نظام آموزشی چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
| (۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
نظام کلی آموزشی [[چین]]، شامل آموزش پایه، آموزش فنی و حرفهای، آموزش عالی و آموزش بزرگسالان است. آموزش پایه شامل پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی (سیکل اول)، و دبیرستان (سیکل دوم) میباشد. | |||
=== [[آموزش پایه(پیش دبستانی) در چین]] === | |||
[[پرونده:Early School in China.jpg|بندانگشتی|آموزش پیش دبستانی در [[چین]]، قابل بازیابی از: https://global.chinadaily.com.cn/a/202105/19/WS60a47115a31024ad0babfec3.html]]منظور از آموزش «پیش دبستانی» آموزش کودکان از آغاز تولد تا شش سالگی در کودکستان و آمادگی است. [[وزارت آموزش و پرورش چین|وزارت آموزش و پرورش]]، با در نظر گرفتن توانایی جسمی و روحی کودکان در این سن، برنامهی مناسب آموزشی برای آنها تنظیم کرده است. در این پایه، کودکان سه تا شش ساله میتوانند وارد کودکستان شوند. درحال حاضر در چین بیش از 150 هزار کودکستان و مهد کودک وجود دارد و تنها کمی بیش از 30 درصد از کودکانی که سن آنها به حد تحصیل در مدرسه نرسیده است، در این مقطع تحت آموزش هستند و بقیه با توجه به سن و مسائل اقتصادی و خانوادگی، تحت مراقبت والدین قرار دارند. | |||
کودکستانها و مراکز پیش دبستانی [[چین]]، به دو گروه دولتی و خصوصی تقسیم میشوند. کودکستانهای دولتی با هزینهی دولت دایر است و مبلغ کمی نیز از والدین دریافت میکنند، درحالیکه کودکستانهای غیردولتی تمام هزینههای آموزشی را از والدین کودکان میگیرند. با توجه به رشد اقتصادی و اشتغال پدر و مادر، در سالهای اخیر تعداد کودکستانهای خصوصی با برنامههای متنوع آموزشی، از جمله فراگیری زبان انگلیسی، و هزینههای آنها به شدت درحال افزایش است. | |||
[[ | |||
سرمایه گذاریهای بخش خصوصی و خارجی در حوزهی آموزش پیش دبستانی در دو دههی گذشته موجب رشد فزایندهی این بخش از آموزش شده و مؤسسات و مراکز مراقبتی کودکان خارجی و بینالمللی همچون بِیبی کِر ( Baby Care)، فان دازِل (Fun Dazzle)، کودکان شرق (Eastern Kids)، و... با ارائهی برنامههای مختلف به صورت تمام وقت، پاره وقت و یا پانسیونی و اجرای طرحهایی مثل «معلمان در نقش والدین» (Teachers as Parents) و راه اندازی مراکز مشاورهای درخصوص تغذیه و بهداشت و سلامت کودکان، در جهت رشد بدنی، اخلاقی، فکری و زیبایی شناسی کودکان و کسب آمادگی لازم جهت بهره برداری از آموزش ضابطه مند، فراهم سازی محیط مناسب جهت ایجاد شرایط و فرصتهایی جهت مواجه کودک با مسائل و مشکلات واقعی زندگی و تقویت درک معانی، استفاده از سرگرمیهای آموزنده، با میلیونها دلار سرمایه گذاری، نقش مهمی در این فرایند ایفا میکنند. درحال حاضر، در کشور چین بیش از 20 میلیون خانوادهی برخوردار از کودکان ردههای سنی 3-1 سال وجود دارند که همچنان به این رقم افزوده میشود. به اعتقاد کارشناسان، در کشوری که هر خانواده از حق برخورداری از 1 فرزند بهره مند است، 30 درصد هزینههای خانواده متعلق به کودک خانواده است که این رقم خود به جذب سرمایههای گسترده در بخش آموزش پیش دبستانی منتهی میگردد. در عین حال، از آنجا که اغلب روشهای آموزشی و ارزشهای تربیتی به کار گرفته شده در این گونه مراکز از کشورهای غربی برگرفته شده و با [[فرهنگ چینی|فرهنگ سنتی چینی]] سازگار نیست، چالش بزرگی برای خانوادهها، دولت و مدیران این مراکز فراهم آورده است. | |||
توسعهی فراگیری زبان انگلیسی در دورههای آموزش پیش دبستانی بخش خصوصی، و روند رو به افزایش علاقهی والدین به آماده سازی فرزندان خود برای آینده، منجر به استفاده از معلمان خارجی، به ویژه انگلیسی، آمریکایی و کانادایی جهت تدریس در مراکز پیش دبستانی شده است. بنابر آمار منتشره، هم اینک بیش از 3 هزار مؤسسهی آموزش زبان خارجی در [[چین|کشور چین]] فعالیت دارند که درآمد آنها به بیش از 15 میلیارد یوان (معادل 2 میلیارد دلار [[آمریکا]]) میرسد که اغلب بایستی توسط والدین پرداخت شود و هزینههای آموزشی در این مقطع را بالا میبرد. همین مسائل موجب شده تا در کنار افزایش هزینهها، به دلیل اجرای برخی از برنامههای پرهزینه و غیرضرور، کیفیت آموزشی کودکان در این مراکز با افت قابل توجهی مواجه شود. | |||
=== [[آموزش پایه(دوره ابتدایی)درچین]] === | === [[آموزش پایه(دوره ابتدایی)درچین]] === | ||
در [[چین]] کودکان از سن شش سالگی باید تحصیلات خود را از دبستان آغاز کنند. طبق مقررات قانون آموزش و پرورش اجباری [[چین]]، دولت برای کودکانی که به سن تحصیل رسیدهاند، سیستم آموزش اجباری بدون دریافت شهریه را اجرا میکند. با این حال والدین باید هزینهی کتاب و نوشت افزار را که سالانه تقریباً به چند صد یوان میرسد، پرداخت کنند. | |||
دوران آموزش مقطع ابتدایی در [[چین]] عموماً بین پنج تا شش سال است. دروس این مقطع عمدتاً عبارتند از: [[زبان چینی]]، ریاضیات، علوم، زبان خارجی، | دوران آموزش مقطع ابتدایی در [[چین]] عموماً بین پنج تا شش سال است. دروس این مقطع عمدتاً عبارتند از: [[زبان چینی]]، ریاضیات، علوم، زبان خارجی، آموزشهای اخلاقی، [[موسیقی سنتی چین|موسیقی]]، و [[ورزش در چین|ورزش]]. با توجه به تعداد زیاد کاراکترهای چینی، در این مقطع بیشتر روی فراگیری کاراکترها تأکید میشود. جدیدترین آمارها نشان میدهد که درحال حاضر در [[چین]]، 120 میلیون دانش آموز دورهی ابتدایی در بیش از 400 هزار دبستان به تحصیل اشتغال داشته و میزان ثبت نام و تحصیل کودکان این مقطع بیش از ۹۹/۴۹ درصد جمعیت سنی این گروه را تحت پوشش قرار داده است. | ||
از آنجا که آموزش | از آنجا که آموزش دورهی ابتدایی تحت سیستم آموزش اجباری 9 ساله قرار دارد، اکثریت مطلق مدارس ابتدایی [[چین]] زیر نظر دولت (مرکزی-محلی) اداره میشود و دانش آموزان با توجه به محل سکونت خود نزدیک ترین مدرسه به محل سکونت را انتخاب میکنند. درعین حال، در برخی از نواحی روستایی که دارای جمعیت پراکنده است و امکان تأسیس مدرسه به دلیل کم بودن تعداد دانش آموزان وجود ندارد، آموزش متمرکز اجرا شده و کودکان منطقه برای استفاده از امکانات تحصیلی بهتر، در مدارس متمرکز شبانه روزی که دارای شرایط نسبتا خوبی هستند تحصیل میکنند. دورهی یکسالهی تحصیلی در مقطع ابتدایی به 38 هفتهی آموزشی (پنج روز در هر هفته) با چند هفته رزرو و 13 هفته تعطیلی تقسیم میشود و در این مقطع دانش آموز بایستی حتما در آزمون پایان سال در دروس زبان چینی و ریاضیات نمرهی قبولی کسب کند تا بتوانند به مقطع بالاتر بروند. | ||
بر اساس برنامه ریزی درسی انجام شده برای طول | بر اساس برنامه ریزی درسی انجام شده برای طول دورهی 5 تا 6 سالهی ابتدایی، دانش آموز بایستی مجموعاً 4800 ساعت آموزش در کلاس داشته باشد که به ترتیب اهمیت بیش از یک سوم این میزان (1666 ساعت) برای فراگیری [[زبان و ادبیات چینی]]، و حدود یک چهارم (986 ساعت) برای ریاضیات، (544 ساعت) [[ورزش در چین|ورزش]]، [[موسیقی سنتی چین|موسیقی]] و [[هنر در چین|هنر]] (هرکدام 404 ساعت)، علوم طبیعی (272 ساعت)، علوم اجتماعی و اخلاق (هرکدام 204 ساعت) و کار و دانش (136 ساعت) را به خود اختصاص دادهاند. | ||
