موسیقی در مصر: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:سید درویش.png|بندانگشتی|سید درویش]] | [[پرونده:سید درویش.png|بندانگشتی|سید درویش. برگرفته از سایت play.anghami، قابل بازیابی از<nowiki/>https://play.anghami.com/artist/160076]] | ||
موسیقی معاصر عرب، مرهون کوششهای پیشگامان هنر موسیقی در مصر همچون سید درویش است. آنان در سالهای اولیه قرن گذشته با هدف پی افکندن موسیقی نوین عرب و رهاسازی آن از نفوذ عناصر ترکی عثمانی، به بازخوانی موسیقی سنتی عرب و تدوین مبانی جدید از یکسو و مطالعه موسیقی مدرن جهان و کشف عناصر همساز با فرهنگ و موسیقی شرقی و عربی از سوی دیگر، مبادرت ورزیدند. این تلاشها به خلق موسیقی نوینی منجر شد که ترکیبی از اصالت و نوگرایی داشت و موسیقی امروز عرب را پی افکند.<ref>بلقزیز، عبدالله (1990). الموسيقي العربية و اشكالية الاصالة – المعاصرة: [https://caus.org.lb/%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D9%8A/ مجلة المستقبل العربي]. العدد 131، ص18.</ref> این تلاشها طی دهههای بعد ادامه یافت و در سالهای میانی قرن بیستم با تأسیس مدرسه عالی موسیقی در سال 1959 ، جنبش موسیقایی مصر از شکوفایی بیشتری برخوردار شد. دوره شکوفایی موسیقی سنتی عرب در مصر چندان استمرار نیافت و به ویژه از دهه 1970 به بعد با رونق گرفتن موسیقی پاپ، از اوج آن فروکاسته شد. درعین حال، امروز موسیقی سنتی مصر هوادارانی دارد و تلاشهایی نیز برای حفظ این هنر اصیل صورت میگیرد. | موسیقی معاصر عرب، مرهون کوششهای پیشگامان هنر موسیقی در مصر همچون سید درویش است. آنان در سالهای اولیه قرن گذشته با هدف پی افکندن موسیقی نوین عرب و رهاسازی آن از نفوذ عناصر ترکی عثمانی، به بازخوانی موسیقی سنتی عرب و تدوین مبانی جدید از یکسو و مطالعه موسیقی مدرن جهان و کشف عناصر همساز با فرهنگ و موسیقی شرقی و عربی از سوی دیگر، مبادرت ورزیدند. این تلاشها به خلق موسیقی نوینی منجر شد که ترکیبی از اصالت و نوگرایی داشت و موسیقی امروز عرب را پی افکند.<ref>بلقزیز، عبدالله (1990). الموسيقي العربية و اشكالية الاصالة – المعاصرة: [https://caus.org.lb/%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D9%8A/ مجلة المستقبل العربي]. العدد 131، ص18.</ref> این تلاشها طی دهههای بعد ادامه یافت و در سالهای میانی قرن بیستم با تأسیس مدرسه عالی موسیقی در سال 1959 ، جنبش موسیقایی مصر از شکوفایی بیشتری برخوردار شد. دوره شکوفایی موسیقی سنتی عرب در مصر چندان استمرار نیافت و به ویژه از دهه 1970 به بعد با رونق گرفتن موسیقی پاپ، از اوج آن فروکاسته شد. درعین حال، امروز موسیقی سنتی مصر هوادارانی دارد و تلاشهایی نیز برای حفظ این هنر اصیل صورت میگیرد. | ||
خط ۷: | خط ۷: | ||
=== جشنواره موسیقی قلعه === | === جشنواره موسیقی قلعه === | ||
جشنواره موسیقی قلعه نیز جشنوارهای ملی است که شامل موسیقی کلاسیک عرب، موسیقی ملتها و موسیقی جاز است و در محل قلعه صلاحالدین [[قاهره]] و قلعه قایتبای [[شهر اسکندریه مصر|اسکندریه]] برگزار میگردد.<ref name=":1">بازیابی شده در 2015 از https://www.moc.gov.eg.</ref> | جشنواره موسیقی قلعه نیز جشنوارهای ملی است که شامل موسیقی کلاسیک عرب، موسیقی ملتها و موسیقی جاز است و در محل قلعه صلاحالدین [[قاهره]] و قلعه قایتبای [[شهر اسکندریه مصر|اسکندریه]] برگزار میگردد.<ref name=":1">بازیابی شده در 2015 از https://www.moc.gov.eg.</ref> | ||
[[پرونده:دارالاوبرا المصریة.png|بندانگشتی|دارالاوبرا المصریة]] | [[پرونده:دارالاوبرا المصریة.png|بندانگشتی|دارالاوبرا المصریة. برگرفته از سایت see.news، قابل بازیابی از<nowiki/>https://see.news/cairo-opera-house-to-pay-tribute-to-laila-murad-riad-al-sunbati]] | ||
