موسیقی مدرن در اتیوپی: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «تاریخ موسیقی مدرن و استفاده از ابزارهای موسیقی غربی به دهه 1930 و اشغال کوتاه مدت این کشور توسط ایتالیا بازمی گردد. در این دوره گروه های موسیقی ایتالیائی برای سربازان و برخی اتباع ایتالیائی که در این کشور سکونت داشتند برنامه هایی اجرا می کردند و...» ایجاد کرد) |
|||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
تاریخ موسیقی مدرن و استفاده از ابزارهای موسیقی غربی به دهه 1930 و اشغال کوتاه مدت این کشور توسط ایتالیا | تاریخ موسیقی مدرن و استفاده از ابزارهای موسیقی غربی به دهه 1930 و اشغال کوتاه مدت این کشور توسط ایتالیا باز میگردد. در این دوره گروههای موسیقی ایتالیایی برای سربازان و برخی اتباع ایتالیایی که در این کشور سکونت داشتند برنامههایی اجرا میکردند و بتدریج مردم این سرزمین با سبک موسیقی غربی آشنا شدند. | ||
نخستین گروه موسیقی به سبک جدید در دهه 1950 بدستور امپراطور هایلا سلاسی در این کشور تاسیس شد و به تدریج اقدام به برگزاری کنسرتهایی در مراسم و [[مناسبتهای ملی و مذهبی اتیوپی|مناسبتهای ملی]] نمود. در دهه 1960 و با انجام کنسرتهایی توسط گروههای مشهور موسیقی [[آمریکا]] مانند گلن میلر و سول موسیقی مدرن جاز و پاپ اتیوپی بتدریج شکل گرفت و گروهی از جوانان نیز جذب این سبک از موسیقی روز شدند. | |||
پس از کودتای نظامیان گروههای موسیقی غربی در این کشور تحت نظر دولت قرار گرفتند و به دلیل دیدگاههای کمونیستی هایلا ماریام فعالیت آنها محدود گردید با این حال از زمان سرنگونی دولت نظامی ماریام در سال 1991 و ایجاد فضای نسبتا باز سیاسی در کشور موسیقی نوین نیز بار دیگر فعالیت خود را در این کشور آغاز کرد که این وضعیت تاکنون ادامه یافتهاست. با وجود علاقه برخی از جوانان شهری به موسیقیهای متداول غربی و تقلید هنرمندان [[اتیوپی]] از این سبکها؛ موسیقی غربی از جایگاه عمیقی در بین مردم این کشور برخوردار نیست و اکثر مردم اتیوپی به ویژه روستاییان [[سازهای زهی سنتی در اتیوپی|موسیقی سنتی]] را بر موسیقی غربی ترجیح داده و روی آوردن برخی از جوانان و نوجوانان شهری به موسیقی پاپ را نمادی از تهاجم فرهنگی غرب به ساختارهای سنتی خود میدانند<ref>برگرفته از http://worldmusic.nationalgeographic.com/ethiopia</ref><ref>عرب احمدی، امیر بهرام، کریمی، مهرداد (1392). جامعه و فرهنگ [[اتیوپی]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)، ص 236-237.</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[هنر اتیوپی]]؛ [[موسیقی در اتیوپی]]؛ [[سازهای زهی سنتی در اتیوپی]]؛ [[سازهای بادی در اتیوپی]]؛ [[سازهای کوبه ای در اتیوپی]]؛ [[موسیقی دینی در اتیوپی]] | |||
== کتابشناسی == | |||
نسخهٔ کنونی تا ۷ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۴۱
تاریخ موسیقی مدرن و استفاده از ابزارهای موسیقی غربی به دهه 1930 و اشغال کوتاه مدت این کشور توسط ایتالیا باز میگردد. در این دوره گروههای موسیقی ایتالیایی برای سربازان و برخی اتباع ایتالیایی که در این کشور سکونت داشتند برنامههایی اجرا میکردند و بتدریج مردم این سرزمین با سبک موسیقی غربی آشنا شدند.
نخستین گروه موسیقی به سبک جدید در دهه 1950 بدستور امپراطور هایلا سلاسی در این کشور تاسیس شد و به تدریج اقدام به برگزاری کنسرتهایی در مراسم و مناسبتهای ملی نمود. در دهه 1960 و با انجام کنسرتهایی توسط گروههای مشهور موسیقی آمریکا مانند گلن میلر و سول موسیقی مدرن جاز و پاپ اتیوپی بتدریج شکل گرفت و گروهی از جوانان نیز جذب این سبک از موسیقی روز شدند.
پس از کودتای نظامیان گروههای موسیقی غربی در این کشور تحت نظر دولت قرار گرفتند و به دلیل دیدگاههای کمونیستی هایلا ماریام فعالیت آنها محدود گردید با این حال از زمان سرنگونی دولت نظامی ماریام در سال 1991 و ایجاد فضای نسبتا باز سیاسی در کشور موسیقی نوین نیز بار دیگر فعالیت خود را در این کشور آغاز کرد که این وضعیت تاکنون ادامه یافتهاست. با وجود علاقه برخی از جوانان شهری به موسیقیهای متداول غربی و تقلید هنرمندان اتیوپی از این سبکها؛ موسیقی غربی از جایگاه عمیقی در بین مردم این کشور برخوردار نیست و اکثر مردم اتیوپی به ویژه روستاییان موسیقی سنتی را بر موسیقی غربی ترجیح داده و روی آوردن برخی از جوانان و نوجوانان شهری به موسیقی پاپ را نمادی از تهاجم فرهنگی غرب به ساختارهای سنتی خود میدانند[۱][۲].
نیز نگاه کنید به
هنر اتیوپی؛ موسیقی در اتیوپی؛ سازهای زهی سنتی در اتیوپی؛ سازهای بادی در اتیوپی؛ سازهای کوبه ای در اتیوپی؛ موسیقی دینی در اتیوپی
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از http://worldmusic.nationalgeographic.com/ethiopia
- ↑ عرب احمدی، امیر بهرام، کریمی، مهرداد (1392). جامعه و فرهنگ اتیوپی. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)، ص 236-237.