طبق آمار منتشره از سوی وزارت آموزش و پرورش | طبق آمار منتشره از سوی [[وزارت آموزش و پرورش چین]]، در سال 2010 میلادی، تعداد کودکان در سن مدرسهی این کشور بالغ بر ۹۵۰۱/۵۰۰/۰۰۰ نفر بوده که از این تعداد جمعاً ۹۵۰۱/۳۰۰/۰۰۰ نفر (۹۹/۷ درصد) در مدارس ثبت نام کردهاند<ref name=":1">وبسایت [[وزارت آموزش و پرورش چین]]: www.moe.edu.cn</ref>. | ||
=== [[آموزش مقطع راهنمایی(سیکل اول)درچین]] === | === [[آموزش مقطع راهنمایی(سیکل اول)درچین]] === | ||
[[آموزش مقطع راهنمایی(سیکل اول)درچین]]، جزو آموزش اجباری 9 | [[آموزش مقطع راهنمایی(سیکل اول)درچین]]، جزو آموزش اجباری 9 سالهی کشور است. از این جهت تحصیل در این مقطع برای دانش آموزان رایگان و بدون پرداخت هزینه است، ولی مانند مقطع ابتدایی، باید والدین هزینههای کتاب و نوشت افزار را خود بپردازند. دوران آموزش در مقطع راهنمایی حداکثر 3 سال است و عمده دروس آن شامل: [[زبان چینی]]، ریاضیات، زبان خارجی، فیزیک، شیمی، تعلیمات ایدئولوژیکی، آموزشهای اخلاقی و اطلاعات عمومی است. جدید ترین آمارها نشان میدهد که در حال حاضر، در [[چین|سرتاسر چین]] بیش از 60 هزار مدرسهی راهنمایی (شامل 300 مدرسهی راهنمایی فنی و حرفهای) دایر و 60 میلیون دانش آموز در این مقطع تحصیل میکنند. میزان ورودی دانش آموزان این مقطع به بیش از 98 درصد جمعیت گروه سنی را تحت پوشش قرار داده و اغلب مدارس دورهی راهنمایی (سیکل اول) توسط دولت اداره میشود. | ||
آموزش | آموزش دورهی راهنمایی، جزو آموزش اجباری 9 ساله است و دانش آموزان میتوانند بدون شرکت در آزمون ویژه، مستقیماً از دبستان وارد مقطع راهنمایی شوند. دانش آموزان این مقطع نیز در نزدیک ترین مدارس به محل زندگی خود ثبت نام میکنند. در عین حال، در برخی از مناطق روستایی آموزش متمرکز اجرا میشود و دانش آموزان در مدارس مرکزی که از امکانات و شرایط بهتری آموزشی و خوابگاه شبانه روزی دارند به تحصیل میپردازند. دولت همچنین، در برخی از مناطق برای کمک به توسعهی آموزش تلاش میکند سیستم آموزش از راه دور را توسعه دهد تا به اهداف گسترش آموزش در مناطق مختلف دست یابد. | ||
یک سال تحصیلی در مقطع راهنمایی به 39 | یک سال تحصیلی در مقطع راهنمایی به 39 هفتهی آموزشی (پنج روز در هفته) با چند هفته کم و زیاد و 12 هفتهی تعطیلی تقسیم میشود. | ||
=== [[آموزش مقطع دبیرستانی(سیکل دوم)درچین]] === | === [[آموزش مقطع دبیرستانی(سیکل دوم)درچین]] === | ||
[[پرونده:CDOIC-Model-UN small.jpg|بندانگشتی|367x367پیکسل|دانشآموزان دبیرستانی در چین]][[آموزش مقطع دبیرستانی(سیکل دوم)درچین]]، | [[پرونده:CDOIC-Model-UN small.jpg|بندانگشتی|367x367پیکسل|دانشآموزان دبیرستانی در [[چین]]، قابل بازیابی از: https://www.alibaba.com/product-detail/International-Patterns-Girls-blazer-High-School_1030197920.html]][[آموزش مقطع دبیرستانی(سیکل دوم)درچین]]، ادامهی آموزش دوران راهنمایی به شمار میرود که شامل انواع دورههای دبیرستان عمومی، دبیرستان آموزش حرفهای، مدرسهی متوسطهی فنی و غیره میشود. [[آموزش مقطع دبیرستانی(سیکل دوم)درچین]] اجباری نیست. از این جهت، دانش آموزان موظف به پرداخت شهریه هستند. میزان شهریه با توجه به وضعیت اقتصادی مناطق مختلف متفاوت است. که معمولاً سالانه به چند هزار یوان میرسد. [[آموزش مقطع دبیرستانی(سیکل دوم)درچین]] عموماً سه ساله است و عمده دروس آن عبارتند از: [[زبان و ادبیات چینی]]، ریاضیات، زبان خارجی، فیزیک، شیمی، علوم تجربی و اطلاع رسانی. دبیرستانها در [[چین]] عمدتاً از سوی دولت اداره میشوند ولی از آنجا که آموزش در این مرحله اجباری نیست، لذا درسالهای اخیر، بخش غیردولتی نیز در امر آموزشی این مقطع فعال شده است. دانش آموزان پس از پایان تحصیل در دورهی راهنمایی، برای ورود به مقطع دبیرستان باید در آزمون شرکت کنند و آموزشگاهها با توجه نتایج آزمون دانش آموزان ممتاز را برای ادامهی تحصیل در مقطع دبیرستان گزینش کرده و از آنها ثبت نام میکنند. موضوعات امتحانی برای ورود به مقطع دبیرستان و میزان نمرات قبولی توسط [[وزارت آموزش و پرورش چین|ادارات آموزش و پرورش]] مناطق مختلف تعیین میشود. جدیدترین آمارها نشان میدهند که در حال حاضر، در [[چین]] بیش از 31300 دبیرستان دایر است که 30 میلیون دانش آموز دبیرستانی در آنها مشغول به تحصیل هستند و این میزان معادل 66 درصد جمعیت واجد شرایط از نظر سنی برای ادامهی تحصیل دراین مقطع است. | ||
یک سال تحصیلی در | یک سال تحصیلی در دورهی دبیرستان شامل 40 هفتهی آموزشی (پنج روز در هفته) با چند هفته کم و زیاد و 11 هفتهی تعطیلی میگردد. | ||
آمار تعداد دانش آموزان و معلمان مدارس دولتی و غیردولتی مقاطع پیش دبستانی تا دبیرستان (2010) <ref><small>اطلاعات مربوط به آمار دانش آموزان و مدارس غیردولتی از این منبع گرفته شده است:</small> <small>Data on The Number of Non State/privet Schools of all levels (2012). Ministry of Education of PRC.</small></ref> | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
| | | | ||
| | |تعداد مدرسه | ||
| | |تعداد فارغ التحصیل | ||
| | |ورودی جدید | ||
| | |کل شاغلان به تحصیل | ||
| | |تعداد کارکنان | ||
| | |تعداد معلمان | ||
|- | |- | ||
| | |پیش دبستانی دولتی | ||
| | |150420 | ||
| | |10575502 | ||
| | |17003581 | ||
| | |29766695 | ||
| | |1849301 | ||
| | |1144225 | ||
|- | |- | ||
| | |پیش دبستانی غیردولتی | ||
| | |102289 | ||
| | |3889350 | ||
| | |7116312 | ||
| | |13994694 | ||
| | |1168429 | ||
| | |680404 | ||
|- | |- | ||
| | |دوره ابتدایی دولتی | ||
| | |290597 | ||
| | |19279332 | ||
| | |16917007 | ||
| | |101353616 | ||
| | |6175629 | ||
| | |5645777 | ||
|- | |- | ||
| | |دوره ابتدایی غیردولتی | ||
| | |5351 | ||
| | |864287 | ||
| | |947235 | ||
| | |5376255 | ||
| | |313927 | ||
| | |229480 | ||
|- | |- | ||
| | |راهنمایی دولتی | ||
| | |56479 | ||
| | |18130799 | ||
| | |17165815 | ||
| | |53423332 | ||
| | | - | ||
| | |3529728 | ||
|- | |- | ||
| | |راهنمایی غیردولتی | ||
| | |4259 | ||
| | |1298601 | ||
| | |1532080 | ||
| | |4421129 | ||
| | | - | ||
| | | - | ||
|- | |- | ||
| | |دبیرستان دولتی | ||
| | |28635 | ||
| | |14626302 | ||
| | |17043787 | ||
| | |46705958 | ||
| | |7080290 | ||
| | |2389122 | ||
|- | |- | ||
| | |دبیرستان غیردولتی | ||
| | |5622 | ||
| | |1709986 | ||
| | |1941400 | ||
| | |5370649 | ||
| | |629281 | ||
| | |447069 | ||
|} | |} | ||
=== | ==== [[سیلابس های درسی دانش آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی در چین]] ==== | ||
