تشیع در مالی: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «ظهور مذهب اهل بیت (ع) در کشور مالی به اولین سال های پیروزی انقلاب اسلامی باز می گردد. بدنبال دستور حضرت امام (ره) در خصوص توسعه روابط با کشورهای آفریقایی و اعزام چند هئیت به کشورهای مختلف غرب آفریقا از جمله مالی بتدریج توجه مسلمانان این کشور به م...» ایجاد کرد) |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
(۶ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
ظهور مذهب اهل بیت (ع) در کشور مالی به اولین | ظهور مذهب اهل بیت (ع) در کشور مالی به اولین سالهای پیروزی انقلاب اسلامی باز میگردد. بدنبال دستور حضرت امام (ره) در خصوص توسعه روابط با کشورهای آفریقایی و اعزام چند هئیت به کشورهای مختلف غرب آفریقا از جمله مالی بتدریج توجه مسلمانان این کشور به مذهب تشیع جلب شد. در سالهای 1359 و 1360 گروه اندکی از شیعیان لبنانی که از سنگال به این کشور مهاجرت کرده بودند نيز اقداماتی برای معرفی تشیع به بومیان مسلمان انجام دادند که صرفاً در حد شناسایی این مذهب به بومیان بود.پس از تأسیس سفارت ج.ایران در اوایل دهه 1360 و آغاز مناسبات رسمی دو کشور بتدریج چند تن از روحانیون ایرانی با هدف تبلیغ مذهب اهل بیت (ع) رهسپار این کشور شده و با شیوخ و علماء مالیایی ارتباط برقرار کردند. علاوه بر آن در سال 1363 یک گروه تواشیح از جمهوری اسلامی برنامههایی را در مساجد مختلف مالی برگزار کرد که بسیار مورد توجه مسلمانان واقع شد. ارسال کتب اسلامی به زبانهای عربی و [[فرانسه]] از سوی سازمان تبلیغات اسلامی و توزیع بین مسلمانان نیز نقش مهمی در معرفی تشیع به مسلمانان طریقت مسلک تیجانیه و قادریه -که عموماً محب اهل بیت (ع) بودند- داشت<ref>غوث، شیخ موسی ( استاد مرکز فرهنگی ج.ا.ایران) ، باماکو ، آذر 1387 (گفتوگو)</ref>. | ||
در سال 1363 بدنبال توسعه مناسبات بین سفارت ج.ایران و برخی | در سال 1363 بدنبال توسعه مناسبات بین سفارت ج.ایران و برخی سازمانهای اسلامی و درخواستهای مکرر برخی جوانان مسلمان برای ادامه تحصیل در ایران دهها تن از مسلمانان علاقمند طی دو دوره متناوب به مرکز جهانی علوم اسلامی قم اعزام شده و در مدارس این مرکز مشغول به تحصیل شدند. با بازگشت این شیوخ از ایران و آغاز فعالیتهای تبلیغی آنها در شهرها و روستاهای مختلف مالی مذهب تشیع بتدریج به مسلمانان کشور معرفی شده و ظرف مدت کوتاهی مورد توجه برخی از پیروان طریقتهای متصوفه بویژه تیجانیه (که کم و بیش اطلاعاتی از تشیع داشتند) قرار گرفت. پس از تأسیس نمایندگی دینی ج.ایران در این کشور و ثبت نام تعداد قابل توجهی از نوجوانان مسلمان در این حوزه علمیه تبلیغ تشیع وارد دوره نوینی از فعالیتهای تبلیغی خود شد به گونهای که علاوه بر طلبههای شاغل به تحصیل بسیاری از خویشاوندان آنها رسماً در زمره پیروان تشیع جای گرفتند. علاوه بر آن حوزه علمیه ج.ایران در راستای شناسایی هر چه بیشتر و بهتر تشیع به مسلمانان مقدمات تأسیس چند جمعیت شیعی را فراهم آورده و چند تن از شیوخ و شخصیتهای سرشناس شیعه در رأس این سازمانها قرار گرفتند <ref>شیخ سیدی حنا ( استاد مرکز فرهنگی ج.ا.ایران ) ، باماکو، آذر 1387 (گفتوگو)</ref>. سازمانهای مزبور پس از مدتی شعباتی در دیگر شهرهای مالی تأسیس کرده و بنوبه خود به گسترش تشیع در کشور و معرفی آن به مسلمانان بومی خدمت شایانی نمودند. بدنبال ورود اولین و دومین گروه دانش آموختگان حوزه علمیه ج.ایران به جامعه مالی، تبلیغ تشیع روند گستردهتری بخود گرفت به گونهای که بتدریج تعداد شیعیان بومی به رقم قابل توجه بیست تا سی هزار نفر بالغ گشت<ref name=":12">تشیّع و سازمانهای شیعی در مالی، گزارش ارسالی از نمایندگی دینی ج.ا.ایران در باماکو، 1385.ص.3-4</ref>. | ||
