تئاتر و هنرهای نمایشی تاجیکستان
در نقشهای دیواری شهر «پنج کنت» مربوط به دوره سغدی و قرن سه قبل از میلاد تصویری از سوگواری بر مرگ سیاوش وجود دارد که حالتی نمایشی داشته و شبیه به مجالس عزاداری دستهای دوران اسلامی میباشد. همچنین «ابوبکر محمد بن جعفر النرشخی» در کتاب تاریخ بخارا در قرن 9 میلادی تألیف کرده به تعزیه و عزاداری نمایشی مردم بخارا بر مرگ سیاوش اشاره کرده و سابقه آن را سه هزار سال ذکر کرده است. نوحههایی که در آن زمان بر مرگ سیاوش میخواندند «کین سیاوش» نام داشت. احتمال میرود که مراسم عزاداری با اجرای نمایشهایی از زندگی سیاوش همراه بوده باشد. مدارکی وجود دارد که نشان میدهد «مغ»ها سرودهای اوستا را که حالت گفت و گو داشته به صورت سوال و جواب و نمایشی اجرا میکردهاند. همچنین در قرون اولیه اسلامی و به خصوص عصر سامانیان نقالی و روایت حماسهها و افسانههای پادشاهی ایرانی رواج داشته است؛ با این وجود تاجیکها تا قبل از انقلاب کمونیستی 1917 با تئاتر هیچ آشنایی نداشتند. بعد از انقلاب، هنر تئاتر مطابق با سیاست همگانی کردن هنر شروع به رشد کرد و به تدریج سالنها و گروههای تئاتر تأسیس شد. در واقع میتوان گفت که اگر چه نمایشهای سنتی از قدیم در تاجیکستان وجود داشته است، اما تئاتر به سبک غربی اولین بار در دهه 1920 میلادی توسط روسها به تاجیکستان آورده شد. افتتاح اولین گروه تئاتر در دوشنبه در سال 1929م. بود[۱]. بین سالهای 1919 تا 1929م. نمایشنامههای متعددی با موضوعات انقلاب، مبارزه بر ضد ستمگران، آرمانهای کارگری، مبارزه با بیسوادی، تقسیمات زمین و غیره اجرا شد که اکثراً تشریفاتی و سفارشی بودهاند و حالتی شعارگونه داشتند. در سال 1929م. اولین سالن تئاتر به شیوه اروپایی در شهر دوشنبه تأسیس شد و اولین تلاشها برای آموزش و همگانی کردن تئاتر آغاز گردید.
اولین هنرپیشگان، درام نویسان و آهنگسازان از بین استعدادهایی از نواحی گوناگون تاجیکنشین به دوشنبه آمدند و در تجربه خود برای تهیه نخستین نمایشهای ملی آثاری از زبانهای ترکی و ازبکی را به اجرا درآوردند. دوره شکل گیری تئاتر تاجیک و آموزش و یافتن بازیگران جدید هفت سال طول کشید.
