پرش به محتوا

گروه های نمایش و انجمن ها در اردن: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
صفحه‌ای تازه حاوی «'''گروه هاي ويژه و انجمن ها''' افزون بر اینها فعاليت تئاتر در اردن نشان دهندۀ نقش فعال تجمعي است که در قالب گروه هاي خاص و کانون هاي فرهنگي و سالن ها در پشتيباني حرکت تئاتر مشارکت داشتند. اما اين گروه هاي ويژه، بعد از يک اجرا يا بيشتر ظاهر و سپس از...» ایجاد کرد
 
Karimian (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''گروه هاي ويژه و انجمن ها'''
افزون بر این‌ها فعالیت تئاتر در [[اردن]] نشان دهنده‌ی نقش فعال تجمعی است که در قالب گروه‌های خاص و کانون‌های [[مدیریت فرهنگی اردن|فرهنگی]] و سالن‌ها در پشتیبانی حرکت [[تئاتر در دانشگاه يرموک اردن|تئاتر]] مشارکت داشتند. اما این گروه‌های ویژه، بعد از یک اجرا یا بیشتر ظاهر و سپس از صحنه کنار می‌رفتند، به همین دلیل ثبت آن‌ها در کنار موسساتی که حرکت تئاتر را در طول تاریخش پیش بردند، دشوار است<ref>حوامدة الدکتور مفید، المسرح فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الاردن.</ref>.


افزون بر اینها فعاليت تئاتر در اردن نشان دهندۀ نقش فعال تجمعي است که در قالب گروه هاي خاص و کانون هاي فرهنگي و سالن ها در پشتيباني حرکت تئاتر مشارکت داشتند. اما اين گروه هاي ويژه، بعد از يک اجرا يا بيشتر ظاهر و سپس از صحنه کنار مي رفتند، به همين دليل ثبت آن ها در کنار موسساتي که حرکت تئاتر را در طول تاريخش پيش بردند، دشوار است.(27)
از برجسته‌ترین این گروه‌ها و موسسه‌های [[مدیریت فرهنگی اردن|فرهنگی]] می‌توان از انجمن اصدقاء الطفل، کانون [[مدیریت فرهنگی اردن|فرهنگی]] هیا الثقافی، گروه الفوانیس، آمون 74، فیلادلفیا، انجمن اسره القلم فی الزرقاء، جماعت اضواء مأدبا، الفجر الفنیــه فی اربد، عرار، اضواء الشمال، انجمن العربی و کانون الحسین نام برد، به علاوه‌ی تلاش‌های روزافزونی که مدارس و دانشکده‌ها و مراکز آموزشی در بخش‌های مختلف کشور مبذول می‌داشتند<ref>حوامدة الدکتور مفید، المسرح فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الاردن.</ref>. هم‌چنین در دهه شصت میلادی در [[اردن]] تعداد دیگری از گروه‌های نمایش پا به عرصه گذاشتند که از آن جمله می‌توان گروه هواداران بازیگری المقدسی در قدس که فعالیت‌های خود را به زبان انگلیسی انجام می‌دادند، گروه هواداران [[تئاتر در دانشگاه يرموک اردن|تئاتر]] وابسته به مجلس [[مدیریت فرهنگی اردن|فرهنگی]] بریتانیا در قدس،‌ گروه هواداران درام وابسته به مرکز اطلاعات آمریکایی در امان را نام برد<ref>المصلح أحمد(1953 - 1993م)، ملامح عامــة للحیاة الثقافیــة فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الاردن</ref>.