تبلیغ تشیع در دهه 1380 در رأس | تبلیغ تشیع در دهه 1380 در رأس فعالیتهای تمامی جمعیتهای شیعه قرار گرفت و حوزه علمیه جمهوری اسلامی ایران نیز از طرق مختلف از جمله برگزاری مراسم و مناسبتهای مختلف، ایجاد ارتباطات گسترده با شیوخ و علماء با نفوذ، توزیع کتب و مجلات اسلامی دریافتی از جمهوری اسلامی ایران و افزایش تعداد طلاب خود مدیریت تبلیغ مذهب اهل البیت (ع) را بر عهده داشت و با ارائه رهنمودهای لازم به شیوخ و جمعیتهای شیعی آنها را در تحقق هدف مقدس خود مساعدت مینمود.در راستای این اقدامات درحال حاضر جمعیت شیعیان بومی کشور مالی در حدود 50 هزار نفر ارزیابی میشود. این در حالی است که برخی از شیوخ شیعه معتقدند تعداد شیعیان مالی بیشتر از 50 هزار نفر بوده و بسیاری از تیجانیها از جمله مریدان شیخ شریف عثمان را نیز در زمره پیروان مذهب تشیع میدانند. بر اساس شواهد موجود جمعیت شیعیان در کشور مالی در حال افزایش بوده و پیش بینی میشود تا پایان سال 2015 میلادی شمار پیروان مذهب اهل بیت (ع) به یکصد هزار نفر افزايش يابد که در نوع خود بسیار امیدوار کننده است. علاوه بر آن شیعیان بومی درصددند با افزایش تعداد خود بتدریج به شورای عالی اسلامی مالی راه یافته و به یک یا دو کرسی در داخل این سازمان مهم دست یابند. از این روی شیوخ مهم شیعه در تلاشند در انتخابات آتی شورای عالی اسلامی در این سازمان جای گرفته و به نوعی با وهابیون حاکم بر شورای عالی به مقابله برخیزند که این امر با توجه به قانون شورای عالی مسلمانان و لزوم اعطای حداقل یک کرسی به مذاهبی که در برگیرنده چند هزار نفر میباشند قطعی بنظر میرسد<ref>ترائوره، شیخ موسی ( شیوخ مهم شیعه ) ، باماکو ، آذر 1387 ( گفتوگو)</ref>. | ||
=== سازمانهای شیعی === | |||
در حال حاضر چندین سازمان شیعی در کشور مالی فعالیت دارند که در مسیر پیشرفت و توسعۀ مذهب تشیّع تلاش میکنند. این گروهها خود را یکی میدانند و تفاوتی در اقداماتشان قائل نیستند. با این حال، هرکدام مجوزهای جداگانه از وزارت کشور دریافت میکنند و در تلاشند از این راه تعداد شیعیان و جایگاه آنها را در [[مالی|کشور مالی]] افزایش بخشند. این جمعیّتها عبارتند از: | |||
در حال حاضر چندین سازمان شیعی در کشور مالی فعالیت دارند که در مسیر پیشرفت و توسعۀ مذهب تشیّع تلاش میکنند. این گروهها خود را یکی میدانند و تفاوتی در اقداماتشان قائل نیستند. با این حال، هرکدام مجوزهای جداگانه از وزارت کشور دریافت میکنند و در تلاشند از این راه تعداد شیعیان و جایگاه آنها را در کشور مالی افزایش بخشند. این جمعیّتها عبارتند از | |||
==== مرکز اهل البیت(ع) ==== | |||
این مرکز از سازمانهای مهم شیعی مالی است و مدیریت آن را احمد جالو بر عهده دارد. مرکز اهل البیت (ع) گذشته از برگزاری مراسم مختلف شیعی، هر ماه نشریهای فرانسوی زبان به نام سکینه (عاشورا) را چاپ و منتشر میکند و مطالب آن عمدتاً حول محور زندگی ائمۀ اطهار (ع) و تشریح عقاید شیعه است. تعدادی از نسخههای این نشریه هر ماه به کشورهای همسایه ارسال میشود. | این مرکز از سازمانهای مهم شیعی مالی است و مدیریت آن را احمد جالو بر عهده دارد. مرکز اهل البیت (ع) گذشته از برگزاری مراسم مختلف شیعی، هر ماه نشریهای فرانسوی زبان به نام سکینه (عاشورا) را چاپ و منتشر میکند و مطالب آن عمدتاً حول محور زندگی ائمۀ اطهار (ع) و تشریح عقاید شیعه است. تعدادی از نسخههای این نشریه هر ماه به کشورهای همسایه ارسال میشود. | ||
==== جمعیّت اهل بیت (ع) ==== | |||
جمعبّت اهل بیت (ع) هم اکنون از مهمترین جمعیّتهای شیعی [[مالی|کشور مالی]] است که در [[باماکو در مالی|شهر باماکو]] فعالیت میکند. ریاست جمعیّت اهل بیت (ع) برعهدۀ شیخ ادریس ترائوره، از برجستهترین شیوخ شیعه این کشور، است. جمعیت اهل البیت (ع) دارای 21 عضو رسمی در [[باماکو در مالی|باماکو]] است. این سازمان دارای شعباتی در مناطق مختلف [[مالی]] بوده و در تمام استان های کشور نمایندگی دارد<ref>عرب احمدی، امیربهرام (1388). "[[تمبوکتو در مالی|تمبوکتو]] گوهری تابناک در قلب صحرای بزرگ آفریقا"، فصلنامۀ آفریقا، 1(3)، ص.123.</ref>. | |||