تئاتر ملی دوره نشو و نمای خود را از سال 1937م. آغاز و در این زمان یک گروه متخصصین دانشمند و با تجربه روس به تاجیکستان آمدند و راههای پیشرفت تئاتر را آموزش دادند. اسلوب شیوه اصلاح طلب بزرگ تئاتر روس «استانیسلاوسکی» اساس کار بازیگران تاجیک گردید. تئاتر تاجیک نیز سبک استانیسلاوسکی را اساس کار خود قرار داد یعنی اسلوب استانیسلاوسکی را در شکلی که به طبیعت ملی آن نزدیک است آزادنه و بی واسطه از آن خود کرد. این اسلوب همچنین به سنتهای ادبی معین ادبیات فولکلور و تئاتر فولکلوریک داخل شده به کشف و صیقل یافتن سنتها نیز مدد رسانید. حاضر جوابی، آهنگهای ظریف، جزئیات تند و تیز و واسطههای پانتومیم که از بدیهه گویی مجریان مردمی قدیمی شده است. سیمای نمایشهای مضحک تاجیک با بازی جدید و باورکردنی هنرپیشگان فرق میکنند و بسیاری اوقات در صحنههای علیحده نمایشهای قدیمی به صورت نو و در اجرای نقشها درخششهای تازه دیده میشود. در تئاتر مردمی و نمایشهای عامیانه هجوآمیز تیز و تند تلخی و طعنه و اسهزا خاص وجود دارد این زمینه هجوی در بعضی نمایشها (نظیر فرمان «کدوشاه»، «عروس پنج صومعی»، «شب بیست و هشتم» با کامیابیهای تئاتر زمان حاضر و از روی منطق درست و دقیق اجتماعی و یافتن طبیعت و خصلت انسان پدیدار شدند. به این ترتیب تئاترها در زمان تهیه تئاتر کلاسیک به رقص و موسیقی ملی توجه خاص دارند و به احساس قهرمانها که در ادبیات اعصار گذشته خاص بوده مراجعت مینمایند. از بهترین و سرشناسترین بازیگران تراژیک «محمد جان قاسموف» در اجرای نقشهای اتللو و شاه لیر، «صوفیه تویباوا» و «خیری نظروا» در نقش ژولیت و «اصلی برهانوف» در نقش کنت مرکوسیا، «حاجی قل» و «رحمت ا... لاربیسنا» در نقش گلاستیر، «علی نظر خواجه یف» در نقش رومئو و «گولچهر ابقایوا» در نقش دایه را باید نام برد. تراژدی شکسپیر در صحنه تاجیک موفقیتهای بزرگی داشتهاست و برای تماشاگران همچون نمایش کنونی همواره در دسترس بوده و هستند و تئاتر ملی تاجیک از مضامین آثار شکسپیر و کمدیهای قرن 18 ایتالیا و خصلت قهرمانان آن برای تطبیق با سنتهای ملی استفاده فراوان برد. بدیههسازی وضعیتهای خندهآور نمایشنامهها و تند و تیز کردن عبارات آنها را به تماشاگران نشان داد و خصوصیتهای دیگری نیز به هنر اجرای تئاتر تاجیکی افزود.
درام نویسان معروف تاجیک «غنی عبدالله»، «ساتیم الغزاده»، «جلال اکرمی»، «فیض الله انصاری»، «مهمان بختی»، و دیگران آفریدند. بهترین آثاری که ارزشهای بدیعی دارند بر اساس آثار کلاسیک تهیه شدهاند. هنرمندان به آثار دراماتیک موسیقایی توجه دارند و این گونه نمایشنامهها را با همکاری نویسندگان و آهنگ سازان میآفرینند در درام کمدی موسیقایی، قهرمانها ضمن گفتگو گه گاه احساساشان را با آوازخوانی یا حرکات موزون بیان میکنند؛ از آنجا که موسیقی از بدو تولد فر تاجیک تا زمان مرگ با او همراست و در همه لحظهها موسیقی در زیست و زندگی جاریست، بنابراین شوق و علاقه مردم نسبت به نمایشهای موزیکال زیاد است. مهمترین شخصیتهای تئاتر اپرا و باله «صدرالدین عینی» است که از سال 1940 در زمینه تئاتر موزیکال تاجیک فعال بوده است. او قریب 60 سال است که در این تئاتر فعالیت دارد و در ظرف این سالها بیش از 20 اپرای تاجیک به وجود آمده است. تئاتر اپرا و باله تاجیک آثار کلاسیک بزرگ دنیا را به صحنه میآورند و تماشاگران را با دیگر اثرهای جهان آشنا میسازد. در تئاتر صدرالدین خوانندگان زبردست اپرای ملی از قبیل «حنیفه مولانا»، «حاجی احمدوف»، «لطفی کبیروا»، «احمد باباقولوا»، «نظام همرابایف»، «اکبر میررحیموف»، اپراهایی اجرا میکنند. در بخش بالت «ملک صابروا» هنرمند ممتاز را که در شهر سن پترزبرگ تعلیم یافتهاست به هنر باله جهان عرضه کرد.
