مجسمه سازی در اردن: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «کشور اردن در طول تاريخ تمدنهاي متنوعي به خود ديده و تحولات فراواني را شاهد بوده است؛ تمدنهاي مصر، سومر، بابل، آشور، فارس، روم، يونان که تاثيرات ژرفي بر اين منطقه گذاشته اند. (49) تمدن هاي مختلفي که تا اعماق تاريخ انسان در زمين ريشه دارند.آثار اي...» ایجاد کرد) |
|||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
کشور اردن در طول | کشور [[اردن]] در طول تاریخ تمدنهای متنوعی به خود دیده و تحولات فراوانی را شاهد بوده است؛ تمدنهای [[مصر]]، سومر، بابل، آشور، فارس، روم، یونان که تاثیرات ژرفی بر این منطقه گذاشتهاند<ref>صادق الدکتور محمود(1995)، الفن التشکیلی فی الأردن. منشورات لجنــة تاریخ الاردن. ص. 15</ref>. تمدنهای مختلفی که تا اعماق تاریخ انسان در زمین ریشه دارند. آثار این تمدنها در مناطق مختلف کشور [[اردن]] یافت میشود و قدمت برخی از این میراث قدیم به هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح برمیگردد<ref>صادق الدکتور محمود(1995)، الفن التشکیلی فی الأردن. منشورات لجنــة تاریخ الاردن. ص. 32</ref>. | ||
در عملیات کاوشی که در اطراف پایتخت- امان- در منطقه عین الغزال صورت گرفته، مجسمههای فراوانی کشف شده که مربوط به عصر سنگ است. این مجسمهها در زمانی ساخته شدهاند که انسان ابزار هنر را نمیشناخت؛ باستان شناسان آمریکایی و اردنی و انگلیسی تاکید میکنند که تاریخ ساخت این آثار به 7 یا 8 هزار سال قبل از میلاد مسیح برمیگردد. پروفسور رالف سولیکی استاد دانشگاه کلمبیا معتقد است که مجسمهها و تصاویری که بر روی دیوار غارهای [[اردن]] حکاکی شده، بزرگترین مجموعه آثار از نظر حجم در منطقه خاورمیانه است. این آثار با گذشت قرنها، به خوبی در دل زمین حفظ شدهاند<ref>صادق الدکتور محمود(1995)، الفن التشکیلی فی الأردن. منشورات لجنــة تاریخ الاردن. ص. 19</ref>. | |||
قدیمیترین مجسمههایی که در [[اردن]] کشف شده مربوط به دوره نتوفی است. این مجسمهها از لحاظ شکل و مواد به کار رفته و اسلوب هنریشان ارزش بالایی دارند. تشابه زیادی بین مجسمههای کشف شده در [[اردن]]، فلسطین، [[سوریه]]، ترکیه و عراق وجود دارد که نشان دهنده روابط معنادار میان این دولتهاست<ref>صادق الدکتور محمود(1995)، الفن التشکیلی فی الأردن. منشورات لجنــة تاریخ الاردن. ص. 17</ref>. قلعهها و قصرهایی که در اطراف صحرا و در مناطق کوهستانی در شمال و جنوب [[اردن]] وجود دارند بیانگر هنرهای معماری و مجسمه سازی نبطیان است و از مهمترین منابع هنرهای تجسمی [[اردن]] به شمار میروند<ref>صادق الدکتور محمود(1995)، الفن التشکیلی فی الأردن. منشورات لجنــة تاریخ الاردن. ص. 45</ref>. | |||
شهر [[پترا]] شهری سنگی است که نبطیان آن را در دل کوه تراشیدهاند. زبان نبطیان عربی و خط آنها خط آرامی بود. طرحها و نقشهای زیادی به زبان آرامی نبطی در مناطق مختلف [[اردن]] کشف شده است<ref>صادق الدکتور محمود(1995)، الفن التشکیلی فی الأردن. منشورات لجنــة تاریخ الاردن. ص. 45</ref>. تاثیرات اقوام بین النهرین و [[مصر]] و روم و [[سوریه]] در ساخت شهر [[پترا]] آشکار است<ref>صادق الدکتور محمود(1995)، الفن التشکیلی فی الأردن. منشورات لجنــة تاریخ الاردن. ص. 45</ref><ref>لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ [[اردن]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[مجسمه سازی در روسیه]]؛ [[مجسمه سازی در افغانستان]]؛ [[مجسمه سازی در تونس]]؛ [[مجسمه سازی در ژاپن]]؛ [[مجسمه سازی در کوبا]]؛ [[مجسمه سازی در لبنان]]؛ [[مجسمه سازی در مصر]]؛ [[مجسمه سازی در سنگال]]؛ [[نقاشی و مجسمهسازی آرژانتین]]؛ [[مجسمه سازی در مالی]]؛ [[مجسمه سازی در زیمبابوه]]؛ [[مجسمهسازی در تایلند]]؛ [[مجسمه سازی در اسپانیا]]؛ [[مجسمهسازی در اتیوپی]]؛ [[مجسمه سازی در سیرالئون]]؛ [[هنر مجسمه سازی در چین]] | |||
== کتابشناسی == | |||
[[رده:هنرهای تجسمی]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲۰ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۴۹
کشور اردن در طول تاریخ تمدنهای متنوعی به خود دیده و تحولات فراوانی را شاهد بوده است؛ تمدنهای مصر، سومر، بابل، آشور، فارس، روم، یونان که تاثیرات ژرفی بر این منطقه گذاشتهاند[۱]. تمدنهای مختلفی که تا اعماق تاریخ انسان در زمین ریشه دارند. آثار این تمدنها در مناطق مختلف کشور اردن یافت میشود و قدمت برخی از این میراث قدیم به هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح برمیگردد[۲].