=== دارالاوبرا المصریة === | === دارالاوبرا المصریة === |
نسخهٔ کنونی تا ۱۵ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۰:۴۲
موسیقی معاصر عرب، مرهون کوششهای پیشگامان هنر موسیقی در مصر همچون سید درویش است. آنان در سالهای اولیه قرن گذشته با هدف پی افکندن موسیقی نوین عرب و رهاسازی آن از نفوذ عناصر ترکی عثمانی، به بازخوانی موسیقی سنتی عرب و تدوین مبانی جدید از یکسو و مطالعه موسیقی مدرن جهان و کشف عناصر همساز با فرهنگ و موسیقی شرقی و عربی از سوی دیگر، مبادرت ورزیدند. این تلاشها به خلق موسیقی نوینی منجر شد که ترکیبی از اصالت و نوگرایی داشت و موسیقی امروز عرب را پی افکند.[۱] این تلاشها طی دهههای بعد ادامه یافت و در سالهای میانی قرن بیستم با تأسیس مدرسه عالی موسیقی در سال 1959 ، جنبش موسیقایی مصر از شکوفایی بیشتری برخوردار شد. دوره شکوفایی موسیقی سنتی عرب در مصر چندان استمرار نیافت و به ویژه از دهه 1970 به بعد با رونق گرفتن موسیقی پاپ، از اوج آن فروکاسته شد. درعین حال، امروز موسیقی سنتی مصر هوادارانی دارد و تلاشهایی نیز برای حفظ این هنر اصیل صورت میگیرد.
جشنواره و کنگره موسیقی عرب
جشنواره و کنگره موسیقی عرب از جمله جشنوارههای موسیقی مطرح در جهان عرب است که با هدف دفاع از اصالت و هویت موسیقی عرب در برابر تحولات و جریانهای جدید تأسیس و همه ساله در ماه نوامبر در این کشور برگزار میشود. این جشنواره در واقع بزرگترین گردهمایی فعالان حوزه موسیقی (مؤلفان، ناقدان و مورخان) جهان عرب است و در محل دارالاوبرا المصریة برپا میگردد.
جشنواره موسیقی قلعه
جشنواره موسیقی قلعه نیز جشنوارهای ملی است که شامل موسیقی کلاسیک عرب، موسیقی ملتها و موسیقی جاز است و در محل قلعه صلاحالدین قاهره و قلعه قایتبای اسکندریه برگزار میگردد.[۲]
دارالاوبرا المصریة
دارالاوبرا المصریة از مراکز فرهنگی و هنری مطرح مصر است که به حوزه موسیقی اهتمام ویژه دارد. در این مرکز علاوه بر اجرای اپرا، برنامههای متنوع و فاخر موسیقایی با قیمتهای ارزان و با هدف جذب مخاطبان عام ارائه میگردد. این مرکز دارای گروههای متعدد موسیقی است که در جشنوارههای مختلف موسیقی در مصر و جهان عرب مشارکت میکنند.[۳]
از چهرههای مطرح موسیقایی دهههای اخیر مصر میتوان از عمار الشریعی، عمر خیرت، راجح داود، و یاسر عبدالرحمن نام برد که نقش عمدهای در حفظ و پویایی موسیقی سنتی عرب ایفا کردهاند.
از جمله گروههای موسیقی مصر میتوان از: گروه موسیقی عربی عبدالحلیم نویرة، ارکستر سمفونیک قاهره،گروه موسیقی ملی عرب، گروه موسیقی کلاسیک عرب، گروه موسیقی سرودهای دینی، گروه اپرای اسکندریه و گروه موسیقی کُر اپرای قاهره نام برد.[۴][۵]
نیز نگاه کنید به
موسیقی در زیمبابوه؛ موسیقی در ژاپن؛ موسیقی در روسیه؛ موسیقی در کانادا؛ موسیقی در کوبا؛ موسیقی در لبنان؛ موسیقی در تونس؛ موسیقی در افغانستان؛ موسیقی سنتی چین؛ موسیقی در سنگال؛ موسیقی در فرانسه؛ موسیقی در آرژانتین؛ موسیقی در مالی؛ موسیقی در ساحل عاج؛ موسیقی در تایلند؛ موسیقی در اوکراین؛ موسیقی در اردن؛ موسیقی در اتیوپی؛ موسیقی در سیرالئون؛ موسیقی در قطر؛ موسیقی در بنگلادش؛ موسیقی در سریلانکا؛ موسیقی در تاجیکستان؛ موسیقی در گرجستان
کتابشناسی
- ↑ بلقزیز، عبدالله (1990). الموسيقي العربية و اشكالية الاصالة – المعاصرة: مجلة المستقبل العربي. العدد 131، ص18.
- ↑ بازیابی شده در 2015 از https://www.moc.gov.eg.
- ↑ بازیابی شده در 2015 از https://www.sis.gov.eg.
- ↑ بازیابی شده در 2015 از https://www.cairoopera.org.
- ↑ صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص330-332.