سالهای اخیر در پیشرفت تئاتر تاجیک بعضی برنامههای مفید اجرا شده است. هر دو سال جشنواره تئاترهای جمهوری «پرستو» برگزار میشود که در آن بهترین نمایشها نشان داده میشوند؛ به جز این سال در خجند نیز مسابقهای میان پنج تئاتر ولایت برگزار میشود. پس از جنگهای داخلی که در اول سالهای 1990م. آغاز شد وضعیت تئاترهای جمهوری رو به ضعف گرایید، گروهی از هنرمندان به سبب شرایط نامساعد اقتصادی مجبور شدند تغییر شغل دهند.
در طول 70 سال گروهی از بازیگران تاجیک رشد قابل ملاحظهای داشتهاند و هر یکی از آنها شخصیتهای برجسته و خاص اند. سبک رئالیسم را «محمود واحدوف»، «هاشم گدایف»، «آدینه عثماوا»، «صاحبت قاسموا»، «گلندام صفر علیوا» بازیگران این کشور ادامه دادند. سالهای اخیر شمار کارگردانهای ملی زیاد شد. آنها در مسکو و سن پترزبورگ تحصیل کرده و نمایشهای اجراشده توسط کارگردانهایی چون «برزو عبدالزاق»، «شوکت خلیلوف میرا»، «وطن میروف»، «فرخ قاسموف»، «بهرام طاهروف» و «سلطان عثمانف» جوایز تئاتری بسیاری دریافت کردند.
کارگردان صاحب استعداد «فرخ قاسموف» گروه بازیگران هم فکر و باستعدادی را گرد آورد. آنان را آموزش و سال 1990م. تئاتر «آهارون» را تشکیل داد. با تأسیس این گروه در تئاتر تاجیک یک جریان جدید آغاز شد. آهارون تئاتریست، با اعتقاد بر زنده کردن دوباره تئاتر کلاسیک ملی تاجیک خصوصاً ادبیات مربوط به تصوف و رمز و اشارهها و فلسفه آن. آهارون گروهی است که از ویژگی رومانیسیسم کارگردان فراوان استفاده میکند و توانسته تماشاگران را تسخیر کند. در حال حاضر بیش از 16 گروه تئاتر دولتی در تاجیکستان کار میکنند که از این تعداد دو تا روسی و یک ازبکی و باقیمانده تاجیک است. غیر از این حدود 18 تئاتر مردمی با بازیگران تاجیک نیز وجود دارد. تئاترهای دولتی دائمی اند و برای خود گروهی معین دارند. در سال بیش از سه نمایش را آماده کرده و اجرا میکنند.
بعضی از این نمایشها که مورد پسند فراوان تماشاگران است 12 سال عمر میکنند. چنانچه مضحکه «انتخاب داماد حاجی صادق» با کارگردانی «هاشم گدایف» و اجرای نقش اصلی توسط «برهان رجیلوف» نزدیک 800 بار نشان داده شد و چندین سال برنامه تئاتر مشهور «ابوالقاسم لاهوتی» بود. هر سال، هفته تئاتر برای کودکان به اجراء در میآید که در آن همه در تئاترها شرکت کرده و اغلب در نوع خود نمایشهای نویی نشان میدهند[۲].
امروزه یازده گروه ملی تئاتر در سرتاسر تاجیکستان فعالیت میکنند. در دوره اتحاد شوروی تئاتر مورد حمایت مسکو بود. همان گونه که گفته شد، بازیگران تئاتر بیش از همه از مکتب استانیسلاوسکی الهام گرفتهاند و از نظر کیفیت کار به درجات عالی رسیدهاند. در آن دوران بازیگران و دستاندرکاران تئاتر از امکانات ویژه و ممتازی برخوردار بودند. پس از استقلال این وضعیت تغییر کرده است اما هنوز اتحادیه هنرمندان تئاتر به عنوان نهادی مهم حافظ منافع آنها است[۱].
