سیاستگذاری فرهنگی اوکراین: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''اهداف سیاستهای فرهنگی در اوکراین''' بر اساس مجموعه قوانین مصوب اوکراین در سال 2011 سیاستهای فرهنگی دولت اوکراین اهداف ذیل را دنبال می کند: - تصدیق و تایید فرهنگ به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در بیان عقاید مردم اوکراین ، همه بومیان و اقلیت...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
بر اساس مجموعه قوانین مصوب اوکراین در سال 2011 سیاستهای فرهنگی دولت [[اوکراین]] اهداف ذیل را دنبال می کند: | |||
*تصدیق و تایید فرهنگ به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در بیان عقاید مردم [[اوکراین]]، همه بومیان و اقلیتهای ملی؛ | |||
*مشارکت برای ایجاد یک فضای فرهنگی کامل و تلاش برای حفظ تمامیت فرهنگی [[اوکراین]]؛ | |||
*حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی بعنوان یکی از بنیادهای فرهنگ ملی و تلاش برای توسعه فرهنگی؛ | |||
*تلاش برای تقویت عقاید انسانی و اصول والای اخلاقی در زندگی اجتماعی؛ | |||
*فراهم ساختن آزادی برای خلاقیت، حفظ حقوق معنوی، کپی رایت و رعایت حقوق همجواری؛ | |||
*تضمین حقوق مدنی در فرهنگ؛ | |||
*ایجاد شرایط برای توسعه خلاقیتهای فردی، افزایش سطح فرهنگ، آموزش شهروندان، آموزش فرهنگی برای کودکان وجوانان، توسعه برنامههای آموزشی از طریق موزهها، گالریها و غیره، توجه به نیازهای فرهنگی تمام مردم [[اوکراین]] و اقلیتهای ملی، توسعه موسسات فرهنگی صرف نظر از نوع مالکیت آنها، جذب سرمایه گذاری برای اقدامات فرهنگی و هدایایی که طبق قانون می توان برای امور فرهنگی دریافت کرد؛*پشتیبانی از انجمنهای حرفه ای و سازمانهای اجتماعی – فرهنگی، تولید محصولات فرهنگی بومی(ملی) به زبان اوکراینی و بکارگیری زبان اوکراینی در سراسر سرزمین [[اوکراین]]، دسترسی شهروندان به محصولات فرهنگی؛ | |||
*هدف گذاری آموزش کودکان و جوانان به عنوان یکی از اولویتهای توسعه فرهنگی [[اوکراین]]؛ | |||
* تضمین و پشتیبانی از شبکه موسسات آموزشی و تاسیسات فرهنگی - آموزشی؛ | |||
*حمایت از فعالیتهای فرهنگی که در رابطه با تولید و توزیع محصولات چاپی و الکترونیک، محصولات سمعی و بصری،توسعه تکنولوژهای کامپیوتری فعالیت می کنند؛ | |||
*افزایش سطح فرهنگ ملی [[اوکراین]] در همه جنبههایی که در خارج از [[اوکراین]] و فرهنگ جهانی دستاوردهایی داشته است؛ | |||
*حمایت از تولید کنندگان فرهنگی [[اوکراین]]؛ | |||
*حمایت از گسترش فرهنگ زندگی به شیوه اوکراینی در همه سراسر جهان؛ | |||
*حمایت از فرهنگ منطقه ای و افزایش اهمیت آداب و رسوم تاریخی موجود در شهرها مختلف [[اوکراین]]؛ | |||
*توسعه همکاریهای فرهنگی بین المللی؛ | |||
*ایجاد مرکزی برای حمایت از مستندات ارزشهای فرهنگی و مستندات میراث فرهنگی. | |||
====سیاستهای استخدامی دولت [[اوکراین]] در بخش فرهنگ==== | |||
در سال 2010، مجموع 210هزار نفر در موسسات و سازمانهای فرهنگی [[اوکراین]] مشغول به کار بودند. بسیاری از کارکنان فرهنگی در موسساتی کار می کنند که ازنظر [[مالی]] به بوجه محلی وابسته هستند. در مورد صنایع فرهنگی که به بخش خصوصی تعلق دارند هیچ اطلاعات در زمینه قوانین استخدامی وجود ندارد. | |||
مشکلات عمده ای که در رابطه با فعالیت و استخدام کارکنان بخش فرهنگ [[اوکراین]] وجود دارد به شرح ذیل می باشد: | |||
*افزایش حقوق کارکنان بخش فرهنگ؛ | |||
*فراهم ساختن برنامههای آموزشی برای کسب مهارتهای جدید؛ | |||
*افزایش پرستیژ کارکنان بخش فرهنگ؛ | |||
*کاهش مالیات خصوصاً برای سازمانها و هنرمندان مستقل<ref>موسسه ایراس(1392). جامعه و فرهنگ [[اوکراین]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[سیاست های فرهنگی چین]]؛ [[سیاستگذاری فرهنگی روسیه]]؛ [[سياست فرهنگی ژاپن]]؛ [[سیاستگذاری فرهنگی کانادا]]؛ [[سیاستگذاری فرهنگی کوبا]]؛ [[سیاستگذاری فرهنگی لبنان]]؛ [[سیاستگذاری فرهنگی مصر]]؛ [[سیاستگذاری فرهنگی سنگال]]؛ [[سیاستگذاری فرهنگی فرانسه]]؛ [[سیاستگذاری فرهنگی ساحل عاج]]؛ [[سیاستگذاری فرهنگی کشور مالی]]؛ [[سیاستگذاری فرهنگی سوریه]]؛ [[سیاستگذاری فرهنگی سودان]]؛ [[سیاستگذاری فرهنگی زیمبابوه]]؛ [[سیاستگذاری فرهنگی تایلند]]؛ [[سیاستگذاری فرهنگی اسپانیا]]؛ [[سیاستگذاری فرهنگی اردن]]؛ [[سیاستگذاری فرهنگی قطر]]؛ [[سیاستگذاری فرهنگی سیرالئون]]؛ [[سیاستگذاری فرهنگی اتیوپی]] | |||