در عملیات کاوشی که در اطراف پایتخت- امان- در منطقه عین الغزال صورت گرفته، مجسمههای فراوانی کشف شده که مربوط به عصر سنگ است. این مجسمهها در زمانی ساخته شدهاند که انسان ابزار هنر را نمیشناخت؛ باستان شناسان آمریکایی و اردنی و انگلیسی تاکید میکنند که تاریخ ساخت این آثار به 7 یا 8 هزار سال قبل از میلاد مسیح برمیگردد. پروفسور رالف سولیکی استاد دانشگاه کلمبیا معتقد است که مجسمهها و تصاویری که بر روی دیوار غارهای اردن حکاکی شده، بزرگترین مجموعه آثار از نظر حجم در منطقه خاورمیانه است. این آثار با گذشت قرنها، به خوبی در دل زمین حفظ شدهاند[۳].
قدیمیترین مجسمههایی که در اردن کشف شده مربوط به دوره نتوفی است. این مجسمهها از لحاظ شکل و مواد به کار رفته و اسلوب هنریشان ارزش بالایی دارند. تشابه زیادی بین مجسمههای کشف شده در اردن، فلسطین، سوریه، ترکیه و عراق وجود دارد که نشان دهنده روابط معنادار میان این دولتهاست[۴]. قلعهها و قصرهایی که در اطراف صحرا و در مناطق کوهستانی در شمال و جنوب اردن وجود دارند بیانگر هنرهای معماری و مجسمه سازی نبطیان است و از مهمترین منابع هنرهای تجسمی اردن به شمار میروند[۵].
شهر پترا شهری سنگی است که نبطیان آن را در دل کوه تراشیدهاند. زبان نبطیان عربی و خط آنها خط آرامی بود. طرحها و نقشهای زیادی به زبان آرامی نبطی در مناطق مختلف اردن کشف شده است[۶]. تاثیرات اقوام بین النهرین و مصر و روم و سوریه در ساخت شهر پترا آشکار است[۷][۸].
نیز نگاه کنید به
مجسمه سازی در روسیه؛ مجسمه سازی در افغانستان؛ مجسمه سازی در تونس؛ مجسمه سازی در ژاپن؛ مجسمه سازی در کوبا؛ مجسمه سازی در لبنان؛ مجسمه سازی در مصر؛ مجسمه سازی در سنگال؛ نقاشی و مجسمهسازی آرژانتین؛ مجسمه سازی در مالی؛ مجسمه سازی در زیمبابوه؛ مجسمهسازی در تایلند؛ مجسمه سازی در اسپانیا؛ مجسمهسازی در اتیوپی؛ مجسمه سازی در سیرالئون؛ هنر مجسمه سازی در چین
کتابشناسی
- ↑ صادق الدکتور محمود(1995)، الفن التشکیلی فی الأردن. منشورات لجنــة تاریخ الاردن. ص. 15
- ↑ صادق الدکتور محمود(1995)، الفن التشکیلی فی الأردن. منشورات لجنــة تاریخ الاردن. ص. 32
- ↑ صادق الدکتور محمود(1995)، الفن التشکیلی فی الأردن. منشورات لجنــة تاریخ الاردن. ص. 19
- ↑ صادق الدکتور محمود(1995)، الفن التشکیلی فی الأردن. منشورات لجنــة تاریخ الاردن. ص. 17
- ↑ صادق الدکتور محمود(1995)، الفن التشکیلی فی الأردن. منشورات لجنــة تاریخ الاردن. ص. 45
- ↑ صادق الدکتور محمود(1995)، الفن التشکیلی فی الأردن. منشورات لجنــة تاریخ الاردن. ص. 45
- ↑ صادق الدکتور محمود(1995)، الفن التشکیلی فی الأردن. منشورات لجنــة تاریخ الاردن. ص. 45
- ↑ لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ اردن. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)