جدول شماره 1. گروههای مهم تئاتر در تاجیکستان[۱]
نام گروه | محل استقرار |
تئاتر ملی تاجیکستان | دوشنبه |
گروه تئاتر اهارون | دوشنبه |
تئاتر دولتی کمال خجندی | خجند |
تئاتر کمدی موسیقایی رودکی | خاروق |
تئاتر دراماتیک فرغان تپه | ولایت ختلان |
تئاتر دولتی دراماتیک ابوالقاسم لاهوتی
تئاتر دولتی دراماتیک ابوالقاسم لاهوتی نخستین تئاتر حرفهای جمهوری است که سال 1929 تأسیس گردید. تقریباً همه نمایشنامههای درامنویسهای مشهور جمهوری روی صحنه تئاتر مذکور رفتهاند. نمایشنامهنویسی تاجیک بر مبنای تئاتر مذکور عرض وجود و رشد کرده است. طی سالهای موجودیت تئاتر بیش از 70 نمایشنامه مؤلفان تاجیک و شاهکارهای ادبیات جهان را در معرض دید تماشاگران قرار داد. در زمینه رشد فعالیت هنری تئاتر نقش کارگردانان و هنرمندانی از قبیل م. قاسماف، م. خلیلاف، گ. بقایوا، ا. برهاناف، ا. سعیداف، ا. سلیماناف، ح. رحمتاللهیف، ت. فاضلاوا، ع. محمدجاناف، ه. گدایف، ح. عبدرزاقاف، ص. طویبایوا، ط. غفاراوا، ظ. دوستمحمداف، م. عیسییوا، ب. رجباف، گ. ذوقیبکاف، خ. نظراوا، م. کمالاوا، م. امیناوا و امثال آنها بسیار مهم میباشد. این تئاتر در شهر دوشنبه قرار است.
تئاتر دولتی آکادمیک اُپرا و بالت صدرالدین عینی
این تئاتر در سال 1940 تأسیس شد. سال 1941 نخستین اوپرای تاجیک «شورش واسع» تهیه س. بالاسانیان روی صحنه تئاتر مذکور رفت. در بهار سال 1942 ساختمان باشکوه کنونی این تئاتر واقع در خیابان رودکی شهر دوشنبه رسماً افتتاح شد. پروژه ساختمان تئاتر توسط معماران 0101 یونکر، د. ی، بلیبین، و. وگولی طراحی شدهاست. سال 1954 این تئاتر به نام صدرالدین عینی نامیده شد. طی سالها فعالیت، این تئاتر در صحنه خود هنرنمایی هنرمندان برجسته و شایستهای از قبیل ط. فاضلاوا، ا. ملاقنداف، م. بهار، ا. اسحاقاوا، ا. بابایوا، ح. احمداف، ا. باباقلاف، ح. مولانوا، ل. کبیراوا، غ. ولمتزاده، ی. غالباف، ر. برهاناف، آ. سبزعلیاوا، ب. محمدقلاف، ک. کریماف، ملکه صابراوا، م. برهاناف و ... را به نمایش گذاشته است. هنرمند و رقاصه باله ملکه صابراوا در دهه هفتاد سده 20 از جمله ستارگان هنر باله جهانی بود که به دریافت جوایز و عناوین جهانی مهم چندین جشنوارههای هنری بینالمللی نایل گردیدهاست. این تئاتر در شهر دوشنبه قرار دارد.
تئاتر دولتی جوانان محمودجان واحداف
این تئاتر سال 1972 توسط تعدادی از فارغالتحصیلان دانشگاه دولتی هنری تئاتری لوناچارسکی شهر مسکو تأسیس گردید. نخستین نمایشنامهای که تئاتر روی صحنه آورد نمایشنامه «واسا ژالیزنوف» ماکسیم گورگی بود.
