وزارت فرهنگ و جوانان اردن: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''وزارت فرهنگ و جوانان (سازمان فرهنگ و هنر)''' هنگامي که وزارت فرهنگ و جوانان در سال 1977 به رياست سيد فواز شرف تاسيس گرديد، کادري باتجربه از فارغ التحصيلان را گرد هم آورد که تعدادي از آثار جهاني و عربي و محلي را در دوره اي بين 1977-1979م ارائه کردند؛ د...» ایجاد کرد)
 
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''وزارت فرهنگ و جوانان (سازمان فرهنگ و هنر)'''
هنگامی که وزارت فرهنگ و جوانان در سال 1977 به ریاست سید فواز شرف تاسیس گردید، کادری باتجربه از فارغ التحصیلان را گرد هم آورد که تعدادی از آثار جهانی و عربی و محلی را در دوره‌ای بین 1979-1977م ارائه کردند؛ در سال‌های 77/78 تئاترهای الانسان و الظل نوشته‌ی مصطفی محمود، بازی آخر از آثار ساموئل بکت، السعاده الزوجیــه تالیف عبدالمنعم سلیم، الغرباء لا یشربون القهوه نوشته‌ی محمود دیاب، المازق از تالیفات بشیر هواری، بازرس نوشته‌ی نیکلای گوگول، قناع السعاده نوشته‌ی کلمنساو، قهوه خانه عقلا نوشته‌ی کمال گیلانی و الوافد به قلم میخائیل رومان را به نمایش گذاشتند. همچنین تئاترهای رسول من قریــه تمیره نوشته‌ی محمد دیاب، آواز قو و نامزدی تالیف چخوف، حفلــه علی الخازوق از آثار محفوظ عبد الرحمان، بازی خطرناک تالیف برانسلاو ناشتش را در سال 1979م به روی صحنه بردند.


هنگامي که وزارت فرهنگ و جوانان در سال 1977 به رياست سيد فواز شرف تاسيس گرديد، کادري باتجربه از فارغ التحصيلان را گرد هم آورد که تعدادي از آثار جهاني و عربي و محلي را در دوره اي بين 1977-1979م ارائه کردند؛ در سال هاي 77/78 تئاترهاي ''الانسان و الظل'' نوشتۀ مصطفي محمود، ''بازي آخر'' از آثار ساموئل بکت، ''السعادة الزوجيــة'' تاليف عبدالمنعم سليم، ''الغرباء لا يشربون القهوة'' نوشتۀ محمود دياب، ''المازق'' از تاليفات بشير هواري، ''بازرس'' نوشتۀ نيکلاي گوگول، ''قناع السعادة'' نوشتۀ کلمنساو، ''قهوه خانه عقلا'' نوشتۀ کمال گيلاني و ''الوافد'' به قلم ميخائيل رومان را به نمايش گذاشتند. همچنين تئاترهاي ''رسول من قريــة تميرة'' نوشتۀ محمد دياب، ''آواز قو'' و نامزدي تاليف چخوف، ''حفلــة علي الخازوق'' از آثار محفوظ عبد الرحمان، ''بازي خطرناک'' تاليف برانسلاو ناشتش را در سال 1979م به روي صحنه بردند.
این آثار را به ترتیب یوسف الجمل، باسم الدلقمونی، طارق برقاوی، حاتم السید، تیسیر عطیــه، طارق برقاوی، شعبان حمید، احمد شقم، محمد حلمی، عمر شاهین، حاتم السید، باسم الدلقمونی، احمد شقم، شعبان حمید کارگردانی کردند. در میان این آثار که دارای منابع و موضوعات مختلف هستند؛ برترین نمایش‌ها و موفق‌ترینشان آثاری بودند که به مسائل درونی عرب می‌پرداخت، مانند: الغربا لایشربون القهوه که به مسئله‌ی فلسطین و روح مقاومت در میان مردم می‌پردازد و همچنین تئاتر رسول من قریــه تمیره که شرایط پیروزی‌های عرب بر اسرائیل را در سال 1973م به نمایش می‌گذارد.


