معماری در آرژانتین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۳: | خط ۳: | ||
علاوه بر آن سبکهای معماری ایتالیایی و فرانسوی نیز در معماری این کشور جایگاه ویژهای دارند. سبک معماری ایتالیایی به ویژه توسط افرادی همچون اندره بلاسنکی (Andre Blanqui) و آنتونیو ماسلا (Antonio Masella) در کلیساهای سان ایگناسیو (San Ignacio) و نوئسترا سینیورا پیلار (Nuestra senora Pilar) و در کلیسای جامع به خوبی نمایان است. قابل ذکر است که افزایش نفوذ معماری [[فرانسه]] به اوایل قرن ۲۱ برمیگردد. در این دوره معماری نئوکلاسیک فرانسه در [[آرژانتین]] با استقبال مواجه میشودکه نمونه آن را میتوان در ساختمان بانک مرکزی کشور مشاهده نمود. در همین قرن مهندسین [[آرژانتین]]، معماری وارداتی ایتالیایی، فرانسوی و اسپانیایی را تلفیق و آن را غنا بخشیده و سبکهای تلفیقی زیبایی را خلق نمودند<ref>خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ [[آرژانتین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص311-312.</ref>. | علاوه بر آن سبکهای معماری ایتالیایی و فرانسوی نیز در معماری این کشور جایگاه ویژهای دارند. سبک معماری ایتالیایی به ویژه توسط افرادی همچون اندره بلاسنکی (Andre Blanqui) و آنتونیو ماسلا (Antonio Masella) در کلیساهای سان ایگناسیو (San Ignacio) و نوئسترا سینیورا پیلار (Nuestra senora Pilar) و در کلیسای جامع به خوبی نمایان است. قابل ذکر است که افزایش نفوذ معماری [[فرانسه]] به اوایل قرن ۲۱ برمیگردد. در این دوره معماری نئوکلاسیک فرانسه در [[آرژانتین]] با استقبال مواجه میشودکه نمونه آن را میتوان در ساختمان بانک مرکزی کشور مشاهده نمود. در همین قرن مهندسین [[آرژانتین]]، معماری وارداتی ایتالیایی، فرانسوی و اسپانیایی را تلفیق و آن را غنا بخشیده و سبکهای تلفیقی زیبایی را خلق نمودند<ref>خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ [[آرژانتین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص311-312.</ref>. | ||
==نیز نگاه کنید به== | ==نیز نگاه کنید به== | ||
[[معماری در کانادا]]؛ [[معماری در روسیه]]؛ [[معماری در تونس]]؛ [[معماری در ژاپن]]؛ [[معماری در کوبا]]؛ [[هنر معماری در چین]]؛ [[معماری در سنگال]]؛ [[معماری در مالی]]؛ [[معماری در ساحل عاج]]؛ [[معماری در تایلند]]؛ [[معماری در اوکراین]]؛ [[معماری در اسپانیا]]؛ [[معماری در اردن]]؛ [[معماری در اتیوپی]]؛ [[معماری در سیرالئون]]؛ [[معماری در قطر]] | [[معماری در کانادا]]؛ [[معماری در روسیه]]؛ [[معماری در تونس]]؛ [[معماری در ژاپن]]؛ [[معماری در کوبا]]؛ [[هنر معماری در چین]]؛ [[معماری در سنگال]]؛ [[معماری در مالی]]؛ [[معماری در ساحل عاج]]؛ [[معماری در تایلند]]؛ [[معماری در اوکراین]]؛ [[معماری در اسپانیا]]؛ [[معماری در اردن]]؛ [[معماری در اتیوپی]]؛ [[معماری در سیرالئون]]؛ [[معماری در قطر]]؛ [[معماری در تاجیکستان]]؛ [[معماری در سریلانکا]] | ||
==کتابشناسی== | ==کتابشناسی== | ||
<references /> | |||
[[رده:هنرهای تجسمی]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۳۲
معماری آرژانتین با دوران استعمار اسپانیا آغاز شده است. هرچند در قرن هجدهم شهرهای کوردوبا، سالتا، مندوسا و بوئنوسآیرس به اوج شکوه و جلال خود رسیدند اما مهمترین بناهای تاریخی آرژانتین متعلق به دوره استعمار اسپانیاست. بنابراین میتوان با قاطعیت اظهار داشت که معماری آرژانتین متأثر و مرهون معماری اسپانیا میباشد.
علاوه بر آن سبکهای معماری ایتالیایی و فرانسوی نیز در معماری این کشور جایگاه ویژهای دارند. سبک معماری ایتالیایی به ویژه توسط افرادی همچون اندره بلاسنکی (Andre Blanqui) و آنتونیو ماسلا (Antonio Masella) در کلیساهای سان ایگناسیو (San Ignacio) و نوئسترا سینیورا پیلار (Nuestra senora Pilar) و در کلیسای جامع به خوبی نمایان است. قابل ذکر است که افزایش نفوذ معماری فرانسه به اوایل قرن ۲۱ برمیگردد. در این دوره معماری نئوکلاسیک فرانسه در آرژانتین با استقبال مواجه میشودکه نمونه آن را میتوان در ساختمان بانک مرکزی کشور مشاهده نمود. در همین قرن مهندسین آرژانتین، معماری وارداتی ایتالیایی، فرانسوی و اسپانیایی را تلفیق و آن را غنا بخشیده و سبکهای تلفیقی زیبایی را خلق نمودند[۱].
نیز نگاه کنید به
معماری در کانادا؛ معماری در روسیه؛ معماری در تونس؛ معماری در ژاپن؛ معماری در کوبا؛ هنر معماری در چین؛ معماری در سنگال؛ معماری در مالی؛ معماری در ساحل عاج؛ معماری در تایلند؛ معماری در اوکراین؛ معماری در اسپانیا؛ معماری در اردن؛ معماری در اتیوپی؛ معماری در سیرالئون؛ معماری در قطر؛ معماری در تاجیکستان؛ معماری در سریلانکا
کتابشناسی
- ↑ خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ آرژانتین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص311-312.