وزارت آموزش و پرورش | [[وزارت آموزش و پرورش چین]] برای نخستین بار در سال 1950، سیلابسهای درسی استانداردی را برای تدریس در مدارس ابتدایی و راهنمایی سراسر کشور تعیین و کتب درسی لازم را منتشر و در اختیار دانش آموزان تمام مناطق قرار داد. این سیلابسها چهار بار در سالهای 1956، 1963، 1978 و 1986، اصلاح شده و تغییر پیدا کرد و به روزرسانی شد و بر مبنای آنها، 8 گروه کتاب درسی تهیه و تدوین و از سوی انتشارات آموزشی خلق چاپ و منتشر شد. از آنجا که [[چین|کشور چین]] از نظر جغرافیایی گسترده و دارای تنوع قومی و زبانی و مذهبی است، انتظار میرفت که متون آموزشی در مناطق مختلف این کشور بر اساس نیازها و تنوع فرهنگی ساکنان این مناطق باشد. لذا، در سال 1986، کمیسیون آموزشی کشور تصمیم گرفت برای تولید کتب درسی، سیاست ویژهای را اعمال کند تا بتواند پاسخگوی نیازهای متنوع مناطق مختلف از نظر فرهنگی و قومیباشد. در مناطقی که شرایط اجازه میداد، ادارات آموزشی منطقه، مؤسسات آموزشی، متخصصان، محققان و معلمان و اشخاص را ترغیب کردند تا کتب درسی مقاطع ابتدایی و راهنمایی این مناطق را بر اساس نیاز شرایط محیطی و فرهنگی و اقلیمی خاص خود را در چهارچوب سیاست آموزش اجباری 9 سالهی کشور تهیه و تدوین نمایند. در نتیجه، کتابهای آموزشی مختلفی در رقابت با کتب استاندارد آموزش سراسری و طبق نیازها و شرایط منطقهای تدوین و منتشر شد که تأثیر بسزایی در تحقق اهداف توسعهی آموزش در این مناطق داشت. بر این اساس، تا سال 1998، بیش از 2000 عنوان کتاب آموزشی تألیف و منتشر گردید. افزون بر کتابهای درسی، کتابهای مختلف کمک آموزشی، کتابهای مرجع، کتابچههای تصویری، اطلسهای آموزشی، جدولها و لوحههای دیواری، اسلاید و فیلم، مشق در خانه، نرم افزارهای کامپیوتری و...، مطابق با تنوع و ذائقه ی فرهنگی دانش آموزان و راهنمای روش تدریس برای اساتید و معلمان تألیف و منتشر گردیده است. همچنین، برنامههای متنوع آموزشی خارج از مدرسه در زمینههای مختلف همچون موسیقی، ورزش، نقاشی، کامپیوتر، تئاتر، طراحی و مدلسازی، صنایع دستی و اختراعات و ابداعات تهیه و تدارک دیده شده است که در مراکزی مانند کاخ دانش آموزان، باشگاههای دانش آموزی، مراکز علمی و تکنولوژیکی دانش آموزی، مراکز فعالیتهای کودکان و نوجوانان که تعدادشان به بیش از 10 هزار مرکز میرسد، در نظر گرفته شده که هرچه بیشتر به شکوفایی استعدادها و خلاقیتهای علمی-آموزشی دانش آموزان کمک میکند. | ||
=== [[مدارس ویژه ی دانش آموزان ناتوان و کم توان ذهنی و جسمی در چین]] === | ==== [[مدارس ویژه ی دانش آموزان ناتوان و کم توان ذهنی و جسمی در چین]] ==== | ||
طبق آمار منتشره از سوی دولت چین، در این کشور بیش از 6 میلیون دانش آموز کم | طبق آمار منتشره از سوی دولت چین، در این کشور بیش از 6 میلیون دانش آموز کم توان و معلول از نظر جسمی و ذهنی وجود دارد که تحت پوشش آموزشی قرار دادن این بخش از دانش آموزان مورد توجه دولت قرار گرفته است. وزارت آموزش و نهادهای مسئول نگهداری و مراقبت از این گونه افراد، برای تضمین تحصیلات و آموزش آنها برنامهها و سیاستهای مختلفی را بر اساس شرایط جسمانی آنان تدوین و به مورد اجرا گذاشتهاند. این قشر از دانش آموزان بین 7 تا 9 سال از امکانات و تسهیلات در نظر گرفته شده برای آموزش پایه بهره مند میشوند. در سال 1985، با برنامه ریزیهای به عمل آمده از سوی دولت [[چین]]، زمینهی ادامهی تحصیل در مقاطع بالاتر و دانشگاهها هم برای این افراد فراهم شد. در حال حاضر، 4 کالج ویژه برای تحصیلات این گونه دانشجویان راه اندازی شده و بقیه در سایر دانشگاههای کشور به ادامهی تحصیل میپردازند. | ||
همچنین، بیش از 1000 مرکز آموزشی فنی و | همچنین، بیش از 1000 مرکز آموزشی فنی و حرفهای برای کارآموزان کم توان و ناتوان راه اندازی شده و افزون بر این مراکز، شرایط برای کارآموزی این حرفه آموزان در 2200 مرکز حرفه و فن عادی دیگر نیز فراهم گردیده و از داوطلبان ثبت نام به عمل میآید. تاکنون بیش از ۲/۶ میلیون نفر در این آموزشگاهها و مراکز فنی و حرفهای موفق به گذراندن دورههای آموزشی شدهاند. همچنین، وزارت آموزش با تدوین قانون و مقررات لازم، این گونه دانش آموزان و فارغ التحصیلان را از نظر آموزشی و شغلی تحت پوشش و حمایت قانونی قرار داده است. | ||
=== [[آموزش های فنی و حرفه ای در چین]] === | ==== [[آموزش های فنی و حرفه ای در چین|آموزشهای فنی و حرفهای در چین]] ==== | ||
آموزشهای فنی و حرفهای در 3 سطح: راهنمایی، دبیرستان و آموزش عالی فنی و حرفهای صورت میگیرد. افزون بر این موارد، آموزشهای فنی و حرفهای شامل آموزش کارمحور و آموزش شغلی نیز میشود. این نوع از آموزشها نقش مهمی در مؤسسات آموزش عالی فنی حرفهای، مدارس راهنمایی تکنیکی، مدارس مهارت افزایی، مراکز آموزش شغلی، مدارس آموزش تکنیکی بزرگسالان و سایر نهادهای آموزش اجتماعی در طول حیات افراد ایفا میکند. | |||
نخستین قانون آموزش فنی و | نخستین قانون آموزش فنی و حرفهای چین در سال 1996 تدوین و به مورد اجرا گذاشته شد و زمینهی قانونی توسعهی این نوع از آموزش را فراهم ساخت. آموزش فنی و حرفهای افزون بر آموزش تئوریک در کلاس شامل برخی از آموزشهای عملی مورد نیاز نیز میگردد. مراکز آموزش فنی و حرفهای عمدتاً از سوی دولت راه اندازی و مدیریت میشود ولی بخشهایی از جامعه نیز برای مشارکت و سرمایه گذاری در این زمینه تشویق به همکاری میشوند. | ||
=== [[سیستم آزمون سراسری ورود به دبیرستان در چین]] === | ==== [[سیستم آزمون سراسری ورود به دبیرستان در چین]] ==== | ||
دانش | دانش آموزان مقطع راهنمایی در چین در پایان تحصیلات این مقطع و برای ورود به مقطع دبیرستان بایستی در یک آزمون ویژه شرکت نمایند. با توجه به اینکه کمتر از 60 درصد دانش آموزان دورهی راهنمایی میتوانند مقطع دبیرستان به ادامهی تحصیل بپردازند، و لذا رقابت برای ورود به دبیرستان خیلی سخت و آزمون ورود به دبیرستان یکی از مشکل ترین آزمونهای دوران تحصیلات متوسطه است. | ||
سؤالات و مواد درسی این آزمون توسط ادارات آموزش و پرورش مناطق مختلف تعیین | سؤالات و مواد درسی این آزمون توسط ادارات آموزش و پرورش مناطق مختلف تعیین میشود. در رشتههای عمومی موضوعات امتحانی عبارتند از: زبان و ادبیات چینی، زبان خارجی، ریاضیات، فیزیک، شیمی و سایر دروس. این آزمون معمولاً همه ساله در ماه ژوئن برگزار و دانش آموزان درصورت کسب نمرهی قبولی میتوانند برای ادامهی تحصیل وارد دبیرستان شوند. در اینصورت، از شانس بیشتری برای ورود به دانشگاه و یافتن شغل مناسب برخوردار خواهند شد. در غیر اینصورت، فرصت ادامهی تحصیل در دبیرستان را نخواهند داشت. از این جهت بسیاری از دانش آموزان چینی، آزمون متوسطه را امتحان تعیین سرنوشت مینامند. | ||
=== [[آزمون سراسری کنکور در چین]] === | ==== [[آزمون سراسری کنکور در چین]] ==== | ||
[[پرونده:LHK5Pmj.jpg|بندانگشتی|348x348پیکسل|آزمون ورود به دانشگاه در چین]]آزمون کنکور در کشور [[چین]] هم مثل سایر کشورهای جهان به امتحاناتی اطلاق | [[پرونده:LHK5Pmj.jpg|بندانگشتی|348x348پیکسل|آزمون ورود به دانشگاه در [[چین]]، قابل بازیابی از: https://isna.ir/xdNxRr]]آزمون کنکور در کشور [[چین]] هم مثل سایر کشورهای جهان به امتحاناتی اطلاق میشود که برای ورود به دانشگاه و آموزشگاههای عالی برگزار میشود. بر اساس برنامهی امتحانی منتشره از سوی وزارت آموزش و پرورش، موضوعات آزمون کنکور توسط ادارات آموزش و پرورش در سطوح دولتی و یا استانی تعیین میشود. تاریخ برگزاری این امتحانات 7 ژوئن هر سال بوده و مدت آن دو تا سه روز است. | ||