== کتابشناسی == | |||
نسخهٔ کنونی تا ۵ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۲۰:۰۳
بر اساس مجموعه قوانین مصوب اوکراین در سال 2011 سیاستهای فرهنگی دولت اوکراین اهداف ذیل را دنبال می کند:
- تصدیق و تایید فرهنگ به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در بیان عقاید مردم اوکراین، همه بومیان و اقلیتهای ملی؛
- مشارکت برای ایجاد یک فضای فرهنگی کامل و تلاش برای حفظ تمامیت فرهنگی اوکراین؛
- حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی بعنوان یکی از بنیادهای فرهنگ ملی و تلاش برای توسعه فرهنگی؛
- تلاش برای تقویت عقاید انسانی و اصول والای اخلاقی در زندگی اجتماعی؛
- فراهم ساختن آزادی برای خلاقیت، حفظ حقوق معنوی، کپی رایت و رعایت حقوق همجواری؛
- تضمین حقوق مدنی در فرهنگ؛
- ایجاد شرایط برای توسعه خلاقیتهای فردی، افزایش سطح فرهنگ، آموزش شهروندان، آموزش فرهنگی برای کودکان وجوانان، توسعه برنامههای آموزشی از طریق موزهها، گالریها و غیره، توجه به نیازهای فرهنگی تمام مردم اوکراین و اقلیتهای ملی، توسعه موسسات فرهنگی صرف نظر از نوع مالکیت آنها، جذب سرمایه گذاری برای اقدامات فرهنگی و هدایایی که طبق قانون می توان برای امور فرهنگی دریافت کرد؛*پشتیبانی از انجمنهای حرفه ای و سازمانهای اجتماعی – فرهنگی، تولید محصولات فرهنگی بومی(ملی) به زبان اوکراینی و بکارگیری زبان اوکراینی در سراسر سرزمین اوکراین، دسترسی شهروندان به محصولات فرهنگی؛
- هدف گذاری آموزش کودکان و جوانان به عنوان یکی از اولویتهای توسعه فرهنگی اوکراین؛
- تضمین و پشتیبانی از شبکه موسسات آموزشی و تاسیسات فرهنگی - آموزشی؛
- حمایت از فعالیتهای فرهنگی که در رابطه با تولید و توزیع محصولات چاپی و الکترونیک، محصولات سمعی و بصری،توسعه تکنولوژهای کامپیوتری فعالیت می کنند؛
- افزایش سطح فرهنگ ملی اوکراین در همه جنبههایی که در خارج از اوکراین و فرهنگ جهانی دستاوردهایی داشته است؛
- حمایت از تولید کنندگان فرهنگی اوکراین؛
- حمایت از گسترش فرهنگ زندگی به شیوه اوکراینی در همه سراسر جهان؛
- حمایت از فرهنگ منطقه ای و افزایش اهمیت آداب و رسوم تاریخی موجود در شهرها مختلف اوکراین؛
- توسعه همکاریهای فرهنگی بین المللی؛
- ایجاد مرکزی برای حمایت از مستندات ارزشهای فرهنگی و مستندات میراث فرهنگی.
سیاستهای استخدامی دولت اوکراین در بخش فرهنگ
در سال 2010، مجموع 210هزار نفر در موسسات و سازمانهای فرهنگی اوکراین مشغول به کار بودند. بسیاری از کارکنان فرهنگی در موسساتی کار می کنند که ازنظر مالی به بوجه محلی وابسته هستند. در مورد صنایع فرهنگی که به بخش خصوصی تعلق دارند هیچ اطلاعات در زمینه قوانین استخدامی وجود ندارد.
مشکلات عمده ای که در رابطه با فعالیت و استخدام کارکنان بخش فرهنگ اوکراین وجود دارد به شرح ذیل می باشد:
- افزایش حقوق کارکنان بخش فرهنگ؛
- فراهم ساختن برنامههای آموزشی برای کسب مهارتهای جدید؛
- افزایش پرستیژ کارکنان بخش فرهنگ؛
- کاهش مالیات خصوصاً برای سازمانها و هنرمندان مستقل[۱].
نیز نگاه کنید به
سیاست های فرهنگی چین؛ سیاستگذاری فرهنگی روسیه؛ سياست فرهنگی ژاپن؛ سیاستگذاری فرهنگی کانادا؛ سیاستگذاری فرهنگی کوبا؛ سیاستگذاری فرهنگی لبنان؛ سیاستگذاری فرهنگی مصر؛ سیاستگذاری فرهنگی سنگال؛ سیاستگذاری فرهنگی فرانسه؛ سیاستگذاری فرهنگی ساحل عاج؛ سیاستگذاری فرهنگی کشور مالی؛ سیاستگذاری فرهنگی سوریه؛ سیاستگذاری فرهنگی سودان؛ سیاستگذاری فرهنگی زیمبابوه؛ سیاستگذاری فرهنگی تایلند؛ سیاستگذاری فرهنگی اسپانیا؛ سیاستگذاری فرهنگی اردن؛ سیاستگذاری فرهنگی قطر؛ سیاستگذاری فرهنگی سیرالئون؛ سیاستگذاری فرهنگی اتیوپی
کتابشناسی
- ↑ موسسه ایراس(1392). جامعه و فرهنگ اوکراین. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)