رویکرد و عملکرد نظام سیاسی قطر به انقلاب اسلامی
تبیین رویکرد و عملکرد نظام سیاسی قطر به انقلاب اسلامی (علاقه، بی تفاوتی یا مخالفت)
گروه و قطبهای تأثیرگذار و صاحب نفوذ كشور قطر، در گروههای زیر تقسیمبندی میشوند:
علما و روحانیون علاقمند
علما و صاحب نظران حوزهی دین در قطر، در دو بخش خلاصه میشود. شخصیتهای مذهبی و اهل اندیشه همانند شیخ یوسف قرضاوی، رئیس اتحاد علمای مسلمین جهان، و شیخ قرهداغی، دبیر اتحاد علمای مسلمین که متنفذ و دارای توانمندی علمی میباشند و به افکار تقریب مذاهب و وحدت مسلمین اعتقاد و باور دارند. این افراد، نگاهشان به اصل انقلاب، امام و رهبری، نگاه نسبتاً مثبتی است و با مداخلهی دشمنان انقلاب، از جمله آمریکا شدیداً مخالفت دارند و بارها از مواضع مقام معظم رهبری در رابطه با وحدت امت اسلامی، حمایت جدی نمودهاند. شیخ یوسف قرضاوی در آبانماه 1389 در یک مصاحبهی رسمی در شبکهی الجزیره، از فتوای حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب پیرامون حرمت اهانت به عقاید اهل تسنن حمایت نموده و تشکر کرد. شیخ علی قرهداغی مکرراً در سمینارهای وحدت اسلامی در ایران مشارکت نموده است؛ در همین رابطه میتوان از خانم دکتر عایشه المناعی نام برد. نامبرده ریاست دانشگاه شریعت قطر را بر عهده دارد و شخصیت صاحب نفوذ در کشور قطر میباشد. ایشان بارها از مواضع جمهوری اسلامی حمایت نموده است. خوشبختانه دولت قطر به دلیل روحیهی دموکراسی و عدم اعتقاد جدی به مبانی فکری وهابیت، شرایط رشد افراد مذکور را ایجاد مینماید و از آنان حمایت میکند و امیرقطر علیرغم اینکه در یک خانوادهی متعصب وهابی تربیت شده است؛ ولی اعتقاد دارد اندیشهی دینی وهابی مانع توسعهی کشور میباشد؛ لذا سعی میکند از روحانیون نواندیش حمایت نموده و از دخالت افکار متعصبین در حوزهی فرهنگی و اجرایی کشور جلوگیری نمایند.
علمای مخالف یا بی تفاوت
بسیاری از روحانیون قطر که ملیت قطری دارند؛ ولی اصالتاً متعلق به ملل مختلف میباشند، به عنوان ائمهی جماعات مسجد و تحت پوشش وزارت اوقاف قطر فعالیت میکنند و عمدهی آنان از وهابیون متعصب میباشند. ضمن اینکه بدنهی وزارت اوقاف قطر، در اختیار علمای وهابی قرار دارد؛ لذا در بسیاری از امور، شیعیان با مشکل مواجه میشوند. وزارت اوقاف با حمایت سیستمهای امنیتی کشور مذکور، از حضور روحانیون ایرانی در ایام محرم و ماه مبارک رمضان جلوگیری میكنند و نسبت به جریانات انقلابی به ویژه مبانی فکری انقلاب اسلامی ایران، نگاه مثبتی ندارند. نکتهی قابل توجه اینکه به دلیل روابط ممتاز سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ایران و قطر و عقلانیتی که بر کشور میزبان حاکم است، بروز و ظهور چنین اندیشهای به شکل شفاف و علنی امکان ندارد؛ بلکه با ظرافت خاص، برای ایرانیان به ویژه شیعیان، مانع و مشکل ایجاد میکنند.
نویسندگان و هنرمندان
دیدگاه نویسندگان و هنرمندان صاحب نفوذ، نسبت به ایران اسلامی، قابل تفصیل است. نگاه به ایران و سوایق تمدنی آن، مورد اجماع تمامی نویسندگان و هنرمندان قطری بوده و ایران را کشوری با پیشینهی تاریخی و سوابق تمدنی میدانند و در حوزهی فرهنگی و هنری، ظرفیت بالایی برای ایران قائل هستند. اكثر نویسندگان، نسبت به ایران امروز یا به عبارتی، ایران بعد از انقلاب اسلامی نظر مثبت داشته و معتقدند دستاوردهای علمی فرهنگی خوبی داشته است؛ ولی تعداد اندکی از آنان به ویژه نویسندگان، به دلیل حضور کارشناسان آمریکایی و شبکههای ماهوارهای تحت تأثیر قرار گرفته و ذهنیاتی نسبت به ایران امروز دارند و گاهی مواقع در نشریات و روزنامههای کثیرالانتشار به نقد ایران امروز میپردازند.
از جمله شخصیت فرهنگی که متأسفانه تحت ثأثیر شبهات مخالفین ایران قرار گرفته است و در بعضی مواقع مقالاتی در مخالفت با انقلاب اسلامی مینویسد، آقای عبدالمجید انصاری است.[۱]
نیز نگاه کنید به
روابط سیاسی کانادا و ایران؛ روابط سیاسی تونس و ایران؛ روابط سیاسی، اقتصادی ژاپن با جمهوری اسلامی؛ روابط سیاسی و اقتصادی کوبا و ج.ا.ایران؛ روابط سیاسی لبنان و ایران؛ روابط سیاسی مصر و ایران؛ آغاز روابط رسمی دیپلماتیک ایران و چین؛روابط سیاسی و اقتصادی تایلند و ایران؛ روابط سیاسی ایران و آرژانتین؛ روابط سیاسی ایران و فرانسه؛ روابط سیاسی ایران و مالی؛ روابط سیاسی و اقتصادی زیمبابوه و ایران؛ روابط سیاسی اردن و ج.ا.ایران؛ روابط سیاسی ایران و اتیوپی؛ روابط سیاسی سیرالئون و ایران
کتابشناسی
- ↑ احمدی، محمد مهدی(1393). جامعه و فرهنگ قطر. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(دردست انتشار).