به سال 1976 گروه هنرمندان این تئاتر از فارغالتحصیلان دانشکدههای هنرهای زیبای تاجیکستان و هنر تئاتری شهر مسکو تکمیل گردید. در صحنه تئاتر مذکور هنرمندان برجستهای از قبیل امان قادراف، ر. قاسماوا، ک. حامداف، ک. عبداللهیوا، م. عابداف، غ. ملایوف، ت. رازقاف، ش. صالحاف، ع. غلامآف، علینظراوا، ب. مینکبایوف، ا. سعادتاوا، م. شرپاف، ف. عمراف، ح. نوراف، م. حامداوا، ب. نعیماف، ض. خوشوقتاوا هنرنمایی کردهاند. در سال 1980 این تئاتر به نام محمود واحداف هنرپیشه مردمی تاجیکستان نامزد شد. این تئاتر در شهر دوشنبه قرار دارد.
تئاتر دولتی دراماتیک روسی مایاکوفسکی
نخستین و عمدهترین تئاتر حرفهای روسی است که سال 1937 در تاجیکستان تأسیس گردید. نمایشنامه «زمین» ن. ویرتا نخستین نمایشی بود که تئاتر مذکور فعالیت خود را با اجرای آن آغاز کرد. اعضای این تئاتر در ابتدا هنرمندان استودیو تئاتری شهر مسکو بودند. سال 1937 هنرمندان تئاتر مذکور برای تکمیل هنر خود عازم مسکو شدند و تحت رهبری هنرمندان برجستهی وقت اتحاد شوروی و. ا. توپورکوف و م. م. یانشین دو نمایشنامه تهیه نمودند.
سالهای دهه هشتاد آثار آنتون چخوف «سه خواهر»، ا. استروفسکی «جای پردرآمد» مولیر«ترتوف» و غیره روی صحنه رفتند. در این تئاتر هنرمندان برجستهای همچون ی. ارگونوفسکایا، ن. ن. ولچکوف، و. ای. بوربوتکا، ا. ا. یرشنکو، ن. ی. کایکوف، ک. د. چیستونا، ز. ی. بلیداروفا، و. ا. دیمینوف، ی. ک. زابکین، ک. س. واروبیوف هنرنمایی کردهاند. برزو عبدالرزاقاف کارگردان ارشد تئاتر میباشد. این تئاتر در شهر دوشنبه قرار دارد.
تئاتر عروسکی شهر دوشنبه
این تئاتر در سال 1985 با همکاری برخی هنرمندان تئاتر لاهوتی و تئاتر جوانان محمود واحد تأسیس شد. نخستین کار تئاتر اثر شمسی قیاماف به نام «سرگذشت ننوک» بود که آن را بنیانگذار تئاتر، کارگردان شادروان عثمان دوران در کاخ پیشاهنگان جمهوری روی صحنه برد. هماکنون تئاتر در ساختمان سابق تئاتر جوانان در مرکز شهر دوشنبه قرار داد. تئاتر عروسکی پس از نمایشی اثر ن. گوسیوا و س. پوتچکینو «ده شاهزاده» شهرت بیشتری کسب کرد. با این تئاتر کارگردان قزاقستانی بکبلات پارامانوف و مؤلف آلمانی ویت اوتس بروس همکاری نمودهاند. مهینبانو حسناوا، عبدالرافع بزرگزاده، دمیتری یاکوبسونوف و عزتالله صفر از جمله بهترین هنرمندان تئاتر محسوب میشوند.
گروه هنری تئاتر مذکور به سال 1987 در آلمان، سال 1987 در سویس و سال 1989 در مغولستان هنرنمایی نمود و همچنین در اکتبر سال 1991 در سومین جشنواره جهانی تئاتری عروسک در تهران شرکت نمود.