در دوران انقلاب فرهنگی (1966 تا 1976 میلادی)، تعداد زیادی از جوانان چینی به خاطر سیاست غلط دولت و باند چهار نفره، به دلیل تعطیلی | در دوران انقلاب فرهنگی (1966 تا 1976 میلادی)، تعداد زیادی از جوانان چینی به خاطر سیاست غلط دولت و باند چهار نفره، به دلیل تعطیلی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، فرصت ادامهی تحصیلات عالیه را از دست دادند. در سال 1977 که برای نخستین بار پس از انقلاب فرهنگی آزمون جامع کنکور سراسری برگزار شد، بیش از ۵/۷ میلیون نفر برای ورود به دانشگاه و به دست آوردن شانس ادامهی تحصیل به رقابت پرداختند که از این تعداد، تنها 270 هزار نفر موفق به ورود به دانشگاه شدند. از این رقابت فشرده، به عنوان اولین نشانههای اصلاحات در آموزش نام برده میشود. این در حالی است که بر اساس آمار منتشره از سوی وزارت آموزش [[چین]]، در سال 2008، بیش از ۱۰/۵ میلیون نفر در آزمون کنکور شرکت کردند که حدود 50 درصد آنان (۵/۹۹ میلیون نفر) موفق به ثبت نام در یکی از دانشگاههای چین شدند.در واقع، این آزمون رقابتی برای جوانان چینی، به منزلهی تلاش هزاران سرباز از یک پل کوچک است که اغلب سربازان در رقابت با یکدیگر از روی پل به رودخانه افتاده و موفق به عبور نمی شوند<ref name=":2">خبرگزاری شین هوا (2008)</ref>. | ||
در حال حاضر، موضوعات امتحانی کنکور در چین، به«3 | در حال حاضر، موضوعات امتحانی کنکور در چین، به«3 باضافهی ایکس» معروف است. مقصود از «سه»، آزمون زبان و ادبیات چینی، ریاضیات و زبان خارجی است و منظور از «ایکس» رشتههای مورد نظر در امتحانات سراسری کشور و استانهای مختلف است. در برخی از مناطق «ایکس» یعنی امتحانات جامع رشتهی علوم انسانی و علوم طبیعی است. به عبارت دیگر، دانش آموزانی که برای شرکت در رشتههای علوم انسانی ثبت نام کنند، می توانند در امتحان جامع علوم انسانی شرکت و دانش آموزانی که در رشتهی علوم طبیعی ثبت نام کنند، در آزمون جامع علوم طبیعی شرکت خواهند کرد. ولی در برخی از مناطق «ایکس» نه تنها شامل آزمون جامع علوم انسانی و علوم طبیعی است، بلکه امتحانات یک رشتهای نیز معنا می دهد. دانش آموزانی که برای شرکت درامتحانات ثبت نام می کنند با توجه به رشتهی تخصصی مورد نظر خود و خواست دانشگاه مد نظر، در آزمون فیزیک، شیمی، بیولوژی و تاریخ نیز شرکت می کنند. آزمون کنکور در چین همواره مورد توجه فراوان مردم بوده ولی در سالهای اخیر، به دنبال افزایش شمار داوطلبان و نسبت قبولی، از فشار آن بر داوطلبان و والدین تا اندازه ای کاسته شده است. با این حال آزمون کنکور همه سالهیکی از دغدغههای مهم و مورد توجه والدین و دانش آموزان در چین است. | ||
==== [[احداث مدارس با سرمایه گذاری مشترک چيني و خارجی]] ==== | |||
به رغم گرایش شدید نسل جدید چینی برای تحصیل در خارج کشور، به نظر میرسد که هنوز بسیاری از مردم این کشور همچنان مایل به تحصیل در داخل کشور، بویژه در مدارس مشترک چینی و خارجی هستند که تعداد آنها مانند قارچ در سرتاسر [[چین]] در حال افزایش است. این مدارس اغلب توسط دانشگاهها، مؤسسات و یا سازمـانهای بینالمللی آموزشـی تأسیس و اداره می شوند. پس از [[عضویت چین در سازمان تجارت جهانی]] و افزایش نیازهای این کشور به افراد متخصص و تحصیل کرده در رشتههای مختلف از یک سو، و عدم پاسخگویی سرمایههای داخلی و سیستم سنتی گذشته آموزشی به این نیازها از سوی دیگر، دولت چین برای رفع این نیاز اساسی، طبق شرایط و مقررات خاصی به سرمایه گذاران خارجی مجوز فعالیت در عرصهی آموزشی این کشور را داد. کشور چین پس از ورود به سازمان تجارت جهانی، بازار تعلیم و تربیت خود را به روی سرمایه گذاران اعم از حقیقی و حقوقی با محدودیتهای نسبتاً کمتری گشود. چین معتقد است که دارای بزرگ ترین بازار بالقوهی آموزش و پرورش در جهان است و آمـار نشـان میدهد که پکنـیها برای بهبود زبان انگلیسـی خود سالانه بیش از 300 میلیون دلار هـزینه می کنند. هزینهی سالانهی آموزش و پرورش در [[چین]] هنوز نزدیک به ۱/۴ درصد از هزینهی تعلیم و تربیت عمـومـی در جهان توسعهیافته پایین تر است. لذا، با عنایت به بهبود شرایط زندگی جامعه و تمایل والدین به هزینه کردن برای آموزش هرچه بهتر تک فرزند خانواده، سرمایه گذاری بخش غیردولتی و خارجی در بخش آموزش به سرعت رشد کرد. در حال حاضر تنها در شهرهای بزرگی مانند پکن و شانگهای صدها مدرسهی مشترک چینی و خارجی به فعالیت آموزشی اشتغال داشته و دهها هزار دانش آموز در این گونه مدارس به تحصیل میپردازند. این مدارس توسط چینیهای خارج از کشور و سازمانها و دانشگاههای بینالمللی مانند مؤسسهی زبان و تجارت شهر سیدنی، مؤسسات و مراکز دانشگاهی ژاپن، آمریکا، کانادا، انگلیس، هنگ کنگ، مالزی و... اداره می شوند. آنچه قابل توجه است، هزینههای تقریباً سنگین شهریهی این مدارس است که اغلب والدین در یک رقابت و چشم و هم چشمی تنگاتنگ این هزینهها را میپردازند. | |||
=== [[ | ==== [[طرح تقویت ساختار اخلاقی كودكان و دانش آموزان چینی]] ==== | ||
به | در فوریهی سال 2000 میلادی، پروژهای تحت عنوان «ساختار اخلاقی شهروندان خردسال چینی» به صورت مشترک توسط فدراسیون زنان [[چین]]، کمیتهی مرکزی لیگ جوانان [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حزب کمونیست]] و وزارت آموزش و پرورش [[چین]] به مورد اجرا گذاشته شد. در حال حاضر، این پروژه در میان کودکان و دانش آموزان سراسر [[چین]] با جدیت پی گیری و برنامهی فوق تحت عنوان فعالیتهایی همچون «من شهروند شایستهی خردسال می شوم» به مورد اجرا گذاشته می شود. اجرای چنین فعالیتهایی به تأمین سلامت روحی و اخلاقی صدها میلیون دانش آموز چینی منجر شده است. این طرح برای مقابله با تأثیرات منفی و عوامل فرهنگی نادرست داخلی و خارجی و رشد فکری و اخلاقی کودکان چینی به اجرا درآمده است. در پروژهی فوق، از کودکان ردههای سنی 3 تا 18 سال سراسر [[چین]] خواسته میشود که به صورت داوطلبانه در برنامههای اخلاقی و آموزشی «من شهروند شایستهی خردسال می شوم» شرکت نموده و عادات نیک و اخلاق پسندیدهی خود را طبق فرهنگ سنتی [[چین]] پرورش دهند. از جمله مهم ترین اهداف پروژهی فوق می توان به موارد ذیل اشاره کرد: | ||
* تبدیل کودکان به دستیاران خردسال خانواده و اطاعت از پدر و مادر و توجه به خویشاوندان؛ | |||
* تبدیل کودکان به نمونههای کوچکی از افراد میهن پرست، مؤدب، صادق، وفادار و منضبط جامعه؛ | |||
* تبدیل کودکان به نمونههای کوچکی از انسان دوستی، کمـک به یکدیگر، احترام به حقوق دیگران و علاقـه مند به همکـاری با سایرین؛ | |||
* تبدیل کودکان به نگهبانان کوچک اموال دولتی و عمومی، مراقب بهداشت، محافظ محیط زیست و نظم و انظباط اجتماعی؛ | |||
* تبدیل کودکان به افرادی راست گو، درستکار، زحمتکش و با شهامت. | |||
با توجه به اینکه کشور چین دارای بیش از 300 میلیون کودک و دانش آموز است، اجرای پروژهی «تقویت ساختار اخلاقی شهروندان خردسال چینی» از مهم ترین اقدامات بخش آموزش برای پرورش اخلاقی نسل جوان این کشور به شمار میآید. | |||
==== [[میزان سرمایه گذاری در توسعه ی آموزش در چین]] ==== | |||
