعه‌ای؛
  • افزایش مسیولیت‌های سازمان‌های جامعه مدنی و کمک به توسعه کمی و کیفی آن‌ها. تمرکز ساختار جامعه مدنی؛
  • تقویت روابط جامعه مدنی با دولت؛
  • تقویت کمک‌های دولت به سازمان‌های جامعه مدنی؛
  • گسترش همکاری بین‌المللی سازمان‌های جامعه مدنی.

درمجموع دولت قزاقستان بخش‌های غیردولتی را به عنوان شریکی معتمد در حل مسایل اجتماعی، اقتصادی و مسایل حقوقی می‌داند و لازمه توسعه جامعه را غلبه بر عوامل خودمختار در سیستم سیاسی و ایجاد روابط مساوری محسوب می‌کند.

مدیریت مسایل فرهنگی و هنری اقوام و گروه‌ها

بر اساس قانونی که در ۱۹ اکتبر سال ۲۰۰۸ در مورد مجامع مردمی تصویب شد مجامع مردمی به عنوان نهادی برابر و هم عرض سیستم سیاسی کشور برای ایجاد نظم و برای روابط بین اقوام و محقق کننده راهبرد ملی قزاقستان شناخته شد، بنا بر این مدیریت اصلی فرهنگی و اجتماعی اقوام مختلف قزاقستان از طریق مجمع خلق قزاقستان و انجمن‌های مردمی که در شهر‌های مختلف قزاقستان تشکیل شده است اعمال می‌شود[۴].

مجمع خلق قزاقستان در هر سال کنگره بزرگی تشکیل می‌دهد که در آن روسای تمام انجمن‌های محلی همه شهرها و شخصیت‌های علمی، فرهنگی سیاسی داخلی و دیپلمات‌ها و نمایندگان کشورهای مختلف خارجی مستقر در قزاقستان در آن شرکت می‌کنند.

سیاست‌گذاری و سیاست‌گذاران فرهنگی؛ سیاست‌های فرهنگی دولت و جایگاه فرهنگ در برنامه‌های توسعه این کشور

سیاست‌گذاری فرهنگی قزاقستان بنا بر سلسله مراتب عمدتا از طریق رییس جمهور قزاقستان، مجلس نمایندگان، دولت و وزیر فرهنگ و ورزش انجام می‌شود. از سال ۱۹۹۱ که دولت قزاقستان جدید مستقر شد در پی دستور آقای نظربایف این کشور به منظور تبیین سیاست‌ها و خط مشی و استراتژی دولت در زمینه‌های مختلف مخصوصا در در زمینه‌های اقتصادی تا کنون چند برنامه توسعه تدوین شده است که عمده‌ترین آن‌ها برنامه توسعه ۲۰۱۰، ۲۰۲۰، ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ است که اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت توسعه قزاقستان در چارچوب این برنامه‌ها طراحی شده است. هرچند با توجه به وضعیت خاص حاکم بر تشکیل دولت جدید و اوضاع نابسامان اقتصادی کشور تازه استقلال یافته قزاقستان برنامه‌های توسعه بیشتر بر مسایل اقتصادی و رفاهی استوار بوده است ولی به توسعه مسایل فرهنگی و اجتماعی نیز توجه مناسبی شده است.

آخرین و مهم‌ترین برنامه توسعه در دسامبر سال ۲۰۱۲ طی پیام رییس جمهور قزاقستان آقای نظربایف با عنوان برنامه توسعه قزاقستان تا سال ۲۰۵۰ اعلام شد. در این برنامه رسیدن قزاقستان به جمع سی کشور اول جهان نوید داده شده است. در طول تاریخ استقلال قزاقستان بر اساس برنامه‌های توسعه برای اولین بار در حوزه فرهنگ سند بلند مدت راهبردی تدوین و تصویب شد که متعاقب آن طی قطعنامه سپتامبر ۲۰۱۴ سیاست‌های راهبردی مسایل فرهنگی توسط رییس آقای کریم ماسیموف نخست وزیر قزاقستان ابلاغ گردید و توسط وزارت فرهنگ و ورزش نیز برنامه‌ها و زمانبندی اجرایی آن‌ها تدوین و به اجرا در آمد.