جمعبّت اهل بیت (ع) هم اکنون از مهمترین جمعیّتهای شیعی کشور مالی است که در شهر باماکو فعالیت میکند. ریاست جمعیّت اهل بیت (ع) برعهدۀ شیخ ادریس ترائوره، از برجستهترین شیوخ شیعه این کشور، است. جمعیت اهل البیت (ع) دارای 21 عضو رسمی در باماکو است. این سازمان دارای شعباتی در مناطق مختلف مالی بوده و در تمام استان های کشور نمایندگی دارد | |||
==== جمعیّت فاطمه زهرا (س) ==== | |||
این سازمان در برگیرنده گروهی از زنان شیعه مالی است و بیشتر در صدد تبلیغ مذهب تشیع بین بانوان سنی و تیجانی میباشد. ریاست جمعیت فاطمه زهرا (س) را خانم سیسه آدم در منطقه تاجیکیلا [[باماکو در مالی|باماکو]] بر عهده دارد<ref name=":15">عرب احمدی، امیربهرام (1388). "[[تمبوکتو در مالی|تمبوکتو]] گوهری تابناک در قلب صحرای بزرگ آفریقا"، فصلنامۀ آفریقا، 1(3)، ص.124.</ref>. | |||
این | ==== جمعیّت فاطمه زهرا (س) ==== | ||
این سازمان از نظر نام با دیگر سازمان اشاره شده و نوع فعالیت آنها مشابهت دارد. بهدلیل کثرت مسلمانان در مناطق مختلف شهر باماکو و علاقۀ فراوان زنان مسلمان این مناطق به مذهب تشیّع، جمعیّت فاطمه زهرا (س) ديگری، در منطقۀ باگداژی [[باماکو در مالی|باماکو]] تشکیل شده است. ریاست این جمعیّت را خانم حوا توره از بانوان تحصیلکرده در جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد<ref>توره ، حوا ، 1387 ( گفتوگو)</ref>. | |||
==== جمعیّت خدیجۀ کبری ==== | |||
این انجمن از مراکز مهم شیعی است که به تبلیغ تشیّع در بین بانوان مسلمان میپردازد. فعالیتهای مهم جمعیّت خدیجه کبری عبارت است از: برگزاری مراسم دعوه، اعزام برخی خواهران شیعه به روستاهای اطراف [[باماکو در مالی|باماکو]]، برگزاری اردوهای آموزشی ویژۀ ماه رمضان و برپایی کلاسهای دانشافزایی برای زنان مسلمان<ref name=":15" /> . | |||
==== جمعیّت البتول ==== | |||
این جمعیّت در شهر گائو قرار دارد و موسی غوس ترائوره از شیوخ تحصیلکرده در جمهوری اسلامی ایران مؤسس آن است. عمده اقدامات جمعیّت البتول تبلیغ مذهب اهل بیت (ع) در بین زنان مسلمان شهر گائو و روستاهای اطراف آن است<ref name=":14">تشیّع و سازمانهای شیعی در مالی، گزارش ارسالی از نمایندگی دینی ج.ا.ایران در [[باماکو در مالی|باماکو]]، 1385.ص.5.</ref> . | |||
==== جمعیّت اهل البیت (ع) سگو ==== | |||
این مرکز در سال 1996 و با همّت شیخ یوسف جیری، نایب امام مسجد جامع سگو، تأسیس شد و فعالیت عمدۀ آن عبارتند از: برنامههای تبلیغی موسوم به دعوه، برگزاری مراسم و مناسبتهای دینی، تدریس معارف شیعی، تفسیر قرآن در ماه رمضان. جمعیّت اهل البیت (ع) سگو تاکنون موفق شده حدود 500 نفر از مسلمانان این شهر را پیرو مذهب تشیّع نماید<ref name=":13">تشیّع و سازمانهای شیعی در مالی، گزارش ارسالی از نمایندگی دینی ج.ا.ایران در باماکو، 1385.ص.6.</ref> . | |||
===اقلیتهای شیعی غیر بومی=== | |||
علاوه بر شيعيان بومی، در حال حاضر تعداد اندكی از لبنانیها و پيروان آقاخانيه مقيم كشور مالی، اقليتهای بسيار كوچک غيربومی شيعه مالی را تشكيل میدهند. | |||
====شیعیان لبنانی==== | |||
در حال حاضر تعداد اندکی از لبنانیها در [[مالی|کشور مالی]] حضور دارند که شمار آنها در حدود 900 تا 1000 نفر است. این لبنانیها که عمدتاً طی چهار دهه گذشته بتدریج رهسپار مالی شده و بیشتر در [[باماکو در مالی|شهر باماکو]] استقرار يافتهاند بر خلاف دیگر کشورهای غرب آفریقا اکثراً مسیحی و سنی میباشند. شیعیان لبنانی که تعداد آنها در حدود 150 نفر است حدود 10 سال پیش از [[لبنان]] و دیگر کشورهای غرب آفریقا نظیر [[سنگال]] و [[ساحل عاج]] وارد این کشور شده و بیشتر آنها در [[باماکو در مالی|باماکو]] متمرکز میباشند. شیعیان لبنانی بدلیل آن که تعداد بسیار کمی را در این کشور تشکیل میدهند فاقد امکانات و تشکیلات مذهبی نظیر مسجد و حسینیه خاص میباشند و فقط منزلی استيجاری در یکی از مناطق [[باماکو در مالی|شهر باماکو]] را به حسینیه تبدیل کردهاند و جلسات، گردهمآییها، مراسم و مناسبتهای مذهبی نظیر دعای کمیل، دعای توسل، عزاداری ماه محرم و ماه رمضان، تولد و شهادت ائمۀ اطهار (ع) را در این مکان برگزار میکنند. | |||