در سال 2001 میلادی، دولت [[چین]] بالغ بر ۳۵/۵ میلیارد دلار در زمینهی توسعهی بخش آموزش این کشور سرمایه گذاری کرد که ۱۶/۴۸ درصد نسبت به سال 1997 افزایش داشته است. به گزارش وزارت آموزش و پرورش این مبلغ عمدتاً در جهت توسعهی آموزش و پرورش در مدارس ابتدایی و سایر نهادهای آموزشی برای بهبود و ارتقای شیوههای تدریس هزینه شده است. طبق این گزارش، بودجهی اختصاص یافته به بخش آموزش در سال2002 شامل 55/2 درصد از رشد تولید ناخالص داخلی کشور بوده که ۰/۰۶ درصد بیشتر از سال 1997 بوده است. از آغاز قرن بیست و یکم، دولت چین توسعهی بخش آموزشی و ارتقای سطح تعلیم و تربیت در این کشور را در دستور کار خود قرار داده و از آن به عنوان مهم ترین برنامهی توسعهی ملی کشور نام میبرد. کشور [[چین]] در نخستین دهه از قرن 21، به دستاوردهای چشمگیری در عرصهی آموزش و پرورش نائل شده و به طراحی نظام آموزشی با ویژگی خاص این کشور پرداخته است که از آن جمله می توان به افزایش نرخ سرمایه گذاری در بخش اموزش به میزان190/3 درصد از رشد تولید ناخالص کشور اشاره کرد. به طور کلی می توان گفت که نرخ سرمایه گذاری آموزشی طی سالهای2003 تاکنون سالانه افزایش قابل توجهی داشته است. بر اساس گزارش منتشره از سوی وزارت آموزش [[چین]] مجموع هزینههای بخش آموزش در سال 2003 مبلغ 549 میلیارد دلار، در سال 2004 مبلغ 632 میلیارد دلار، در سال 2005 مبلغ 742 میلیارد دلار، در سال 2006 مبلغ 896 میلیارد دلار و در سال 2007 بالغ بر یک تریلیون و 158 میلیارد دلار بوده است<ref name=":1" />. بدین ترتیب طی 5 سال، سرمایه گذاری در این بخش تقریباً دو برابر شده است. اگرچه این کشور هنوز تا رسیدن به نرخ جهان پیشرفته که 6 درصد از تولید ناخالص ملی است، فاصله دارد<ref name=":0">China’s Quiet Educational revolution. A Report from UNESCO Representative to China. China daily, 2010-04-21</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[نظام آموزشی اسپانیا]]؛ [[اصول کلی نظام آموزشی کانادا]]؛ [[نظام آموزشی ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم|نظام آموزشی ژاپن]]؛ [[نظام آموزشی کوبا]]؛ [[نظام آموزشی لبنان]]؛ [[نظام آموزشی مصر]]؛ [[نظام آموزشی سنگال]]؛ [[نظام آموزشی کشور مالی]]؛ [[نظام آموزشی کشور اردن]]؛ [[نظام آموزشی قدیم سیرالئون]]؛ [[نظام آموزشی جدید سیرالئون]]؛ [[نظام آموزشی گرجستان]]؛ [[نظام آموزشی بنگلادش]]؛ [[نظام آموزشی سریلانکا]] | |||
== کتابشناسی == | |||
<references /> | |||
== منبع اصلی == | |||
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | |||
== نویسنده مقاله == | |||
علی محمد سابقی | |||
[[رده:نظام آموزش]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۴ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۸:۰۳
نظام کلی آموزشی چین، شامل آموزش پایه، آموزش فنی و حرفهای، آموزش عالی و آموزش بزرگسالان است. آموزش پایه شامل پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی (سیکل اول)، و دبیرستان (سیکل دوم) میباشد.
آموزش پایه(پیش دبستانی) در چین

منظور از آموزش «پیش دبستانی» آموزش کودکان از آغاز تولد تا شش سالگی در کودکستان و آمادگی است. وزارت آموزش و پرورش، با در نظر گرفتن توانایی جسمی و روحی کودکان در این سن، برنامهی مناسب آموزشی برای آنها تنظیم کرده است. در این پایه، کودکان سه تا شش ساله میتوانند وارد کودکستان شوند. درحال حاضر در چین بیش از 150 هزار کودکستان و مهد کودک وجود دارد و تنها کمی بیش از 30 درصد از کودکانی که سن آنها به حد تحصیل در مدرسه نرسیده است، در این مقطع تحت آموزش هستند و بقیه با توجه به سن و مسائل اقتصادی و خانوادگی، تحت مراقبت والدین قرار دارند.
کودکستانها و مراکز پیش دبستانی چین، به دو گروه دولتی و خصوصی تقسیم میشوند. کودکستانهای دولتی با هزینهی دولت دایر است و مبلغ کمی نیز از والدین دریافت میکنند، درحالیکه کودکستانهای غیردولتی تمام هزینههای آموزشی را از والدین کودکان میگیرند. با توجه به رشد اقتصادی و اشتغال پدر و مادر، در سالهای اخیر تعداد کودکستانهای خصوصی با برنامههای متنوع آموزشی، از جمله فراگیری زبان انگلیسی، و هزینههای آنها به شدت درحال افزایش است.
سرمایه گذاریهای بخش خصوصی و خارجی در حوزهی آموزش پیش دبستانی در دو دههی گذشته موجب رشد فزایندهی این بخش از آموزش شده و مؤسسات و مراکز مراقبتی کودکان خارجی و بینالمللی همچون بِیبی کِر ( Baby Care)، فان دازِل (Fun Dazzle)، کودکان شرق (Eastern Kids)، و... با ارائهی برنامههای مختلف به صورت تمام وقت، پاره وقت و یا پانسیونی و اجرای طرحهایی مثل «معلمان در نقش والدین» (Teachers as Parents) و راه اندازی مراکز مشاورهای درخصوص تغذیه و بهداشت و سلامت کودکان، در جهت رشد بدنی، اخلاقی، فکری و زیبایی شناسی کودکان و کسب آمادگی لازم جهت بهره برداری از آموزش ضابطه مند، فراهم سازی محیط مناسب جهت ایجاد شرایط و فرصتهایی جهت مواجه کودک با مسائل و مشکلات واقعی زندگی و تقویت درک معانی، استفاده از سرگرمیهای آموزنده، با میلیونها دلار سرمایه گذاری، نقش مهمی در این فرایند ایفا میکنند. درحال حاضر، در کشور چین بیش از 20 میلیون خانوادهی برخوردار از کودکان ردههای سنی 3-1 سال وجود دارند که همچنان به این رقم افزوده میشود. به اعتقاد کارشناسان، در کشوری که هر خانواده از حق برخورداری از 1 فرزند بهره مند است، 30 درصد هزینههای خانواده متعلق به کودک خانواده است که این رقم خود به جذب سرمایههای گسترده در بخش آموزش پیش دبستانی منتهی میگردد. در عین حال، از آنجا که اغلب روشهای آموزشی و ارزشهای تربیتی به کار گرفته شده در این گونه مراکز از کشورهای غربی برگرفته شده و با فرهنگ سنتی چینی سازگار نیست، چالش بزرگی برای خانوادهها، دولت و مدیران این مراکز فراهم آورده است.
توسعهی فراگیری زبان انگلیسی در دورههای آموزش پیش دبستانی بخش خصوصی، و روند رو به افزایش علاقهی والدین به آماده سازی فرزندان خود برای آینده، منجر به استفاده از معلمان خارجی، به ویژه انگلیسی، آمریکایی و کانادایی جهت تدریس در مراکز پیش دبستانی شده است. بنابر آمار منتشره، هم اینک بیش از 3 هزار مؤسسهی آموزش زبان خارجی در کشور چین فعالیت دارند که درآمد آنها به بیش از 15 میلیارد یوان (معادل 2 میلیارد دلار آمریکا) میرسد که اغلب بایستی توسط والدین پرداخت شود و هزینههای آموزشی در این مقطع را بالا میبرد. همین مسائل موجب شده تا در کنار افزایش هزینهها، به دلیل اجرای برخی از برنامههای پرهزینه و غیرضرور، کیفیت آموزشی کودکان در این مراکز با افت قابل توجهی مواجه شود.
آموزش پایه(دوره ابتدایی)درچین
در چین کودکان از سن شش سالگی باید تحصیلات خود را از دبستان آغاز کنند. طبق مقررات قانون آموزش و پرورش اجباری چین، دولت برای کودکانی که به سن تحصیل رسیدهاند، سیستم آموزش اجباری بدون دریافت شهریه را اجرا میکند. با این حال والدین باید هزینهی کتاب و نوشت افزار را که سالانه تقریباً به چند صد یوان میرسد، پرداخت کنند.
دوران آموزش مقطع ابتدایی در چین عموماً بین پنج تا شش سال است. دروس این مقطع عمدتاً عبارتند از: زبان چینی، ریاضیات، علوم، زبان خارجی، آموزشهای اخلاقی، موسیقی، و ورزش. با توجه به تعداد زیاد کاراکترهای چینی، در این مقطع بیشتر روی فراگیری کاراکترها تأکید میشود. جدیدترین آمارها نشان میدهد که درحال حاضر در چین، 120 میلیون دانش آموز دورهی ابتدایی در بیش از 400 هزار دبستان به تحصیل اشتغال داشته و میزان ثبت نام و تحصیل کودکان این مقطع بیش از ۹۹/۴۹ درصد جمعیت سنی این گروه را تحت پوشش قرار داده است.