اين آثار را به ترتيب يوسف الجمل، باسم الدلقموني، طارق برقاوي، حاتم السيد، تيسير عطيــة، طارق برقاوي، شعبان حميد، احمد شقم، محمد حلمي، عمر شاهين، حاتم السيد، باسم الدلقموني، احمد شقم، شعبان حميد کارگرداني کردند.
سازمان فرهنگ و هنر به ارائه‌ی نمایش تئاتر‌های خود در طول دهه نود ادامه داد. شعبان حمید نمایش دام، اثر آگاتا کریستی را در سال 1980م، توفیق نجم تئاتر الخوف را برگرفته از نمایش علی سالم به نام انت اللی قتلت الوحش در سال 1980م، حاتم السید تئاتر لیالی الحصاد، نوشته‌ی محمود دیاب را در سال 1980م به نمایش گذاشتند و عمر قفاف نمایش خار، اثر فرانسواز ساگان را در سال 1981م کارگردانی کرد و در سال 1982م نمایش‌های السد و قریــه الشیخ حماد هر دو نوشته‌ی امین شنار را به نمایش گذاشت و در 1983م تئاترهای اللعبــه اثر مازن عجاوی، طریق السلامــه نوشته‌ی بشیرهواری را ارائه کرد، هم چنین نمایش عرض الله یستر من بکره از آثار مصطفی صالح را در سال 1984 به روی صحنه برد. دو تئاتر السد و قریــه الشیخ حماد از برجسته‌ترین کارهایی است که سازمان در دهه‌ی هشتاد ارائه کرد. شاید رمز موفقیت نسبی آن‌ها و جذب مردم، به دلیل محتوای دینی و پیروزی نیروی خیر و قطعی بودن شکست شر باشد؛ در حالی که کارهای نمایشی دیگر مانند الله یستر من بکره به نقد اجتماعی می‌پرداختند.


در ميان اين آثار که داراي منابع و موضوعات مختلف هستند؛ برترين نمايش ها و موفق ترينشان آثاري بودند که به مسائل دروني عرب مي پرداخت، مانند: ''الغربا لايشربون القهوة'' که به مسئلۀ فلسطين و روح مقاومت در ميان مردم مي پردازد و همچنين تئاتر ''رسول من قريــة تميرة'' که شرايط پيروزي هاي عرب بر اسرائيل را در سال 1973م به نمايش مي‌گذارد.
اما بارزترین نقش سازمان فرهنگ و هنر در پشتیبانی فعالیت تئاتر [[اردن]] در دهه نود، ارائه‌ی نمایش‌های مختلف و متنوع برای کودکان است. از جمله مهم‌ترین نمایش‌ها که سازمان در دهه‌ی نود ارائه کرد: مظلوم و الاسد تهیه و تولید مارگو ملاتجلیان در سال 1980م، الامانــه کنز نوشته‌ی یوسف ممتاز و کارگردانی نعیم حدادین، غابــه الارنب تالیف بشیر هواری و کارگردانی احمد شقم در سال 1981م و الثعلب الصالح، الدمی و اللص هر دو نوشته‌ی محمد بسام ملص و کارگردانی نعیم حدادین در سال 1981م می‌باشد. در سال بعد نعیم حدادین تئاترهای الثعلب الماکر از آثار علی علیان، الراغی و الغنمات نوشته‌ی بشیر هواری و وطن العصافیر تالیف فخری قعوار را در سال 1983م کارگردانی کرد و در سال 1984م سازمان نمایش‌های شفاء القلوب نوشته‌ی عامر علی به کارکردانی نبیل نجم و درس فی الصداقــه نوشته‌ی ابراهیم العبسی و کارگردانی نعیم حدادین را به نمایش گذاشت. هم چنین الکنز المدفون نوشته‌ی نادیــه ابوطه در سال 1985م توسط نعیم حدادین کارگردانی شد و نبیل نجم نیز تئاتر یاعم یا جمال نوشته‌ی سلیم احمد را در همان سال کارگردانی کرد.


سازمان فرهنگ و هنر به ارائۀ نمايش تئاتر هاي خود در طول دهه نود ادامه داد. شعبان حميد نمايش ''دام''، اثر آگاتا کريستي را در سال 1980م، توفيق نجم تئاتر ''الخوف'' را برگرفته از نمايش علي سالم به نام ''انت اللي قتلت الوحش'' در سال 1980م، حاتم السيد تئاتر ''ليالي الحصاد''، نوشتۀ محمود دياب را در سال 1980م به نمايش گذاشتند و عمر قفاف نمايش ''خار''، اثر فرانسواز ساگان را در سال 1981م کارگرداني کرد و در سال 1982م نمايش هاي ''السد'' و ''قريــة الشيخ حماد'' هر دو نوشتۀ امين شنار را به نمايش گذاشت و در 1983م تئاترهاي ''اللعبــة'' اثر مازن عجاوي، ''طريق السلامــة'' نوشتۀ بشيرهواري را ارائه کرد، هم چنين نمايش ''عرض الله يستر من بکره'' از آثار مصطفي صالح را در سال 1984 به روي صحنه برد.
رویکرد تمامی این فعالیت‌ها مانند کارهای دهه‌ی هفتاد مارگو ملاتجلیان، ایجاد روحیه‌ی خیر و همکاری و عشق و اطاعت در بین کودکان است، اما هیچ یک در آماده سازی ذهنی آینده نگر در کودکان نقشی نداشت بدین معنا که هیچ یک محتوی موضوعاتی چون کامپیوتر و کشف فضا، علوم کاربردی و به کارگیری شناخت و تخیل علمی نبود، چنان که در ادبیات کودکان نسل‌های گذشته نیز همین ضعف دیده می‌شود<ref>لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ [[اردن]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref>.