در | شیعیان لبنانی همچون دیگر لبنانیهای ساکن [[مالی]]، عهدهدار مشاغل تجاری و اقتصادی در این كشورند و برخی از شرکتها و سوپرمارکتهای بزرگ [[باماکو در مالی|باماکو]] به آنها تعلق دارد. آنان کمتر با شیعیان بومی ارتباط دارند و تاکنون کمک قابل توجّهی در اختیار سازمانها و جمعیّتهای شیعی قرار ندادهاند؛ از این رو، شیعیان بومی بارها از عملکرد آنها ابراز ناخرسندی و شیعیان لبنانی را به بیتوجّهی نسبت به برادران شیعۀ خود متهم کردهاند<ref>احسان محمد ( لبنانی مقیم مالی )، باماکو ، آذر 1387 ( گفتوگو)</ref> . | ||
====فرقۀ آقاخانیه==== | |||
فرقه آقاخانیه [xv] از اواسط دهه 1960 فعالیت خود را در [[مالی|کشور مالی]] آغاز نموده است. در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد پیروان این فرقه در این کشور وجود ندارد ولی گروه بسیار کوچکی از آقاخانیها درشهرهای باماکو و تمبوکتو زندگی میکنند. این افراد که اکثراً هندی میباشند بیشتر به فعالیتهای تجاری و داد و ستد کالاهای مختلف اشتغال داشته و از وضعیت مرفه ی نیز برخوردارند. علیرغم تعداد بسیار کم آقاخانیهای مالی بنیاد آقاخان و شخص پرنس آقاخان اهمیت خاصی برای این کشور قائل بوده و تراست فرهنگی آقاخان نیز برنامههای فرهنگی متعددی را در این کشور اجرا نموده است.احداث چند مسجد و مدرسه در شهرهای مختلف و ترمیم برخی از مساجد تاریخی مالی در زمره این برنامهها است که با استقبال دولتمردان عالیرتبه این کشور نیز مواجه شده است. | |||
در واقع دولت [[مالی]] درصدد فراهم آوردن بستر مناسبی برای سرمایهگذاری این فرقه ثروتمند در [[مالی]] است و تلاش دارد بخشی از سرمایههای عظیمتراست فرهنگی آقاخان را جذب نماید. در این ارتباط در اواسط سال 2008 میلادی طی مراسمی با حضور پرنس آقاخان چهارم رئیس جمهور و مسئولان بلند پایه دولتی پروژه بازسازی کامل مسجد تاریخی بزرگ موپتی موسوم به مسجد کوموگول درمنطقه تاریخی کوموگول خاتمه یافت و این مسجد که بطرز باشکوهی با هزینه بنیاد آقاخان ترمیم شده بود به دولت [[مالی]] هدیه گشت<ref>برگرفته از سایت https://www.west africa . ismaili .com<nowiki/>/mail/2011</ref>. | |||
تراست فرهنگی آقاخان طی موافقت نامهای با وزارت فرهنگ و دپارتمان میراث فرهنگی ملی این کشور قول داده است چند مسجد تاریخی ديگر این کشور را با توجه به ویژگیهای خاص معماری این مساجد بازسازی و به مسلمانان مالی هدیه نماید و در حال حاضر ترميم و بازسازی چند مسجد در [[تمبوکتو در مالی|تمبوكتو]] و جنه را در دستور كار خود دارد[xvi]. بنیاد آقاخان حفر چند چاه آب، احداث برخی پروژههای آموزشی، فنی و حرفهای و ترمیم شبکه فاضلاب را در شهرهای [[مالی]] بر عهده گرفته است[xvii]. | |||
بنیاد آقاخان دربخش تولید برق در [[مالی]] نیز سرمایه گذاری قابل توجهی انجام داده است بطوری که 40% از سرمایه اداره برق [[مالی]] را به خود اختصاص داده است. بنیاد آقاخان درهیئت مدیره اداره برق [[مالی]] دارای نمایندهای دائمی میباشد، پارک ملی باماکو نیز توسط بنیاد آقاخان مرمت و بازسازی گردیده و هم اکنون یکی از بهترین مکانهای تفریحی [[باماکو در مالی|باماکو]] بشمار میرود<ref>عرب احمدی، امیر بهرام(1392). جامعه و فرهنگ [[مالی]]. ناظر علمی ابوالحسن شریف محمدی. تهران: [https://www.gisoom.com/book/1944547/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص.147-215.</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[تشیع در روسیه]]؛ [[شیعیان فرهنگی در چین]]؛ [[شیعیان اسماعیلیه در چین]]؛ [[شیعیان دوازده امامی در چین]]؛ [[تشیع در لبنان]]؛ [[تشیع در مصر]]؛ [[تشیع در تونس]]؛ [[تشیع در افغانستان]]؛ [[شیعیان ساحل عاج]]؛ [[تشیع در زیمبابوه]]؛ [[تشیع در تایلند]]؛ [[تشیع در اوکراین]]؛ [[تشیع در سیرالئون]]؛ [[تشیع در اتیوپی]] | |||