تئاتر کشوری لختک (عروسک) شهر چکلافسک
این تئاتر مجموعهای هنری بود که در سال 1950 در زیر مجموعه کمیته شماره 11 شهر چکلاف استان سغد تأسیس گردید. در سال 1979 برای اجرای نمایشنامه «قصه اول» بر اساس «شاهنامه فردوسی» نامزد دریافت جایزه ویژه گردید. تئاتر مذکور طی مدت فعالیت خود حدود 150 نمایشنامه به زبانهای روسی و تاجیکی اجراء نموده است. همچنین در سال 1983 این تئاتر یک بار دیگر نامزد دریافت جایزه وزارت مدنیت (فرهنگ) شوروی گردید.
تئاتر کشوری درام و طنز شهر چکلافسک استان سغد
در سال 1949 تأسیس شد و در طول فعالیتش حدود 200 نمایشنامه را اجرا کرده است.
تئاتر موسیقی ازبکی ناحیه ناو
این تئاتر در سال 1934 در شهر ناو تأسیس شد. تولیدکنندگان نمایشنامههای این تئاتر در سالهای 1937 به درامهای ازبکی روی آورده، تعدادی از آثار مهم معاصر ازبکی از جمله لالهخان، در درون، یشین، گلسره، بای و خدمتکار (غنی و بیچاره و نادار) و … را روی صحنه بردند.
تئاتر موسیقی «تحفه فاضلآوا» شهر کانیبادام
تئاتر موسیقی «تحفه فاضل آوا» شهر کانی بادام در سال 1930 تأسیس شد. تاکنون نمایشنامههای زیادی بر روی صحنه این تئاتر رفتهاند که از آن جمله میتوان به نمایشنامههای عاریت، تحفه، وجدان، کوچه باغ عاشقان، سرود کوهساران، سرّ دلها، ماجرای امتحان، عشق عرب و ... اشاره کرد.
تئاتر کشوری طنز و موسیقی «الکسی سِرگِئیوویچ پوشکین» شهرخجند
تئاتر کشوری طنز موسیقی پوشکین در سال 1932 در شهر خجند مرکز استان سغد تأسیس شد. این تئاتر در طول فعالیت هنری خود، نمایشنامههای زیادی را روی صحنه برده است[۳].
نیز نگاه کنید به
تئاتر و هنرهای نمایشی زیمبابوه؛ تئاتر و هنرهای نمایشی کانادا؛ تئاتر و هنرهای نمایشی روسیه؛ تئاتر و هنرهای نمایشی تونس؛ تئاتر و هنرهای نمایشی ژاپن؛ تئاتر و هنرهای نمایشی کوبا؛ تئاتر و هنرهای نمایشی لبنان؛ تئاتر و هنرهای نمایشی مصر؛ هنر تئاتر مدرن چین؛ تئاتر و هنرهای نمایشی سنگال؛ تئاتر و هنرهای نمایشی آرژانتین؛ تئاتر و هنرهای نمایشی فرانسه؛ تئاتر و هنرهای نمایشی مالی؛ تئاتر و هنرهای نمایشی ساحل عاج؛ تئاتر و هنرهای نمایشی تایلند؛ تئاتر و هنرهای نمایشی اوکراین؛ تئاتر و هنرهای نمایشی اسپانیا؛ تئاتر و هنرهای نمایشی اردن؛ تئاتر و هنرهای نمایشی اتیوپی؛ تئاتر و هنرهای نمایشی سیرالئون؛ تئاتر و هنرهای نمایشی قطر؛ تئاتر و هنرهای نمایشی سریلانکا؛ تئاتر و هنرهای نمایشی گرجستان؛ تئاتر و هنرهای نمایشی قزاقستان؛ تئاتر و هنرهای نمایشی بنگلادش.
کتابشناسی
- ↑ ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ تاجیکستان (1387). تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، ص 36.
- ↑ تئاتر در تاجیکستان (1386). نخستین جشنواره تئاتر اکو. تهران، ص 67-68.
- ↑ زهریی، حسن (1391). جامعه و فرهنگ تاجیکستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)، ص 304-310.