از آنجا که آموزش دورهی ابتدایی تحت سیستم آموزش اجباری 9 ساله قرار دارد، اکثریت مطلق مدارس ابتدایی چین زیر نظر دولت (مرکزی-محلی) اداره میشود و دانش آموزان با توجه به محل سکونت خود نزدیک ترین مدرسه به محل سکونت را انتخاب میکنند. درعین حال، در برخی از نواحی روستایی که دارای جمعیت پراکنده است و امکان تأسیس مدرسه به دلیل کم بودن تعداد دانش آموزان وجود ندارد، آموزش متمرکز اجرا شده و کودکان منطقه برای استفاده از امکانات تحصیلی بهتر، در مدارس متمرکز شبانه روزی که دارای شرایط نسبتا خوبی هستند تحصیل میکنند. دورهی یکسالهی تحصیلی در مقطع ابتدایی به 38 هفتهی آموزشی (پنج روز در هر هفته) با چند هفته رزرو و 13 هفته تعطیلی تقسیم میشود و در این مقطع دانش آموز بایستی حتما در آزمون پایان سال در دروس زبان چینی و ریاضیات نمرهی قبولی کسب کند تا بتوانند به مقطع بالاتر بروند.
بر اساس برنامه ریزی درسی انجام شده برای طول دورهی 5 تا 6 سالهی ابتدایی، دانش آموز بایستی مجموعاً 4800 ساعت آموزش در کلاس داشته باشد که به ترتیب اهمیت بیش از یک سوم این میزان (1666 ساعت) برای فراگیری زبان و ادبیات چینی، و حدود یک چهارم (986 ساعت) برای ریاضیات، (544 ساعت) ورزش، موسیقی و هنر (هرکدام 404 ساعت)، علوم طبیعی (272 ساعت)، علوم اجتماعی و اخلاق (هرکدام 204 ساعت) و کار و دانش (136 ساعت) را به خود اختصاص دادهاند.
طبق آمار منتشره از سوی وزارت آموزش و پرورش چین، در سال 2010 میلادی، تعداد کودکان در سن مدرسهی این کشور بالغ بر ۹۵۰۱/۵۰۰/۰۰۰ نفر بوده که از این تعداد جمعاً ۹۵۰۱/۳۰۰/۰۰۰ نفر (۹۹/۷ درصد) در مدارس ثبت نام کردهاند[۱].
آموزش مقطع راهنمایی(سیکل اول)درچین
آموزش مقطع راهنمایی(سیکل اول)درچین، جزو آموزش اجباری 9 سالهی کشور است. از این جهت تحصیل در این مقطع برای دانش آموزان رایگان و بدون پرداخت هزینه است، ولی مانند مقطع ابتدایی، باید والدین هزینههای کتاب و نوشت افزار را خود بپردازند. دوران آموزش در مقطع راهنمایی حداکثر 3 سال است و عمده دروس آن شامل: زبان چینی، ریاضیات، زبان خارجی، فیزیک، شیمی، تعلیمات ایدئولوژیکی، آموزشهای اخلاقی و اطلاعات عمومی است. جدید ترین آمارها نشان میدهد که در حال حاضر، در سرتاسر چین بیش از 60 هزار مدرسهی راهنمایی (شامل 300 مدرسهی راهنمایی فنی و حرفهای) دایر و 60 میلیون دانش آموز در این مقطع تحصیل میکنند. میزان ورودی دانش آموزان این مقطع به بیش از 98 درصد جمعیت گروه سنی را تحت پوشش قرار داده و اغلب مدارس دورهی راهنمایی (سیکل اول) توسط دولت اداره میشود.
آموزش دورهی راهنمایی، جزو آموزش اجباری 9 ساله است و دانش آموزان میتوانند بدون شرکت در آزمون ویژه، مستقیماً از دبستان وارد مقطع راهنمایی شوند. دانش آموزان این مقطع نیز در نزدیک ترین مدارس به محل زندگی خود ثبت نام میکنند. در عین حال، در برخی از مناطق روستایی آموزش متمرکز اجرا میشود و دانش آموزان در مدارس مرکزی که از امکانات و شرایط بهتری آموزشی و خوابگاه شبانه روزی دارند به تحصیل میپردازند. دولت همچنین، در برخی از مناطق برای کمک به توسعهی آموزش تلاش میکند سیستم آموزش از راه دور را توسعه دهد تا به اهداف گسترش آموزش در مناطق مختلف دست یابد.
یک سال تحصیلی در مقطع راهنمایی به 39 هفتهی آموزشی (پنج روز در هفته) با چند هفته کم و زیاد و 12 هفتهی تعطیلی تقسیم میشود.
آموزش مقطع دبیرستانی(سیکل دوم)درچین

آموزش مقطع دبیرستانی(سیکل دوم)درچین، ادامهی آموزش دوران راهنمایی به شمار میرود که شامل انواع دورههای دبیرستان عمومی، دبیرستان آموزش حرفهای، مدرسهی متوسطهی فنی و غیره میشود. آموزش مقطع دبیرستانی(سیکل دوم)درچین اجباری نیست. از این جهت، دانش آموزان موظف به پرداخت شهریه هستند. میزان شهریه با توجه به وضعیت اقتصادی مناطق مختلف متفاوت است. که معمولاً سالانه به چند هزار یوان میرسد. آموزش مقطع دبیرستانی(سیکل دوم)درچین عموماً سه ساله است و عمده دروس آن عبارتند از: زبان و ادبیات چینی، ریاضیات، زبان خارجی، فیزیک، شیمی، علوم تجربی و اطلاع رسانی. دبیرستانها در چین عمدتاً از سوی دولت اداره میشوند ولی از آنجا که آموزش در این مرحله اجباری نیست، لذا درسالهای اخیر، بخش غیردولتی نیز در امر آموزشی این مقطع فعال شده است. دانش آموزان پس از پایان تحصیل در دورهی راهنمایی، برای ورود به مقطع دبیرستان باید در آزمون شرکت کنند و آموزشگاهها با توجه نتایج آزمون دانش آموزان ممتاز را برای ادامهی تحصیل در مقطع دبیرستان گزینش کرده و از آنها ثبت نام میکنند. موضوعات امتحانی برای ورود به مقطع دبیرستان و میزان نمرات قبولی توسط ادارات آموزش و پرورش مناطق مختلف تعیین میشود. جدیدترین آمارها نشان میدهند که در حال حاضر، در چین بیش از 31300 دبیرستان دایر است که 30 میلیون دانش آموز دبیرستانی در آنها مشغول به تحصیل هستند و این میزان معادل 66 درصد جمعیت واجد شرایط از نظر سنی برای ادامهی تحصیل دراین مقطع است.
یک سال تحصیلی در دورهی دبیرستان شامل 40 هفتهی آموزشی (پنج روز در هفته) با چند هفته کم و زیاد و 11 هفتهی تعطیلی میگردد.
آمار تعداد دانش آموزان و معلمان مدارس دولتی و غیردولتی مقاطع پیش دبستانی تا دبیرستان (2010) [۲]
| تعداد مدرسه | تعداد فارغ التحصیل | ورودی جدید | کل شاغلان به تحصیل | تعداد کارکنان | تعداد معلمان | |
| پیش دبستانی دولتی | 150420 | 10575502 | 17003581 | 29766695 | 1849301 | 1144225 |
| پیش دبستانی غیردولتی | 102289 | 3889350 | 7116312 | 13994694 | 1168429 | 680404 |
| دوره ابتدایی دولتی | 290597 | 19279332 | 16917007 | 101353616 | 6175629 | 5645777 |
| دوره ابتدایی غیردولتی | 5351 | 864287 | 947235 | 5376255 | 313927 | 229480 |
| راهنمایی دولتی | 56479 | 18130799 | 17165815 | 53423332 | - | 3529728 |
| راهنمایی غیردولتی | 4259 | 1298601 | 1532080 | 4421129 | - | - |
| دبیرستان دولتی | 28635 | 14626302 | 17043787 | 46705958 | 7080290 | 2389122 |
| دبیرستان غیردولتی | 5622 | 1709986 | 1941400 | 5370649 | 629281 | 447069 |
سیلابس های درسی دانش آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی در چین
وزارت آموزش و پرورش چین برای نخستین بار در سال 1950، سیلابسهای درسی استانداردی را برای تدریس در مدارس ابتدایی و راهنمایی سراسر کشور تعیین و کتب درسی لازم را منتشر و در اختیار دانش آموزان تمام مناطق قرار داد. این سیلابسها چهار بار در سالهای 1956، 1963، 1978 و 1986، اصلاح شده و تغییر پیدا کرد و به روزرسانی شد و بر مبنای آنها، 8 گروه کتاب درسی تهیه و تدوین و از سوی انتشارات آموزشی خلق چاپ و منتشر شد. از آنجا که کشور چین از نظر جغرافیایی گسترده و دارای تنوع قومی و زبانی و مذهبی است، انتظار میرفت که متون آموزشی در مناطق مختلف این کشور بر اساس نیازها و تنوع فرهنگی ساکنان این مناطق باشد. لذا، در سال 1986، کمیسیون آموزشی کشور تصمیم گرفت برای تولید کتب درسی، سیاست ویژهای را اعمال کند تا بتواند پاسخگوی نیازهای متنوع مناطق مختلف از نظر فرهنگی و قومیباشد. در مناطقی که شرایط اجازه میداد، ادارات آموزشی منطقه، مؤسسات آموزشی، متخصصان، محققان و معلمان و اشخاص را ترغیب کردند تا کتب درسی مقاطع ابتدایی و راهنمایی این مناطق را بر اساس نیاز شرایط محیطی و فرهنگی و اقلیمی خاص خود را در چهارچوب سیاست آموزش اجباری 9 سالهی کشور تهیه و تدوین نمایند. در نتیجه، کتابهای آموزشی مختلفی در رقابت با کتب استاندارد آموزش سراسری و طبق نیازها و شرایط منطقهای تدوین و منتشر شد که تأثیر بسزایی در تحقق اهداف توسعهی آموزش در این مناطق داشت. بر این اساس، تا سال 1998، بیش از 2000 عنوان کتاب آموزشی تألیف و منتشر گردید. افزون بر کتابهای درسی، کتابهای مختلف کمک آموزشی، کتابهای مرجع، کتابچههای تصویری، اطلسهای آموزشی، جدولها و لوحههای دیواری، اسلاید و فیلم، مشق در خانه، نرم افزارهای کامپیوتری و...، مطابق با تنوع و ذائقه ی فرهنگی دانش آموزان و راهنمای روش تدریس برای اساتید و معلمان تألیف و منتشر گردیده است. همچنین، برنامههای متنوع آموزشی خارج از مدرسه در زمینههای مختلف همچون موسیقی، ورزش، نقاشی، کامپیوتر، تئاتر، طراحی و مدلسازی، صنایع دستی و اختراعات و ابداعات تهیه و تدارک دیده شده است که در مراکزی مانند کاخ دانش آموزان، باشگاههای دانش آموزی، مراکز علمی و تکنولوژیکی دانش آموزی، مراکز فعالیتهای کودکان و نوجوانان که تعدادشان به بیش از 10 هزار مرکز میرسد، در نظر گرفته شده که هرچه بیشتر به شکوفایی استعدادها و خلاقیتهای علمی-آموزشی دانش آموزان کمک میکند.
