مجسمهسازی در اتیوپی: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
هرچند هنر مجسمه سازی در این کشور از پیشینه درخشانی برخوردار است و خرابهها و آثار تاریخی عظیم سنگی برجای مانده در [[شهر آکسوم|آکسوم]] و دیگر شهرهای [[اتیوپی]] حکایت از اوج هنر مجسمه سازان این سرزمین باستانی در خلق آثاری بیبدیل در هزارههای قبل دارد با این حال هنر ساخت مجسمههای سنگی بزرگ و کوچک در قرون اخیر دچار افول تدریجی شده و تقریبا منسوخ گشتهاست. | هرچند هنر مجسمه سازی در این [[کشورها و مجامع تاثیرگذار دینی مذهبی در ساحل عاج|کشور]] از پیشینه درخشانی برخوردار است و خرابهها و آثار تاریخی عظیم سنگی برجای مانده در [[شهر آکسوم|آکسوم]] و دیگر شهرهای [[اتیوپی]] حکایت از اوج هنر [[مجسمه سازی در افغانستان|مجسمه]] سازان این [[سرزمین دردها و رنجها|سرزمین]] باستانی در خلق آثاری بیبدیل در هزارههای قبل دارد با این حال [[هنر اسپانیا|هنر]] ساخت مجسمههای سنگی بزرگ و کوچک در قرون اخیر دچار افول تدریجی شده و تقریبا منسوخ گشتهاست. | ||
جدای از مجسمههای سنگی؛ تراشیدن قطعاتی از چوبهای جنگلی و ساخت مجسمههای چوبی نیز از دیرباز در بین [[گروه های قومی اتیوپی|قبایل و اقوام]] مختلف این کشور رواج داشته و هرچند تا اوایل قرن بیستم به عنوان نمادی از هنر اصیل این سرزمین درنظر گرفته میشده ولی هم اکنون بیشتر برای فروش به گردشگران خارجی تولید میشوند. مجسمههای چوبی [[اتیوپی]] از ظرافت خاصی برخوردارند و هنرمندان بومی با ابزارهایی ساده مجسمههایی بسیار زیبا از انسان، حیوانات مختلف، طبیعت و زندگی روزمره به وجود میآورند<ref>برگرفته از http://www.everynation.org/Ethiopia</ref>. | جدای از مجسمههای سنگی؛ تراشیدن قطعاتی از چوبهای جنگلی و ساخت [[مجسمههای بودا در افغانستان|مجسمههای]] چوبی نیز از دیرباز در بین [[گروه های قومی اتیوپی|قبایل و اقوام]] مختلف این [[کشورها و مجامع تاثیرگذار دینی مذهبی در ساحل عاج|کشور]] رواج داشته و هرچند تا اوایل قرن بیستم به عنوان نمادی از هنر اصیل این [[سرزمین دردها و رنجها|سرزمین]] درنظر گرفته میشده ولی هم اکنون بیشتر برای فروش به [[گردشگران خارجی در کشور مالی|گردشگران خارجی]] تولید میشوند. مجسمههای چوبی [[اتیوپی]] از ظرافت خاصی برخوردارند و هنرمندان بومی با ابزارهایی ساده مجسمههایی بسیار زیبا از انسان، حیوانات مختلف، [[طبیعت گرایی در هنر چینی|طبیعت]] و زندگی روزمره به وجود میآورند<ref>برگرفته از http://www.everynation.org/Ethiopia</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
| خط ۱۴: | خط ۱۴: | ||
== نویسندگان مقاله == | == نویسندگان مقاله == | ||
امیر بهرام عرب احمدی و مهرداد کریمی | امیر بهرام عرب احمدی و مهرداد کریمی | ||
[[رده:هنرهای تجسمی]] | [[index.php?title=رده:هنرهای تجسمی]] | ||
نسخهٔ ۳ اوت ۲۰۲۵، ساعت ۱۹:۲۶
هرچند هنر مجسمه سازی در این کشور از پیشینه درخشانی برخوردار است و خرابهها و آثار تاریخی عظیم سنگی برجای مانده در آکسوم و دیگر شهرهای اتیوپی حکایت از اوج هنر مجسمه سازان این سرزمین باستانی در خلق آثاری بیبدیل در هزارههای قبل دارد با این حال هنر ساخت مجسمههای سنگی بزرگ و کوچک در قرون اخیر دچار افول تدریجی شده و تقریبا منسوخ گشتهاست.
جدای از مجسمههای سنگی؛ تراشیدن قطعاتی از چوبهای جنگلی و ساخت مجسمههای چوبی نیز از دیرباز در بین قبایل و اقوام مختلف این کشور رواج داشته و هرچند تا اوایل قرن بیستم به عنوان نمادی از هنر اصیل این سرزمین درنظر گرفته میشده ولی هم اکنون بیشتر برای فروش به گردشگران خارجی تولید میشوند. مجسمههای چوبی اتیوپی از ظرافت خاصی برخوردارند و هنرمندان بومی با ابزارهایی ساده مجسمههایی بسیار زیبا از انسان، حیوانات مختلف، طبیعت و زندگی روزمره به وجود میآورند[۱].
نیز نگاه کنید به
مجسمه سازی در روسیه؛ مجسمه سازی در افغانستان؛ مجسمه سازی در تونس؛ مجسمه سازی در ژاپن؛ مجسمه سازی در کوبا؛ مجسمه سازی در لبنان؛ مجسمه سازی در مصر؛ مجسمه سازی در سنگال؛ نقاشی و مجسمهسازی آرژانتین؛ مجسمه سازی در مالی؛ مجسمه سازی در زیمبابوه؛ مجسمهسازی در تایلند؛ مجسمه سازی در اسپانیا؛ مجسمه سازی در اردن؛ مجسمه سازی در سیرالئون؛ هنر مجسمه سازی در چین
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از http://www.everynation.org/Ethiopia
منبع اصلی
عرب احمدی، امیر بهرام، کریمی، مهرداد (1392). جامعه و فرهنگ اتیوپی. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)، ص 246-247.
نویسندگان مقاله
امیر بهرام عرب احمدی و مهرداد کریمی index.php?title=رده:هنرهای تجسمی