تراست فرهنگی آقاخان | == پاورقی == | ||
<small>[xi]- توسعه پارک باماکو از مهمترین برنامههای تراست فرهنگی آقاخان است. دولت مالی در بازدید آقاخان از شهر تمبوکتو مقام عالی شهروند افتخاری تمبوکتو و دکترای افتخاری دانشگاه سانکوره را به وی اعطا نمود<ref name=":24">برگرفته از سایت [https://www.west+AfricaIsmaili.com https://www.west+Africa Ismaili .com]</ref>.</small> | |||
<small>[xii]- شبکه توسعه آقاخان (AKDN) در حدود سه دهه در این کشور به فعالیتهای مختلف اقتصادی اشتغال دارد. برخی محققان معتقدند علت توجّه بنیاد آقاخان و سازمانهای اقتصادی این فرقه مذهبی به کشور مالی تلاش برای گسترش دامنه نفوذ آقاخانیها در منطقه غرب آفریقاست<ref name=":24" />.</small> | |||
== کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۳ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۸:۳۸
ظهور مذهب اهل بیت (ع) در کشور مالی به اولین سالهای پیروزی انقلاب اسلامی باز میگردد. بدنبال دستور حضرت امام (ره) در خصوص توسعه روابط با کشورهای آفریقایی و اعزام چند هئیت به کشورهای مختلف غرب آفریقا از جمله مالی بتدریج توجه مسلمانان این کشور به مذهب تشیع جلب شد. در سالهای 1359 و 1360 گروه اندکی از شیعیان لبنانی که از سنگال به این کشور مهاجرت کرده بودند نيز اقداماتی برای معرفی تشیع به بومیان مسلمان انجام دادند که صرفاً در حد شناسایی این مذهب به بومیان بود.پس از تأسیس سفارت ج.ایران در اوایل دهه 1360 و آغاز مناسبات رسمی دو کشور بتدریج چند تن از روحانیون ایرانی با هدف تبلیغ مذهب اهل بیت (ع) رهسپار این کشور شده و با شیوخ و علماء مالیایی ارتباط برقرار کردند. علاوه بر آن در سال 1363 یک گروه تواشیح از جمهوری اسلامی برنامههایی را در مساجد مختلف مالی برگزار کرد که بسیار مورد توجه مسلمانان واقع شد. ارسال کتب اسلامی به زبانهای عربی و فرانسه از سوی سازمان تبلیغات اسلامی و توزیع بین مسلمانان نیز نقش مهمی در معرفی تشیع به مسلمانان طریقت مسلک تیجانیه و قادریه -که عموماً محب اهل بیت (ع) بودند- داشت[۱].
در سال 1363 بدنبال توسعه مناسبات بین سفارت ج.ایران و برخی سازمانهای اسلامی و درخواستهای مکرر برخی جوانان مسلمان برای ادامه تحصیل در ایران دهها تن از مسلمانان علاقمند طی دو دوره متناوب به مرکز جهانی علوم اسلامی قم اعزام شده و در مدارس این مرکز مشغول به تحصیل شدند. با بازگشت این شیوخ از ایران و آغاز فعالیتهای تبلیغی آنها در شهرها و روستاهای مختلف مالی مذهب تشیع بتدریج به مسلمانان کشور معرفی شده و ظرف مدت کوتاهی مورد توجه برخی از پیروان طریقتهای متصوفه بویژه تیجانیه (که کم و بیش اطلاعاتی از تشیع داشتند) قرار گرفت. پس از تأسیس نمایندگی دینی ج.ایران در این کشور و ثبت نام تعداد قابل توجهی از نوجوانان مسلمان در این حوزه علمیه تبلیغ تشیع وارد دوره نوینی از فعالیتهای تبلیغی خود شد به گونهای که علاوه بر طلبههای شاغل به تحصیل بسیاری از خویشاوندان آنها رسماً در زمره پیروان تشیع جای گرفتند. علاوه بر آن حوزه علمیه ج.ایران در راستای شناسایی هر چه بیشتر و بهتر تشیع به مسلمانان مقدمات تأسیس چند جمعیت شیعی را فراهم آورده و چند تن از شیوخ و شخصیتهای سرشناس شیعه در رأس این سازمانها قرار گرفتند [۲]. سازمانهای مزبور پس از مدتی شعباتی در دیگر شهرهای مالی تأسیس کرده و بنوبه خود به گسترش تشیع در کشور و معرفی آن به مسلمانان بومی خدمت شایانی نمودند. بدنبال ورود اولین و دومین گروه دانش آموختگان حوزه علمیه ج.ایران به جامعه مالی، تبلیغ تشیع روند گستردهتری بخود گرفت به گونهای که بتدریج تعداد شیعیان بومی به رقم قابل توجه بیست تا سی هزار نفر بالغ گشت[۳].