از برجسته ترين اين گروه ها و موسسه هاي فرهنگي مي توان از انجمن اصدقاء الطفل، کانون فرهنگي هيا الثقافي، گروه الفوانيس، آمون 74، فيلادلفيا، انجمن اسرة القلم في الزرقاء، جماعت اضواء مأدبا، الفجر الفنيــة في اربد، عرار، اضواء الشمال، انجمن العربي و کانون الحسين نام برد، به علاوۀ تلاش هاي روزافزوني که مدارس و دانشکده ها و مراکز آموزشي در بخش هاي مختلف کشور مبذول مي داشتند.(28)
نمایش‌های انجمن‌ها و موسسات ذکر شده، نه تنها از نظر هنری با هم تفاوت داشتند بلکه در سطح بازیگری و درکشان از [[هنر اردن|هنر]] [[تئاتر در دانشگاه يرموک اردن|تئاتر]] و میزان توانبخشی و کسب تجربه نیز از یکدیگر فاصله داشتند، اما اجراهای‌شان بطور کلی به تلاش فزاینده در [[تئاتر در دانشگاه يرموک اردن|تئاتر]]، درک روشن از اهمیت تئاتر و نقش فعال آن در شکل دهی ارزش‌های اجتماعی و سیاسی و عقلی نزد افراد مختلف در [[جامعه اردن|جامعه]] اشاره دارد<ref>حوامدة الدکتور مفید، المسرح فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الاردن.</ref>.


هم چنين در دهه شصت ميلادي در اردن تعداد ديگري از گروه هاي نمايش پا به عرصه گذاشتند كه از آن جمله مي توان گروه هواداران بازيگري المقدسي در قدس كه فعاليت هاي خود را به زبان انگليسي انجام مي دادند، گروه هواداران تئاتر وابسته به مجلس فرهنگي بريتانيا در قدس،‌ گروه هواداران درام وابسته به مركز اطلاعات آمريكايي در  امان را نام برد. (29)
== نیز نگاه کنید به ==
[[هنر اردن]]؛[[تئاتر و هنرهای نمایشی زیمبابوه]]؛ [[تئاتر و هنرهای نمایشی کانادا]]؛ [[تئاتر و هنرهای نمایشی روسیه]]؛ [[تئاتر و هنرهای نمایشی تونس]]؛ [[تئاتر و هنرهای نمایشی ژاپن]]؛ [[تئاتر و هنرهای نمایشی کوبا]]؛ [[تئاتر و هنرهای نمایشی لبنان]]؛ [[تئاتر و هنرهای نمایشی مصر]]؛ [[هنر تئاتر مدرن چین]]؛ [[تئاتر و هنرهای نمایشی سنگال]]؛ [[تئاتر و هنرهای نمایشی آرژانتین]]؛ [[تئاتر و هنرهای نمایشی فرانسه]]؛ [[تئاتر و هنرهای نمایشی مالی]]؛ [[تئاتر و هنرهای نمایشی ساحل عاج]]؛ [[تئاتر و هنرهای نمایشی تایلند]]؛ [[تئاتر و هنرهای نمایشی اوکراین]]؛ [[تئاتر و هنرهای نمایشی اسپانیا]]؛ [[تئاتر و هنرهای نمایشی اردن]]؛ [[تئاتر و هنرهای نمایشی اتیوپی]]؛ [[تئاتر و هنرهای نمایشی سیرالئون]]؛ [[تئاتر و هنرهای نمایشی قطر]]؛ [[تئاتر و هنرهای نمایشی تاجیکستان]]؛ [[تئاتر و هنرهای نمایشی سریلانکا]]؛ [[تئاتر و هنرهای نمایشی گرجستان]]؛ [[تئاتر و هنرهای نمایشی قزاقستان]]؛ [[تئاتر و هنرهای نمایشی بنگلادش]]


نمايش هاي انجمن ها و موسسات ذکرشده، نه تنها از نظر هنري با هم تفاوت داشتند بلکه در سطح بازيگري و درکشان از هنر تئاتر و ميزان توانبخشي و کسب تجربه نيز از يکديگر فاصله داشتند، اما اجراهاي شان بطور کلي به تلاش فزاينده در تئاتر، درک روشن از اهميت تئاتر و نقش فعال آن در شکل دهي ارزش هاي اجتماعي و سياسي و عقلي نزد افراد مختلف در جامعه اشاره دارد. (30)
== کتابشناسی ==
<references />
 
== منبع اصلی ==
لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ [https://dmelal.ir/%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%86 اردن]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)
 
== '''نویسنده مقاله''' ==
غلامرضا لایقی

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۸ اوت ۲۰۲۵، ساعت ۱۴:۲۰

افزون بر این‌ها فعالیت تئاتر در اردن نشان دهنده‌ی نقش فعال تجمعی است که در قالب گروه‌های خاص و کانون‌های فرهنگی و سالن‌ها در پشتیبانی حرکت تئاتر مشارکت داشتند. اما این گروه‌های ویژه، بعد از یک اجرا یا بیشتر ظاهر و سپس از صحنه کنار می‌رفتند، به همین دلیل ثبت آن‌ها در کنار موسساتی که حرکت تئاتر را در طول تاریخش پیش بردند، دشوار است[۱].