در سیاست‌ها و راهبردهای فرهنگی قزاقستان که در اکتبر ۱۹۹۷، در پیام رییس جمهوری قزاقستان به مردم کشور اعلام شد ضمن بر شمردن فرهنگ به عنوان جزء اساسی بازسازی اجتماعی که تاثیر بسزایی در ایجاد جامعه مدرن دارد، احيا و توسعه زبان و هويت تاريخی قزاقی، شناسايی، مرمت و حفاظت از آثار باستانی و تاريخی، توسعه صنايع دستی، حفظ آداب، رسوم و سنت‌های بومی و محلی و ترويج فرهنگ ملی در بين مردم و... از جمله مواردی است که در برنامه‌های توسعه و سياست‌های فرهنگی به آن‌ها توجه ويژه شده است و بنا بر آنچه در برنامه‌های فرهنگی ذکر شده است حمايت جدی از پروژه‌های محلی با هدف توسعه خالقيت‌های فرهنگی – برگزاری جشنواره‌ها، برگزاری جشن‌های ملی، توجه به فرهنگ عامه، اولويت شناساسی، مرمت و حفاظت از ميراث فرهنگی و احترام به تنوع فرهنکی اقوام مختلف از جمله زمينه‌های توسعه همه جانبه قزاقستان برای رسيدن به برنامه‌های توسعه سال‌های 2121، 2131 و 2151 در نظر گرفته شده است. ايجاد خوشه‌ها و شوراهای فرهنگی، هنری در مناطق مختلف شهری و روستايی برای انسجام، به هم پيوستگی و رشد و توسعه مسائل فرهنگی و هنری به عنوان يکی از راهکارهای اجرايی در اين حوزه‌ها در نظر گرفته شده است.

جامعه مدرن دارد، احیا و توسعه زبان و هویت تاریخی قزاقی، شناسایی، مرمت و حفاظت از آثار باستانی و تاریخی، توسعه صنایع دستی، حفظ آداب، رسوم و سنت‌های بومی و محلی و ترویج فرهنگ ملی در بین مردم و... از جمله مواردی است که در برنامه‌های توسعه و سیاست‌های فرهنگی به آن‌ها توجه ویژه شده است و بنا بر آنچه در برنامه‌های فرهنگی ذکر شده است حمایت جدی از پروژه‌های محلی با هدف توسعه خلاقیت‌های فرهنگی - برگزاری جشنواره‌ها، برگزاری جشن‌های ملی، توجه به فرهنگ عامه، اولویت شناساسی، مرمت و حفاظت از میراث فرهنگی و احترام به تنوع فرهنکی اقوام مختلف از جمله زمینه‌های توسعه همه جانبه قزاقستان برای رسیدن به برنامه‌های توسعه سال‌های ۲۰۲۰، ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ در نظر گرفته شده است. ایجاد خوشه‌ها و شوراهای فرهنگی، هنری در مناطق مختلف شهری و روستایی برای انسجام، به هم پیوستگی و رشد و توسعه مسایل فرهنگی و هنری به عنوان یکی از راهکارهای اجرایی در این حوزه‌ها در نظر گرفته شده است.

در سیاست راهبردی ۲۰۵۰ نیز توسعه فرهنگ و توجه به پتانسیل‌های فرهنگی و حفظ و حراست از میراث فرهنگی یکی از اولویت‌های اصلی برای توسعه و ایجاد زیر ساخت نهادهای فرهنگی و گسترش فرهنگ معنوی و اخلاقی، توسعه زبان قزاقی به عنوان زبان مشترک و رسمی کشور یکی از معیارهای مهم موفقیت در توسعه همه جانبه اعلام شده است.

نیز نگاه کنید به

مدیریت فرهنگی ژاپن؛ مدیریت فرهنگی کانادا؛ مدیریت فرهنگی کوبا؛ مدیریت فرهنگی مصر؛ مدیریت فرهنگی چین؛ مدیریت فرهنگی تونس؛ مدیریت فرهنگی روسیه؛ مدیریت فرهنگی سنگال؛ مدیریت فرهنگی آرژانتین؛ مدیریت فرهنگی سوریه؛ مدیریت فرهنگی زیمبابوه؛ مدیریت فرهنگی اسپانیا؛ مدیریت فرهنگی اردن؛ مدیریت فرهنگی قطر؛ مدیریت فرهنگی سیرالئون

کتابشناسی

  1. http://mks.gov.kz ، / برگرفته از سایت وزارت فرهنگی و ورزش قزاقستان 148 http://mks.gov.kz/rus/o_ministerstve/polozhenie_o_ministerstve/ 180
  2. برای اطلاعات بیشتر به سایت وزارت فرهنگ و ورزش و سایت [./کمیته_امور_دینی_قزاقستان کمیته امور دینی قزاقستان] مراجعه شود
  3. http://mks.gov.kz/rus/o_ministerstve/polozhenie_o_ministerstve / , file:///C:/Users/Saberi/Desktop 181
  4. «سیاست داخلی [./قزاقستان قزاقستان]»، زندگینامه نورسلطان نظربایف ریاست جمهوری [./قزاقستان قزاقستان]، قابل بازیابی از http://www.irkz.org/Default.aspx?PageID=52&RelatedID=hlwYhwdshwaw

منبع اصلی

صابری، اصغر(1395). جامعه و فرهنگ قزاقستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)

نویسنده مقاله

اصغر صابری