سازهای زهی سنتی در اتیوپی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «سازهای زهی سنتی که در انواع موسیقی های سنتی و مذهبی اتیوپی کاربرد وسیعی دارند عبارتند از: '''ماسنکو (ماسینکو)284 :''' ماسنکو ساز تک زه شبیه عود است که با آرشه نواخته می شود و از این نظر می توان گفت به کمانچه نیز شباهت دارد. زه این ساز از موی اسب ساخته...» ایجاد کرد)
 
 
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
سازهای زهی سنتی که در انواع موسیقی های سنتی و مذهبی اتیوپی کاربرد وسیعی دارند عبارتند از:
سازهای زهی سنتی که در انواع موسیقی‌های سنتی و [[موسیقی دینی در اتیوپی|مذهبی]] [[اتیوپی]] کاربرد وسیعی دارند عبارتند از:
[[پرونده:ماسنکو.jpg|بندانگشتی|ساز ماسنکو (1403). برگرفته از سایت ویکی پدیا، قابل بازیابی از [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%A7%D8%B3%D9%86%DA%A9%D9%88 https://fa.wikipedia.org/wiki/]]]
====ماسنکو (ماسینکو)====
ماسنکو (Masenqo) ساز تک زه شبیه عود است که با آرشه نواخته می‌شود و از این نظر می‌توان گفت به کمانچه نیز شباهت دارد. زه این ساز از موی اسب ساخته می‌شود. ماسنکو مورد علاقه بومیان اتیوپی است و الحان شاد و غمگین آن در مناسبت‌های مختلف نقش‌های متفاوتی برعهده می‌گیرند.
====کرار ====
کرار (Krar) یکی از از مشهورترین و قدیمی‌ترین ادوات موسیقی سنتی اتیوپی به شمار می‌رود که قدمت آن را در این کشور بالغ بر 2000 سال دانسته‌اند.این آلت [[موسیقی در اتیوپی|موسیقی]] با دارا بودن شش سیم بلند به چنگ و بربط شباهت زیادی دارد. بدنه کرار از چوب مدوری ساخته می‌شود که رشته‌های آن از روده گاو تهیه شده و شکل حرف «V» می‌باشند. آهنگ‌های زیبای نوازنده کرار شنوندگان خود را دچار وجد زایدالوصفی می‌نماید. کرار معمولا به صورت افقی بر روی چارچوب محافظ خود نواخته می‌شود.
====بگنا====
بگنا (Begena) نیز همچون کرار به چنگ یا بربط شباهت زیادی دارد و دارای ده ردیف سیم نازک و بلند است که از طریق نواختن این سیم‌ها الحان و آهنگ‌های با صلابتی پدید می‌آید. بگنا معمولا با انگشتوانه ای از عاج یا استخوان به صدا در می‌آید و چون صدای سنگین و مرتعشی دارد در مراسم رسمی و باشکوه از آن استفاده می‌کنند. در گذشته‌های دور از بگنا بیشتر در دادگاه‌ها و هنگام اعلام احکام و قوانین استفاده می‌شده‌است. گفته می‌شود این ساز به تقلید از چنگ داوود ساخته شده‌است.
====دیتا====
دیتا (Dita) ساز بربط مانند دیگری با پنج سیم است که به همراه سازهای زهی آرشه‌ای - شامل انواع غیر متعارف سازهای دارای سه زه- در جشن‌ها و مناسبت‌های محلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دیتا و دیگر انواع سازهای زهی بیشتر در جنوب اتیوپی کاربرد دارند<ref>برگرفته از http://www.addislive.com/ethiopian&#x20;music/2012</ref><ref>عرب احمدی، امیر بهرام، کریمی، مهرداد (1392). جامعه و فرهنگ [[اتیوپی]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)، ص 231-232.</ref>.


'''ماسنکو (ماسینکو)284 :'''
== نیز نگاه کنید به ==
 
[[هنر اتیوپی]]؛ [[موسیقی در اتیوپی]]؛ [[سازهای بادی در اتیوپی]]؛ [[سازهای کوبه ای در اتیوپی]]؛ [[موسیقی دینی در اتیوپی]]؛ [[موسیقی مدرن در اتیوپی]]
ماسنکو ساز تک زه شبیه عود است که با آرشه نواخته می شود و از این نظر می توان گفت به کمانچه نیز شباهت دارد. زه این ساز از موی اسب ساخته می شود. ماسنکو مورد علاقه بومیان اتیوپی است و الحان شاد و غمگین آن در مناسبت های مختلف نقش های متفاوتی برعهده می گیرند.
== کتابشناسی ==
 
'''کرار (285) :'''
 
کرار یکی از از مشهورترین و قدیمی ترین ادوات موسیقی سنتی اتیوپی بشمار می رود که قدمت آن را در این کشور بالغ بر 2000 سال دانسته اند.این آلت موسیقی با دارا بودن شش سیم بلند به چنگ و بربط شباهت زیادی دارد . بدنه کرار از چوب مدوری ساخته می شود که رشته های آن از روده گاو تهیه شده و شکل حرف «V» می باشند . آهنگ های زیبای
 
Masenqo- 284
 
285
 
Krar-
 
231
 
 
نوازنده کرار شنوندگان خود را دچار وجد زایدالوصفی می نماید. کرار معمولا به صورت افقی بر روی چارچوب محافظ خود نواخته می شود.
 
