صنایع دستی و تجارت فرهنگی در چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۷ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
در طول تاریخ سرزمین [[چین]]، [[هنرهای مردمی در چین|هنرهای عامیانه و هنرمندان فولکلور چینی]] هم به اندازهی هنرها و هنرمندان کلاسیک و درباری این کشور فاخر، جذاب، متنوع، ماهرانه، و در میان مردم محبوب بوده و هستند. | در طول تاریخ سرزمین [[چین]]، [[هنرهای مردمی در چین|هنرهای عامیانه و هنرمندان فولکلور چینی]] هم به اندازهی هنرها و هنرمندان کلاسیک و درباری این کشور فاخر، جذاب، متنوع، ماهرانه، و در میان مردم محبوب بوده و هستند. | ||
در واقع میتوان گفت، زیر بنای [[هنر در چین|هنرهای فاخر و کلاسیک چینی]]، همین هنرهای عامیانه و هنرمندان بینام و نشان آن بودهاند. هنرهای مردمی این سرزمین نیز دارای سبک و ویژگیهای خاص خود بوده و شامل [[هنر مجسمه سازی در چین|مجسمهسازی سفالین]]؛ پیکرهتراشی سنگی؛ [[هنر گلدوزی در چین|گلدوزی]] و سوزندوزی؛ سفالگری و چینیسازی؛ پارچهبافی و فرشبافی؛ کندهکاری و تراش روی فلز، چوب، سنگ، عاج فیل و شاخ حیوانات؛ [[بادبادک سازی و بادبادک بازی|بادبادک و بادبزن سازی]]؛ باتیک روی پارچه؛ برش با کاغذ؛ ساخت ماسکهای متنوع صورت از مواد مختلف؛ [[اسطوره ها و افسانه های چینی|قصهگویی و داستانسرایی]]؛ سرودن اشعار و خواندن انواع ساز و آوازهای محلی؛ [[عروسکهای چوبی|ساخت عروسکهای گوناگون]]؛ ملودیها و ترانهها و حرکات موزون محلی؛ میناکاری و [[هنر نقاشی در چین|نقاشیهای ظریف و مینیاتوری]]؛ ساخت فانوس و اژدها از چوب و کاغذ و پارچه؛ [[هنر اپرای سنتی چینی|اجرای انواع اپراهای محلی]]؛ دوخت و بافت انواع لباسهای محلی سنتی؛ ساخت انواع وسایل تزیینی منزل و زنانه (گل و گیره)؛ اجرای نمایشهای [[خیمه شب بازی و سایه بازی]]؛ | در واقع میتوان گفت، زیر بنای [[هنر در چین|هنرهای فاخر و کلاسیک چینی]]، همین هنرهای عامیانه و هنرمندان بینام و نشان آن بودهاند. هنرهای مردمی این سرزمین نیز دارای سبک و ویژگیهای خاص خود بوده و شامل [[هنر مجسمه سازی در چین|مجسمهسازی سفالین]]؛ پیکرهتراشی سنگی؛ [[هنر گلدوزی در چین|گلدوزی]] و سوزندوزی؛ سفالگری و چینیسازی؛ پارچهبافی و فرشبافی؛ کندهکاری و تراش روی فلز، چوب، سنگ، عاج فیل و شاخ حیوانات؛ [[بادبادک سازی و بادبادک بازی|بادبادک و بادبزن سازی]]؛ باتیک روی پارچه؛ برش با کاغذ؛ ساخت ماسکهای متنوع صورت از مواد مختلف؛ [[اسطوره ها و افسانه های چینی|قصهگویی و داستانسرایی]]؛ سرودن اشعار و خواندن انواع ساز و آوازهای محلی؛ [[عروسکهای چوبی|ساخت عروسکهای گوناگون]]؛ ملودیها و ترانهها و حرکات موزون محلی؛ میناکاری و [[هنر نقاشی در چین|نقاشیهای ظریف و مینیاتوری]]؛ ساخت فانوس و اژدها از چوب و کاغذ و پارچه؛ [[هنر اپرای سنتی چینی|اجرای انواع اپراهای محلی]]؛ دوخت و بافت انواع لباسهای محلی سنتی؛ ساخت انواع وسایل تزیینی منزل و زنانه (گل و گیره)؛ اجرای نمایشهای [[خیمه شب بازی و سایه بازی]]؛ انواع صنایع و هنرهای دستی؛ و صدها نوع هنر دیگر که برخی به صورت ملی و سراسری و برخی دیگر منطقهای و استانی و بعضی نیز تنها در سطح یک روستا و یا محدودهی یک قبیله رواج دارد، میگردد. | ||