تبلیغ تشیع در دهه 1380 در رأس فعالیتهای تمامی جمعیتهای شیعه قرار گرفت و حوزه علمیه جمهوری اسلامی ایران نیز از طرق مختلف از جمله برگزاری مراسم و مناسبتهای مختلف، ایجاد ارتباطات گسترده با شیوخ و علماء با نفوذ، توزیع کتب و مجلات اسلامی دریافتی از جمهوری اسلامی ایران و افزایش تعداد طلاب خود مدیریت تبلیغ مذهب اهل البیت (ع) را بر عهده داشت و با ارائه رهنمودهای لازم به شیوخ و جمعیتهای شیعی آنها را در تحقق هدف مقدس خود مساعدت مینمود.در راستای این اقدامات درحال حاضر جمعیت شیعیان بومی کشور مالی در حدود 50 هزار نفر ارزیابی میشود. این در حالی است که برخی از شیوخ شیعه معتقدند تعداد شیعیان مالی بیشتر از 50 هزار نفر بوده و بسیاری از تیجانیها از جمله مریدان شیخ شریف عثمان را نیز در زمره پیروان مذهب تشیع میدانند. بر اساس شواهد موجود جمعیت شیعیان در کشور مالی در حال افزایش بوده و پیش بینی میشود تا پایان سال 2015 میلادی شمار پیروان مذهب اهل بیت (ع) به یکصد هزار نفر افزايش يابد که در نوع خود بسیار امیدوار کننده است. علاوه بر آن شیعیان بومی درصددند با افزایش تعداد خود بتدریج به شورای عالی اسلامی مالی راه یافته و به یک یا دو کرسی در داخل این سازمان مهم دست یابند. از این روی شیوخ مهم شیعه در تلاشند در انتخابات آتی شورای عالی اسلامی در این سازمان جای گرفته و به نوعی با وهابیون حاکم بر شورای عالی به مقابله برخیزند که این امر با توجه به قانون شورای عالی مسلمانان و لزوم اعطای حداقل یک کرسی به مذاهبی که در برگیرنده چند هزار نفر میباشند قطعی بنظر میرسد[۴].
سازمانهای شیعی
در حال حاضر چندین سازمان شیعی در کشور مالی فعالیت دارند که در مسیر پیشرفت و توسعۀ مذهب تشیّع تلاش میکنند. این گروهها خود را یکی میدانند و تفاوتی در اقداماتشان قائل نیستند. با این حال، هرکدام مجوزهای جداگانه از وزارت کشور دریافت میکنند و در تلاشند از این راه تعداد شیعیان و جایگاه آنها را در کشور مالی افزایش بخشند. این جمعیّتها عبارتند از:
مرکز اهل البیت(ع)
این مرکز از سازمانهای مهم شیعی مالی است و مدیریت آن را احمد جالو بر عهده دارد. مرکز اهل البیت (ع) گذشته از برگزاری مراسم مختلف شیعی، هر ماه نشریهای فرانسوی زبان به نام سکینه (عاشورا) را چاپ و منتشر میکند و مطالب آن عمدتاً حول محور زندگی ائمۀ اطهار (ع) و تشریح عقاید شیعه است. تعدادی از نسخههای این نشریه هر ماه به کشورهای همسایه ارسال میشود.
جمعیّت اهل بیت (ع)
جمعبّت اهل بیت (ع) هم اکنون از مهمترین جمعیّتهای شیعی کشور مالی است که در شهر باماکو فعالیت میکند. ریاست جمعیّت اهل بیت (ع) برعهدۀ شیخ ادریس ترائوره، از برجستهترین شیوخ شیعه این کشور، است. جمعیت اهل البیت (ع) دارای 21 عضو رسمی در باماکو است. این سازمان دارای شعباتی در مناطق مختلف مالی بوده و در تمام استان های کشور نمایندگی دارد[۵].
جمعیّت فاطمه زهرا (س)
این سازمان در برگیرنده گروهی از زنان شیعه مالی است و بیشتر در صدد تبلیغ مذهب تشیع بین بانوان سنی و تیجانی میباشد. ریاست جمعیت فاطمه زهرا (س) را خانم سیسه آدم در منطقه تاجیکیلا باماکو بر عهده دارد[۶].
جمعیّت فاطمه زهرا (س)
این سازمان از نظر نام با دیگر سازمان اشاره شده و نوع فعالیت آنها مشابهت دارد. بهدلیل کثرت مسلمانان در مناطق مختلف شهر باماکو و علاقۀ فراوان زنان مسلمان این مناطق به مذهب تشیّع، جمعیّت فاطمه زهرا (س) ديگری، در منطقۀ باگداژی باماکو تشکیل شده است. ریاست این جمعیّت را خانم حوا توره از بانوان تحصیلکرده در جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد[۷].