دو تئاتر ''السد'' و ''قريــة الشيخ حماد'' از برجسته ترين کارهايي است که سازمان در دهۀ هشتاد ارائه کرد. شايد رمز موفقيت نسبي آن ها و جذب مردم، به دليل محتواي ديني و پيروزي نيروي خير و قطعي بودن شکست شر باشد؛ در حالي که کارهاي نمايشي ديگر مانند ''الله يستر من بکره'' به نقد اجتماعي مي پرداختند.
== نیز نگاه کنید به ==
[[هنر اردن]]؛  [[تئاتر و هنرهای نمایشی اردن]]


اما بارزترين نقش سازمان فرهنگ و هنر در پشتيباني فعاليت تئاتر اردن در دهه نود، ارائۀ نمايش هاي مختلف و متنوع براي کودکان است. از جمله مهمترين نمايش ها که سازمان در دهۀ نود ارائه کرد: ''مظلوم و الاسد'' تهيه و توليد مارگو ملاتجليان در سال 1980م، ''الامانــة'' کنز نوشتۀ يوسف ممتاز و کارگرداني نعيم حدادين، ''غابــة الارنب'' تاليف بشير هواري و کارگرداني احمد شقم در سال 1981م و ''الثعلب الصالح''، ''الدمي و اللص'' هر دو نوشتۀ محمد بسام ملص و کارگرداني نعيم حدادين در سال 1981م مي باشد. در سال بعد نعيم حدادين تئاترهاي ''الثعلب الماکر'' از آثار علي عليان، ''الراغي و الغنمات'' نوشتۀ بشير هواري و ''وطن العصافير'' تاليف فخري قعوار را در سال 1983م کارگرداني کرد و در سال 1984م سازمان نمايش هاي ''شفاء القلوب'' نوشتۀ عامر علي به کارکرداني نبيل نجم و ''درس في الصداقــة'' نوشتۀ ابراهيم العبسي و کارگرداني نعيم حدادين را به نمايش گذاشت. هم چنين ''الکنز المدفون'' نوشتۀ ناديــة ابوطه در سال 1985م توسط نعيم حدادين کارگرداني شد و نبيل نجم نيز تئاتر ''ياعم يا جمال'' نوشتۀ سليم احمد را در همان سال کارگرداني کرد.
== کتابشناسی ==
 
رويکرد تمامي اين فعاليت ها مانند کارهاي دهة هفتاد مارگو ملاتجليان، ايجاد روحيۀ خير و همکاري و عشق و اطاعت در بين کودکان است، اما هيچ يک در آماده سازي ذهني آينده نگر در کودکان نقشي نداشت بدين معنا که هيچ يک محتوي موضوعاتي چون کامپيوتر و کشف فضا، علوم کاربردي و به کارگيري شناخت و تخيل علمي نبود، چنان که در ادبيات کودکان نسل هاي گذشته نيز همين ضعف ديده مي شود.

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۰ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۴۴

هنگامی که وزارت فرهنگ و جوانان در سال 1977 به ریاست سید فواز شرف تاسیس گردید، کادری باتجربه از فارغ التحصیلان را گرد هم آورد که تعدادی از آثار جهانی و عربی و محلی را در دوره‌ای بین 1979-1977م ارائه کردند؛ در سال‌های 77/78 تئاترهای الانسان و الظل نوشته‌ی مصطفی محمود، بازی آخر از آثار ساموئل بکت، السعاده الزوجیــه تالیف عبدالمنعم سلیم، الغرباء لا یشربون القهوه نوشته‌ی محمود دیاب، المازق از تالیفات بشیر هواری، بازرس نوشته‌ی نیکلای گوگول، قناع السعاده نوشته‌ی کلمنساو، قهوه خانه عقلا نوشته‌ی کمال گیلانی و الوافد به قلم میخائیل رومان را به نمایش گذاشتند. همچنین تئاترهای رسول من قریــه تمیره نوشته‌ی محمد دیاب، آواز قو و نامزدی تالیف چخوف، حفلــه علی الخازوق از آثار محفوظ عبد الرحمان، بازی خطرناک تالیف برانسلاو ناشتش را در سال 1979م به روی صحنه بردند.