[[اقلیت های قومی در چین|تنوع قومیتها و نژادها]]، مناطق و شرایط متنوع و متفاوت [[آب و هوای چین|آب و هوایی]] و [[جغرافیای طبیعی در چین|جغرافیایی]]، و [[ادیان در چین|ادیان و مذاهب]] نیز بر این تنوع و رنگارنگی افزوده و این عرصه از هنر را به گنجینهای غنی، ارزشمند، و بیانتها مبدل ساخته است. در اینجا به عنوان نمونه و به صورت مختصر به برخی از این هنرها اشاره میشود. | [[اقلیت های قومی در چین|تنوع قومیتها و نژادها]]، مناطق و شرایط متنوع و متفاوت [[آب و هوای چین|آب و هوایی]] و [[جغرافیای طبیعی در چین|جغرافیایی]]، و [[ادیان در چین|ادیان و مذاهب]] نیز بر این تنوع و رنگارنگی افزوده و این عرصه از هنر را به گنجینهای غنی، ارزشمند، و بیانتها مبدل ساخته است. در اینجا به عنوان نمونه و به صورت مختصر به برخی از این هنرها اشاره میشود. | ||
=== تجارت فرهنگی === | |||
یکی از ویژگیهای تاریخ توسعهی [[صنایع و کالاهای فرهنگی در چین|کالا و صنایع فرهنگی در چین]]، عدم توازن در این بخش است. عدم توازن در مفاهیم هنر، در انواع هنر، در مخاطبان هنر، در مهارت هنری و تولید محصولات هنری، و عدم توازن در حالات، روحیات، و روانشناسی هنرمندان چینی<ref>Xiang Yong, Yu Wenyi (2011). Chinese Cultural Industries: Targets, Gross Volume, Structure, Problems, and Strategy. International Journal of Humanities and Social Sciencewww.ijhssnet.com.</ref>. این عدم توازن تا سال ۱۹۷۸ و اجرای اصلاحات اقتصادی و سیاست درهای باز، همچان ادامه داشت. در واقع، پس از تأسیس [[جمهوری خلق چین]] در سال ۱۹۴۹، برای مدت مدیدی فرهنگ به صورت کامل تحت سیطره و مدیریت دولتی قرار داشت و از اقدامات و فعالیتهای فرهنگی به عنوان ابزاری برای تبلیغ ایدئولوژی و تمرکز بر طبیعت منافع عمومی آن استفاده میشد. این وضعیت تا حدود سه دهه بدون تغییر ادامه یافت و در اواخر دههی ۱۹۷۰ که [[چین]] به اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد روی آورد، سیاست کلی [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حزب کمونیست]] به شمار میرفت. | |||
با [[عضویت چین در سازمان تجارت جهانی]] همزمان بود که مسابقه و رقابت شدید بین المللی فرهنگی به صورت فزاینده در [[بازار صنایع فرهنگی چین|بازار جهانی حاکم و صنایع فرهنگی]] در اقتصاد ملی این کشور از جایگاه و موقعیت استراتژیک و ممتازی برخوردار شد. در این مرحله [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور|صنایع فرهنگی]] دو ویژگی ممتازی پیدا کرد: گسترش نقش فنآوری نوین، و جهانی شدن اقتصاد. | |||
با تجاری شدن هرچه بیشتر فرهنگ، حمایت [[مالی]] از این بخش و سرمایهگذاری بیشتر، ضرورت افزونتری یافت. لذا، دولت [[چین]] از سال 2003 تا 2007، بالغ بر 51 میلیارد دلار در زمینههای فرهنگی و ورزشی سرمایه گذاری نمود که نسبت به برنامهی پنجسالهی پیش 130 درصد افزایش داشته است<ref>Wen Jiabao, 2008, Report on the work of the Government 1<sup>st</sup> Session of 11<sup>th</sup> National People’s Congress</ref>. سرمایه گذاری بخش خصوصی [[چین]] در صنایع فرهنگی نیز به طور سالانه 25 درصد افزایش داشته و از 2/10 میلیارد یوان در سال 2005 به 3/154 میلیارد یوان در سال 2010 رسیده است. همچینی، برای حمایت از سرمایهگذاران در این بخش وزارت اقتصاد چین با 3 میلیارد دلار سرمایه اقدام به تأسیس صندوق حمایت از بخش خصوصی نموده تا در زمینههای تولید فیلم، [[تلویزیون در چین|برنامههای تلویزیونی]]، تأمین محتوای سایتهای اینترنتی، و [[صنعت چاپ و نشر در چین|چاپ ونشر]] از این صندوق استفاده شود<ref>Chinese Government Launches 3 bn Fund for Cultural Industries. 11 July 2011. www.screendaily.com</ref>. | |||