مدارس ویژه ی دانش آموزان ناتوان و کم توان ذهنی و جسمی در چین
طبق آمار منتشره از سوی دولت چین، در این کشور بیش از 6 میلیون دانش آموز کم توان و معلول از نظر جسمی و ذهنی وجود دارد که تحت پوشش آموزشی قرار دادن این بخش از دانش آموزان مورد توجه دولت قرار گرفته است. وزارت آموزش و نهادهای مسئول نگهداری و مراقبت از این گونه افراد، برای تضمین تحصیلات و آموزش آنها برنامهها و سیاستهای مختلفی را بر اساس شرایط جسمانی آنان تدوین و به مورد اجرا گذاشتهاند. این قشر از دانش آموزان بین 7 تا 9 سال از امکانات و تسهیلات در نظر گرفته شده برای آموزش پایه بهره مند میشوند. در سال 1985، با برنامه ریزیهای به عمل آمده از سوی دولت چین، زمینهی ادامهی تحصیل در مقاطع بالاتر و دانشگاهها هم برای این افراد فراهم شد. در حال حاضر، 4 کالج ویژه برای تحصیلات این گونه دانشجویان راه اندازی شده و بقیه در سایر دانشگاههای کشور به ادامهی تحصیل میپردازند.
همچنین، بیش از 1000 مرکز آموزشی فنی و حرفهای برای کارآموزان کم توان و ناتوان راه اندازی شده و افزون بر این مراکز، شرایط برای کارآموزی این حرفه آموزان در 2200 مرکز حرفه و فن عادی دیگر نیز فراهم گردیده و از داوطلبان ثبت نام به عمل میآید. تاکنون بیش از ۲/۶ میلیون نفر در این آموزشگاهها و مراکز فنی و حرفهای موفق به گذراندن دورههای آموزشی شدهاند. همچنین، وزارت آموزش با تدوین قانون و مقررات لازم، این گونه دانش آموزان و فارغ التحصیلان را از نظر آموزشی و شغلی تحت پوشش و حمایت قانونی قرار داده است.
آموزشهای فنی و حرفهای در چین
آموزشهای فنی و حرفهای در 3 سطح: راهنمایی، دبیرستان و آموزش عالی فنی و حرفهای صورت میگیرد. افزون بر این موارد، آموزشهای فنی و حرفهای شامل آموزش کارمحور و آموزش شغلی نیز میشود. این نوع از آموزشها نقش مهمی در مؤسسات آموزش عالی فنی حرفهای، مدارس راهنمایی تکنیکی، مدارس مهارت افزایی، مراکز آموزش شغلی، مدارس آموزش تکنیکی بزرگسالان و سایر نهادهای آموزش اجتماعی در طول حیات افراد ایفا میکند.
نخستین قانون آموزش فنی و حرفهای چین در سال 1996 تدوین و به مورد اجرا گذاشته شد و زمینهی قانونی توسعهی این نوع از آموزش را فراهم ساخت. آموزش فنی و حرفهای افزون بر آموزش تئوریک در کلاس شامل برخی از آموزشهای عملی مورد نیاز نیز میگردد. مراکز آموزش فنی و حرفهای عمدتاً از سوی دولت راه اندازی و مدیریت میشود ولی بخشهایی از جامعه نیز برای مشارکت و سرمایه گذاری در این زمینه تشویق به همکاری میشوند.
سیستم آزمون سراسری ورود به دبیرستان در چین
دانش آموزان مقطع راهنمایی در چین در پایان تحصیلات این مقطع و برای ورود به مقطع دبیرستان بایستی در یک آزمون ویژه شرکت نمایند. با توجه به اینکه کمتر از 60 درصد دانش آموزان دورهی راهنمایی میتوانند مقطع دبیرستان به ادامهی تحصیل بپردازند، و لذا رقابت برای ورود به دبیرستان خیلی سخت و آزمون ورود به دبیرستان یکی از مشکل ترین آزمونهای دوران تحصیلات متوسطه است.
سؤالات و مواد درسی این آزمون توسط ادارات آموزش و پرورش مناطق مختلف تعیین میشود. در رشتههای عمومی موضوعات امتحانی عبارتند از: زبان و ادبیات چینی، زبان خارجی، ریاضیات، فیزیک، شیمی و سایر دروس. این آزمون معمولاً همه ساله در ماه ژوئن برگزار و دانش آموزان درصورت کسب نمرهی قبولی میتوانند برای ادامهی تحصیل وارد دبیرستان شوند. در اینصورت، از شانس بیشتری برای ورود به دانشگاه و یافتن شغل مناسب برخوردار خواهند شد. در غیر اینصورت، فرصت ادامهی تحصیل در دبیرستان را نخواهند داشت. از این جهت بسیاری از دانش آموزان چینی، آزمون متوسطه را امتحان تعیین سرنوشت مینامند.
آزمون سراسری کنکور در چین

آزمون کنکور در کشور چین هم مثل سایر کشورهای جهان به امتحاناتی اطلاق میشود که برای ورود به دانشگاه و آموزشگاههای عالی برگزار میشود. بر اساس برنامهی امتحانی منتشره از سوی وزارت آموزش و پرورش، موضوعات آزمون کنکور توسط ادارات آموزش و پرورش در سطوح دولتی و یا استانی تعیین میشود. تاریخ برگزاری این امتحانات 7 ژوئن هر سال بوده و مدت آن دو تا سه روز است.
در دوران انقلاب فرهنگی (1966 تا 1976 میلادی)، تعداد زیادی از جوانان چینی به خاطر سیاست غلط دولت و باند چهار نفره، به دلیل تعطیلی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، فرصت ادامهی تحصیلات عالیه را از دست دادند. در سال 1977 که برای نخستین بار پس از انقلاب فرهنگی آزمون جامع کنکور سراسری برگزار شد، بیش از ۵/۷ میلیون نفر برای ورود به دانشگاه و به دست آوردن شانس ادامهی تحصیل به رقابت پرداختند که از این تعداد، تنها 270 هزار نفر موفق به ورود به دانشگاه شدند. از این رقابت فشرده، به عنوان اولین نشانههای اصلاحات در آموزش نام برده میشود. این در حالی است که بر اساس آمار منتشره از سوی وزارت آموزش چین، در سال 2008، بیش از ۱۰/۵ میلیون نفر در آزمون کنکور شرکت کردند که حدود 50 درصد آنان (۵/۹۹ میلیون نفر) موفق به ثبت نام در یکی از دانشگاههای چین شدند.در واقع، این آزمون رقابتی برای جوانان چینی، به منزلهی تلاش هزاران سرباز از یک پل کوچک است که اغلب سربازان در رقابت با یکدیگر از روی پل به رودخانه افتاده و موفق به عبور نمی شوند[۳].
در حال حاضر، موضوعات امتحانی کنکور در چین، به«3 باضافهی ایکس» معروف است. مقصود از «سه»، آزمون زبان و ادبیات چینی، ریاضیات و زبان خارجی است و منظور از «ایکس» رشتههای مورد نظر در امتحانات سراسری کشور و استانهای مختلف است. در برخی از مناطق «ایکس» یعنی امتحانات جامع رشتهی علوم انسانی و علوم طبیعی است. به عبارت دیگر، دانش آموزانی که برای شرکت در رشتههای علوم انسانی ثبت نام کنند، می توانند در امتحان جامع علوم انسانی شرکت و دانش آموزانی که در رشتهی علوم طبیعی ثبت نام کنند، در آزمون جامع علوم طبیعی شرکت خواهند کرد. ولی در برخی از مناطق «ایکس» نه تنها شامل آزمون جامع علوم انسانی و علوم طبیعی است، بلکه امتحانات یک رشتهای نیز معنا می دهد. دانش آموزانی که برای شرکت درامتحانات ثبت نام می کنند با توجه به رشتهی تخصصی مورد نظر خود و خواست دانشگاه مد نظر، در آزمون فیزیک، شیمی، بیولوژی و تاریخ نیز شرکت می کنند. آزمون کنکور در چین همواره مورد توجه فراوان مردم بوده ولی در سالهای اخیر، به دنبال افزایش شمار داوطلبان و نسبت قبولی، از فشار آن بر داوطلبان و والدین تا اندازه ای کاسته شده است. با این حال آزمون کنکور همه سالهیکی از دغدغههای مهم و مورد توجه والدین و دانش آموزان در چین است.