'''بگنا (286) :'''
 
بگنا نیز همچون کرار به چنگ یا بربط شباهت زیادی دارد و دارای ده ردیف سیم نازك و بلند است که از طریق نواختن این سیم ها الحان و آهنگ های با صلابتی پدید می آید. بگنا معمولا با انگشتوانه ای از عاج یا استخوان به صدا درمی آید و چون صدای سنگین و مرتعشی دارد در مراسم رسمی و باشکوه از آن استفاده می کنند. در گذشته های دور از بگنا بیشتر در دادگاه ها و هنگام اعلام احکام و قوانین استفاده می شده است . گفته می شود این ساز به تقلید از چنگ داوود ساخته شده است.
 
'''دیتا (287) :'''
 
دیتا ساز بربط مانند دیگری با پنج سیم است که به همراه سازهای زهی آرشه ای - شامل انواع غیر متعارف سازهای دارای سه زه- در جشن ها و مناسبت های محلی مورد استفاده قرار می گیرند. دیتا و دیگر انواع سازهای زهی بیشتر در جنوب اتیوپی کاربرد دارند .
 
www.addislive.com/ethiopian music/2012

نسخهٔ کنونی تا ‏۷ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۳۶

سازهای زهی سنتی که در انواع موسیقی‌های سنتی و مذهبی اتیوپی کاربرد وسیعی دارند عبارتند از:

ساز ماسنکو (1403). برگرفته از سایت ویکی پدیا، قابل بازیابی از https://fa.wikipedia.org/wiki/

ماسنکو (ماسینکو)

ماسنکو (Masenqo) ساز تک زه شبیه عود است که با آرشه نواخته می‌شود و از این نظر می‌توان گفت به کمانچه نیز شباهت دارد. زه این ساز از موی اسب ساخته می‌شود. ماسنکو مورد علاقه بومیان اتیوپی است و الحان شاد و غمگین آن در مناسبت‌های مختلف نقش‌های متفاوتی برعهده می‌گیرند.

کرار

کرار (Krar) یکی از از مشهورترین و قدیمی‌ترین ادوات موسیقی سنتی اتیوپی به شمار می‌رود که قدمت آن را در این کشور بالغ بر 2000 سال دانسته‌اند.این آلت موسیقی با دارا بودن شش سیم بلند به چنگ و بربط شباهت زیادی دارد. بدنه کرار از چوب مدوری ساخته می‌شود که رشته‌های آن از روده گاو تهیه شده و شکل حرف «V» می‌باشند. آهنگ‌های زیبای نوازنده کرار شنوندگان خود را دچار وجد زایدالوصفی می‌نماید. کرار معمولا به صورت افقی بر روی چارچوب محافظ خود نواخته می‌شود.

بگنا

بگنا (Begena) نیز همچون کرار به چنگ یا بربط شباهت زیادی دارد و دارای ده ردیف سیم نازک و بلند است که از طریق نواختن این سیم‌ها الحان و آهنگ‌های با صلابتی پدید می‌آید. بگنا معمولا با انگشتوانه ای از عاج یا استخوان به صدا در می‌آید و چون صدای سنگین و مرتعشی دارد در مراسم رسمی و باشکوه از آن استفاده می‌کنند. در گذشته‌های دور از بگنا بیشتر در دادگاه‌ها و هنگام اعلام احکام و قوانین استفاده می‌شده‌است. گفته می‌شود این ساز به تقلید از چنگ داوود ساخته شده‌است.

دیتا

دیتا (Dita) ساز بربط مانند دیگری با پنج سیم است که به همراه سازهای زهی آرشه‌ای - شامل انواع غیر متعارف سازهای دارای سه زه- در جشن‌ها و مناسبت‌های محلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دیتا و دیگر انواع سازهای زهی بیشتر در جنوب اتیوپی کاربرد دارند[۱][۲].

نیز نگاه کنید به

هنر اتیوپی؛ موسیقی در اتیوپی؛ سازهای بادی در اتیوپی؛ سازهای کوبه ای در اتیوپی؛ موسیقی دینی در اتیوپی؛ موسیقی مدرن در اتیوپی

کتابشناسی

  1. برگرفته از http://www.addislive.com/ethiopian+music/2012
  2. عرب احمدی، امیر بهرام، کریمی، مهرداد (1392). جامعه و فرهنگ اتیوپی. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)، ص 231-232.