سرمایهگذاری خارجی نیز که ابتدا در زمینههای ساخت فیلم و [[تلویزیون در چین|برنامههای تلویزیونی]] با نظارت و کنترل دولت انجام میشد، کم کم در زمینههای دیگری همچون [[هنر تئاتر مدرن چین|هنرهای نمایشی]]، توزیع تولیدات فرهنگی، و مشارکت در [[صنعت چاپ و نشر در چین|چاپ و انتشار مجلات تخصصی و عمومی]] نیز فعال شد. برای نمونه، در سال 2009، حدود 426 گروه نمایشی خارجی جمعا 16373 برنامهی هنری در داخل [[چین]] اجرا کردند که از این طریق بیش از 10 میلیون دلار درآمد کسب نمودند. در حالیکه مجموع درآمد گروههای هنری چینی که در خارج از کشور برنامه اجرا کردند، تنها 100 هزار دلار بوده است<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]،جلد2،ص.561.</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[تجارت فرهنگی ژاپن]]؛ [[تجارت فرهنگی کانادا]]؛ [[تجارت فرهنگی کوبا]]؛ [[تجارت فرهنگی لبنان]]؛ [[تجارت فرهنگی تونس]]؛ [[تجارت فرهنگی روسیه]]؛ [[تجارت فرهنگی سنگال]]؛ [[تجارت فرهنگی در آرژانتین]]؛ [[تجارت فرهنگی فرانسه]]؛ [[تجارت فرهنگی کشور مالی]]؛ [[تجارت فرهنگی اسپانیا]]؛ [[تجارت فرهنگی اردن]]؛ [[تجارت فرهنگی سیرالئون]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
<references /> | |||
[[رده:اقتصاد و بازار صنایع دستی]] | |||
[[رده:اقتصاد هنر]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۳۸
در طول تاریخ سرزمین چین، هنرهای عامیانه و هنرمندان فولکلور چینی هم به اندازهی هنرها و هنرمندان کلاسیک و درباری این کشور فاخر، جذاب، متنوع، ماهرانه، و در میان مردم محبوب بوده و هستند.
در واقع میتوان گفت، زیر بنای هنرهای فاخر و کلاسیک چینی، همین هنرهای عامیانه و هنرمندان بینام و نشان آن بودهاند. هنرهای مردمی این سرزمین نیز دارای سبک و ویژگیهای خاص خود بوده و شامل مجسمهسازی سفالین؛ پیکرهتراشی سنگی؛ گلدوزی و سوزندوزی؛ سفالگری و چینیسازی؛ پارچهبافی و فرشبافی؛ کندهکاری و تراش روی فلز، چوب، سنگ، عاج فیل و شاخ حیوانات؛ بادبادک و بادبزن سازی؛ باتیک روی پارچه؛ برش با کاغذ؛ ساخت ماسکهای متنوع صورت از مواد مختلف؛ قصهگویی و داستانسرایی؛ سرودن اشعار و خواندن انواع ساز و آوازهای محلی؛ ساخت عروسکهای گوناگون؛ ملودیها و ترانهها و حرکات موزون محلی؛ میناکاری و نقاشیهای ظریف و مینیاتوری؛ ساخت فانوس و اژدها از چوب و کاغذ و پارچه؛ اجرای انواع اپراهای محلی؛ دوخت و بافت انواع لباسهای محلی سنتی؛ ساخت انواع وسایل تزیینی منزل و زنانه (گل و گیره)؛ اجرای نمایشهای خیمه شب بازی و سایه بازی؛ انواع صنایع و هنرهای دستی؛ و صدها نوع هنر دیگر که برخی به صورت ملی و سراسری و برخی دیگر منطقهای و استانی و بعضی نیز تنها در سطح یک روستا و یا محدودهی یک قبیله رواج دارد، میگردد.
تنوع قومیتها و نژادها، مناطق و شرایط متنوع و متفاوت آب و هوایی و جغرافیایی، و ادیان و مذاهب نیز بر این تنوع و رنگارنگی افزوده و این عرصه از هنر را به گنجینهای غنی، ارزشمند، و بیانتها مبدل ساخته است. در اینجا به عنوان نمونه و به صورت مختصر به برخی از این هنرها اشاره میشود.