جمعیّت خدیجۀ کبری
این انجمن از مراکز مهم شیعی است که به تبلیغ تشیّع در بین بانوان مسلمان میپردازد. فعالیتهای مهم جمعیّت خدیجه کبری عبارت است از: برگزاری مراسم دعوه، اعزام برخی خواهران شیعه به روستاهای اطراف باماکو، برگزاری اردوهای آموزشی ویژۀ ماه رمضان و برپایی کلاسهای دانشافزایی برای زنان مسلمان[۶] .
جمعیّت البتول
این جمعیّت در شهر گائو قرار دارد و موسی غوس ترائوره از شیوخ تحصیلکرده در جمهوری اسلامی ایران مؤسس آن است. عمده اقدامات جمعیّت البتول تبلیغ مذهب اهل بیت (ع) در بین زنان مسلمان شهر گائو و روستاهای اطراف آن است[۸] .
جمعیّت اهل البیت (ع) سگو
این مرکز در سال 1996 و با همّت شیخ یوسف جیری، نایب امام مسجد جامع سگو، تأسیس شد و فعالیت عمدۀ آن عبارتند از: برنامههای تبلیغی موسوم به دعوه، برگزاری مراسم و مناسبتهای دینی، تدریس معارف شیعی، تفسیر قرآن در ماه رمضان. جمعیّت اهل البیت (ع) سگو تاکنون موفق شده حدود 500 نفر از مسلمانان این شهر را پیرو مذهب تشیّع نماید[۹] .
اقلیتهای شیعی غیر بومی
علاوه بر شيعيان بومی، در حال حاضر تعداد اندكی از لبنانیها و پيروان آقاخانيه مقيم كشور مالی، اقليتهای بسيار كوچک غيربومی شيعه مالی را تشكيل میدهند.
شیعیان لبنانی
در حال حاضر تعداد اندکی از لبنانیها در کشور مالی حضور دارند که شمار آنها در حدود 900 تا 1000 نفر است. این لبنانیها که عمدتاً طی چهار دهه گذشته بتدریج رهسپار مالی شده و بیشتر در شهر باماکو استقرار يافتهاند بر خلاف دیگر کشورهای غرب آفریقا اکثراً مسیحی و سنی میباشند. شیعیان لبنانی که تعداد آنها در حدود 150 نفر است حدود 10 سال پیش از لبنان و دیگر کشورهای غرب آفریقا نظیر سنگال و ساحل عاج وارد این کشور شده و بیشتر آنها در باماکو متمرکز میباشند. شیعیان لبنانی بدلیل آن که تعداد بسیار کمی را در این کشور تشکیل میدهند فاقد امکانات و تشکیلات مذهبی نظیر مسجد و حسینیه خاص میباشند و فقط منزلی استيجاری در یکی از مناطق شهر باماکو را به حسینیه تبدیل کردهاند و جلسات، گردهمآییها، مراسم و مناسبتهای مذهبی نظیر دعای کمیل، دعای توسل، عزاداری ماه محرم و ماه رمضان، تولد و شهادت ائمۀ اطهار (ع) را در این مکان برگزار میکنند.
شیعیان لبنانی همچون دیگر لبنانیهای ساکن مالی، عهدهدار مشاغل تجاری و اقتصادی در این كشورند و برخی از شرکتها و سوپرمارکتهای بزرگ باماکو به آنها تعلق دارد. آنان کمتر با شیعیان بومی ارتباط دارند و تاکنون کمک قابل توجّهی در اختیار سازمانها و جمعیّتهای شیعی قرار ندادهاند؛ از این رو، شیعیان بومی بارها از عملکرد آنها ابراز ناخرسندی و شیعیان لبنانی را به بیتوجّهی نسبت به برادران شیعۀ خود متهم کردهاند[۱۰] .
فرقۀ آقاخانیه
فرقه آقاخانیه [xv] از اواسط دهه 1960 فعالیت خود را در کشور مالی آغاز نموده است. در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد پیروان این فرقه در این کشور وجود ندارد ولی گروه بسیار کوچکی از آقاخانیها درشهرهای باماکو و تمبوکتو زندگی میکنند. این افراد که اکثراً هندی میباشند بیشتر به فعالیتهای تجاری و داد و ستد کالاهای مختلف اشتغال داشته و از وضعیت مرفه ی نیز برخوردارند. علیرغم تعداد بسیار کم آقاخانیهای مالی بنیاد آقاخان و شخص پرنس آقاخان اهمیت خاصی برای این کشور قائل بوده و تراست فرهنگی آقاخان نیز برنامههای فرهنگی متعددی را در این کشور اجرا نموده است.احداث چند مسجد و مدرسه در شهرهای مختلف و ترمیم برخی از مساجد تاریخی مالی در زمره این برنامهها است که با استقبال دولتمردان عالیرتبه این کشور نیز مواجه شده است.