این آثار را به ترتیب یوسف الجمل، باسم الدلقمونی، طارق برقاوی، حاتم السید، تیسیر عطیــه، طارق برقاوی، شعبان حمید، احمد شقم، محمد حلمی، عمر شاهین، حاتم السید، باسم الدلقمونی، احمد شقم، شعبان حمید کارگردانی کردند. در میان این آثار که دارای منابع و موضوعات مختلف هستند؛ برترین نمایش‌ها و موفق‌ترینشان آثاری بودند که به مسائل درونی عرب می‌پرداخت، مانند: الغربا لایشربون القهوه که به مسئله‌ی فلسطین و روح مقاومت در میان مردم می‌پردازد و همچنین تئاتر رسول من قریــه تمیره که شرایط پیروزی‌های عرب بر اسرائیل را در سال 1973م به نمایش می‌گذارد.

سازمان فرهنگ و هنر به ارائه‌ی نمایش تئاتر‌های خود در طول دهه نود ادامه داد. شعبان حمید نمایش دام، اثر آگاتا کریستی را در سال 1980م، توفیق نجم تئاتر الخوف را برگرفته از نمایش علی سالم به نام انت اللی قتلت الوحش در سال 1980م، حاتم السید تئاتر لیالی الحصاد، نوشته‌ی محمود دیاب را در سال 1980م به نمایش گذاشتند و عمر قفاف نمایش خار، اثر فرانسواز ساگان را در سال 1981م کارگردانی کرد و در سال 1982م نمایش‌های السد و قریــه الشیخ حماد هر دو نوشته‌ی امین شنار را به نمایش گذاشت و در 1983م تئاترهای اللعبــه اثر مازن عجاوی، طریق السلامــه نوشته‌ی بشیرهواری را ارائه کرد، هم چنین نمایش عرض الله یستر من بکره از آثار مصطفی صالح را در سال 1984 به روی صحنه برد. دو تئاتر السد و قریــه الشیخ حماد از برجسته‌ترین کارهایی است که سازمان در دهه‌ی هشتاد ارائه کرد. شاید رمز موفقیت نسبی آن‌ها و جذب مردم، به دلیل محتوای دینی و پیروزی نیروی خیر و قطعی بودن شکست شر باشد؛ در حالی که کارهای نمایشی دیگر مانند الله یستر من بکره به نقد اجتماعی می‌پرداختند.

اما بارزترین نقش سازمان فرهنگ و هنر در پشتیبانی فعالیت تئاتر اردن در دهه نود، ارائه‌ی نمایش‌های مختلف و متنوع برای کودکان است. از جمله مهم‌ترین نمایش‌ها که سازمان در دهه‌ی نود ارائه کرد: مظلوم و الاسد تهیه و تولید مارگو ملاتجلیان در سال 1980م، الامانــه کنز نوشته‌ی یوسف ممتاز و کارگردانی نعیم حدادین، غابــه الارنب تالیف بشیر هواری و کارگردانی احمد شقم در سال 1981م و الثعلب الصالح، الدمی و اللص هر دو نوشته‌ی محمد بسام ملص و کارگردانی نعیم حدادین در سال 1981م می‌باشد. در سال بعد نعیم حدادین تئاترهای الثعلب الماکر از آثار علی علیان، الراغی و الغنمات نوشته‌ی بشیر هواری و وطن العصافیر تالیف فخری قعوار را در سال 1983م کارگردانی کرد و در سال 1984م سازمان نمایش‌های شفاء القلوب نوشته‌ی عامر علی به کارکردانی نبیل نجم و درس فی الصداقــه نوشته‌ی ابراهیم العبسی و کارگردانی نعیم حدادین را به نمایش گذاشت. هم چنین الکنز المدفون نوشته‌ی نادیــه ابوطه در سال 1985م توسط نعیم حدادین کارگردانی شد و نبیل نجم نیز تئاتر یاعم یا جمال نوشته‌ی سلیم احمد را در همان سال کارگردانی کرد.

رویکرد تمامی این فعالیت‌ها مانند کارهای دهه‌ی هفتاد مارگو ملاتجلیان، ایجاد روحیه‌ی خیر و همکاری و عشق و اطاعت در بین کودکان است، اما هیچ یک در آماده سازی ذهنی آینده نگر در کودکان نقشی نداشت بدین معنا که هیچ یک محتوی موضوعاتی چون کامپیوتر و کشف فضا، علوم کاربردی و به کارگیری شناخت و تخیل علمی نبود، چنان که در ادبیات کودکان نسل‌های گذشته نیز همین ضعف دیده می‌شود[۱].

نیز نگاه کنید به

هنر اردن؛ تئاتر و هنرهای نمایشی اردن

کتابشناسی

  1. لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ اردن. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)