تجارت فرهنگی
یکی از ویژگیهای تاریخ توسعهی کالا و صنایع فرهنگی در چین، عدم توازن در این بخش است. عدم توازن در مفاهیم هنر، در انواع هنر، در مخاطبان هنر، در مهارت هنری و تولید محصولات هنری، و عدم توازن در حالات، روحیات، و روانشناسی هنرمندان چینی[۱]. این عدم توازن تا سال ۱۹۷۸ و اجرای اصلاحات اقتصادی و سیاست درهای باز، همچان ادامه داشت. در واقع، پس از تأسیس جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۹، برای مدت مدیدی فرهنگ به صورت کامل تحت سیطره و مدیریت دولتی قرار داشت و از اقدامات و فعالیتهای فرهنگی به عنوان ابزاری برای تبلیغ ایدئولوژی و تمرکز بر طبیعت منافع عمومی آن استفاده میشد. این وضعیت تا حدود سه دهه بدون تغییر ادامه یافت و در اواخر دههی ۱۹۷۰ که چین به اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد روی آورد، سیاست کلی حزب کمونیست به شمار میرفت.
با عضویت چین در سازمان تجارت جهانی همزمان بود که مسابقه و رقابت شدید بین المللی فرهنگی به صورت فزاینده در بازار جهانی حاکم و صنایع فرهنگی در اقتصاد ملی این کشور از جایگاه و موقعیت استراتژیک و ممتازی برخوردار شد. در این مرحله صنایع فرهنگی دو ویژگی ممتازی پیدا کرد: گسترش نقش فنآوری نوین، و جهانی شدن اقتصاد.
با تجاری شدن هرچه بیشتر فرهنگ، حمایت مالی از این بخش و سرمایهگذاری بیشتر، ضرورت افزونتری یافت. لذا، دولت چین از سال 2003 تا 2007، بالغ بر 51 میلیارد دلار در زمینههای فرهنگی و ورزشی سرمایه گذاری نمود که نسبت به برنامهی پنجسالهی پیش 130 درصد افزایش داشته است[۲]. سرمایه گذاری بخش خصوصی چین در صنایع فرهنگی نیز به طور سالانه 25 درصد افزایش داشته و از 2/10 میلیارد یوان در سال 2005 به 3/154 میلیارد یوان در سال 2010 رسیده است. همچینی، برای حمایت از سرمایهگذاران در این بخش وزارت اقتصاد چین با 3 میلیارد دلار سرمایه اقدام به تأسیس صندوق حمایت از بخش خصوصی نموده تا در زمینههای تولید فیلم، برنامههای تلویزیونی، تأمین محتوای سایتهای اینترنتی، و چاپ ونشر از این صندوق استفاده شود[۳].
سرمایهگذاری خارجی نیز که ابتدا در زمینههای ساخت فیلم و برنامههای تلویزیونی با نظارت و کنترل دولت انجام میشد، کم کم در زمینههای دیگری همچون هنرهای نمایشی، توزیع تولیدات فرهنگی، و مشارکت در چاپ و انتشار مجلات تخصصی و عمومی نیز فعال شد. برای نمونه، در سال 2009، حدود 426 گروه نمایشی خارجی جمعا 16373 برنامهی هنری در داخل چین اجرا کردند که از این طریق بیش از 10 میلیون دلار درآمد کسب نمودند. در حالیکه مجموع درآمد گروههای هنری چینی که در خارج از کشور برنامه اجرا کردند، تنها 100 هزار دلار بوده است[۴].
نیز نگاه کنید به
تجارت فرهنگی ژاپن؛ تجارت فرهنگی کانادا؛ تجارت فرهنگی کوبا؛ تجارت فرهنگی لبنان؛ تجارت فرهنگی تونس؛ تجارت فرهنگی روسیه؛ تجارت فرهنگی سنگال؛ تجارت فرهنگی در آرژانتین؛ تجارت فرهنگی فرانسه؛ تجارت فرهنگی کشور مالی؛ تجارت فرهنگی اسپانیا؛ تجارت فرهنگی اردن؛ تجارت فرهنگی سیرالئون
کتابشناسی
- ↑ Xiang Yong, Yu Wenyi (2011). Chinese Cultural Industries: Targets, Gross Volume, Structure, Problems, and Strategy. International Journal of Humanities and Social Sciencewww.ijhssnet.com.
- ↑ Wen Jiabao, 2008, Report on the work of the Government 1st Session of 11th National People’s Congress
- ↑ Chinese Government Launches 3 bn Fund for Cultural Industries. 11 July 2011. www.screendaily.com
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد2،ص.561.