در واقع دولت مالی درصدد فراهم آوردن بستر مناسبی برای سرمایهگذاری این فرقه ثروتمند در مالی است و تلاش دارد بخشی از سرمایههای عظیمتراست فرهنگی آقاخان را جذب نماید. در این ارتباط در اواسط سال 2008 میلادی طی مراسمی با حضور پرنس آقاخان چهارم رئیس جمهور و مسئولان بلند پایه دولتی پروژه بازسازی کامل مسجد تاریخی بزرگ موپتی موسوم به مسجد کوموگول درمنطقه تاریخی کوموگول خاتمه یافت و این مسجد که بطرز باشکوهی با هزینه بنیاد آقاخان ترمیم شده بود به دولت مالی هدیه گشت[۱۱].
تراست فرهنگی آقاخان طی موافقت نامهای با وزارت فرهنگ و دپارتمان میراث فرهنگی ملی این کشور قول داده است چند مسجد تاریخی ديگر این کشور را با توجه به ویژگیهای خاص معماری این مساجد بازسازی و به مسلمانان مالی هدیه نماید و در حال حاضر ترميم و بازسازی چند مسجد در تمبوكتو و جنه را در دستور كار خود دارد[xvi]. بنیاد آقاخان حفر چند چاه آب، احداث برخی پروژههای آموزشی، فنی و حرفهای و ترمیم شبکه فاضلاب را در شهرهای مالی بر عهده گرفته است[xvii].
بنیاد آقاخان دربخش تولید برق در مالی نیز سرمایه گذاری قابل توجهی انجام داده است بطوری که 40% از سرمایه اداره برق مالی را به خود اختصاص داده است. بنیاد آقاخان درهیئت مدیره اداره برق مالی دارای نمایندهای دائمی میباشد، پارک ملی باماکو نیز توسط بنیاد آقاخان مرمت و بازسازی گردیده و هم اکنون یکی از بهترین مکانهای تفریحی باماکو بشمار میرود[۱۲].
نیز نگاه کنید به
تشیع در روسیه؛ شیعیان فرهنگی در چین؛ شیعیان اسماعیلیه در چین؛ شیعیان دوازده امامی در چین؛ تشیع در لبنان؛ تشیع در مصر؛ تشیع در تونس؛ تشیع در افغانستان؛ شیعیان ساحل عاج؛ تشیع در زیمبابوه؛ تشیع در تایلند؛ تشیع در اوکراین؛ تشیع در سیرالئون؛ تشیع در اتیوپی
پاورقی
[xi]- توسعه پارک باماکو از مهمترین برنامههای تراست فرهنگی آقاخان است. دولت مالی در بازدید آقاخان از شهر تمبوکتو مقام عالی شهروند افتخاری تمبوکتو و دکترای افتخاری دانشگاه سانکوره را به وی اعطا نمود[۱۳].
[xii]- شبکه توسعه آقاخان (AKDN) در حدود سه دهه در این کشور به فعالیتهای مختلف اقتصادی اشتغال دارد. برخی محققان معتقدند علت توجّه بنیاد آقاخان و سازمانهای اقتصادی این فرقه مذهبی به کشور مالی تلاش برای گسترش دامنه نفوذ آقاخانیها در منطقه غرب آفریقاست[۱۳].
کتابشناسی
- ↑ غوث، شیخ موسی ( استاد مرکز فرهنگی ج.ا.ایران) ، باماکو ، آذر 1387 (گفتوگو)
- ↑ شیخ سیدی حنا ( استاد مرکز فرهنگی ج.ا.ایران ) ، باماکو، آذر 1387 (گفتوگو)
- ↑ تشیّع و سازمانهای شیعی در مالی، گزارش ارسالی از نمایندگی دینی ج.ا.ایران در باماکو، 1385.ص.3-4
- ↑ ترائوره، شیخ موسی ( شیوخ مهم شیعه ) ، باماکو ، آذر 1387 ( گفتوگو)
- ↑ عرب احمدی، امیربهرام (1388). "تمبوکتو گوهری تابناک در قلب صحرای بزرگ آفریقا"، فصلنامۀ آفریقا، 1(3)، ص.123.
- ↑ ۶٫۰ ۶٫۱ عرب احمدی، امیربهرام (1388). "تمبوکتو گوهری تابناک در قلب صحرای بزرگ آفریقا"، فصلنامۀ آفریقا، 1(3)، ص.124.
- ↑ توره ، حوا ، 1387 ( گفتوگو)
- ↑ تشیّع و سازمانهای شیعی در مالی، گزارش ارسالی از نمایندگی دینی ج.ا.ایران در باماکو، 1385.ص.5.
- ↑ تشیّع و سازمانهای شیعی در مالی، گزارش ارسالی از نمایندگی دینی ج.ا.ایران در باماکو، 1385.ص.6.
- ↑ احسان محمد ( لبنانی مقیم مالی )، باماکو ، آذر 1387 ( گفتوگو)
- ↑ برگرفته از سایت https://www.west+africa+.+ismaili+.com/mail/2011
- ↑ عرب احمدی، امیر بهرام(1392). جامعه و فرهنگ مالی. ناظر علمی ابوالحسن شریف محمدی. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص.147-215.
- ↑ ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ برگرفته از سایت https://www.west+Africa Ismaili .com