احداث مدارس با سرمایه گذاری مشترک چيني و خارجی
به رغم گرایش شدید نسل جدید چینی برای تحصیل در خارج کشور، به نظر میرسد که هنوز بسیاری از مردم این کشور همچنان مایل به تحصیل در داخل کشور، بویژه در مدارس مشترک چینی و خارجی هستند که تعداد آنها مانند قارچ در سرتاسر چین در حال افزایش است. این مدارس اغلب توسط دانشگاهها، مؤسسات و یا سازمـانهای بینالمللی آموزشـی تأسیس و اداره می شوند. پس از عضویت چین در سازمان تجارت جهانی و افزایش نیازهای این کشور به افراد متخصص و تحصیل کرده در رشتههای مختلف از یک سو، و عدم پاسخگویی سرمایههای داخلی و سیستم سنتی گذشته آموزشی به این نیازها از سوی دیگر، دولت چین برای رفع این نیاز اساسی، طبق شرایط و مقررات خاصی به سرمایه گذاران خارجی مجوز فعالیت در عرصهی آموزشی این کشور را داد. کشور چین پس از ورود به سازمان تجارت جهانی، بازار تعلیم و تربیت خود را به روی سرمایه گذاران اعم از حقیقی و حقوقی با محدودیتهای نسبتاً کمتری گشود. چین معتقد است که دارای بزرگ ترین بازار بالقوهی آموزش و پرورش در جهان است و آمـار نشـان میدهد که پکنـیها برای بهبود زبان انگلیسـی خود سالانه بیش از 300 میلیون دلار هـزینه می کنند. هزینهی سالانهی آموزش و پرورش در چین هنوز نزدیک به ۱/۴ درصد از هزینهی تعلیم و تربیت عمـومـی در جهان توسعهیافته پایین تر است. لذا، با عنایت به بهبود شرایط زندگی جامعه و تمایل والدین به هزینه کردن برای آموزش هرچه بهتر تک فرزند خانواده، سرمایه گذاری بخش غیردولتی و خارجی در بخش آموزش به سرعت رشد کرد. در حال حاضر تنها در شهرهای بزرگی مانند پکن و شانگهای صدها مدرسهی مشترک چینی و خارجی به فعالیت آموزشی اشتغال داشته و دهها هزار دانش آموز در این گونه مدارس به تحصیل میپردازند. این مدارس توسط چینیهای خارج از کشور و سازمانها و دانشگاههای بینالمللی مانند مؤسسهی زبان و تجارت شهر سیدنی، مؤسسات و مراکز دانشگاهی ژاپن، آمریکا، کانادا، انگلیس، هنگ کنگ، مالزی و... اداره می شوند. آنچه قابل توجه است، هزینههای تقریباً سنگین شهریهی این مدارس است که اغلب والدین در یک رقابت و چشم و هم چشمی تنگاتنگ این هزینهها را میپردازند.
طرح تقویت ساختار اخلاقی كودكان و دانش آموزان چینی
در فوریهی سال 2000 میلادی، پروژهای تحت عنوان «ساختار اخلاقی شهروندان خردسال چینی» به صورت مشترک توسط فدراسیون زنان چین، کمیتهی مرکزی لیگ جوانان حزب کمونیست و وزارت آموزش و پرورش چین به مورد اجرا گذاشته شد. در حال حاضر، این پروژه در میان کودکان و دانش آموزان سراسر چین با جدیت پی گیری و برنامهی فوق تحت عنوان فعالیتهایی همچون «من شهروند شایستهی خردسال می شوم» به مورد اجرا گذاشته می شود. اجرای چنین فعالیتهایی به تأمین سلامت روحی و اخلاقی صدها میلیون دانش آموز چینی منجر شده است. این طرح برای مقابله با تأثیرات منفی و عوامل فرهنگی نادرست داخلی و خارجی و رشد فکری و اخلاقی کودکان چینی به اجرا درآمده است. در پروژهی فوق، از کودکان ردههای سنی 3 تا 18 سال سراسر چین خواسته میشود که به صورت داوطلبانه در برنامههای اخلاقی و آموزشی «من شهروند شایستهی خردسال می شوم» شرکت نموده و عادات نیک و اخلاق پسندیدهی خود را طبق فرهنگ سنتی چین پرورش دهند. از جمله مهم ترین اهداف پروژهی فوق می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
- تبدیل کودکان به دستیاران خردسال خانواده و اطاعت از پدر و مادر و توجه به خویشاوندان؛
- تبدیل کودکان به نمونههای کوچکی از افراد میهن پرست، مؤدب، صادق، وفادار و منضبط جامعه؛
- تبدیل کودکان به نمونههای کوچکی از انسان دوستی، کمـک به یکدیگر، احترام به حقوق دیگران و علاقـه مند به همکـاری با سایرین؛
- تبدیل کودکان به نگهبانان کوچک اموال دولتی و عمومی، مراقب بهداشت، محافظ محیط زیست و نظم و انظباط اجتماعی؛
- تبدیل کودکان به افرادی راست گو، درستکار، زحمتکش و با شهامت.
با توجه به اینکه کشور چین دارای بیش از 300 میلیون کودک و دانش آموز است، اجرای پروژهی «تقویت ساختار اخلاقی شهروندان خردسال چینی» از مهم ترین اقدامات بخش آموزش برای پرورش اخلاقی نسل جوان این کشور به شمار میآید.
میزان سرمایه گذاری در توسعه ی آموزش در چین
در سال 2001 میلادی، دولت چین بالغ بر ۳۵/۵ میلیارد دلار در زمینهی توسعهی بخش آموزش این کشور سرمایه گذاری کرد که ۱۶/۴۸ درصد نسبت به سال 1997 افزایش داشته است. به گزارش وزارت آموزش و پرورش این مبلغ عمدتاً در جهت توسعهی آموزش و پرورش در مدارس ابتدایی و سایر نهادهای آموزشی برای بهبود و ارتقای شیوههای تدریس هزینه شده است. طبق این گزارش، بودجهی اختصاص یافته به بخش آموزش در سال2002 شامل 55/2 درصد از رشد تولید ناخالص داخلی کشور بوده که ۰/۰۶ درصد بیشتر از سال 1997 بوده است. از آغاز قرن بیست و یکم، دولت چین توسعهی بخش آموزشی و ارتقای سطح تعلیم و تربیت در این کشور را در دستور کار خود قرار داده و از آن به عنوان مهم ترین برنامهی توسعهی ملی کشور نام میبرد. کشور چین در نخستین دهه از قرن 21، به دستاوردهای چشمگیری در عرصهی آموزش و پرورش نائل شده و به طراحی نظام آموزشی با ویژگی خاص این کشور پرداخته است که از آن جمله می توان به افزایش نرخ سرمایه گذاری در بخش اموزش به میزان190/3 درصد از رشد تولید ناخالص کشور اشاره کرد. به طور کلی می توان گفت که نرخ سرمایه گذاری آموزشی طی سالهای2003 تاکنون سالانه افزایش قابل توجهی داشته است. بر اساس گزارش منتشره از سوی وزارت آموزش چین مجموع هزینههای بخش آموزش در سال 2003 مبلغ 549 میلیارد دلار، در سال 2004 مبلغ 632 میلیارد دلار، در سال 2005 مبلغ 742 میلیارد دلار، در سال 2006 مبلغ 896 میلیارد دلار و در سال 2007 بالغ بر یک تریلیون و 158 میلیارد دلار بوده است[۱]. بدین ترتیب طی 5 سال، سرمایه گذاری در این بخش تقریباً دو برابر شده است. اگرچه این کشور هنوز تا رسیدن به نرخ جهان پیشرفته که 6 درصد از تولید ناخالص ملی است، فاصله دارد[۴].
نیز نگاه کنید به
نظام آموزشی اسپانیا؛ اصول کلی نظام آموزشی کانادا؛ نظام آموزشی ژاپن؛ نظام آموزشی کوبا؛ نظام آموزشی لبنان؛ نظام آموزشی مصر؛ نظام آموزشی سنگال؛ نظام آموزشی کشور مالی؛ نظام آموزشی کشور اردن؛ نظام آموزشی قدیم سیرالئون؛ نظام آموزشی جدید سیرالئون؛ نظام آموزشی گرجستان؛ نظام آموزشی بنگلادش؛ نظام آموزشی سریلانکا
کتابشناسی
- ↑ ۱٫۰ ۱٫۱ وبسایت وزارت آموزش و پرورش چین: www.moe.edu.cn
- ↑ اطلاعات مربوط به آمار دانش آموزان و مدارس غیردولتی از این منبع گرفته شده است: Data on The Number of Non State/privet Schools of all levels (2012). Ministry of Education of PRC.
- ↑ خبرگزاری شین هوا (2008)
- ↑ China’s Quiet Educational revolution. A Report from UNESCO Representative to China. China daily, 2010-04-21
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی