رقص ماسک در مالی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
 
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
رقص ماسک یکی از قدیمی‌‌‌‌‌ترین سنت‌های قبایل [[مالی]] است که معمولاً در مراسم و مناسبت‌های مختلف و با تشریفات و سلسله مراتب خاص صورت می‌گیرد. رقص ماسک هر قبیله، ویژگی‌های جذاب و متفاوتی از دیگر قبایل دارد. زیبا‌‌‌‌ترین نوع رقص ماسک را دوگون‌ها انجام می‌دهند که بسیار شگفت‌آور و مهیج است. رقص ماسک دوگون‌ها را افراد خاص و با ماسک‌های چوبی کنده‌کاری شده- که هریک نمادی از حیواناتی نظیر آفتاب‌پرست، کفتار، پرندگان و... است- اجرا می‌کنند. رقص ماسک‌ بامباراها با نماد آفتاب‌پرست در سراسر مالی شهرت بسیار دارد. در جریان این رقص، ‌به همراهی موسیقی‌ سنتی مالی، رقصندگان با حرکات بسیار زیبا و جالب خود تلاش می‌کنند ارواح مردگان را به ترک دهکده و پیوستن به اجداد خود ترغیب نمایند<ref name=":2">برگرفته از سایت www.the power of culture .com/ entry culture mali/2011</ref>.
رقص ماسک یکی از قدیمی‌‌‌‌‌ترین سنت‌های قبایل [[مالی]] است که معمولاً در مراسم و مناسبت‌های مختلف و با تشریفات و سلسله مراتب خاص صورت می‌گیرد. رقص ماسک هر قبیله، ویژگی‌های جذاب و متفاوتی از دیگر قبایل دارد. زیبا‌‌‌‌ترین نوع رقص ماسک را دوگون‌ها انجام می‌دهند که بسیار شگفت‌آور و مهیج است. رقص ماسک دوگون‌ها را افراد خاص و با ماسک‌های چوبی کنده‌کاری شده- که هریک نمادی از حیواناتی نظیر آفتاب‌پرست، کفتار، پرندگان و... است- اجرا می‌کنند. رقص ماسک‌ بامباراها با نماد آفتاب‌پرست در سراسر مالی شهرت بسیار دارد. در جریان این رقص، ‌به همراهی موسیقی‌ سنتی مالی، رقصندگان با حرکات بسیار زیبا و جالب خود تلاش می‌کنند ارواح مردگان را به ترک دهکده و پیوستن به اجداد خود ترغیب نمایند<ref name=":22">برگرفته از سایت https://&#x20;www.the&#x20;power&#x20;of&#x20;culture&#x20;.com/&#x20;entry&#x20;culture</ref>.  


هرچند امروزه انواع مختلف رقص ماسک از حالت سنتی خارج شده و معمولاً در برنامه‌های ویژه و برای جذب گردشگران خارجی اجرا می‌شود، با این حال، در قبایل مالی، انواع خاصی از رقص ماسک هنوز وجود دارد که مخفیانه و برای ارتباط با ارواح انجام می‌شود و فقط افراد معدودی اجازۀ حضور در این مراسم را دارند.<ref>عرب احمدی ، امیر بهرام (1391).جامعه و فرهنگ مالی. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی و هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی] ،ص62.</ref>
هرچند امروزه انواع مختلف رقص ماسک از حالت سنتی خارج شده و معمولاً در برنامه‌های ویژه و برای جذب گردشگران خارجی اجرا می‌شود، با این حال، در قبایل مالی، انواع خاصی از رقص ماسک هنوز وجود دارد که مخفیانه و برای ارتباط با ارواح انجام می‌شود و فقط افراد معدودی اجازۀ حضور در این مراسم را دارند.<ref>عرب احمدی ، امیر بهرام (1391).جامعه و فرهنگ مالی. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی و هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی] ،ص62.</ref>
خط ۵: خط ۵:
== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==


 
[[جامعه و نظام اجتماعی مالی]]؛ [[آداب و رسوم کشور مالی]]
== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۴ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۹:۳۴

رقص ماسک یکی از قدیمی‌‌‌‌‌ترین سنت‌های قبایل مالی است که معمولاً در مراسم و مناسبت‌های مختلف و با تشریفات و سلسله مراتب خاص صورت می‌گیرد. رقص ماسک هر قبیله، ویژگی‌های جذاب و متفاوتی از دیگر قبایل دارد. زیبا‌‌‌‌ترین نوع رقص ماسک را دوگون‌ها انجام می‌دهند که بسیار شگفت‌آور و مهیج است. رقص ماسک دوگون‌ها را افراد خاص و با ماسک‌های چوبی کنده‌کاری شده- که هریک نمادی از حیواناتی نظیر آفتاب‌پرست، کفتار، پرندگان و... است- اجرا می‌کنند. رقص ماسک‌ بامباراها با نماد آفتاب‌پرست در سراسر مالی شهرت بسیار دارد. در جریان این رقص، ‌به همراهی موسیقی‌ سنتی مالی، رقصندگان با حرکات بسیار زیبا و جالب خود تلاش می‌کنند ارواح مردگان را به ترک دهکده و پیوستن به اجداد خود ترغیب نمایند[۱].

هرچند امروزه انواع مختلف رقص ماسک از حالت سنتی خارج شده و معمولاً در برنامه‌های ویژه و برای جذب گردشگران خارجی اجرا می‌شود، با این حال، در قبایل مالی، انواع خاصی از رقص ماسک هنوز وجود دارد که مخفیانه و برای ارتباط با ارواح انجام می‌شود و فقط افراد معدودی اجازۀ حضور در این مراسم را دارند.[۲]

نیز نگاه کنید به

جامعه و نظام اجتماعی مالی؛ آداب و رسوم کشور مالی

کتابشناسی

  1. برگرفته از سایت https://+www.the+power+of+culture+.com/+entry+culture
  2. عرب احمدی ، امیر بهرام (1391).جامعه و فرهنگ مالی. تهران: موسسه فرهنگی و هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی ،ص62.