از برجسته‌ترین این گروه‌ها و موسسه‌های فرهنگی می‌توان از انجمن اصدقاء الطفل، کانون فرهنگی هیا الثقافی، گروه الفوانیس، آمون 74، فیلادلفیا، انجمن اسره القلم فی الزرقاء، جماعت اضواء مأدبا، الفجر الفنیــه فی اربد، عرار، اضواء الشمال، انجمن العربی و کانون الحسین نام برد، به علاوه‌ی تلاش‌های روزافزونی که مدارس و دانشکده‌ها و مراکز آموزشی در بخش‌های مختلف کشور مبذول می‌داشتند[۲]. هم‌چنین در دهه شصت میلادی در اردن تعداد دیگری از گروه‌های نمایش پا به عرصه گذاشتند که از آن جمله می‌توان گروه هواداران بازیگری المقدسی در قدس که فعالیت‌های خود را به زبان انگلیسی انجام می‌دادند، گروه هواداران تئاتر وابسته به مجلس فرهنگی بریتانیا در قدس،‌ گروه هواداران درام وابسته به مرکز اطلاعات آمریکایی در امان را نام برد[۳].

نمایش‌های انجمن‌ها و موسسات ذکر شده، نه تنها از نظر هنری با هم تفاوت داشتند بلکه در سطح بازیگری و درکشان از هنر تئاتر و میزان توانبخشی و کسب تجربه نیز از یکدیگر فاصله داشتند، اما اجراهای‌شان بطور کلی به تلاش فزاینده در تئاتر، درک روشن از اهمیت تئاتر و نقش فعال آن در شکل دهی ارزش‌های اجتماعی و سیاسی و عقلی نزد افراد مختلف در جامعه اشاره دارد[۴].

نیز نگاه کنید به

هنر اردن؛تئاتر و هنرهای نمایشی زیمبابوه؛ تئاتر و هنرهای نمایشی کانادا؛ تئاتر و هنرهای نمایشی روسیه؛ تئاتر و هنرهای نمایشی تونس؛ تئاتر و هنرهای نمایشی ژاپن؛ تئاتر و هنرهای نمایشی کوبا؛ تئاتر و هنرهای نمایشی لبنان؛ تئاتر و هنرهای نمایشی مصر؛ هنر تئاتر مدرن چین؛ تئاتر و هنرهای نمایشی سنگال؛ تئاتر و هنرهای نمایشی آرژانتین؛ تئاتر و هنرهای نمایشی فرانسه؛ تئاتر و هنرهای نمایشی مالی؛ تئاتر و هنرهای نمایشی ساحل عاج؛ تئاتر و هنرهای نمایشی تایلند؛ تئاتر و هنرهای نمایشی اوکراین؛ تئاتر و هنرهای نمایشی اسپانیا؛ تئاتر و هنرهای نمایشی اردن؛ تئاتر و هنرهای نمایشی اتیوپی؛ تئاتر و هنرهای نمایشی سیرالئون؛ تئاتر و هنرهای نمایشی قطر؛ تئاتر و هنرهای نمایشی تاجیکستان؛ تئاتر و هنرهای نمایشی سریلانکا؛ تئاتر و هنرهای نمایشی گرجستان؛ تئاتر و هنرهای نمایشی قزاقستان؛ تئاتر و هنرهای نمایشی بنگلادش

کتابشناسی

  1. حوامدة الدکتور مفید، المسرح فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الاردن.
  2. حوامدة الدکتور مفید، المسرح فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الاردن.
  3. المصلح أحمد(1953 - 1993م)، ملامح عامــة للحیاة الثقافیــة فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الاردن
  4. حوامدة الدکتور مفید، المسرح فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الاردن.

منبع اصلی

لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ اردن. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)

نویسنده مقاله

غلامرضا لایقی